Hat új Géniusz kötet AJÁNLÓJA
A közelmúltban hat új Géniusz kötet jelent meg, melyek
változatos témákban nyújtanak hasznos ismereteket pedagógusoknak,
tehetségsegítő szakembereknek és szülőknek egyaránt.
Kiss Albert, a Zalabéri Általános Iskola és Alapfokú Művészeti
Iskola igazgatója és pedagógusa “Az
esély és ösztönzés” komplex tehetségsegítő modell pedagógiai
kutatásának részeredményei” című tanulmányában egy 2010-ben megkezdett
pedagógia-módszertani empirikus akciókutatás részeredményeiről számol be,
melyet egy akkreditált kiváló tehetségpontban végeznek.
Harmatiné Olajos Tímea és Pataky Nóra közösen jegyzett kötetében
a lelki
egészség személyiségdinamika kettősségéről esik szó a tehetséggondozás
perspektívájából. A tanulmányban külön fejezet foglalkozik a túl ingerlékenység
területeivel, a szorongás, a depresszió és a perfekcionizmus összefüggéseivel,
az érzelemszabályozással és az érzelmi intelligenciával és a lelki-mentális ellenálló
képességgel.
Dr. Máth János “A
természettudományos oktatás válsága” címet viselő kötetének
felvetése, hogy a természettudományos oktatás tananyaga és gondolkodásmódja
jelen állapotában alkalmatlan arra, hogy a diákok többségét hasznos tudáshoz
juttassa. A szerző megállapítása szerint a természettudományos oktatás
elmúlt ötven évének történetét tanulmányozva „folyamatos félrekezelés” tanúi
lehetünk, melynek legfőbb okát abban látja, hogy miközben a
természettudomány egyre szélesebb rétegeket igyekszik elérni, továbbra is
kizárólag saját nyelvezetét, észjárását használja, figyelmen kívül hagyva a
befogadói oldal igényeit és képességeit. Dr. Máth
amellett érvel, hogy a probléma okai között vezető helyen szerepel két
tényező: az oktatás elmélet-centrikussága, mely különösen alkalmatlan arra,
hogy a kisgyerekekhez közelebb vigye a tudomány világát, és az a tény, hogy az
új generációk gondolkodása jelentősen megváltozott, melyhez a
természettudományos oktatásnak is idomulnia kellene.
Dr. Martinkó József Harsányi Istvánnak, a
2002-ben elhunyt tehetséggondozó szakembernek állít emléket kötetével.
Turmezeyné Dr. Heller Erika és dr. Máth János longitudinális kutatásuk tapasztalatait
foglalják össze. A kutatás célja a zenei
írás-olvasási képesség fejlődésének vizsgálata volt 2-8.
osztályos tanulók körében. A fejlődést saját feladatrendszerrel,
hosszmetszeti vizsgálat keretében követték nyomon 188 tanuló bevonásával,
illetve vizsgálták a fejlődésben szerepet játszó egyéb tényezőket is:
az intelligenciát, a motivációt vagy éppen a biológiai nem szerepét. A hat új
Géniusz kötet online is elérhető, virtuális lapozgatásukat minden szakembernek
örömmel ajánljuk.
Hivatkozások: