Képességfejlesztés játékosan
Aczél
Balázs az Eötvös Loránd Tudományegyetem Affektív Pszichológia Tanszékének
adjunktusa, akivel a kognitív képességekről és azok mindennapi életünkben
betöltött szerepéről beszélgettünk. A kognitív képességek az
időskorban hanyatlani kezdenek, ám a pszichológus szerint ez a folyamat
kis odafigyeléssel lelassítható, illetve megállítható. Ebben segítenek azok a
kognitív játékok, melyek többek között az ő közreműködésével
készülnek.
Aczél
Balázs
Mik azok a kognitív képességek, és miért van rájuk
szükségünk?
Az embert az különbözteti meg más fajoktól, hogy
rendkívül flexibilisen képes megküzdeni azokkal a problémákkal, amelyekkel az
életben találkozik. Ez a képesség olyan agyi funkciókon múlik, melyek az
evolúció során, a maitól nagyon eltérő környezetben fejlődtek ki, ám
épp a rugalmasságunkat mutatja az a tény, hogy most is jól tudjuk őket
használni. A kognitív képességeket sokféle rendszer szerint fel lehet osztani.
Vannak olyanok, melyek alapkogníciókhoz kapcsolódnak, ilyenek a motoros képességek,
az észlelés vagy a figyelem, de ezekre épülnek összetettebb képességek is, mint
amilyen a döntéshozás, a problémamegoldás, az emlékezet vagy akár a
nyelvhasználat. Lássunk egy egyszerű példát: amikor felvesszük a telefont,
sok kognitív képességet használunk, így alapvető motoros képességeket:
azonosítjuk, hogy ki beszél hozzánk, szükség van nyelvi képességekre is, de
döntéseket is kell hoznunk, problémát megoldanunk, a társas készségekről
nem is beszélve. Mindaz, amit nap mint nap, akár rutinszerűen elvégzünk az
életünk során, ezeknek a képességeknek egyfajta ötvözete. A hétköznapi
problémákat könnyedén megoldjuk, ám nagyobb kihívásoknál szükséges, hogy igazán
jók legyünk ezen a területen. A kognitív képességek az életkor növekedésével
tompulnak, ám ez ellen sokat tudunk tenni: rendszeres tréninggel ez az állapot
megelőzhető. A korai időszakra, amikor a kognitív képességek
kialakulnak, szintén igaz ez: gyakorolni, használni kell a kognitív
képességeinket, mert ez hosszú távon is meghatározza, hogy teljesítünk ezen a
téren.
A közoktatás mekkora figyelmet fordít ezek
fejlesztésére?
A pedagógiai programoknak természetesen része a
kognitív képességek fejlesztése, ám sokan úgy látják, hogy az iskolák gyakran a
"mit" kérdésére helyezik a fő hangsúlyt, miközben ezek a
képességek a "hogyanra" válaszolnak. Egyszerűsítve mindezt: a
dolgozatokban általában arra kíváncsi a tanár, hogy a jó választ adta-e a diák,
de ezeknél a képességeknél inkább az a lényeges, hogy a vizsgált személy milyen
stratégiákat követ, mennyire tud alkalmazkodni egy helyzethez.
Mióta foglalkozik a kognitív képességekkel a
pszichológia?
Ha az általános kognitív képességeket nézzük, akkor
például az intelligenciakutatás több mint száz évre nyúlik vissza. Akik jók az
általános intelligenciateszteken, azoknak általában jók az eredményeik a
kognitív képességeket vizsgáló méréseken is: ezek a készségek sokszor átfednek,
máskor meg egymásra épülnek. Ha valaki például jó verbális feladatokban, az
valószínűleg matematikai problémákban is könnyebben igazodik el, mert
gyorsabban jön rá a logikus válaszra. A kognitív képességek vizsgálatának tehát
hosszú története van, ám mindig időbe telik, amíg az eredmények beépülnek
olyan rendszerekbe, mint az oktatás. Közben pedig a világ is folyamatosan
változik, a mai fiatalokat értelemszerűen nehezebb rávenni arra, hogy
könyvből, tábláról, frontális módszerekkel szerezzék meg a tudást, ezért
is kezdtünk el azon gondolkodni, hogy játékos formában, népszerű mobil
eszközökön hogyan lehet ezeket a képességeket mérni, fejleszteni,
használni.
Milyen korábbi tapasztalatok, modellek vannak ezen a
téren?
A kognitív teszteket már a nyolcvanas években
használták sok helyen, később ezeket elkezdték számítógépre fejleszteni,
főleg azért, mert amikor egy szakember vagy pszichológus veszi fel a
standard kognitív teszteket, az ő jelenléte és kérdései bizonyos fokig
irányítják a válaszokat, ám ha a vizsgált személy egyedül ül egy számítógép
előtt, akkor már máshogyan teljesít. További előnye az ilyen
teszteknek, hogy rengeteget fel lehet venni egyszerre. Ugyanakkor be kell
vallani, hogy hiába a számítógépes közeg, ha a figyelmi vagy észlelési
feladatok unalmasak maradtak: amikor húsz percen keresztül pöttyök jelennek meg
a képernyőn, amikre klikkelni kell, az ugyan jól méri, hogy kinek milyen a
figyelme, de nem éppen érdekfeszítő tevékenység. A következő
lépcsőfok tehát az, hogy ezeket a teszteket próbáltuk játékos formában újrafogalmazni:
ha egy unalmas teszt kerettörténetet kap vagy érdekes a grafikája, esetleg
kompetitív helyzetbe ágyazódik, ahol a saját teljesítményem összehasonlíthatóvá
válik másokéval, akkor az arra motiválhat, hogy tovább játsszam. Miközben a
vizsgált személy játékként tekint rá, valójában komoly, tudományos
megalapozottságú tesztet hajt végre. Kutatóként a mi feladatunk az volt, hogy
ellenőrizzük, a játékfejlesztők által megtervezett játékok
megfelelnek-e a pszichológiai teszteknek, vagyis nem kerültek-e bele olyan
elemek, amelyek a teljesítménynek nem azt a részét mérik, amit tesztelni
akartunk.
Hogyan „fordítható le” egy pszichológia teszt kognitív
játékká?
Vannak olyan elemek, melyeknek mindenképpen benne kell
lenni, oda kell figyelni, hogy a teljesítmény mérése az egyetlen kiválasztott
kognitív képességre irányuljon, amit épp vizsgálni akarunk. Ciklikus
folyamatról van szó: elmondjuk a játékfejlesztőknek, hogy mit szeretnénk,
ők létrehoznak egy játékot, amit megnézünk és kipróbálunk. Ugyanazzal a csoporttal
a standard teszteket és a játékokat is felvesszük, a kapott eredményeket
összehasonlítjuk. Ha hibákat találunk, akkor visszakerül a játék a
fejlesztőkhöz, és így tovább. A tapasztalat az, hogy a gondos,
többlépcsős munka során a játékok egyre jobban mérik azt, amit mérniük
kell.
A tervezett játékok célcsoportja a 8-14 éves
korosztály: miért?
Ahogy mondtam, mindenkinek kell a fejlődés és a
fittség megtartása, de a célirányos problémamegoldáshoz, a flexibilitás
fejlesztéséhez szükséges végrehajtó funkciók szempontjából ez rendkívül
érzékeny időszak: ha ekkor rendszeresen használjuk a kognitív
képességeinket, az megerősítheti azon agyi kapcsolódásokat, amelyeket
felnőtt korban már stabilan tudunk működtetni. Azt, hogy mikor kezdődik
az időskori tompulás, a demencia, nagyban befolyásolja, hogy a személy
mennyire tartja fitten ezeket a képességeit: ha nyugdíjba megy valaki, de
továbbra is vállal munkát vagy akár csak rejtvényt fejt, vagyis rendszeres agyi
kihívások vannak az életében, akkor sokkal lassabban indul el a tompulás. A
reakcióidő, a flexibilitás ugyan csökken, de mégis szinten tarthatóvá
válik akkor, ha rendszeresen karban tartjuk őket.
A kutatói oldalon mennyire szándék az, hogy a játékok
egyetlen képességre koncentráljanak?
A kognitív képességek eléggé különválaszthatóak,
ráadásul az eddigi tesztek is mindig egy képességre összpontosítottak. Ha
valaki rendszeresen játszik egy játékkal, akkor a kapott eredmény egy képesség
leírására használható: ha például az első száz közé kerül valaki, akkor
tudhatja magáról, hogy azon a téren kiemelkedő a teljesítménye, de ha azt
látja, hogy leszakad, akkor érdemes lenne többet foglalkoznia vele. Dolgozunk
komplex játékok fejlesztésén is, melyeknél nem az a cél, hogy pontosan
azonosítsuk, melyik képességen múlik a teljesítmény, hanem az, hogy az
életkorilag legfontosabb elemek benne legyenek, és azt gyakorolhassák a
játékosok.
Hogyan történik az értékelés?
Többfajta eredmény van: megnézhetjük, hogy a saját
korábbi teljesítményünkhöz képest hol állunk, vagy azt, hogy a hasonló
életkorúak vagy az azonos neműek csoportján belül mi a helyzetünk. A
visszajelzési lehetőségeket tovább akarjuk fejleszteni, a rendszer is
adhatna tanácsokat, hogy mit kell tovább edzeni. Ha iskolákban vezetjük be őket,
akkor ott a pedagógus láthatja, hogy kik a nagyon tehetségesek, akikre oda kell
figyelni, és kik a leszakadók, akiknek extra segítség kell.
A MATEHETSZ (Magyar Tehetségsegítő Szervezetek
Szövetsége) diákoknak készülő új honlapján, a csibesztura.hu-n
közel két tucat kognitív játék fejlesztésében vesz részt. A munkaanyag hét
kognitív képességet sorol fel, menjünk végig ezeken abból a szempontból, hogy a
mindennapi életben hogyan és mire használjuk őket!
Kezdjük az emlékezettel, ami óriási terület,
különböző módokon osztható fel. Ott van a retrospektív emlékezet (hogy
múltban megtörtént dolgokra emlékszem-e), vagy a prospektív emlékezet (hogy
emlékszem-e majd, ha boltba megyek, hogy mit akartam venni), melyek mindenkire
jellemzőek. Amit itt a leginkább érdemes kiemelni, az a munkamemória: az
éppen megoldás alatt álló feladat elemeiből hányat tudok feldolgozni. Ha
valamit manipulálunk az agyunkban, mindig szükséges a munkamemória, annak
kapacitása azt mutatja, hogy mennyi feladattal bírunk el.
A logika és gondolkodás egyike a komplex
rendszereknek: ezek fejlődése sokáig elhúzódhat, és erre épít az oktatási
rendszer is, hiszen bizonyos logikai rendszerek megjelenése életkorhoz,
időhöz kötött. A hétköznapokban sokszor azon múlik vállalkozásaink sikere,
hogy logikusan végig tudtuk-e gondolni, mi a következő lépés, hogy
megfelelő módszert választottunk-e a céljaink eléréséhez.
Ami a döntéshozást illeti, tény, hogy naponta
több száz döntést hozunk meg, nagy részét rutinszerűen: mennyit
reggelizünk, milyen ruhát veszünk fel és így tovább. Ezeken nem gondolkodunk
túl sokat, de olykor muszáj nagy döntéseket hozni, és ilyenkor sokat számít,
hogy mi alapján tesszük ezt meg. Sokan az első ötletüket támasztják alá és
ahhoz gyűjtenek információkat, hogy megerősítsék magukat abban, hogy
kezdetben is igazuk volt. Ennél jóval kevesebben választják a
hipotézistesztelést: mi lenne akkor, ha nem lenne igazam? Ez az egyik
biztosíték arra, hogy ne kövessünk el nagy hibákat, ugyanakkor nem kellemes
érzés feltételezni, hogy tévedhetünk, és mégis: a legtöbb döntési hiba oka az,
hogy bármi volt az elképzelés, azt jónak tekintjük ahelyett, hogy megnéznénk,
mi lenne a célravezető módszer.
A téri gondolkodást is mindenki jól ismeri,
hiszen a navigáció egyiket azon kognitív képességeinknek, melyek tudatos
szinten megjelennek: amikor egy új helyszínen tájékozódunk, kiderül, mennyire
tudjuk használni a térképet. Ma sokan a GPS alapján tájékozódnak, és ezért nem
edzik annyira ezt a képességüket, ami rögtön kiderül, ha nincs gépi segítség a
közelben.
A reakcióidő az életkor
előrehaladtával érezhetően lassul, ám fejleszthető és szinten
tartható: akik sok időt töltenek számítógépes játékokkal, azoknak sokkal
gyorsabb a reakcióideje, ami más képességekre is kihat, gyorsan reagál
különböző ingerekre és fel is dolgozza őket.
A figyelem alapképesség, ami ma megint csak
különösen fontos: a zajból ki tudjuk-e szűrni a célingereket? Ez a mai
oktatás egyik nagy kihívása: amikor táblagépek, mobilok és tucatnyi más eszköz
veszi körbe a diákokat, a rengeteg információból hogyan szerzi meg a szükséges
információkat? Vannak olyanok, akiknek minden képességük meglenne, hogy jó
eredményeket érjenek el, ám nem tudnak odafigyelni: az otthoni tanulást a
multitasking akadályozza, a folyton felugró chatablakok, a különböző
üzenetek elvonják a figyelmet. Folyamatos koncentráció kell ahhoz, hogy le
tudjuk kapcsolni a nem szükséges ingereket, de ezt egyre nehezebb megtenni ma.
A számolás az emberre jellemző képesség,
ami nem csak olyankor jelenik meg, amikor valamit össze kell adnunk, hanem
mindig, amikor megszámolható dolgokkal kell manipulálnunk. Sok eszköz megoldja
ma helyettünk a számolást, míg régebben mindent papíron kellett elvégezni: akik
idős korban rejtvényeket fejtenek, éveket tudnak nyerni a mentális
tompulásból, hiszen szinten tartják az elméjüket azzal, hogy a kognitív
képességeiket rendszeresen edzik. Olyan ez, mint a testmozgás: attól, hogy
egyszer vagy néhányszor csináljuk, még nem érünk el valódi eredményt. De a
rendszeresség csodákra képes.
(Forrás:
tehetseg.hu - 2015. 03. 16.)