JOHANN
SEBASTIAN BACH HEGEDŰVERSENYEI
Előadó: Kalló Zsolt és a Capella Savaria
Fanfare:
J. S. Bach: Hegedűversenyek
A Capella Savaria
CD-műsorában a koncertmester Kalló Zsolt Bach két hegedűversenye
mellé (a-moll és E-dúr) beemel két saját hegedűverseny-átiratot is (d-moll
és g-moll), noha a CD-mellékletből nem derül ki egyértelműen, hogy
melyiket szánta a lemez gerincének. A Capella
Savaria, amely a CD-borító szerint Magyarország első, korhű
hangszereken játszó kamarazenekara, az első hegedűverseny
nyitótételét rendkívül energikusan adja elő, mindezt illő mértékkel.
A hegedűjáték szépen belesimul a zenekari tuttiba, csak időnként
döbbenünk rá, hogy szólóhangszert hallunk. Míg a hegedűjáték vitalitásában
emlékeztet Isaac Stern stílusára, a hegedű kicsit fanyar, mégis feszes
játékmódja a zenekar e felvételét egészen egyedivé teszi. A hegedűszóló a
versenymű Andante tételében kerül előtérbe, (amely Tamás Katalin
CD-kísérő szövege szerint a ritornello és passacaglia keveréke) noha a continuo
is végig fontos szerepet játszik. (Kalló átiratában kíséretként a csembaló
mellett egy archlute (lant) és egy fagott is
szerepel.) A hegedűszóló szinte végig uralja a zárótételt is lendületes,
egyben elegáns előadásmóddal.
A zenekar és a szólista is elragadó lendülettel
játssza a második hegedűverseny első tételét, de akárcsak az
előző Bach-műben, a gyors tempó itt sem jelent kihívást sem a
szerző sem a hallgatóság számára; az átvezető kadencia pedig
tömörsége ellenére is szívbemarkoló. S ha azt gondolnánk, hogy mind ez nem
fokozható, tévedünk: Kalló szenvedélyes, szinte énekhangot idéző
hegedűjátéka még rátesz egy lapáttal. A zenekar, és a szólista sem veszi
túl érzelgősre a lassú tételt, és a zárótétel elevensége sem kizárólag a
gyors tempónak tudható be.
Az átiratban előadott d-moll hegedűverseny
első tételét a zenekar ugyancsak élénk tempóban kezdi (Tamás itt Vivaldi
egyik hegedűversenyének, az RV 208 számú “Nagy Mogul” című
művének Bachra gyakorolt hatását véli felfedezni). Mindenesetre Kalló
ebben a tételben csillogtatja meg leginkább virtuozitását, itt ismerhetjük meg
legjobban játékának rendkívül változatos kelléktárát. A második tétel (egy
újabb passacaglia) szintén hatékonyan ötvözi a szólót
a zenekarral, mindezt nemcsak szembetűnő intenzitással, de kellő
derűvel is egyben. A finálé vidám témája szinte ragályosan fülbemászó;
Kalló pedig újra megcsillogtatja bravúros technikáját.
A g-moll hegedűverseny átiratát Kalló a BWV 1056
számú f-moll csembalókoncert alapján készítette, melynek nyitótétele kevésbé extrovertált mint a programban szereplő többi tétel. A
középső, lassú tételt, amely Tamás feltételezése szerint egy korábbi
oboaverseny egyik tétele is lehet, Kalló könnyeden, néhol már-már ernyedten
játssza a pizzicato kíséret mellett, végül aztán a
zenekar a zárótételben beindítja a rakétákat.
Azok, akik ugyanezekre a művekre kíváncsiak
korhű hangszereken, feltehetik Amandine Beyer és a Gli Incogniti lemezét (Zig Zag 70501; a művet a Fanfare
31:6-os számában „melegen” ajánlottam), illetve meghallgathatják Monica Hugget és a Sonnerie felvételét (Gaudeamus
356, melyet „szívből” javasoltam a Fanfare 30:6
számában). Kalló káprázatosan vibráló zenei egyénisége a Capella
Savaria Bach-lemezének minden egyes hegedűversenyében megmutatkozik, s ez
nemcsak adrenalin-pumpáló életerőt sugárzó előadásmódjában, hanem
felfedező erejű kreativitásában is kifejezést nyer. A Capella Savaria legfőbb erénye ezen a lemezen az, hogy
nem holmi bágyadt régizenész-módra játszanak, s nem az áhítat patika-mérlegén
adagolják a zenét. A kristálytiszta hangminőségben felcsendülő élénk
muzsika még azok számára is ajánlott, akik nem kedvelik a korhű hangszeres
felvételeket.
Ezen a lemezen márpedig a történelem a lehető
legszebb módon elevenedik meg előttünk, úgyhogy aki csak tudja, azonnal
vegye meg! (Robert Maxham)
Cím: Hegedűversenyek
Zeneszerző: Johann Sebastian Bach
Előadó: Kalló Zsolt és a Capella
Savaria
Katalógusszám: Hungaroton, HCD 32749