Barth István*
Tanuló-fuvola előképzős gyermekek részére
10 év
kísérletezés és fejlesztés eredményeként sikerült létrehozni egy kis, gyermekek
kezébe adható tanuló-fuvolát. Ezt a hangszert óhajtom bemutatni jelen
írásommal.
Rövid
történelmi visszapillantás: Akik még emlékeznek rám, tudják, hogy 49 éven át
tanítottam fuvolát közép- és felső szinten Pécsett, tehát azzal a
korosztállyal foglalkoztam, akik zenei-, ill. tanári pályára készültek. Bár
hosszú ideig oktattam tanításmódszertant, az alapfokú oktatással személyes
tapasztalatom kevés volt. Ahhoz mégis elég, hogy felfigyeljek bizonyos hibákra,
ellentmondásokra, amelyek főleg az egyre korábbi életkorban induló
hangszeroktatásból eredtek. Például a mélyen berögzült helytelen kéztartás,
mely a kisgyermek-nagy hangszer ellentmondásra volt
visszavezethető. Valamennyi okra jelen cikkben nem kívánok kitérni, azokat
a PTE honlapján várhatóan ősszel megjelenő módszertani tanulmányomban
kifejtem. Ugyancsak ott olvasható, hogy a gyermekkorú tanulókra szabott
hangszer csupán oktatási segédeszköz kisgyermekek előképzős
fuvolaoktatásában (amit ugyanott fejtek ki).
A fuvola
méretének gyermekre alkalmazása másokat is foglalkoztat. Így jött létre a
kanyarfej, a fife, a két darabból álló, d’ alapról
induló, trillabillentyűk nélküli tanulófuvola, és legújabban a Barbara Gissler-Haase és Werner Tomasi
által kifejlesztett omega-fejű hangszer.
Ezek
közül legradikálisabban a fife alkalmazkodik a
gyermeki méretekhez, mégis – bár olcsó és minden zeneiskolában több hever a
szertárban – az alapoktatásban nem használják tömegesen. A tanárok idegenkedése
érthető. A műanyagból fröccsöntött tömegcikk sem megjelenésének
esztétikájával, sem akusztikai sajátosságaival nem alkalmas arra, hogy
szeressék. Engem különösen irritál a hangszer jellege és az előképző
zenei anyaga közötti diszharmónia. Az sem elhanyagolható hátránya, hogy
elfogadható tisztasággal csak c-dúrban használható.
A
méretek csökkentésén túl, kezdeti kísérleteim fontos vezérelve volt a
természetes anyagok használata, a hangszerfejlődés történetének
megismertetése és útjának követése, valamint a kézi munkát sugárzó
egyszerű szépség tiszteletére nevelés. Így jutottam el a nádhoz, ahhoz a
természetes csőhöz, melyből a monda szerint Pán is létrehozta sípját,
a Syrinx nimfa hangján éneklő pánsípot.
A
hanglyukakkal kialakított, szicíliai nádból készült harántfuvoláim az
alapoktávban elfogadható tisztaságú hangsoron kellemes hangszínt adtak, de a
fúrat egyenetlenségei miatt a felhangok hamissága kiszámíthatatlannak bizonyult,
így szerencsés esetben másfél oktáv terjedelemben voltak csak használhatók.
Ezért
következő lépésben fúrt bodzafa csövekből készítettem fuvoláimat. A
hengeres fúrat tisztább hangolást és nagyobb hangterjedelmet eredményezett, de
az oktávváltás még mindig nagy intonációs korrekciót igényelt. Ezen
tökéletlenségek ellenére tanítványaim jól haladtak segítségükkel, és
szeretettel bántak hangszereikkel. Ragaszkodtak hozzájuk akkor is, amikor a
modern hangszerre továbbléptek. Ragaszkodásukban szerepet játszhatott a
hangszereknek egyszerű népies motívumokkal való díszítése is.
A sok
pozitív visszajelzés és saját igazamba vetett hitem bátorított, hogy a szakma
nyilvánossága előtt bemutassam. Erre Bólyban, országos fuvolás találkozón
került sor. A bemutató fogadtatása annak reményével bíztatott, hogy kollégáim
többen megpróbálják személyes gyakorlatukban bevezetni használatát. A kezdeti
lelkesedés lángja azonban következmény nélkül lobbant el. Csupán 1-2 fiatal
tanár alkalmazta kis kezdő tanítványainál.
A tanulófuvola
fejlesztését tovább folytattam és mostanra mind megjelenésében, mind akusztikai
kialakításában, mind előállításának módjában olyan fázisba lépett, amely –
lehet, hogy naivan – számol szélesebb körben való elterjedésével. Erre az
optimizmusra az bátorít, hogy a TÁMOP keretében megjelenő, fent említett
módszertani jegyzet hozzájárulhat pedagógiai gondolataimnak és a hozzájuk
kapcsolódó hangszernek megismertetéséhez. Ha ezek felkeltik az ifjú, vagy örökifjú
kollégák érdeklődését, abban az esetben nagyobb mennyiségű új
hangszerre keletkezhet igény. (Bár úgy lenne!!!) Ennek
a keresletnek kielégítésére a kisipari méretű sorozatgyártás és készlet-
felhalmozás folyamatban van.
A 8
lyukú tanuló fuvola felépítése.
Három,
keményfából esztergált darabból áll: 1. test a hanglyukakkal, 2. fej a befúvó nyílással, 3.
díszes záródugó.
A test
és fej légmentes illeszkedését parafatömítés biztosítja.
A fa
természetes anyaggal (méhviasz) impregnált, a vízzel szemben közömbös, olajozást
nem igényel. A test furata kónuszosan szűkül, ez kedvezően hat a
tiszta oktáv-váltásra.
Alaphangja:
a’, tehát a fuvola transzponál.
Ennek
oka, hogy tapasztalatom szerint a gyermekek hallását sértik a magas hangok,
emiatt a piccolo magassága irritálja hallásukat.
Másrészt az a’-től kezdődő kb. másfél
oktáv az a hangkészlet, amelyben ők énekelni képesek. Ez fontos szempont
az éneklésen alapuló fuvolaoktatás gyakorlatában. ( A Kodály Zoltán
zenepedagógiai alapelveire alapozott fuvolaoktatási módszer kifejtése a fent
említett módszertani jegyzet II. részében olvasható.)
Mit tud az a’ hangolású
tanuló fuvola?
1. Hangterjedelme:
2 oktáv (+ 2-3 hang). Az ambitus kialakításában a
gyermekek énekhangjának terjedelme játszott szerepet.
2. Skála:
Az előképző zenei anyagában előforduló hangnemek elfogadható
tisztasággal intonálhatók mindkét oktávban.
3. Hangolhatóság: A fej kihúzása által
korlátozott mértékben hangolható.
4. Kamarazenélés lehetősége: A
fuvolák méretazonossága lehetőséget ad tanár-növendék együtt muzsikálásra.
Zongora-fuvola duó esetén a zongora szólamot transzponálni szükséges.
Tekintettel az előképzőben tanított darabok nehézségi fokára, ez a
probléma még kötelező zongorai képzettséggel rendelkező tanárok
számára sem leküzdhetetlen.
Előnyők és
hátrányok
Hátrányok
1.
Átmeneti megoldás. Életkortól és
testmérettől függően maximum 2 évig használható.
2.
Nem játszható rajta minden hangnem,
néhány módosított hang hiányzik, vagy nehezen képezhető.
3.
A „Fuvola ABC” gyakorlatai válogatva
alkalmazhatóak.
4.
A modern hangszerre történő
áttéréskor néhány hang fogását módosítani kell. (Az áttérési idő kb. egy
hónap. A túl korai váltás hosszabb időre visszavetheti a tanuló
fejlődését.)
5.
Nem csillog-villog olyan vonzóan, mint
ezüstözött testvérei, ezért a tanár és szülők bölcs együttműködése
szükséges a gyermeki vágyak féken tartására.
6.
Annak ellenére, hogy fejlesztésére
nagyon sok időt és energiát fordítottam, a hangszer messze nem tökéletes.
Aki valamennyire ismeri a fuvola
fejlődésének történetét, az nem is támaszthat ilyen igényt vele szemben.
Miért is? Mert, ha lehetséges volna egy 8 hanglyukkal ellátott fuvolán a
tökéletesség megvalósítása, akkor a hangszer fejlődése J. J. Quantz-cal lezárult volna, holott valójában csak akkor vett
igazán lendületet.
( Zárójelben
megjegyzem, hogy Th. Böhm zseniálisan megalkotott kromatikus fuvoláját is több
mint 150 éve folyamatosan fejlesztik, anélkül, hogy a tökéleteset sikerült
volna megvalósítani.)
Előnyök
1.
Mérete a gyermekre szabott, ezért
különös megerőltetés nélkül tartható szabályos, természetes
testhelyzetben.
2.
Súlya elhanyagolható, tehát nem terheli a még
fejletlen, erőtlen izmokat, ízületeket.
3.
Levegő-igénye kicsi, ezért az
összefüggő zenei egységek, dallamsorok egy lélegzettel megvalósíthatók.
4.
Nem igényel ápolást. A higiénia
érdekében vízzel átöblíthető.
5.
Nincs bonyolult szerkezete. Rendszeres
karbantartást, gyakori javítást nem igényel.
6.
Tartós. A tanuló-minőségű
Bőhm-fuvolákkal szemben minőségét évtizedekig megőrizheti.
7.
Olcsó. Egy modern tanulófuvola árából
5-6 kezdő gyermeket lehet neki megfelelő hangszerrel ellátni.
Az előképző éveiben még bizonytalan,
hogy a tanulónak lesz-e kedve folytatni a hangszertanulást, azért erre az
időre nem érdemes jó minőségű, drága hangszert vásárolni
számára, kifizetődőbb bérelni. Ez sem olcsó, nem beszélve arról, hogy
éppen ebben az időszakban történik a legtöbb sérülés, amelynek javítási
költségeit valakinek szintén viselni kell.
8.
Értéke 1-2 év alatt nem csökken, akár
eredeti árán tovább adható.
9.
Pedagógiai előnyei: A természetes
anyagok, egyszerű formák szeretetére nevel; Anyagából következő lágy,
nem túl erős hangja előnyösen alakíthatja a tanuló hangigényét;
Megjelenésével harmonikusan illeszkedik a tananyagot alkotó gyermek- és
népdalok, valamint reneszánsz dallamok ízlésvilágához.
10. Szemben
az előképzőben általánosan elterjedt furulyával, ez
hangképzés-technikájában, kéz- és testtartásában azonos hangszer a modern
fuvolával.
Amit
tehát a kezdő tanulók oktatásának támogatására ajánlok, nem kínál többet,
mint a fent felsorolt előnyök, amelyek viszont a 6-9 éves, átlagos
képességű magyar gyermekek zenei- és fuvolás képzésének megalapozására
alkalmasak és elégségesek.
A Parlando e
számában beszámoltam Barbara Gissler-Haase professzor
fuvolaiskola- és hangszerbemutató előadásáról (Új utakon a
kisgyermekek fuvola oktatásában. Beszámoló Barbara Gissler-Haase
előadásáról), amely ugyancsak a gyermekek fuvolaoktatására kínál
megoldást, ezért nem térhetek ki a két hangszer és módszer összehasonlítása
elől.
Nehéz volna az Universal
Edition és Jupiter hangszergyár által támogatott
rendszeren fogást találni. Mégis úgy gondolom, – és meggyőződésemben
Kodály tanítása erősít –, hogy a magyar zenei alapoktatás kiemelt
feladata, a zenei identitás elsősorban magyar dallamkincsre épülő
megalapozása. Ezért ajánlom az itt felsorolt kottákat, melyek az
előképzős évekre bőséges anyagot kínálnak. Ezekből a
tanárok tanulóra szabottan válogathatnak gazdag, változatos tanulnivalót:
Sipos Antal: Süss fel nap
Ormándlaki Péter: Gyakorolni jó (501
dal)
Lőrinc, Paragi:
Furulya ABC
Bántai-Sipos: Fuvola
ABC
Általános iskolai Énekeskönyv
Kodály Zoltán: Ötfokú zene
Jó volna
a következő tanév kezdése előtt megismerni az esetleges igényeket,
hogy azok kielégítésére megfelelő készlettel felkészülhessünk.
Bevezető
ár: cca. 18 000 Ft.
Elérhetőségek:
06-30-455 7522
* Fuvolaművész,
tanár. Budapesten született 1937. június 16-án. Tanulmányait 1954
és 1960 között a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola fuvola szakán Hartai Ferenc növendékeként végezte.
1957-ben a Pécsi Nemzeti Színház és a Pécsi Filharmonikus Zenekar
első fuvolása lett, emellett fuvolát és kamarazenét tanított a
pécsi Zeneművészeti Szakközépiskolában és a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola Zenetanárképző Intézetének Pécsi Tagozatán. Szólistaként
és kamaramuzsikusként is számtalan hangversenyt adott. Liszt-díjas.