A 2015. évi Bartók-Pásztory-díjasok
Selmeczi György zeneszerzőnek, valamint a
Nemzeti Énekkarnak és vezetőjének, Antal Mátyás karigazgatónak,
karmesternek ítélték oda az idén a Bartók-Pásztory-díjakat.
A magyar zenei szakma legrangosabb elismerésének számító
kitüntetéseket a hagyománynak megfelelően Bartók Béla
születésnapján, március 25.-én nyújtották át a kitüntetetteknek a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen.
Hoppál Péter kulturális államtitkár köszöntőjében
hangsúlyozta, hogy a mostani kitüntetettek a korábbi díjazottak illusztris
közösségéhez csatlakoznak, amelynek olyan nagyságok a tagjai, mint Solti
György, Cziffra György vagy Marton Éva. “Boldogok lehetünk, hogy
Bartók a miénk lehetett. Ha örökségében meg tudunk kapaszkodni, akkor jó úton
járunk” – fogalmazott az államtitkár.
Antal Mátyás portréja (Miskolci Szimfonikus Zenekar
honlapja)
Erdei Péter karnagy, a díj kuratóriumának tagja Antal
Mátyást méltató laudációjában kiemelte: hármas
évfordulót ünnepelhetünk, hiszen idén lesz 30 éve, hogy megalakult az Állami
Énekkar, a Nemzeti Énekkar elődje, az együttest 25 éve vezeti Antal
Mátyás, aki pedig idén ünnepli 70. születésnapját.
A karvezető munkáját értékelve rámutatott: óriási
teljesítmény, hogy miután az énekkarral elérte a magas előadói
színvonalat, azt ilyen hosszú időn át képes volt megőrizni, sőt
tovább emelni. Mint felidézte, Antal Mátyás a Magyar Állami Hangversenyzenekar
fuvolaművésze volt 1990-ig, ekkor vette át az Állami Énekkar karigazgatói
posztját, emellett a Zeneakadémián is tanít.
Antal Mátyás a Nemzeti Énekkart vezényli
(Magyar Nemzeti Filharmonikus Nonprofit Kft.
honlapja)
Antal Mátyás úgy vélte, a mostani kitüntetés igazolja
azt az utat, amelyet az 1985-ben egy vitatott kultúrpolitikai döntéssel
létrehozott énekkar máig megtett. Évek teltek el, amíg a kezdetben nemkívánatos
együttest elfogadták és értékelni kezdték, idővel azonban beköszöntött a
siker, és folyamatosan gazdagodott a repertoár – emlékezett vissza.
Bartókhoz fűződő viszonyáról elmondta:
gyerekként, fiatalként teljesen természetes volt Bartókkal foglalkozni, akinek
zenéjét anyanyelveként szívta magába, mára azonban bizonyos értelemben
„misztikus távolságba került” a komponista alakja.
Selmeczi György portréja
Fekete Gyula zeneszerző, kuratóriumi tag laudációjában úgy fogalmazott: Selmeczi György
mindig azon fáradozott, hogy határainkon túl is felhívja a figyelmet a magyar
zeneművészet értékeire, és fordítva, hogy megismertesse a határon túli, az
erdélyi magyarság művészetét az anyaország közönségével. Úgy vélte, ennek
a bartóki gondolatnak a megvalósítása emelhető ki mindenekelőtt az
1952-ben, Kolozsváron született díjazott munkásságából.
Kiemelte azt is, hogy Selmeczi György az egyik
legsokoldalúbb magyar muzsikus: zongoraművész, karmester, tanár,
operarendező, és persze zeneszerző. Komponistaként szóló-, kamara- és
szimfonikus művek, operák, valamint számos színházi és filmzene is
fűződik a nevéhez – sorolta Fekete Gyula.
Méltatásában ecsetelte a Csemiczky Miklóssal, Orbán Györggyel és Vajda Jánossal együtt a Négyekhez
sorolt komponista munkásságát Kolozsváron, Miskolcon és Budapesten, kiemelte
többek között a Miskolci Új Zenei Műhely és a Budapesti Kamaraopera
megalapítását.
Selmeczi György beszédében megjegyezte:
zeneszerzőként gyakran kiérdemli a Bartók-epigon „megtisztelő” címet.
„Én azonban valóban megtiszteltetésnek veszem ezt a jelzőt, mert úgy
gondolom, az a dolgunk, hogy Bartók nyelvét beszéljük. A mi életünkben már nem
tudunk szabadulni ennek az örökségnek a súlyától, de nem is szabad ezt
megpróbálnunk”.
Mint mondta, a fiatalkori botladozások után éppen
ennek a nyelvnek köszönhették pályatársaival együtt, hogy „beérkeztek” alkotói
értelemben. „Jó lelkiismerettel olyan zenét írunk, amelynek az erkölcsi és
esztétikai értékéről meg vagyunk győződve, és azt hiszem, hogy
ennél többet nem is várhatunk a sorstól” – hangsúlyozta.
A díjakat Vigh
Andrea, a Zeneakadémia rektora, a díj kuratóriumának elnöke adta át a
kitüntetetteknek.
A Bartók-Pásztory-díjat a
zeneszerző második felesége, Pásztory Ditta zongoraművész
végrendelete alapján 1984-ben hozták létre, forrása a befolyó jogdíjak egy
része. A kitüntetést – Pásztory Ditta akaratának megfelelően – azoknak az
alkotó- és előadóművészeknek, együtteseknek adományozza a komponista
születésnapján a Zeneakadémia neves professzorokból álló szakmai grémiuma, akik
munkásságukkal jelentősen hozzájárultak a hazai zenei élet fejlődéséhez
és Bartók Béla szellemiségének megőrzéséhez.
(MTI)