http://cdn3.fotex.net/beeper/public/images/hms_logo.gif

Bartók Új Sorozat: I. és II. hegedű-zongoraszonáta - Szonáta hegedűre

Előadók: Kelemen Barnabás (hegedű), Kocsis Zoltán (zongora)

 

8580-200px

 

Bartók Új Sorozat

 

A Hungaroton Bartók Új Sorozatának, mely a zeneszerző műveit (zongoramuzsikáját és néhány kórusművét) 31 CD-én és SACD-én fogja bemutatni, ez a 15. darabja. Bartók Béla műveinek 1970-es teljes Hungaroton kiadása 29 CD-ből állt; most talán néhány kevésbé ismert mű is szerepel. A sorozat 2006-ban, Bartók halálának 125. évfordulóján indult és a tervek szerint 2011-re kellett volna befejeződnie, de mindmáig csak a korongok mintegy fele jelent meg. Kocsis Zoltán a Hungaroton egyszemélyes zenekara; nemcsak a zongoraműveket és a zongorás kamarazenét játssza, de majdnem mindent maga is vezényel. Kivéve, amikor a zongoraversenyekben a hangszer előtt ül.

 

Kelemen Barnabás majdnem ennyire jelen van mindenütt: ő játssza Bartók concertóit és szonátáit is. A Fanfare 34:5 számában Barry Brenesal dicsérte az előadásában megszólaló II. hegedűversenyt, mely majdnem olyan kiváló, mint a Székely/Mengelberg-féle; a 28:4 számban pedig Jerry Dubins áradozott Kelemen produkciójáról a Brahms-szonátákban (Vásáry Tamással). Kelemen és Kocsis az I. szonáta Allegro appassionatóját csaknem őrült intenzitással szólaltatja meg, kifacsarva belőle mindent az utolsó cseppig. A lehető legszorosabb a kapcsolat köztük: olyanok, mint egy négykezes lény. Kelemen technikája ragyogó: mélyre ás és a magasba repül minden cincogás nélkül, és mindhárom tétel gyöngéd pillanataira lágy, selymes angriffet talál. Pompás pianissimói soha nem remegnek, nem csuklanak meg. Kocsis is lubickol és tündököl.

 

A korábbi Bartók-összkiadás, mely a duo-szonáták két, számomra legkedvesebb előadását tartalmazza, hasznos összehasonlításul szolgál. Szeretem Kremer szabad, világos hangját és nyíltszívű játékát, melyet Smirnov hűségesen támogat, és a felvétel rokonszenvesen élénk hangzását (mely szokatlan abban a sorozatban). Számos összehasonlítás után azonban a régi előadások egy picit felületesnek tűnnek; hangszínük és élénkségük inkább külsődleges, mint belülről jövő. Nem állítom, hogy az új előadások jobban tetszenek, mint Kremeré, de talán jobban megfelelnek Bartók szándékának: föld-közelibbek és jobban összhangban vannak nem csak a zenei frázisokkal és az előadó virtuozitásával, hanem a népi elemekkel is, mely a zeneszerző valamennyi művét átjárják. Emlékeztetnek az eredeti hengeres felvételekre (a 44 duóhoz mellékelve), melyekről a korábbi számunkban tudósítottam.

 

Az új Hungaroton felvétel CD-jéből hiányzik az 1972-es felvétel csillogása, de SACD-rétege azonos vele; a hegedű életre kel és a zongora majdnem túl visszhangos. Számomra megmagyarázhatatlan okból, a surround sound mindkét hangszeren mindkét világ legjobbikát nyújtja.

 

A szólószonáta befejezése után Bartók találkozott Menuhinnal, hogy megvitassa vele a vonóvezetést, az ujjrendet és a finálé játszhatóságát. A zeneszerző egy félhangos változatot is készített arra az esetre, ha az eredeti negyedhangos verzió túl nehéznek bizonyulna, de ebben nem jutottak egyességre Bartók halála előtt. A szonáta kiadására Menuhin közreadásában került sor, a kevésbé nehéz alternatívával. Bartók Péter, a zeneszerző fia 1994-ben újra kiadta Menuhin változatát, de visszaállította a negyedhangokat. Ezt a kottát használja Kelemen, aki bagatellizálja a mű virtuóz jellegét, mely igazi zenei virtuozitás. A kezdő Chaconne nyugodt és méltóságteljes, a fúga gazdag és világos. Az Adagio gyászosan éneklő, míg a Presto finale színtiszta falusi tánc; negyedhangos nehézségei alig észlelhetők. Nem mintha Kelemen játékában könnyűnek tűnnének. A technikai kivitelezés alig érezhető; a szonáta most csupán zene és nem az eladó számára kihívást jelentő kötelező darab többé. Bizonyára ezt akarta a zeneszerző hallani.
A duo-szonáták itt hallható előadása olyan csodálatos, amilyet csak hallhat az ember. A szólószonátáé azonban minden összehasonlítást felülmúl.
(James H. North - Classical Reviews - Composers & Works, Fanfare Magazine, 2015. február 8, vasárnap)

 

Bartók Új Sorozat: I. és II. hegedű-zongoraszonáta - Szonáta hegedűre

 

Előadók: Kelemen Barnabás (hegedű), Kocsis Zoltán (zongora)

 

Katalógusszám: Hungaroton, HSACD 32515

2015. április 13. Hungaroton