BartOs Csaba
Visszaemlékezés a 2013 januárjában elhunyt
Káté István hegedűművész-tanárra,
a veszprémi Csermák Antal Zeneiskola volt igazgatójára
(2013)
Káté István élete jellegzetes 20. századi
művészi-zenetanári életpálya. Szegeden született 1932-ben, muzsikus
családban. Hegedű tanulmányait a Szegedi Városi Zeneiskolában kezdte
Erdélyi Sándornál. Nagyon korán megmutatkozott tehetsége, a klasszikus zene
iránti fogékonysága. A 20. század egyik legjelentősebb magyar
hegedűművésze, Zathuretzky Ede meghívta
őt művészképző osztályába, de a háború utáni szegénység és
nélkülözés megakadályozta, hogy a fiatal hegedűs nála folytassa
tanulmányait.
A Szegedi Zenekonzervatóriumban Várnagy Lajos
hegedűművész lett mestere, aki a világhírű
Hubay-hegedűiskola tanítását kapta örökül, s adta tovább az ifjú
hegedűsnek.
1955-ben szerezte meg hegedűtanári diplomáját és
a kor gyakorlatának megfelelően központilag helyezték Veszprémbe. Mintha a
sors akarta volna, hogy egy ilyen kvalitású művésztanár telepedjen le
abban a városban, ahol a világhírű hegedűvirtuóz és zenepedagógus,
Auer Lipót született.
Káté István, a kiváló tanár és előadóművész
a Veszprémi Szimfonikus Zenekar koncertmestere is lett, s már az első
évben vonósnégyest, majd feleségével - Lantos Magdával, a zeneiskola kiváló
zongoratanárával - zongoraötöst alapított.
Tanításában a személyes példamutatás, a művészi
alázat, a zenélés iránti megszállottság voltak a vezérlő elvek. Mindezt
jól ötvözte a személyes odafigyeléssel, a szeretetteljes mester és tanítvány
viszony megteremtésével. Nem volt soha "sztártanár", aki a
legtehetségesebbek kiválogatásával ér el sikereket. Megszállottan, megalkuvás
nélkül a jó és a szép felé terelte tanítványait, nemcsak a hangszer ismeretébe
vezetve őket, hanem teljes emberi valójukat is nevelve.
Vérbeli pedagógus volt, aki nem az egyetemen, nem az
órán tanulta, hogy a jó tanár mindent oda kell adjon
tanítványainak, együtt kell élnie, együtt alkotnia, lélegeznie velük.
Káté István Veszprémbe érkezése új hajtással
gazdagította Veszprém zenei hagyományait. Nevéhez fűződik a Lovassy
Ifjúsági Vonós Kamarazenekar megalapítása, melynek tagjai képezték alapját a ma
már nemzetközi hírnevű Bartók-Pásztory díjas Mendelssohn Kamarazenekarnak.
A tanítás és az előadó-művészet mellett
fontosnak tartotta, hogy a zenei képzés összefogásában, fejlesztésében is részt
vegyen. Közel 30 évig volt a Csermák Antal Zeneiskola igazgatója, ahol jelenleg
is tanítanak volt növendékei. Érdemeket szerzett a zeneiskola zenei
régióközponttá válásában. Részt vett a Magyar Zeneiskolák Szövetségének
megalapításában. Tanítványai révén, - akik megtanulták és komolyan vették a
zenész pedagógiai elkötelezettségét - nőhetett ki a zeneművészeti
szakközépiskola Veszprémben.
Káté István valóságos "paidagógoszként"
komolyan felvállalta a "kísérő" szerepét tanítványai mellett az
első hegedű leckéktől egész pályafutásukon át. Ez volt az ő
küldetése. Ranolder-díjjal, Magyar
Művészetoktatásért díjjal tüntették ki, ám ő legfontosabb értéknek
tanítványai szeretetét érezte. "Az az igaz, hogy ügyesek, tehetségesek
ezek a gyerekek" - szokta mondani, ha zenetanári, pedagógiai munkáját
dicsérték.
Munkássága révén megújult Veszprém zenei élete, koncertező művészek zenepedagógusok viszik tovább
mindazt, amit megteremtett.
A szerzőről:
Bartos Csaba gordonkaművész,
a
Budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában Wilheim
Ferencnél tanult. 1972-ben a Magyar
Állami Operaház, majd 1973-74-ban a MÁV Szimfonikusok szerződéses tagja
volt. 1974-től állami ösztöndíjasként a Moszkvai Csajkovszkij
Konzervatórium hallgatója, majd aspiránsa. Mesterei Szergej Kaljanov,
Ivan Monigetti és Valentin Feigin.
1985-től tagja ismét a Magyar Állami Operaháznak. Zenekari és
szólóművészi tevékenysége mellett aktív szervezőmunkát is végez.
1990-ben egyik létrehozója, majd titkára a Solens
Kulturális Alapítványnak.
Az emlékezés forrása:
2013.
február