CSÁKÁNY CSILLA
Kodály forrásai – a forrás Kodálya
A 2007-es Kodály-év lejártával a decemberi Forrás
kulcsszavai nyomába szegődtem. Ha Kodály, akkor népzenekutatás –
mondhatnók. Ha népzene, akkor magyarság. Ha magyarság, akkor sorskérdések. Ha
sorskérdések, akkor pedagógia. És ha oktatás, akkor kórusművészet... A felsorolt terminushalmaz hol szorosabb, hol lazább
összefüggésekben jelenik meg Kodály művészetében, akárcsak a tanulmányok
tematikájában. Pintér Lajos rejtélyes andante macabre
hangulatot sugárzó verse (Kodály halála) a lapszám hangadója. „Ne bántsd
a magyart!”, zenéli „recsegve” Kodály az egy rádióadásra írott
költeményben, ahonnan szíven ütő kétségbeesett kiáltás helyett a
becsapottak, kijátszottak és megtiportak némító fájdalma árad.
Kodály életműve és művészete Tóthpál József érzékeny és képszerű elemzői
világában „ezoterikus zenecsillaggá” lényegül át Szókratész, Platón, Empedoklész és Augustinus univerzumában. A Kodály Zoltán
és a magyarság sorskérdései többféle tanulsággal szolgál, melyek közül
jelentős súllyal bír a kodályi célkitűzésként megfogalmazott mondat:
„a magyar zenekultúra megteremtése, a zenekultúra által pedig öntudatra
ébreszteni, öntudatában megerősíteni a magyarságot”. Tóthpál
elemzése azokra a művekre tér ki, melyek a magyarság sorskérdéseihez
kapcsolódnak (Psalmus Hungaricus, Háry János, a Székely fonó
és a kórusművek hosszú sora). „A művészetek és a tudományok története
az igazság, a jóság és a szépség – az esztétikum és az éthosz
szimbiózisának a története is egyben”, írja, miután Kodály Zoltán
értékrendszerét egy kanti idézet által világította meg: „Kedélyemet két dolog
tölti el újabb és fokozódó csodálattal és tisztelettel, minél gyakrabban és
kitartóbban gondolok rájuk: a csillagos ég fölöttem és az erkölcsi törvény bennem.”
Kodály Háry Jánosáról értekezik Móser Zoltán. A Mesében és fényben című tanulmány a szerző
szavaival jellemzi Háryt, „az életre kelt magyar meseteremtő fantázia”
prototípusát. Karácsony Sándor elgondolása alapján a valóság és a mese közötti
híd kérdés-feleletszerűen alkot egységet. Vágyálmokról beszél: a magyar
ember észjárásának vonatkozó tételéről, miszerint „nincs így, de így
kellene lennie”. Kimeríthetetlenül gazdag témának mutatkozik ez a remekmű,
amennyiben írója méltatások sorával folytatja, elénk tárva az alkotás
történeti, földrajzi és eszmei vonatkozásait. Záróakkord gyanánt Edward J. Dent angol zenetudós megjegyzését idézi. A mű
„gondolati polifónia: hallgatni könnyű, megérteni nehéz!”
Az olvasók figyelmébe ajánlom továbbá Albert
Gábor szövegét Zrínyi szózatának keletkezéséről. Egy
rádióműsor megírásáról szóló mesés történet ez, mely olyan világot tár
elénk, ahol a Török áfium ellen való orvosság szavai, gondolatai
ösztönzőleg hatottak mindenkire: megszólalni, figyelmeztetni kell a
történelem kapcsán a jelenkor veszélyeire. Ugyanakkor zavarba ejtően
gazdag anyaggal szembesülhetünk Körber Tivadar Kodály
műveinek irodalmi forrásai olvasása közben. E tanulmányban együtt van
jelen a tudományos megközelítés és a zenei hermeneutika. A művész
szövegválasztásait „biztos értékítéletén kívül a mondanivaló aktualitása, nevelési
célzat, történelmi események, írók-költők születésének-halálának kerek
évfordulói befolyásolták, végső soron a nemzeti múlt és a jelen mélységes
ismerete és felelős átélése”, állapítja meg Körber,
aki szövegtelen énekgyakorlatok bemutatását is vállalja, ahol nem a szöveg volt
a komponálás indítéka, hanem a kodályi zene kifejezőereje inspirálta a megszövegesítést.
Kevésbé kurrens témát dolgoz fel Kodály
Zoltán tanulmányainak stílusáról címmel Dobozi Eszter. A szuggesztivitás
Kodály tanári tevékenységére, zenei alkotásaira és nyelvi formában
megfogalmazott munkáira egyaránt jellemző. A folytonos cselekvésvágytól
hajtott ember sokirányú felelősségvállalása mutatkozik meg írásainak
tematikai és műfaji sokszínűségében. Egyszerűség, világosság
jellemzi stílusát, erősíti meg a tanulmány, mely példaként a Kelemen Kőmíves balladája címmel a Zenei Szemlének
készült cikket említi: „Ahogyan a papírral sem (tudhatjuk, hogy feljegyzéseit
sokszor meghívók, gyógyszerreceptek hátlapjára, egyéb cédulákra írta), a
szavakkal sem pazarló.” Tájékoztat másrészt arról is, hogy Kodály stílusa
„bővelkedik a képszerűség és érzékletesség eszközeiben, már-már
szinte tobzódik a metaforákban, hasonlatokban, egyéni módon alkalmazott
jelzőkben, megszemélyesítésekben”.
Számos új információt közöl Bónis Ferenc (Pillantás
az alkotóműhelybe: hat Kodály-kórus), aki a népművelés
szándékának-igényének irányából közelíti meg a kórusműveket. Szerinte
Kodály az új nemzedékeket „logikára akarta nevelni (hiszen a hangok
egymásutánja nem oktalan kapcsolat), pontosságra (elvégre a hangok helye nem
tetszőleges az ötvonalas rendszerben), toleranciára (mert hamis az ének,
ha nem ügyelünk az éneklő társakra), közösségi gondolkodásra (mert csak
együttes akarat szülhet harmóniát)”. A zeneszerző viszonya kora
művelődéspolitikájához kimerítő elemzésben részesül Péteri
Lóránt Zene, oktatás, tudomány, politika – Kodály és az államszocializmus
művelődéspolitikája (1948–1967) című tanulmányában. Az
értekezés globális képet fest a politikai hatalmak és Kodály törekvéseinek
hasonlóságairól és különbségéről. Heltai Nándor írásából megtudhatjuk azt
is, hogy Tóth László excellált abban a munkafolyamatban, mely
elősegítette, hogy Kecskemét szívébe fogadja Kodályt.
A szintén kecskeméti Kodály Zoltán
Zenepedagógiai Intézet igazgatójával, Erdei Péter Liszt-díjas karnaggyal
készített interjút Kéri Laura és Ittzés Mihály (Kodály
pedagógiájának és művészetének szolgálatában). Amerikából komoly
tapasztalatcsomaggal hazatérve Erdei olyan intézmény arculatát mutatja fel,
amelyben magyar és külföldi tanárképzés folyik párhuzamosan, és a
működését három területen folyó munka alapozza meg: oktatás, kutatás és
publikálás. Kodályt és száz éve született tanítványát, Veress Sándort üdvözli Berlász Melinda („Csak lélekben és gondolatban”),
aki tisztelete kifejezéseként Veress Sándor Kodály-köszöntőiből nyújt
válogatást. Kettős célt fogalmaz meg: az egykori tanítványok tanárukról
alkotott hiteles képének felelevenítését, valamint az emigráns Kodály-irodalom
feltárásával a róla szóló publikációk körének teljesebbé tételét. Végül a
művész népzenekutatói munkásságához kapcsolódó könyvek rövid bemutatására
vállalkozik Ittzés Mihály A
népzenekutatás Kodály nyomdokain című írásában. A tudományos
színvonalú elemzések, valamint a gyakran interdiszciplináris kutatások
határaihoz eljutó értelmezések a Kodály-kutatás újabb forrásait azonosítják.
2008.
február