Carl Rogers és az
indeterminált emberkép
Kiss Hajnal interjúja Tringer László professor emeritusszal
„Mind mediátorok (...)
vagyunk.”
Jacques Derrida
Tringer László pszichiáter-pszichológus, a Semmelweis Egyetem
professor emeritusa, tankönyvek és több mint 250 közlemény szerzője nemrég
ünnepelte 75. születésnapját. 1980-tól a személyközpontú pszichoterápia egyik
magyarországi meghonosítója. Egyetemi oktatóként több évtizede szerteágazó
oktatási tevékenységet folytat. A pedagógia és a pszichoterápia kapcsolatát
közleményeiben és tudományos előadásaiban is hangsúlyozza. A
Lélekgyógyászati eszközök a pedagógiában című
művében olvashatjuk, hogy Rogers elgondolásaiban a tanár szerepe közelít a
tanácsadó-terapeuta személyéhez. A professzor urat ezúttal a személyközpontú,
non-direktív megközelítésnek az oktatásban alkalmazott aspektusáról kérdezzük.
-
Professzor
úr mikor és hogyan találkozott először Carl R. Rogers gondolataival?
- Meglepő módon Carl Rogers gondolataival
először 1976-ban Kelet-Berlinben találkoztam, majd a Humboldt Egyetem Helm professzor vezette Pszichológiai Tanszékén. Mindketten
a személyközpontú rogersi pszichoterápia kutatási
ágát képviselték kísérleti lélektani megközelítéssel. Majd amikor a Juhász
Gyula Főiskola Pszichológiai Tanszékének vezetőjének meghívására maga
Rogers is részt vett Szegeden a tudományos tanácskozáson 1984-ben és 1986-ban,
engem is meghívtak. A Rogers-tanítványok a nagy publikum előtt
beszélgetéseket folytattak, így Chuck Devonshire és még egy Rogers-tanítvány angolul. Három
ilyen beszélgetést mutattunk be. Ők angol nyelven két beszélgetést, én
magyarul egyet. Beszélgetőpartneremnek, azaz a kvázi kliens szerepére
Török Iván pszichológus professzor jelentkezett. A jelenetekről videófelvétel készült.
- Ön hogyan élte meg a Rogersszel való személyes
találkozást Szegeden?
- Részt vettem a Rogers vezette mamutcsoportokon.
Átéltem azt a drámai találkozást, amely az ő csoportjainak a lényege: a
kultúrák közötti találkozást. A fórumra titokban beszivárogtak kelet-német
pszichológusok is, míg a nyugat-németek eleve ott voltak. Drámai volt, ahogy a
nagy fórumon a nyugati gondolkodás, melynek fogalma sem volt arról, mit jelent
diktatúrában élni, számon kérte a kelet-németen a lázadás hiányát. Később
a résztvevő kelet-német pszichológusokat a Stasi
lenyomozta...
-
Milyen
benyomást keltett Önben Rogers?
- „Korunk lélekgyógyászatának talán csak Freudhoz
mérhető személyiségét” láttam benne. A Metodista Egyház 1922-ben
teológusaként küldte Kínába. (Rogers ugyanis a Luther Mártonról szóló teológiai
tanári dolgozatát is megvédte. Luther személyisége hatott rá.) Amikor onnan
visszajött, egy gyerektanácsadó szolgálat vezetője lett. Később meghívták
a chicagói egyetem diáktanácsadó szolgálatának élére, ahol 1945-57 között
ugyancsak az ifjúsággal foglalkozott, és közben kidolgozta a tanácsadás
elméletét. Az ő személye számomra – a stílusa és nyilatkozatai alapján –
kicsit egyesíti a terapeutát és a lelkipásztort. Bár elhatárolta magát a
pszichoanalízistől, maga is átesett terápián Kínából való hazajövetele
után. Otto Rank, egy híres Freud-tanítvány volt
az analitikusa. Rogers integratív elme. Nagy egyéniség; a kreativitása is
izgalmas. Az első jelentős könyve, a Client
Centered Therapy 1951-ben jelent meg. Az ő
fotója kint van a dolgozószobám falán Freud és édesapám mellett. Nem vagyok
Freudnak követője, de nagyra becsülöm.
-
Ön
szerint hogyan lehet integratív elméket nevelni a jelenlegi oktatási
rendszerben?
- Azért nehéz, mert a rendszer éppenséggel a
dekonstrukciót kedveli: az átfogó gondolatok helyett inkább a részek
megvilágítását helyezi előtérbe. Ezt hívja Jacques Derrida
dekonstrukciónak.
- Rogerst lánya, Nathalie
Rogers „csendes forradalmárnak” nevezte A tanulás szabadsága egyik előszavában. Mit gondol, Rogers
gondolataiban forradalmi?
- Forradalminak lehet nevezni gondolatait, amelyek
szemben állnak mind a behaviorista, mind pedig a freudista emberszemlélettel. A
behaviorista irányzat az empirizmus, míg a freudizmus a racionalizmus
filozófiai hagyományaira támaszkodik. A freudizmus és a racionalizmus szerint
vannak a priori szintetikus ismeretek: azaz a tapasztalattól függetlenül
csak az elmefolyamatok elemzése útján juthatunk új megismeréshez. Ez a
freudizmus lényege. Az empiristák szerint viszont ilyen nincsen. Az empiristák
azt vallják, hogy az emberi elméből jövő ismeret nem ismeret, nem
tudományos, annak a tapasztalatból kell erednie. A két irányzat múlt századi
küzdelmében fölbukkan a harmadik, a perszonalista irányzat, amely szerint az
emberi személy – nem mint személyiség, hanem mint
személy, amiből az emberi specifikum adódik – van a vizsgálódás központjában.
Ilyen specifikum például, hogy szabadon dönt, szabadon konstruálhatja a
jövőjét szemben a másik kettővel. A tanulás és a tapasztalat
determinálja, hogy az ember mit csinál, állítja a behaviorista. A tudattalan
mondja meg, hogy mit csinál az ember, állítja a freudista. Tehát ilyen
értelemben Rogers felszabadította a személyt a determinizmus alól, illetve ezt
tették a perszonalista filozófusok, így Európában Gabriel Marcel is.
-
Miért
találta Ön vonzónak Rogers elméletét?
- Rogers személyén túlmenően magát az elméletet
azért találtam vonzónak, mert hatalmas kultúrtörténeti előzményei vannak:
az európai zsidó-keresztény kultúra terméke. A szeretet fogalom például
egyenlő a feltétel nélküli elfogadás pszichológiai fogalmával, vagy a
krisztusi parancs (szeresd felebarátodat, mint önmagadat) egyenértékű az
önkép és az önelfogadás fogalmával. Tehát elmélete az emberi kultúra egyenes
vonalába illeszkedik. De illeszkedik a múlt század első felének
perszonalista filozófiai irányzataihoz is. Szemben akár a behaviorista, akár a
freudi megközelítéssel, amelyek alapjában véve determinista emberképet tartanak
a háttérben, ez egy indeterminista emberképet tételez föl, amelynek van
szabadsága, tehát nem száz százalékban determinált.
- Ön szerint Rogers mely gondolatai a legfontosabbak a
segítő szakmák teljes spektruma, így a pedagógusok számára is?
- A pszichoterápia három szükséges és elégséges
feltétele a legfontosabb: a kongruencia, a feltétel nélküli elfogadás és az
empátia. Műszerekkel kimutatható, hogy amennyiben a kapcsolatot magas fokú
empátia jellemzi, a két fél élettani paraméterei közelítenek egymáshoz, illetve
együtt variálnak.
- Ha a tanulók koncentrációhiánya zavaróvá válik az
órán, akkor Ön Rogers szellemében mit tesz?
- Én mindig figyelem, mit kommunikál a diák. Ha nem figyel,
akkor ad-e olyan jelzést, hogy mi köti le a figyelmét. Azt mondom neki:
„Figyelj, az a benyomásom, hogy valamin elgondolkodtál…” Ha úgy van, akkor a
diák megerősíti.
- Ön szerint tanórán hogyan valósítható meg a tanuló
feltétel nélküli elfogadása?
- Pedagógiai szemináriumon egy tanárnő nekem
szegezte a kérdést: „Szereti a diákokat, de a rossz, trehány tanulóval nem
nagyon boldogul. Mit csináljon, mert nem szereti ezeket a gyerekeket?” Az
eljátszását javasoltam. Az volt a jelenet, hogy rajtakapta megint valami
turpisságon: „Hát Pisti, micsoda egy gyerek vagy már megint, nem lesz
belőled így semmi, szörnyű, hogy te milyen gyerek vagy!” És akkor
kértem, ismételjük meg a jelentet, de úgy, hogy először tegyen egy pozitív
gesztust Pisti mint személy irányába, aztán utána
szidja, ahogy akarja a mostani, aktuális konkrét mulasztását. Eljátszottuk: „Te
Pisti, te alapjában rendes gyerek vagy, kedvellek téged, de ez nagy disznóság,
hogy most nem hoztad el a füzeted.” Két év múlva ugyanoda hívtak. Fölállt egy
tanárnő, kiderült, ugyanaz, és azt mondta: „Őneki akkor ott leesett a
tantusz, ő fölismert valamit, azóta a problémája megoldódott.” Megtanult differenciáltan reagálni a cselekedetre, illetve a
személyre. Ezt a differenciált látásmódot érdemes lenne a pedagógusok fejébe
csepegtetni. De sajnos, gyakran azt csinálják – tisztelet a kivételnek –, amit
a rossz szülő, amikor valami turpisságot csinál a gyerek. Akkor azt
mondja: „Te egy rossz gyerek vagy!” A személyt minősítik, nem a
cselekedetét. „Pedagógiai szempontból is rendkívül fontos, hogy a korrigálni
kívánt magatartásra való (…) reflexió és a személy egészének szóló pozitív
üzenet elkülönüljön egymástól. Tehát amikor egy gyermek magatartását
kritizáljuk, a bírálat ne az egész embernek szóljon, hanem a konkrét cselekedetnek
(vagy mulasztásnak), és kísérje azt a személynek szóló valamely pozitív
gesztus.” Az elfogadás kifejezése szavakkal és non-verbális jelekkel történik.
- Tapasztalatból származik, hogy a tanulók a jegyekért
tanulnak; ha nincs ellenőrzés, lazítanak. Ön hogy látja?
- Katasztrófának tartom a kompetenciákat
minősítő értékelési rendszert. Hovatovább a gyerek személye
érdektelenné válik. Az érdekes csak az, hogy egy kompetenciakomplexumot
állítsunk elő. Különféle hivatalok előírják, hogy mely kompetenciákat
kell tartalmaznia egy tanuló nevű kompetenciakomplexumnak,
kompetenciagyűjteménynek.
- Pszichológiai nézőpontból hogyan hat az
osztályzat minősége a diákok motivációjára?
- Az osztályzat visszatükrözése a diák személyisége
szűk aspektusának, a teljesítménynek. Ha kizárólag ez a típusú
visszajelzés érvényesülne, akkor ez a diák teljesítménymotivációjának és
személyiségének egyoldalú fejlesztését jelentené. Szükséges reflektálni az Atkinson-féle két másik motiváció típusra is: a
szeretetmotivációra és a befolyás-hatalom-motivációra.
Van, amikor a teljesítménymotiváció az egyetlen álobjektív mérce, bár fontos
lenne a diák proszociális viselkedésének kiemelése.
Ezen az egyéni áldozatvállalást, az altruista magatartást értem: azt, hogy az
egyén mennyire tudja közösségben a konfliktushelyzeteket kezelni (agresszióval
vagy párbeszéddel), mennyire képes kezdeményezni, és mennyire képes összefogni
a közösséget.
- Pszichiáter-pszichológusként Ön hogy látja: van
személyközpontú szemléletre „predesztinált” személyiség? Ha van, akkor mi tesz
hajlamossá valakit a rogersi segítő szerepre?
- Ha megvizsgáljuk az emberek empátiakészségét, akkor
különbségek lesznek közöttük. Vannak, akik eleve hajlamosak empatikus
megértésre, mások kevésbé. Aki eleve ilyen sajátosságokkal rendelkezik, annak
könnyebb elsajátítani. Az empátiás reflektálás normál populációban
tanítható-tanulható. A személyiségzavarok legtöbb formájában azonban hiányos a
személynek az ún. személypercepciója, mentalizációs képessége: az, hogy mennyire képes a másik
ember lelkiállapotát átérezni. Akiben ez a készség nagyon alacsony fokú – ez
különösen a nárcisztikus, antiszociális, hisztrionikus személyiségzavarokra jellemező –, csak
magával tud foglalkozni, mással nem. Számukra nehézséget okoz az elsajátítása.
- Van-e ennek fejlődés-lélektani aspektusa?
- Az empátiás készséget a szocializáció során el lehet
sajátítani. Erik Dlugokinski ezt a koncepciót
az other-centeredness (másközpontúság)
dimenzióban véli megragadni. Ez egy olyan személyiség dimenzió, amelynek mentén
mindenki elhelyezhető egy skálán. Van, akinek a másközpontúsága
nagyon kifejezett, van, akinek nem. Ha valaki ezen a skálán magasabb értéket
mutat, akkor könnyebben sajátítja el. A szülői-pedagógusi magatartás
ebből a szempontból jelentős. Például, ha Pistike eldobja a poharat
és fejbe találja Marist, akinek vérezni kezd a homloka, lényeges, hogyan reagál
az anyuka. Elveheti a poharat azzal, hogy „Te egy rossz, agresszív gyerek
vagy!”. De azt is mondhatja, hogy „Mariskának vérzik a feje, fáj neki”. Tehát a
tettnek a másik személyre gyakorolt következményeit hangsúlyozza. A másközpontúság
a szülő/pedagógus-gyerek kapcsolatban fejleszthető.
- Ön szerint hogyan függ össze az egyén kibontakozása
a life-long-learning ideájával?
- Ahelyett, hogy arra nevelnénk a továbbképzésre
kötelezettet, hogy fiam, légy lelkiismeretes, és mint a jó pap, te is holtig
tanulj, a minőségbiztosítási rendszerben formalizált, életidegen, nem az
optimális témára koncentráló, kötelező továbbképző oktatásokat
fejlesztettek ki. Egy réteg számára ez bizonyára nagyon jó, mert különben nem
olvas eleget, de a többség számára ez azt jelenti, hogy teljesítettem a
tanulással kapcsolatos erkölcsi kötelezettségemet. Az emberek többségében
megvan a belülről fakadó tudásvágy, de ezt elvesszük tőlük azzal,
hogy a lelkiismereti felelősségét elvonva egy rendszer által
ellenőrzött programmá tesszük a tanulást.
-
Tarthatjuk-e
az 1940-es években megfogalmazott rogersi gondolatokat
ma is aktuálisnak?
-
Mivel
ezek az alapelvek több ezer éves alapelvek, örök érvényűek, részei az
emberi kultúrának. Rogers abban zseniális, hogy ezeknek nyelvi struktúrát
adott.
- Rogers melyik művét ajánlja leginkább a
közoktatás pedagógusai számára?
- Az On Becoming a Person című
könyvét és annak magyar verzióját, a Klein Sándor lektorálta Valakivé válni
címűt ajánlanám, mert rengeteg jól olvasható gyakorlati beszélgetés van
benne.
A
szerzőről:
(Forrás: Agóra Oktatási Kerekasztal / Trencsényi László, 2015.
március 18.)