Deák Ágnes
Tanárok,
kollégák, emlékmorzsák, emléklapok
(3. folytatás)
Róna
Frigyes (Budapest, 1923. máj. 16.– Budapest, 1985. okt. 29.)
Róna
Frigyes és felesége sírszobra a Farkasréti temetőben
(Horvay János alkotása)
Karmester,
műfordító körülbelül két évvel a háború után, egy társaságban véletlenül
találkoztam régi ismerősömmel, Róna Frigyes karmesterrel. Hamarosan
félrehúzódtunk, s beszélgettünk a háborúról és a háború előtti tanulmányi
évekről. A régi ismerősök közül egy fiatal művész-házaspárról
(Schneider Hédy zongoraművész és Berkovits Tibor hegedűművész) hallottuk, hogy a
háború után nagyon hamar Párizsba kerültek. Az 1947-es párizsi Long-versenyen
Schneider Hédy nagydíjat nyert.
Sok
régi kolléga nevét soroltuk, kérdezgettük egymást, de nem tudtunk senki másról.
(Gerle / Grósz Róbertet körülbelül tizenöt évvel később hallottam egy
pesti zeneakadémiai hangversenyén.) Annyira belemerültünk a beszélgetésbe, hogy
a társasághoz már nem is mentünk vissza.
Mikulai Gusztáv
(1905 -? karmester)
Mikulai
Gusztáv egy fiatalokból álló kis zenekart szervezett, amelyben egy ideig én is
játszottam. Egy-két vidéki koncertre emlékszem. Semmire nem emlékszem, sem a
próbák, sem a koncertek műsorára, helyszínére, a zenekar tagjaira sem,
csupán arra, hogy mennyire szükségem volt akkor arra pár száz forintnyi
keresetre (próbánkénti 30-40, koncertenként 50-60 forint).
(Emlékeztető
a mai fiatalabbaknak: a háború után másfél évig elképesztően nagy infláció
volt; 1946. augusztus 1-jén váltotta fel a pengőt az új forint. Emlékszem
egy hirdetésre: egy vidéki zeneiskola hegedű- és zongoratanárt keresett. A
fizetés: havi 300.- /háromszáz!/ forint és lakás.)
Czövek Erna
(Orsova,
1899. dec. 13. – Bp., 1983. márc. 30.
(A portré
forrása: Czövek Erna AMI honlapja)
(szolfézs-
és zongoratanár) amikor már az Operaház zenekarának tagja voltam, tanítani is
szerettem volna. Magántanítvány nem akadt, ezért Czövek Ernához, a
Fővárosi Zeneiskola Szervezet akkori igazgatójához fordultam; az Ő
révén kerültem a Vajda Péter utcai Zeneiskolába, ahol négy évig tanítottam
alapfokon.
Ungár Imre (Budapest,
1909. január 23.
– Budapest, 1972.
november 22.)
(zongoratanár)
egyszer egy koncerten több kisebb virtuóz darabot játszottam. A hangverseny
első részében valószínűleg Ungár Imre is
zongorázott. A műsor után Ungár néhány kedves
szóval gratulált, további sikereket kívánt, s egy-két jó tanáccsal is ellátott.
Utóbbiakat igyekeztem megfogadni.
Szendrey-Karper László (Budapest,
1932. január 28.
– Budapest, 1991.
február 12.)
(A kép
forrása: nava.hu)
(gitárművész,
főiskolai tanár) egy koncerten együtt léptünk föl. A hangverseny után nem
volt mód beszélgetni – engem viszont nagyon érdekelt a gitár és a gitárjáték –
ezért meghívtam a művészt, látogasson meg minket. Szendrey-Karper
eljött, hozta hangszerét, közelről megmutatta, játszott rajta, kezembe is
adta. Beszélt a hangszer és játékmódjának múltjáról, fejlődéséről.
Említette, hogy van Paganininek néhány gitár-hegedű kompozíciója.
(Ezekről tudtam, soha nem játszottam, de tanítottam.) Beszélt Andrés Segovia-ról, s arról, milyen hatást tettek rá hanglemezei.
Králikné Rosner
Melánia /Melania/ (Cece, 1934. december 22. - Budapest, 2004)
énekművész-tanár)
Két
évig tanítottam a győri szakiskolában is; ugyanabban az időben
tanított ott Rosner Melanie,
a tanárképzőben. Hazafelé a vonaton néha találkoztunk, ilyenkor
rendszerint növendékeinkről beszélgettünk. Engem mindig érdekelt az
énekesek és a fúvósok légzéstechnikája. Érdekelt, hogyan tudnak egy hosszú
dallamot egy lélegzetre végigénekelni, végigfújni. Ennek a dolognak a tanítási
módjáról kérdezgettem Melanie-t. (Hegedűsök
számára is fontos a helyes légzés, ugyanis a helytelen vagy visszatartott
légzés görcsössé, merevvé teheti a nyakizmokat, s ez a merevség más
izomcsoportokra is kiterjedhet. Ennek következtében a hegedűhang
minősége és a technikai kivitelezés is romolhat.) Később Melanie unokaöccsét, Rosner
Zsoltot a szakiskolában évekig tanítottam.
Még egy
kolléga volt, aki a hegedűjáték technikájával, azon belül a lélegzés
mikéntjével foglalkozott. Dr. Szende Ottó
(1923-1994, hegedűtanár) a hegedülés
legalapvetőbb mozdulataival kapcsolatban érdekes kísérleteket végzett.
Egyik kísérletsorozata a hegedülés közbeni lélegzésre vonatkozott. (Általában a
„lefelé” irány a kilégzés, a „fölfelé” irány a belégzés. Ez természetesen a
tempónak is függvénye.) Ebben a kísérletsorozatban én is részt vettem. A
kísérlet helyszíne az akkor dr. Nemessúri Mihály
által vezetett Sportkórház volt. Az általam választott darab Paganini XIII. Caprice-a volt, amit háromszor, kis szünetekkel kellett
eljátszanom. A kottát – a szokott vonásaimat beírva – előre átadtam Szende
Ottónak. A kísérlet előtt néhány percig játszottam a szájamra szerelt
szerkentyűvel, ami minden kilégzést koppantással jelzett – szokni kellett... A játék után Szende Ottó összehasonlította a háromszori
játékban történt be- és kilégzéseket.
Harminchárom
évig tanítottam a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és
Gimnáziumban. Ez idő alatt, természetesen nemcsak hegedűs
kollégáimmal voltam kapcsolatban.
Sipos Éva
(Máramarossziget, 1919. június 3-án, szolfézs- és zongoratanár)
A
hangszert tanuló fiatalok számára – a zenei pályára készülők esetében is –
az elméleti zenei tárgyak amolyan „nemszeretem” tanulni valót jelentenek. Sipos
Éva hozzáértése, odaadása, lelkesedése nyomán a növendékek hamar megértették a
zeneelméleti alapok szépségét és nélkülözhetetlen fontosságát.
Tantos László
(zongoratanár) ha egy növendéke késett vagy hiányzott, maga ült a zongorához;
főleg Chopin műveket játszott. Előfordult, hogy ráértem egy
kicsit, kisétáltam a folyosóra (szomszéd teremben tanítottunk). Ha úgy
gondoltam, hogy egyedül van, bekopogtam hozzá, s egy ideig hallgattam a
játékát. Így ismerkedtem meg jobban az általam addig alig ismert Chopin
darabokkal. Kérésemre többször is eljátszotta a c-moll prelűdöt, amely
csodálatos harmóniáival „maga a bánat”.
Sólyom György
(Budapest, 1922. február 25. - Budapest, 2005. november 4.,
zenetörténész-tanár) néha úgy osztottam
be a hegedűórákat, hogy meghallgathassam Sólyom György előadását.
Egyik ilyen alkalommal Bartók A kékszakállú herceg
vára című operájáról beszélt, lemezen is hallgattuk. Emlékezetes, ahogy
Sólyom mondta: az ötödik ajtónál szinte „tapinthatóvá válik a fény”.
Sebestyén Albert
zongoraművész-tanárral Vilt Tibor
szobrászművész kiállításáról beszélgettünk. A kiállításon szerepelt az
Éneklő gyerekek című relief; ez a dombormű Bartók egyik énekkari
műve részletének vizuális megjelenítése. Ennek hatására egyszer életemben
megpróbáltam „lerajzolni” Bach g-moll Fúga-szonátájának negyedik tételét, ami
csupa tizenhatodból áll. (Tíz, tizenkét vagy még több milliméter-papírra
rajzoltam a tizenhatodokat; függőlegesen öt milliméter jelentette a
félhang-magasságot, vízszintesen öt milliméter az időtartamot, a
tizenhatodot.)
A
hangszert tanuló kisgyerekek közül sokan már zeneiskolai szinten is játszottak
valamilyen zenekarban. (Például nevezetes volt és évtizedekig működött
Óbudán Kutasi Margit vonószenekara.) A zenei pályára készülők később
a konziban folytatták, mások meg ott kezdték a
zenekari játékot, a kamarazene játszást. Növendékeim többnyire Szekeres Kálmán kamarazene és
zenetörténet tanárnál kezdték ízlelgetni a kamarazenélés örömeit. A kolléga már
előző évben megismerkedett leendő növendékeivel,
főtanszak-órán vagy vizsgán. A főtanszak-tanárokkal Szekeres Kálmán
többnyire megbeszélte, hogy az első félévben milyen műveket fog
tanítani. Előfordult, hogy az ügyesebb növendékek vágyaikban nagyon
előreszaladtak volna; ilyenkor közösen próbáltuk megbeszélni velük, hogy
miért lenne jó még várni kicsit a nehezebb művekkel, például egy
Debussy–szonátával vagy egy kései Beethoven-kvartettel.
Huzella Elek (Budapest,
1915. augusztus 24.
– Budapest, 1971.
december 15.)
(A portré
forrása: hiresmagyar.network.hu)
egyszer,
kollégákkal beszélgetve elmondta, hogy A kékszakállú herceg vára elemzése
közben a Máté passióból ismerős Bach-motívumot vélt fölfedezni. Ez nem
lehet véletlen – gondolta – s utánanézett a Máté passióban. Megtalálta ezt a
motívumot: ezen a ponton Bach a legmélyebb krisztusi magány pillanatát
ábrázolja. A kékszakállú herceg várában – feltételezése szerint – a mély emberi
magány érzékeltetésére idézte Bartók ezt a motívumot. Természetesen más zenei
közegben, más hangszereléssel, más kontextusban jelenik meg a Bach-i motívum. Huzella kiemelte,
hogy szerinte Bartók, aki annyira tudatos és korrekt volt, Bach nevének
megfelelő hangközeivel elmondja azt is, hogy idézetről van szó. Huzella Elek e felismeréséről egy cikk is megjelent
annak idején a Muzsika folyóiratban, olvastam is akkor.
A
főtanszak-tanárral egyetértő, vele együttműködő korrepetitor
nagyon fontos munkatárs. A hármasban közösen tartott órákon (más
terminológiával, más megközelítéssel) egyrészt megerősíti, másrészt
kiegészíti a főtanszak-tanár instrukcióit. Két legaktívabb munkatársamra
emlékszem, gyakori gondolataik felidézésével.
Szűcs Ilona
/Ilona/ (Kisújszállás, 1915. október 2. – Dunakeszi, 2010. szeptember 22., zongorapedagógus, korrepetitor, koncertszervező) minden
növendéknek mindig elmondta, hogy a teljes darabot ismerni kell. A
legegyszerűbb zongorakíséretet is ismerni kell, tudni kell, mi történik a
hegedűjáték közben. Egyszerű akkordok, akkordfelbontások, díszítések,
más ritmus, más harmóniák, esetleg moduláció; hogy szövi tovább a zongora a
zenei anyagot, amikor a hegedű-szólamban szünet van. Mikor, mit jelent a
generálpauza? Lezárást, megnyugvást, vagy éppen a feszültség fokozását? A zenei
súlyok, a súlyos és súlytalan ütemrészek pontos értelmezését is nagyon
fontosnak tartotta Szűcs Ilonka.
Steinert Mária
(zongoraművész, zongoratanár, korrepetitor) egyik legfontosabb gondolata
volt a zene időbelisége, a zenei történés. A formai ismereteket is számon
kérte; például egy szonáta-formánál a különböző hangnemeket,
különböző karaktereket. Hol kezdődik egy rész, honnan jött, hova
megy? Ha megismétlődik egy téma, hogyan folytatódik másodízben? Indulás –
kérdezés, kérdés – felelet, feszültség – oldás, Steinert Mária gyakori
kulcsszavai voltak.
Steinert
Máriával többször léptünk fel vidéki művelődési házakban. Egyik
helyen – vegyes műsorú előadáson – a zongora nem annyira hamis, mint
nagyon mélyre hangolt volt. Egy lassú és egy gyors darabot kellett volna
játszanom. A mély hangolás annyira zavart, hogy le akartam mondani a
szereplésről. Steinert Mária azonban vállalta, hogy a lassú darabot
transzponálva játssza, így nekem nem kellett lehangolnom a hegedűt.
Simon Albert
(Makó, 1926. augusztus 18.
– Budapest,
2000. február 17.)
(A portré
forrása: www.lfze.hu)
karmester,
zenetudós és zenepedagógus maximalista volt. Zenekarának minden tagjától a
legnagyobb figyelmet, fegyelmet követelte meg. Nem tűrte a lazaságot, a
csak rutinból való játékot. „Minden hangot el kell játszani” – mondta gyakran.
Ezen azt értette, hogy a legfárasztóbb próba legutolsó percében is, a második
hegedű legutolsó pultjánál is, teljes odaadással, teljes tudását latba
vetve muzsikáljon mindenki. „Jumi” (mindenki így
ismerte, szólította), ha meghallgatott egy kamaraegyüttest, sokszor
megjegyezte: „Ti most nagyon szépen akartok muzsikálni.” Ez nem dicséret volt,
sőt! Magamutogató, önfényező játékot bírált ezzel – például túlzott vibrátót, stb.
Szarkasztikus,
csípős megjegyzései, sokszor bántóan gunyoros modora miatt Simon Albertet
sokan nem szerették, ám szaktudását mindenki elismerte, s tanulni mindig
lehetett tőle.
Kistétényi Melinda /Kaindl/ (Budapest,
1926. július 25.
– Budapest, 1999.
október 20.)
(A portré
forrása: nava.hu)
zeneszerző,
karvezető, orgonaművész, zenepedagógus robbanékony, heves,
szenvedélyes egyéniség volt. Akár játszott valamelyik hangszerén, akár
tanított, vagy csak beszélt a zenéről (esetleg természetzenéről,
madárzenéről), mindig csupa tűz, csupa lobogás volt. Legendásan éles
hallása volt; így például eltéveszthetetlenül finoman kiénekelte az enharmonikus hangokat (pl. egy gesz és egy fisz közti
különbséget). Előfordult, hogy egy-egy koncerten találkoztunk, s a koncert
után az utcán, megállva a jeges szélben, magyarázta, mi tetszett neki és miért,
mi nem tetszett és miért. Egyéniségének erejére szerintem jellemző, hogy
egyetlen közös szereplésünkből – Bach V. Brandenburgi versenye – semmi
másra nem emlékszem, csakis Kistétényi Melindára.
ELŐADÓMŰVÉSZEK
MÉG
NÉHÁNY EMLÉK AZ OPERAI MÚLTAMBÓL
Próbajátékra
jelentkeztem; többen hallgattak meg: Tóth Aladár főigazgató és
koncertmesterek, szólamvezetők. A sikeres próbajáték után három vagy négy
évig voltam az Operaház zenekarának tagja. Nem tudom, hány évvel a próbajáték
után, Tóth Aladár egyszer meglátott a Zeneakadémia előcsarnokában, egy
koncert szünetében. Az emberek feje felett (nagyon magas volt), a tömegben
meglátott; odaintegetett nekem, és szinte súgva mondta: „Nagyon szép volt az
a-moll Fuga”. Ezeket a szavakat kitüntetésnek éreztem és érzem ma is.
Operaházi
„pályafutásom” idején szinte naponta testközelből hallgattam akkori
nagyjainkat. Kevés művészt ismertem személyesen, néhányukkal közelebbi
viszonyban voltam. Hármójukról írok egy-két szót.
Báthy Anna (Beregszász,
1901. június 13.
– Budapest,
1962. május 14.) opera-
énekesnő Erzsébetjét
a Tannhäuser-ben mindig megkönnyeztem.
Házy Erzsébet
(Pozsony,
1929. október 1.
– Budapest,
1982. november 24.)
operaénekesnőt
Mimi szerepében (Puccini: A bohémélet) szintén nagyon meghatóan énekelt.
Sándor Judit
(Budapest,
1923. október 10.
– Budapest,
2008. október 23.)
(A portré
forrása: gyaszportal.hu)
operaénekesnő
alakítása a Figaró házasságában (Cherubino) ugyancsak
nagyon emlékezetes számomra.
Házy
Erzsébettel és Sándor Judittal többször is szerepeltem kisebb koncerteken, ezek
révén kerültem velük közelebbi ismeretségbe.
A következő
emlékezetes pillanat Muszorgszkij Hovanscsinájának felújításához kapcsolódik.
Az első színpadi próbán, az Előjáték végén, amikor felmegy a függöny,
olyan szép volt a díszlet és a világítás, hogy a Karnagy úr most azért
állította meg a zenekar játékát, hogy a zenekari árok mélyén ülő muzsikusok
is előrejöjjenek, s megnézzék a színpadképet, érezzék a hajnali moszkvai
hangulatot.
Kertész István
(Budapest,
1929. augusztus 28.
– Herzliya,
1973. április 16.)
(A portré
forrása: zeneakademia.hu)
magyar
zenekari és operakarmester
eredetileg hegedűs volt, Rados Dezsőnél növendéktársam. Az
Operaházban, mint korrepetitor, kezdte működését, karmesterként első
bemutatkozása Verdi Rigoletto-ja volt. „Az asszony ingatag” kezdetű ária a
közönség egyik kedvence, mindig megismételtetik. Kertész István megbeszélte a
tenoristával és a zenekarral, hogy nem fogunk ismételni. Az ária után a
közönség tapsolt, a zenekar tovább játszott; a közönség tovább tapsolt, mi
mégis tovább játszottunk. Végül a közönség abbahagyta a tapsot, így fejeztük be
az előadást. A magam részéről soha ilyen összefogottnak, drámainak
nem éreztem ezt a részt. Kertész István 1956-ban hagyta el Magyarországot, és
nagyon hamar nemzetközi hírű karmesterré vált. Nagyon fiatalon hunyt el,
egy sajnálatos, véletlen balesetben.
1956. október 23.-án
kedden az Erkel Színházban a Cigánybárót játszottuk. A darab egy részében
behozták a magyar zászlót (a műhöz tartozott,
vagy csak az aznapi felfokozott hangulat miatt?); a közönség tapsviharban tört
ki – a zenekar megállt. Már elcsitult a közönség, de talán a zászló látványa
miatt, újra meg újra felcsattant a tapsvihar és az éljenzés. Nem tudom, be
tudtuk-e fejezni az előadást. Mire eltettem a hegedűt, már ott várt a
férjem, aki a rádióból ijesztő híreket hallván, értem jött, mert nem akarta,
hogy egyedül menjek haza.
A
Rákóczi úton siettünk a 6-os villamoshoz, amikor szemberohant velünk egy kürtös
kolléga, és odakiabált: „Arra ne menjetek, ott lőnek!” A mellékutcákon
igyekeztünk hazafelé; a Hősök terénél már vagy még fűrészelték a
Sztálin szobrot.
ELSŐ
KÍNAI UTAZÁSOM
Az
1950-es évek végén egy kulturális csereprogram keretében húszegynéhány tagú
művészcsoport utazott távol-keleti szocialista országokba (Kína,
Észak-Vietnám, Észak-Korea). A csoport tagjai: Róna Viktor és még három
balett-művész szólista, tíznél többen a balettkarból, Németh Amadé
zongoraművész és karmester, Pongrácz Péter oboaművész és én. Velünk
tartott egy koreográfus és a két ládányi jelmez
gondozója. Németh Amadé kísérte zongorán az egész műsort, mi ketten oboa-
illetve hegedűszámokkal „színesítettük” az előadásokat.
Németh Amadé
(Nagybánya,
1922. december 14.
– Budapest,
2001. július 6.) karmester, zeneszerző,
szakíró) közreműködése nélkül nem volt műsor! És bizony
előfordult, hogy a számunkra furcsa ételektől, a szokatlan klímától,
a sok előadástól, a protokolláris kötelezettségek közepette Amadé olyan
rosszul volt, hogy szinte szerette volna lemondani az előadást. Tudta,
hogy ezt nem lehet megtenni, így gyöngyöző homlokkal, rosszulléttel küzdve
végigkísért minden számot.
Vietnámban
egy szabadnapon jacht-kirándulást szerveztek számunkra. Az előzetes
figyelmeztetés ellenére többen fürdőruhában szálltak föl a hajóra (a
figyelmeztetés arról szólt, hogy vigyázzunk, mert a felhős időben is
éget a Nap). Nekem szerencsém volt a fehér blúzomban, de legtöbben úgy leégtek,
hogy a legközelebbi előadáson komoly nehézséget okozott a jelmezek
fölvétele.
Egy
alkalommal felfigyeltem Róna Viktor (Budapest,
1936. augusztus 17.
– Budapest, 1994.
január 15.)
(A portré
forrása: www.fidelio.hu)
táncművész,
koreográfus, balettigazgató és partnere beszélgetésére. A
művésznő arra figyelmeztette Viktort, hogy vigyázzon, mert nem érzi
jól magát, nem tud saját lendületével segíteni az emelésekben.
Ez
elgondolkoztatott engem: hiszen a lendület minden természetes mozgás része,
hegedűsöknek is elengedhetetlen. (Tanárom, Rados Dezső kulcsszavai
voltak: egyensúly, lendület, rugalmasság.)
Az
utazni készülő társaságot az út előtt összehívták az akkori
kulturális minisztériumba. Itt elmondtak néhány ismeretet (például, hogy minden
nő nadrágban jár), s elláttak bennünket jó tanácsokkal. Ne lepődjünk
meg – tanácsolták – ha a nézők nem tapsolnak az előadásokon. Távol-keleten
ez nem szokás – mondták. Megtörténik, hogy ha nem tetszik az előadás,
néhányan elmennek. Ha tetszik a műsor, mindenki ott marad. Ha nagyon
tetszik, ilyen hangokat adnak: c-c-c, s a fejüket
ingatják. Így előkészítve indultunk el, de már az első előadáson
kiderült, hogy tudnak az európai szokásokról. Minden számot viharos taps és
sokszor újrázás követett! Ennek az útnak köszönhettem, hogy később
Pekingben tanítottam két tanéven keresztül.
A szerzőről
Deák Ágnes
hegedűművész-tanár (Budapest, 1927. jan. 31.) A Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskolán Gábriel Ferenc és Rados Dezső voltak a
mesterei. Tanított a Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskolában és docensként a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola Zeneiskolai Tanárképző Intézet Miskolci Tanárképző
Intézetben. 1948 és 1965 között számos európai országban szerepelt és sikeresen
vett részt nemzetközi zenei versenyeken is.