ELHUNYT KOVÁCS ENDRE
ORGONAMŰVÉSZ, DRAMATURG
(1936-2015)
Barátjával, Simándy
Józseffel
Kovács
Endre: Hogyan lettem orgonaművész?
„ ... nem akartam
világhírnevet, nem vágytam kitüntetésekre, olyan egyszerűségre törekedtem,
mint az a földműves, aki a szántóföldön a barázdákat húzza a vetőmag
számára. Küldetésemet abban láttam, hogy itt a földi életben enyhítsem a
nyomorúságot, sebeket gyógyítsak, könnyeket töröljek le és a hit, a remény, és
a szeretet örömüzenetét hirdessem.”
Nem véletlenül idéztem Dr. Albert Schweitzer hitvallását, mert tizenéves
koromtól őt tekintettem példaképemnek.
A kistarcsai református parókia meghitt családi fészkében kezdtem zongorázni, a
hangjegyeket előbb ismertem meg, mint a betűket. Szüleim is zeneszeretők
voltak, sőt Édesapám kitűnően zongorázott. Az orgonát nem
kedveltem ez időtájt. Ugyan az
Istentiszteleteken már 8 éves korom óta kísértem a Gyülekezet énekét. 12 éves
koromban Édesapámtól hallottam Albert Schweitzer nevét, és ismerkedtem meg
csodálatos életével. Az orgona iránti érdeklődésem Schweitzer hatása alatt
kezdett bennem erősödni. A végső döntést egy csodálatos
orgonahangverseny hozta meg. Zalánfy Aladár
professzor úr játékát hallottam a Deák téri evangélikus templomban. Csodálatos
volt. Bach műveket játszott plasztikusan, világosan. Az orgona hangzása Zalánfy játékában számomra varázslatos volt. Ilyet eddig
még nem hallottam. A döntés megszületett, az orgona lesz a hangszerem és
természetesen az orvosi hivatás is része lesz életemnek. Az életem meghatározó
példaképe Albert Schweitzer, és első igazi zenei mesterem egész életutamon
végigkísért. Tőlük tanultam meg, hogyan kell Bach műveit
megközelíteni. Zalánfy Aladártól tanultam meg a
művészi alázatot, a Bach iránti tiszteletet. Gyakran idézte a N. Soederblom svéd lutheránus érsek szavait: „J. S. Bach az
ötödik evangélista”, műveit úgy kell elképzelnünk, mint az evangéliumokat,
csak mély alázattal és tökéletességgel tolmácsolhatjuk azokat.
Tanulmányaim során újabb hatások, benyomások színesítették zenei
elképzeléseimet és nyitották szélesebbre zenei látókörömet. Gergely Ferenc
professzor úr a romantikában mutatott irányt, Marie Claire
Alain a francia orgonairodalom rejtelmeit tárta fel előttem. De talán a
legtöbbet Anton Heiller bécsi professzor adta
előadóművészi stílusom kialakításához. Bach orgonaművei
természetesen végig központi helyet foglaltak el repertoáromban, mint a
Napkeleti Bölcseket vezető „Esthajnalcsillag”, de kedvelt zeneszerzőm
Félix Mendelssohn, Liszt Ferenc és Cesar Franck. Egy kedves osztrák zeneszerző barátom Arányi-Aschner György egy hangversenyem után így kiáltott
föl: „A Te őrzőangyalod Cesar
Franck. Kistétényi Melinda
(szintén józsefvárosi) a neves magyar orgonaművész és zenei polihisztor a
Mátyás templomi Cesar Franck
emlékhangversenyem után sírva borult a nyakamba és a következő szavakat
mondta: „Bandikám, a mennyországban éreztem magam, olyan csodálatos volt”.
Hogyan lettem „józsefvárosi”?
Édesapám, Kováts Zoltán, a későbbi kistarcsai református lelkipásztor, a
józsefvárosi egyházközséget alapító id. dr. Szabó Aladár unokaöccseként ebben a
Gyülekezetben szolgált, mint vallásoktató segédlelkész. Főleg az ifjúság
lelki nevelése volt a feladata. Ifjúsági énekkart vezetett, „A
Jó Reménység” cserkészcsapatánál is feladatot vállalt. Édesanyám született józsefvárosi.
A református gyülekezetben ismerkedtek meg és kötöttek házasságot 1929-ben,
templomunkban. Házassági tanújuk Tóth József vallástanár volt, a későbbi
józsefvárosi lelkipásztor. Édesapám, mint kistarcsai lelkipásztor, továbbra is
vállalta szolgálatait a Józsefvárosban. Itt szeretném megemlíteni, hogy a
cserkészcsapat zászlóját ő húzta ki a romok alól 1945-ben, és őrizte
titokban.
Tóth József
lelkipásztor úr engedélyezte, hogy a templom nemrégiben újjáépített orgonáján
gyakorolhassak, és orgonista helyettesként vállaljak szolgálatot. 12 éves
koromban, 1948. december 26-án, Karácsony másodnapján, az esti Istentiszteleten
orgonáltam először. A helyettes-orgonista működésem
1955-ig folytatódott, majd abban az évben a Gyülekezet megválasztott orgonistájának.
Mindig foglalkoztatott a hangversenyrendezés templomunkban, a nagy elődök
emléke előtt tisztelegve: Árokháthy Bélára és Lichtenberg Emilre gondolok. Az igazi áttörés és a sikeres
kezdet 1980-ban volt, amikor Árokháthy
emlékhangversenyt szerveztem. 1981-től már bátrabban mertünk hangversenyeket
rendezni „Zenés áhítat”-okat évente 2-3 alkalommal.
1985-től október 1-jén, a Zene Világnapján minden évben rendeztünk ünnepi
hangversenyt. Rendszeres közreműködők voltak a Tomkins
Énekegyüttes, Dobra János karnagy vezetésével, a Budapesti Kamarazenekar, Faith Tibor karnagy vezényletével, és a Pest-megyei
Szimfonikus Zenekar, Noseda Tibor, karnagy
vezényletével.
A józsefvárosi Református Gyülekezetben rendezett Kováts Kolos operaénekes, Győrffy Gergely
hegedűművész, Kovács Endre orgonaművész, Pérchy Kornélia énekesnő, Csavlek Etelka operaénekes, Ardó Mária operaénekes, Zelinka Tamás
(narrátor) és Kiss Árpád trombitaművész
Természetesen ezeken a hangversenyeken a legkiválóbb
operaénekes, és hangszeres művészek is közreműködtek. A
műsorvezetői feladatot legtöbbször Zelinka
Tamás vállalta, néhányszor Lukin László. 1996-ban, a millenium
évében volt a csúcspontja a hangverseny-rendezési tevékenységemnek,
1997-től az önkormányzati és állami támogatások csökkentek, illetve
megszűntek. Hosszú időn
keresztül, tanulmányaim során, később a koncertekre, illetve a külföldi
hangversenykörutakra való felkészülés is ezen az orgonán történt. Minden
fellépésem, vagy turnéim előtt úgy búcsúztam el az orgonától, hogy
megsimogattam az orgonapadot. Hálám nem maradt el, mert sok külföldi fellépésem
tiszteletdíját az orgona céljaira ajánlottam fel, és adományokat is szereztem.
Az orgona még mindig működik, és szépen szól.
1988-ban egy svájci rk.
lelkész barátom bíztatására az ökumené gondolatával kezdtem foglalkozni.
1989-ben, a baseli Európai Ökumenikus Konferenciára
30 tagú küldöttséget szerveztem a római katolikus és a református
gyülekezetből. A Musica Sacra
segítségével próbáltam a római katolikus és református hívőket közelebb
hozni egymáshoz. Rendszeresen rendeztem ökumenikus hangversenyeket a református
templomon kívül a Horváth Mihály téri és a Rezső téri római katolikus
templomban is.
Milyen kötődéseim voltak még a
Józsefvároshoz?
Nagyanyám a Baross utca 119-ben lakott. Zalánfy Aladár professzor úr a Práter utca 63-ban. Kedves,
atyai barátom Maklári Lajos a Piarista gimnázium (Mikszáth Kálmán tér) karnagya
rendszeresen hívott orgonálni, kórusát kísérni a gimnázium dísztermében. Kedves
barátom, Margittay Sándor, a kiváló
orgonaművész, karmester és Liszt-kutató a József körút 10-ben lakott.
---
Megjelent:
Józsefváros – a VIII. kerületi önkormányzat lapja, XIV. évf., 15. sz., 2006.
augusztus 6., 16. old.; Ami megmarad..., Képek és
emlékek a 100 éves Józsefvárosi Református Gyülekezet életéből, Budapest
Józsefváros Református Egyházközség, 2005. 65-67. old.