Expanzió és
szerkezetváltás
Összefoglaló
a Magyar Pedagógiai Társaság 2015. április 18-i konferenciájáról
Ez a tájékoztató a záró plenáris ülés
összefoglalója, megelőzi a hivatalos kommünikét, különösen az elkészült
„problématérkép” értelmező leírását.
170 regisztráció – 120 fő jelenléte a plenáris ülésen – 70 résztvevő
a szekcióüléseken – 40-en a záróülésen. (A mai konferenciaviszonyok mellett ez
jó jelenlétnek mondható). A résztvevők közt a szervező MPT-nek is 25 vezető aktivistája, a vezetői
kollégium és az elnökség tagjai. Fővárosi, vidéki résztvevők.
Sokan a 30 év előtti nagy innovációs küzdelmek hősei, a Zsolnai-vezette ÉKP-program
résztvevője, az Önfejlesztő Iskolák elnöke, az ÁMK-mozgalom
szereplői, a komprehenzív „Iskolatársulás
A konferencia meghatározó tartalma volt, hogy világos társadalomkép szükséges
ekkora horderejű oktatáspolitikai döntés előkészítéshez. Volt aki „agyontraumatizált társadalmat” vizionált, mely viszonyok
közt a döntésnek nagy a felelőssége. Egyértelmű volt az igény a
rendszerszerű átgondolás iránt, konszenzusközelt
eredményező diskurzusokat igényeltek a résztvevők. Hatásvizsgálatot.
Alapos építkezést követelt a szakma nevében a konferencia. Ne legyen a „9
évfolyam” hatalmi játszma tárgya!
Egyértelmű volt az álláspont: a szabadság principiuma
alapvető e kérdésben is. A szekciók az autonómiákat hangsúlyozták. Nyilván
az egyéni öngondoskodás elvének érvényesüléséhez stabilabb társadalmi biztonság
szükséges a társadalom valamennyi csoportjában, ehhez az állami figyelem,
támogatás „inkubátora” elengedhetetlen, de megannyi kockázata van az állam
„túlvállalásának-túlterjeszkedésének” is.
Hogyan tovább? Az MPT elnöksége
rendszerezi a problématérképet. Néhány szakosztály (dyszlexiás,
neveléslélektani, pályaorientációs) máris folytatja a
diskurzust. Hívunk mindenkit a balatonfűzfői-veszprémi júniusi
Staféta-táborba. Az MPT májusi küldöttgyűlésén rendszerezzük a
teendőket, kapcsolatot keresünk a problématérkép címzettjeivel, készen
állunk feladatok, megbízások vállalására, más szakmai szervezetekkel való
együttműködésre.
A konferencián oldalaikat ajánlották az Új Pedagógiai Szemle, Iskolakultúra, A Kisgyermek c. folyóiratok szerkesztői.
A zárszóban egy hiányérzetről adhattam számot. A problémák közt szó esett
tanárképzésről, tantervről, taneszközökről. Kevesebbet
beszéltünk – holott az ÁMK-mozgalom egyik alapító
atyjától megtanulhattuk – az épített, szervezett terekről: mennyire
alkalmasak az új szerkezet kereteiként szolgálni.
Lejegyezte: dr. Trencsényi László