Kortárs-etűdök,
mint sikerszámok
Havasi - Solo piano etudes No.
1-13 (CD melléklettel)
Havasi Balázs ▪ Havasi Entertainment Zrt.
Az etűdökről egyrészt pedagógiai céllal
komponált gyakorlatok, másrészt (elsősorban a romantika korában készült)
olyan virtuóz hangszeres művek jutnak a zenekedvelők eszébe, amelyek
– az előadó technikai felkészültségét megcsillogtatandó - koncertpódiumra
valók. A történeti muzsikákhoz annakidején készültek ilyen felkészítő
kompozíciók, amióta pedig nemigen beszélhetünk zenei köznyelvről,
érthető módon háttérbe szorult az etűdök létjogosultsága. Legalábbis,
igen kevés 20-21. századi zeneszerzőről tudunk, aki hasonló igénnyel
jelentetett volna meg etűdöket.
Az etűd, mint műfaj, jellegéből
adódóan egy-egy zenei/technikai problémával foglalkozik. Az koncertező
művészként hihetetlen tömegérdeklődést kiváltó Havasi Balázs, aki
pályája kezdetén is komponált hangszerére, fantáziát látott az etűdök
műfaj-kínálta lehetőségében, s tavaly decemberben, amikor két nap
alatt négy teltházas koncertet adott a Budapest Sportarénában, bejelentette
készülő etűd-sorozatát, s ízelítőt is adott is belőlük. A
2015. áprilisi fellépéseit lemezbemutató koncerteknek szánta, ekkorra megjelent
a 13 etűd CD-felvételen, s megjelent (CD-melléklettel) kottakiadványként
is.
Havasi Balázs, aki többször hangot adott annak a
meggyőződésének, hogy annak van joga újítani, aki ismeri és tiszteli
a régi mesterek műveit, kétségkívül különleges etűdöket komponált.
Mivel műsorra tűzte, a hallgatóság meggyőződhetett arról,
hogy igényes feladat a darabok megszólaltatása. Mivel Havasi a saját zenei
világából ad általuk hangképeket, vonzó feladatot kínál zongorista-rajongóinak.
Hogy kevesen tudnák hasonló színvonalon megszólaltatni, az aligha jelent
akadályt a kotta iránti érdeklődésnek. Zenetörténeti tény, hogy
annakidején Liszt Ferenc transzcendens etűdjein jól keresett a kiadó -
szinte sikknek számított, hogy a szalonokban, de még a jómódú családoknál is
ott legyen az akkortájt szinte lejátszhatatlannak tartott művek kottái.
Tehát, történelmi előzményei vannak annak, hogy nem kizárólag a
megtanulhatóság játszik szempontot a kiadványok megvásárlásakor. És a
CD-melléklet jóvoltából afféle „partitúraként” is szolgál, lehetőséget
kínálva az érdeklődőnek a hangfelvétel kottából való követéséhez.
Havasi Balázs fiatalon, tanárként
megtapasztalhatta azt az érdektelenséget, amellyel – nála nem sokkal fiatalabb
növendékei – a kötelező fejlesztő darabok iránt mutattak. Az
előadóművész, akinek fellépéseit élőben és felvételről
milliók követik világszerte, érzékenyen reagál a korízlésre, másként
fogalmazva: jó antennái vannak ahhoz, hogy olyan kínálattal álljon elő,
amely kompromisszumoktól mentesen is sokak érdeklődését felkelti. Ezek az
etűdök sok szállal kapcsolódnak zenei múltjához, hiszen fellelhető
bennük filmzenei hangvétel, de találkozunk a repetitiv irányzat vagy a new age
hatásával is. A hangzásvilág az, ami megragadja a hallgatót – aki szívesen
vállalkozik arra, hogy több-kevesebb sikerre maga is reprodukálja egyik-másik
darabot, s talán nem is sokat foglalkozik a kétségkívül meglévő
technika-fejlesztő komponensekkel. Az viszont biztos, hogy aki el tudja
játszani a sorozat bármely etűdjét, a tanulás során sokat fejlődött
technikailag is. A tágfekvésű akkordfelbontások, az alapvetően
tonális, ám nem a dúr-moll világra korlátozódó harmóniavilág összhangzattani
tudatosságot igényel. A darabok sajátos nehézsége, hogy többségük afféle
perpetuum mobile, tehát nincsenek közjáték-jellegű (pihentető)
epizód-szakaszok. Amikor a háromtagú visszatéréses formai modell mentén épül
egy-egy tétel, akkor a flott váltások is aktív figyelmet igényelnek. És
mindehhez jön a ritmusvilág, néha aszimmetrikus osztásokkal, máskor egyenletes
lüktetéssel (miközben az egy-egy hangnyi változások mentén halad a harmóniai
történés).
Talán nem túlzás, ha az etűdök
jelentőségét abban látom, hogy a haladó technikai szinten zongorázóktól
sajátos – állandó, pillanatnyi lazítást is ritkán tűrő –
koncentrációt igényelnek, s ezáltal elérik, hogy a számukra kedves hangzásvilág
megszólaltatása során alkalmassá váljanak bármely stílusú, számukra korábban
problémát jelentő kompozíciók elsajátítására is.
A hivatalos hangszeres oktatás
előírásai-elvárásai mindenkor hagytak lehetőséget arra, hogy az
érdeklődő diákok „nyissanak”, pillanatnyi ízlésüknek, vagy épp a
divatirányzatoknak megfelelően. Tanára válogatja, ki mennyire otthonos a
fiatalabb generáció zenei világában. Szerencsére Havasi Balázs koncertjei
korántsem réteg-érdeklődést váltanak ki, így nagy biztonsággal
remélhetjük, hogy hozzáértő tanári irányítás könnyíti meg az etűdöket
megtanulni vágyó fiatalok munkáját. Mert nem egykönnyen adják meg magukat az
etűdök – akkor sem, ha valójában „kézre állnak”, ami szinte magától
értetődő, ha olyan szerző munkái, aki maga is
mestere/művésze az adott hangszernek.
Fittler
Katalin