A Kodály-módszer Kínában
és hatása a kínai gyerekekre
A Kodály-módszer a világ három legnevesebb
zeneoktatási módszerének egyike, melynek megalkotója Kodály Zoltán,
világhírű zeneszerző, zenetudós és zeneoktató. Kodály 1882
decemberében született Kecskeméten, nemrég emlékeztünk meg születésének 130.
évfordulójáról.
A magyarországi helyzethez képest Kínában még ma is
viszonylag kevesen ismerik a Kodály-módszert, pedig Kínában már 1991-ben
létrejött a Kínai Kodály Intézet, mely az országos szintű Kínai
Zeneművészek Szövetségéhez tartozik. Zhou Wenqian, az intézet igazgatója,
a non-profit Kínai Kodály Intézet megalakulása óta munkálkodik a Kodály-módszer
elterjesztéséért Kínában az intézet jelentette platformon keresztül.
Kedves hallgatóink, mai műsorunkban a Kínai
Kodály Intézet és Zhou Wenqian igazgató úr munkájával ismerkedünk meg, valamint
a neves Kodály-módszer kínai terjedéséről, a kínai emberek e módszer
iránti szemléletéről is hallhatnak
Az utóbbi években Kínában egyre ismertebbé vált a
Kodály-módszer az átlagemberek körében, a zenei területen dolgozó emberek
körében pedig igen népszerű és gyakori zeneoktatási módszerré vált. E
változáshoz Zhou Wenqian óriási mértékben járult hozzá.
Zhou Wenqian a Pekingi Pedagógiai Egyetem zeneoktatási
szakán végzett. Az egyetem utolsó évében hallott először a
Kodály-módszerről és a zeneművész hírnevéről a nem sokkal
korábban hazatért oktatójától, aki a magyarországi Kodály Zoltán Zenepedagógiai
Intézetben vett részt egy képzésben. A módszer nagy benyomást tett Zhou
Wenqianre, aki negyedéves zeneoktató hallgatóként rögtön átlátta, hogy ez a
módszer teljesen más, mint az addig ismert kínai zeneoktatási módszerek, ez a
nyugatról jött új módszer friss és hasznos. Azóta Zhou Wenqian összekötötte
oktatói életét a Kodály-módszerrel.
A Kínai Kodály Intézetet 1991-ben alapította Zhou
Wenqian korábbi oktatója, és mint az oktató legkedveltebb diákja, Zhou Wenqian
először segédként dolgozott az intézetnél, majd miután korábbi tanára
nyugdíjba ment, ő vette át vállára az intézet irányításának feladatát.
Azóta 21 év telt el, és mint Zhou Wenqian mondta, az intézet mindig a
Kodály-módszer Kínán belüli elterjesztésén dolgozik.
„Munkánk legfőbb része a Kodály-módszer
terjesztése, ez magában foglalja a zenei oktatók képzését. Az országos oktatási
rendszeren keresztül főleg az óvodai, az általános iskolai, és a
középiskolai zenetanároknak nyújtunk képzéseket, a felsőoktatásban pedig
közvetlenül az egyetemistáknak mutatjuk be Kodályt és módszerét."
Idén lesz Kodály születésének 130. évfordulója, ezt az
alkalmat felhasználva Zhou még többet szeretne tenni a zeneoktatási módszer
népszerűsítéséért. Jelenleg azon dolgozik, hogy októberben a Kínai
Zeneművészek Szövetsége keretében, Yin Qing híres kínai zeneszerzővel
együtt, egy delegációt vezethessenek Magyarországra az ottani Kodály
megemlékezéseken való részvételre. A delegáció legnagyobb részét a Henan
tartománybeli Gyermek Művészeti Szövetség gyermekei adják majd. Arról,
hogy a kínai delegáció milyen területeken fog Magyarországon cserekapcsolatokat
létesíteni, részletesebben Zhou igazgató úr elmondta,
„Magyarországon a terv szerint meglátogatjuk a Kodály
Múzeumot és a Kodály Intézetet, a Kodály Zoltán Zeneiskolában pedig a helyi
tanárokkal és diákokkal is fogunk egy kis beszélgetést tartani. Ezeken kívül
még a kínai-magyar két oktatási nyelvű iskolába is ellátogatunk."
Zhou Wenqian ugyanakkor azt is elárulta, hogy az
októberi látogatása során egy egyezményt is alá fog írni a Kínai Kodály Intézet
nevében a magyarországi Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézettel egy hosszú távú
és rendszeres együttműködési platform létrehozására a két ország, két
intézet között annak érdekében, hogy Kínában még többen megismerhessék Kodályt,
a Kodály-módszert, és hogy még többen és még jobban megismerjék a kínai emberek
Magyarországot. Konkrétan ez azt jelenti, hogy Kínából minél több zenetanár
vehessen részt magyarországi képzésben a Kodály-módszer tanításában, akik pedig
nem tudnak Magyarországra utazni, azok számára Magyarországról is jöjjenek
oktatók, hogy itt Kínában tanítsanak, képzéseket tartsanak a kínai tanárok
számára.
Mint Zhou Wenqian elmondta, manapság Kínában az
embereknek egyre nagyobb szüksége van a zenére, ellentétben a 80-as évekkel. A
reform és nyitás politikájának bevezetésekor az emberek még nem tudtak ennyi
figyelmet fordítani a zenére, azonban ez mára teljesen megváltozott. Zhou
meglátása szerint a legnagyobb változást az jelenti, hogy megváltozott az
emberek gondolkodásmódja, és ma már igen fontosnak tartják a zenét.
„Idén lesz Kodály Zoltán születésének 130.
évfordulója, ezért idén szeretnénk országszerte jobban megismertetni a
Kodály-módszert a kínai zenetanárokkal, ezáltal is szolgálva a kínai gyerekek
érdekeit."
Ebben a munkában az egyik fő segítségnyújtó Yang
Yulian asszony, a Pekingi Pedagógiai Egyetem professzora, akinek főbb
kutatási területei a zeneoktatás, a népzene, a művészeti oktatás és a
művészet és a kultúra igazgatása. Az intézet által eddig szervezett
különféle képzéseken Yang professzorasszony mindig az egyik fő oktató
volt. Yang professzorasszony jelenleg egy olyan zenei tankönyvsorozat írásán
dolgozik, amely a kínai viszonyokhoz igazodva mutatja be a Kodály-módszert.
Mint elmondta,
„A 9 éves kötelező zeneoktatás rendszerében
megtalálható a Kodály-módszer, jelenleg azon dolgozunk, hogy az óvodákban is
bevezessük azt. Igyekszünk a kínai tanárokhoz és diákokhoz igazítani a
módszert. Az a célom, hogy minden diákhoz közelebb hozzam a művészetet,
melynek során minden diák megtapasztalhatja, élvezheti és feltárhatja magában a
művészi készséget. Igyekszem a gyakorlatba átültetni, amit Kodály úr
mondott, nevezetesen, hogy 《Legyen a zene mindenkié!》"
Az utóbbi években, hála a kitartó
erőfeszítéseknek, a Kínai Kodály Intézet szép eredményeket ért el. Ennek
egyik jó példája a pekingi Dongcheng kerületben található Peizhi speciális
iskola. Az iskola az elsők között, 1995-ben vezette be a Kodály-módszert
az értelmi fogyatékos gyermekek oktatásában. Xu Dunping tanárnő volt az
első és sokáig az egyedüli Kodály-módszert használó oktató. Majd lassan
további két tanárnak is átadta tapasztalatait a Kodály-módszerrel kapcsolatban,
így ők hárman egy Kodály-módszert alkalmazó oktatási csoportot is
alakítottak.
Saját tapasztalatai alapján Xu Dunping tanárnő
nagyra értékelte a Kodály-módszer hasznát a gyakorlati zeneoktatásban az
értelmi fogyatékos gyerekek körében.
„Rengeteg változást figyelhettem meg. A
Kodály-módszert felhasználva a zeneoktatás révén az értelmi fogyatékos diákok
nemcsak a kísérőhangszeres éneklést tudták elsajátítani, hanem három
szólamban is tudnak kórusban énekelni. Emellett nem kevés gyerek, akiket
hosszabb ideje tanítunk Kodály-módszerrel három-ötféle ütőshangszert is
elsajátítanak, ami óriási eredmény a szellemileg sérültek számára."
Xu tanárnő elmondta, hogy a felszínen csak az
látszott, hogy a gyerekek énekelni és ütős hangszereken játszani tanultak,
tudtak, de a zene igazából fejlesztette a értelmi fogyatékos gyerekek rejtett
tehetségeit is és megerősítette az intelligenciájukat. Példaként Xu
tanárnő elmesélte,
„Az volt legnagyobb élményem, amikor 2009-ben az
iskolánkban egy művészeti fesztivált rendezetünk. Az ünnepség megnyitóján
diákjaink hagyományos kínai népi dobolást adtak elő. Összesen 15 nagy dob
volt ott, remekül játszottak a gyerekek, a nézők pedig nem akarták
elhinni, hogy ezt egy értelmi fogyatékos gyerekből álló csoport adta
elő. Emellett idén júniusban egy amerikai zenekari delegáció látogatott
meg minket, a látogatás során pedig mindenki nagy meglepetéssel vette észre,
hogy a zene mennyire nagy vidámságot hozott az iskola diákjainak."
A Kodály-módszerrel foglalkozó három zeneoktatóból
álló csoport nemrégen egy pályázatot is benyújtott a pekingi kormányzat
oktatásügyi hatóságához a Kodály-módszer fejlesztésével kapcsolatos oktatási és
kutatási programban, melynek végül pozitív eredménye lett, így az iskola nem
kevés támogatást kaphatott a kormányzattól. A támogatás segítségével eddig egy
az értelmi fogyatékos gyerekek részére szánt képzési módszerekről szóló
kis füzetet írtak, melyet ki is adtak, emellett a Kodály-módszer jegyében
tananyagot is fejlesztettek.
Xu tanárnő igen büszke tanítványaira, és
első kézből tapasztalta meg a Kodály-módszer hasznát az értelmi
fogyatékosok számára szóló zeneoktatásban. Erre az eredményre Zhou Wenqian, a
Kínai Kodály Intézet igazgatója is nagyon büszke. Zhou nemrégen látogatott el
Budapesten egy zeneiskolába, ahol megszemlélte a Kodály-módszer alkalmazását az
ottani zeneoktatásban. Véleménye szerint a Kodály-módszer kínai alkalmazása
előtt még mindig nagy út áll. A júniusban tett látogatásáról beszélve Zhou
Wenqian izgatottan mesélte, hogy személyesen találkozott Kodály Zoltán
özvegyével.
„Nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy Kodály Zoltán
özvegye kísérletében látogathattam meg a Kodály Múzeumot, nézhettem meg a volt
dolgozószobáját és műveit. Azt is tapasztaltam Magyarországon, hogy Kodály
úr szavai, a 《Legyen a zene mindenkié!》mindenki szívében ott van, ezért azt remélem,
előbb-utóbb Kínában is meghonosodik ez a szemlélet."
Yang Yulian professzorasszony a magyarországi
képzésére visszaemlékezve önmagában is változást tapasztalt. Mint mondta:
„Jobban
szeretem a zenét, jobban szeretem az életet, jobban szeretem minden
tanítványomat és a tanári karrieremet, melyre szívesen teszem fel az egész
életemet."
Kedves hallgatóink, műsorunk végén rövid
háttér-információval szolgálunk Kodály Zoltán életútjáról.
Kodály Zoltán háromszoros Kossuth-díjas magyar
zeneszerző, zenetudós, zeneoktató és népzenekutató. 1882. december 16-án
született Kecskeméten, 1900 szeptemberében került Budapestre, a Pázmány Péter
Tudományegyetem magyar–német szakára. Az egyetem mellett beiratkozott az
Országos Magyar Királyi Zeneakadémia zeneszerző tanszakára is, ahol 1904
júniusában szerzett zeneszerzői diplomát. Szeptemberben újból beiratkozott
a Zeneakadémiára, önkéntes ismétlőként. Doktori disszertációját a magyar
népdal strófaszerkezetéről írta 1906-ban. Ugyanekkor ismerte meg Vikár
Béla fonográf gyűjteményét, s ennek hatására döntötte el, hogy falvakban
fog népdalokat gyűjteni. 1906-ban Magyar népdalok címmel tíz-tíz népdalt
adtak ki közösen zongora kísérettel ellátva. Október 22-én mutatták be
diplomamunkáját, a Nyári estét. Ezután féléves berlini és párizsi tanulmányútra
indult. 1907-től a Zeneakadémia zeneelmélet-, 1908-tól a zeneszerzés
tanárává nevezték ki. 1910. március 17-én, első szerzői estjén
hangszeres kompozíciókkal állt a nagyközönség elé. 1909–1920 között kizárólag
zongora- és zenekar-kíséretes dalokat, zongoraműveket és kamaradarabokat
írt. Az első világháború kitörése megakadályozta a falusi gyűjtések
folytatását, Kodály ezért ismeretterjesztő és tudományos közleményeket írt
az Ethnographia és a Zenei Szemle című folyóiratok számára. 1919-ben a Zeneakadémia,
új nevén a Zeneművészeti Főiskola aligazgatójává nevezték ki. A
magyarság néprajza számára 1937-ben megírta A magyar népzene című
népzene-történeti összefoglalását. A század közepétől a Kodály-írások új
témája a zenei nevelés, amelyet ő „zenei belmissziónak" tekintett.
Felszólalt a magyar karének ügyében, s felvettette az óvodai zeneoktatás
ötletét is. A második világháborút követően Kodály meghatározó szerepet
vállalt Magyarország szellemi újjáépítésében. Kodály Zoltán 1967. március 6-án
szívroham következtében hunyt el Budapesten.
Írta/fordította:
Zhao Jing