DR. KRUTSAY MIKLÓS
Az orgonáról. II.
Az előző közleményünkben [2]
említett, aquincumi római orgonát a rajta volt bronztábla szerint i. sz.
228-ban adományozták az ottani tűzoltó-egyesületnek. A III. század közepén
kitört nagy tűzvész alkalmával a tűzoltóság épülete is leégett, és a
hangszer a pincébe zuhant, ahol a törmelék betemette. Mintegy 400 db.
fémalkatrészét 1931-ben, egy építkezés alkalmával találták meg. Elveszett
fújtatójának egykori szerkezete még vitatott. Valószínű, hogy
nyomáskiegyenlítő víztartállyal rendelkező víziorgona (hydraulis) volt. A nevezetes hangszert több példányban
is rekonstruálták (1. ábra).
1. ábra. Az aquincumi orgona
rekonstruált példánya.
A kis orgona négy regisztert képező 52 ajaksíppal
és 13 billentyűvel rendelkezett. A billentyűk lemezrugók ellenében
csúszkás sípszelepeket mozgattak. Három
sípsora fedett, egy nyitott volt, sípjai f-től g2-ig
terjedő hangokon szóltak. Regisztereit a mai csúszkaládához (2. ábra) hasonlóan, egy-egy húzólemezzel
lehetett külön-külön bekapcsolni.
2. ábra. A
csúszkaláda (a) és a kúpláda (b) szerkezete.
Ezen a hangszeren játszhatott a 25 éves korában
meghalt Aelia Sabina, aki a II. segédlégió orgonistájának, Titus Aelius
Iustusnak felesége volt. A róla szóló megemlékezés az Aquincumi Múzeumban
lévő kőkoporsóján olvasható.
Clausa iacet lapide coniunx pia cara Sabina
Artibus edocta superabat sola maritum.
Vox
ei grata fuit, pulsabat pollice chordas,
Sed cito
rapta silet. Ter denos duxerat annos,
Heu,
male quinque minus, sed plus tres menses habebat,
Bis
septemque dies vixit. Haec ipsa superstes
Spectata in populo hydraula grata regebat.
Sis
felix quicumque leges, te numine servent,
Et pia
voce cane: Aelia Sabina vale!
Titus Aelius Iustus
hydraularius salariarius legionis II
adiutricis coniugi
faciendum curavit.
A disztichonokban írt sírvers fordítása: Kősírba
zárva fekszik Sabina, a szelíd, kedves feleség, aki a művészetekben
járatosan férjét is túlszárnyalta. Hangja kellemes volt, ujjával húrokat
pengetett, de a haláltól hirtelen elragadva most hallgat. Háromszor tíz évnél,
jaj, öttel kevesebbet élt, és még három hónapot és kétszer hét napot. A nép
emlékezik, hogy kiválóan játszott víziorgonán. Légy boldog bárki, aki ezt
olvasod, óvjanak az istenek, és kegyelettel mondd: béke veled Aelia Sabina!
Titus Aelius Iustus, a II. segédlégió zsoldos orgonistája állíttatta emlékül
feleségének.
A világ máig is működő, legrégebbi orgonája
1430-ból származik, és a svájci Wallis kantonban lévő Sion/Sitten Notre
Dame-bazilikájában található.
Az orgona abban is egyedülálló a hangszerek között,
hogy mechanikája a műanyagok és az elektronika felhasználásával napjainkban
is állandóan fejlődik. Szerkezetének tökéletesedése során Európa nagy
részén – a gótikus katedrálisok építéséhez hasonlóan – a városok versengtek a
minél nagyobb regiszter- és manuálszámú, nagy hangerejű orgonák
építésében, majd pedig a régieket bővítették – és bővítik máig is –
egyre nagyobbra. Így hatalmas hangszerek keletkeztek, négy-öt manuállal, 32’-as
pedálregiszterekkel és iparművészeti remeket képező orgonaházzal.
Magyarországon is előteremtette a hazafias érzés az anyagiakat az öt manuálos,
szegedi dóm-orgonára, amely akkor a harmadik legnagyobb volt Európában, a
passaui és a milánói után. Természetes, hogy a rekordokat hajhászó Amerika sem
maradhatott le. A már említett Atlantic City-beli, hét-manuálos orgonához a
világon egyedülálló 64’-as regisztert építettek, amelyet külön fúvómű lát
el. A sok regiszter és a nagy hangerő azonban nem feltétlenül jár együtt a
szép hangzással, mert az utóbbihoz elsősorban a regiszterek művészi
intonálása és a tér jó akusztikája szükséges. Bizonyos regiszterszám felett már
felesleges hangszín-ismétlődések állnak elő.
Itáliában megelégedtek kisebb orgonákkal. Rómában a
három manuál már ritkaságnak számít. Róma legnagyobb orgonájának, amelyet a
Santa Maria degli Angeli bazilikában 2000-ben adtak át (3. ábra), „csak” négy manuálja, 77 regisztere és 7000 sípja van
(32’-as regisztere nincsen).
3. ábra. A római S. Maria degli Angeli bazilika
orgonája.
A mély oktáv költséges, nagy sípjaival való
takarékoskodás érdekében vezették be a rövid
oktávot. Ennél a klaviatúra látszólag az E-billentyűvel kezdődik,
de ezen a C szól, majd az F-D-G-E-A-B-H hangok következnek. A ritkán használt
Cisz, Disz, Fisz és Gisz kimarad. Tört
oktáv esetén az első két felső billentyűt keresztben meg is
felezték, ekkor ezeknek belső felével a Fiszt ill. a Giszt lehetett
megszólaltatni, és a mélyoktáv csaknem teljes lett. Függeszett pedál esetében a pedálnak nincsenek külön sípjai és
regiszterei. Billentyűi a manuál legalsó oktávjának billentyűivel
állnak összeköttetésben, és rajta játszva a manuál regiszterei szólnak. Kis orgonáknál előfordul, hogy a
pedálhoz csak egy oktáv sípot építettek ki, és a pedál felső oktávja is az
alsónak sípjait használja (repetál).
A vegyes játékok
többnyire principálsípkból állnak, és az alaphangnak több, magas felhangját
szólaltatják meg egyszerre. A kvintekből és oktávokból álló Mixtura
legalább 5 soros, legalsó sora a C-n többnyire 1⅓’-as regiszterként
indul, a Cymbel – az orgona legmagasabb fekvésű regisztere – csupán 2–3
soros, és magasabb hangfekvéssel (1/2’) kezd. Lényeges elemük a repetálás:
legfelső soruk ugyanis az orgona hanghatárát elérve megszűnik, de
ekkor alul oktávonként egyszer vagy kétszer új sor lép be (oktáv- ill.
kvintrepetálás). Ezért a magasabb alaphangok felé haladva a regiszter
hangfekvése fokozatosan 4’-ra süllyed. Így társulnak – a hangzás szempontjából
előnyösen – a mélyebb alaphangokhoz magasabb, a magasakhoz mélyebb felhangok.
A nem repetáló, kétsoros Sesquialtera 2 2/3’ kvinteket és 1 3/5’ terceket, a
3–5 soros Cornett ezeken kívül
Az ajaksípok (4.
ábra) hangmagasságát a síptest
hosszúsága, hangszínüket annak alakja és relatív bősége, menzúrája (az átmérő és hosszúság
aránya), a felvágás magassága, hangerejüket a szélnyomás, a magrés mérete és az
ajakszélesség határozza meg. (A sípok alsó részét képező, tölcsérszerű
sípláb hossza a hangot nem
befolyásolja.)
4. ábra.
Ajaksíp és nyelvsíp felépítése.
Tapasztalati tény, hogy az l = c/2f képlet alapján készített nyitott
ajaksípok a vártnál mélyebb hangot adnak, ezért azokat rövidebbre kell
méretezni, mégpedig annál inkább, minél bővebb a síptest (l ≈ c/2f – 5/3d).
A sípok ajkának hosszúsága általában a kerület 1/4-e, a felvágás magassága
pedig 1/4-e az ajak hosszúságának. Egyes regisztereknél a felvágás széleire
kétoldalt és alul fémlemezt (szakállt) erősítenek a megszólalás könnyítése
érdekében. A láblyuk átmérőjével a szélnyomás változtatható.
A szűkre menzúrált, keskeny ajkú, alacsony
felvágású sípok hangja felhangdús, vonós hangszerekre emlékeztető. A
bő, szélesebb ajakú és magasabb felvágással rendelkező sípoké
felhangszegény, fuvola-szerű. A principálsípok a kettő között
átmentet képeznek. Azonos átmérőjű sípok esetén – mint a középkori
orgonáknál – a magas hangok felé a sípok menzúrája egyre bővebbé (progresszív menzúra), hangjuk pedig
vonósból fuvola-jellegűvé válik, azaz a regiszter mutál. Ha azt kívánjuk, hogy egy regiszteren belül a hangszín
állandó maradjon, a sípok átmérőjét a magasabb hangok felé fokozatosan
csökkenteni kell. A síphosszal arányosan (oktávonként 1:2, félhangonként
1:1,059 arányban) történő változtatás esetén az egyes sípok menzúrája
azonos lesz (konstans menzúra), de a
mélyhangú sípok hangszínük alapján túlzottan bőnek, a magas hangúak túl
szűknek bizonyulnak. J. G. Töpfer (1791–1870) weimari orgonateoretikus a
8’-as principálregiszter C-sípja számára
A nyelvsípok kürtője a hang erősítésére és a
hangszín alakítására szolgál. A hengeres kürtőjű nyelvsípok
kürtőjének hossza megegyezik az azonos hangmagasságú fedett ajaksípok
hosszával. A tölcséres kürtőjű nyelvsípok kürtői a nyitott kúpos
ajaksípokhoz hasonló hosszúságúak. A fedett ajaksípok és a hengeres
kürtőjű nyelvsípok hangjából a páros felhangok hiányoznak, viszont a
félig fedettek ajaksípoknál és a tölcséres kürtőjű nyelvsípoknál ezek
a hangok is megjelennek. A regálok
rövid kürtővel ellátott, halk nyelvregiszterek (a középkorban a
nyelvsípokból álló, hordozható, kis orgonákat nevezték így).
5. ábra. Az orgonasípok fajtái.
a/
Középbő, nyitott, hengeres ajaksíp, fémből (Principál).
b/
Szűk, nyitott, hengeres ajaksíp, fémből (Salicional).
c/
Bő, nyitott, hengeres ajaksíp, fémből (Nachthorn).
d/
Kúpos, nyitott ajaksíp, fémből (Spitzflöte).
e/
Tölcséres, nyitott ajaksíp, fémből (Dolcan).
f/
Hasábalakú, fedett ajaksíp, fából (Bourdon).
g/
Félig fedett, hengeres ajaksíp, fémből (Rohrflöte).
h/
Tölcséres kürtőjű nyelvsíp (Posaune).
i/
Hengeres kürtőjű nyelvsíp (Krummhorn).
j/ Kúpos kürtőjű
nyelvsíp (Musette).
A sípok pontos hangolását végső helyükön, az
orgonában végzik. A nyitott, fém ajaksípok hangolása felső nyílásuknak
kúpalakú szerszámmal történő kitágításával, ill. beszűkítésével vagy
a felső szélükbe hasított lemezcsík kihajlításával történhet. A fedett,
fém ajaksípokat hangolósapkával, a
fedett fasípokat hangolódugóval
hangolják. A nyelvsípok fémnyelve alsó, rezgő részének hosszát, és ezáltal
a hangmagasságot, a nyelvhez simuló hangolókampó
eltolásával lehet változtatni.
Szimmetrikusra tervezett orgonahomlokzatnál
előfordul, hogy az ide szánt egyes sípok a kelleténél rövidebbek. Ekkor
hosszabbakat építenek be, de azokat hátul kivágják, hogy a hangzásnak
megfeleljenek. Kisebb templomokban a pedál hosszú sípjainak elhelyezése
némelykor nehézségbe ütközött. Ilyenkor a sípokat derékszögben megtörtre
készítették. Szintén helyhiány vagy költségkímélés vezetett az akusztikus basszus vagy rezultáns basszus elnevezésű
megoldáshoz, amellyel a 32’-as regiszterek nagyméretű sípjait kívánták
pótolni. Ennél egy
Az orgonák játszóasztalának
(6. ábra) elhelyezése változatos.
6. ábra. Az orgona játszóasztala.
Kis, pedál nélküli pozitívoknál az asztal az orgonaház
hátoldalán helyezkedik el. Ha elöl az
orgonaházba van besüllyesztve, ajtókkal zárható fülkéjét játszószekrénynek hívjuk. Ekkor a
templomi karzat mellvédjébe épített pozitív-művet joggal nevezzük hátpozitívnak (Rückpositiv).
7.
ábra. Barokk templomi orgona.
A mellvéd felé fordított játszóasztal esetében az
orgonaházzal való összeköttetés (traktúra) bonyolultabb, de az orgonista tükör
vagy monitor használata nélkül követheti a templomi szertartást. Elektromos
traktúránál az asztal bárhová helyezhető, mert csupán egy hajlékony kábel
köti össze az orgonaházzal.
8. ábra.
Modern hangversenyorgona.
A spanyol katedrálisoknak általában két, egymástól
független orgonájuk van, egymással szemben, szimmetrikusan a főhajó
két-két oszlopkötege közé beépítve. Mindkettőnek egyik homlokzata a
főhajó, a másik a mellékhajó felé tekint (9. ábra).
9. ábra. A sevillai katedrális evangélium-oldali
orgonája.
10. ábra. A
stralsundi Mária-templom barokk orgonája.
Olaszországban gyakori a kereszthajó falán vagy az
apszisban való elhelyezés, ha a nálunk megszokott orgonakarzat hiányzik.
11. ábra.
Rokokó orgona a római S. Maria Maddalena templomban.
Kétmanuálos orgonáknál az alsó (I.) manuál a Főmű, több manuálosoknál általában a legalsó (I.) manuál a Pozitivmű, a II. manuál a Főmű, a III. a Mellmű (Redőnymű). A IV. és V. manuálról a felsőművet, koronaművet vagy a különleges szólóregisztereket szólaltatják meg (szólómű, bombardmű, echómű). Nagy templomokban előfordul, hogy az innen játszható mű távolabb van elhelyezve (pl. a kupolában vagy a szentélyben). Annak idején a szegedi dóm kriptájába is terveztek egy „kriptaművet”, amely azonban nem valósult meg.
Irodalom
[1] Klotz, H.:
Az orgonáról. Zeneműkiadó. Budapest, 1972. (Bőséges
irodalomjegyzékkel)
[2] Krutsay M.:
Az orgonáról. Parlando 2011/4.
[3] Pécsi S.: Az orgona szerkezete és
építése. Ecclesia Könyvkiadó. Budapest, 1975. (Irodalomjegyzékkel)
Köszönetnyilvánítás
A szerző köszönetet mond az Aquincumi
Múzeum igazgatóságának az 1. ábra szíves átengedéséért.
A szerzőről:
Dr. Krutsay Miklós rövid
életrajza:
Polgári családban született 1930-ban. Már több mint negyven éve Ajkán él. Az Orvostudományi Egyetemet Pécsett végezte. Először a nagykanizsai, majd a szekszárdi kórház patológiai osztályán dolgozott. 1958-tól 1972-ig a keszthelyi kórház, 1972-től 2004-ig az ajkai Magyar Imre Kórház patológiai osztályát vezette. Több száz közleménye jelent meg szakfolyóiratokban és két szakkönyvet is írt. A Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjét, a Magyar Patológusok Társasága Romhányi György emlékérmét és az Egészségügyi Minisztérium Batthyány-Strattmann díját is megkapta orvosi és kutató munkája elismeréseként. Róma templomairól szóló könyvét 2009-ben adták ki. Nős, két gyermeke van. Hobbija a kutatáson kívül a művészettörténet, az elektronika, a fényképezés és az orgonazene.
Dr. Krutsay Miklós
könyveiből válogatva: