Híradás egy készülő új kötetről
Megjelenés
ősszel!
TRENCSÉNYI LÁSZLÓ
MŰVÉSZETI NEVELÉSTŐL A GYEREKKULTÚRÁIG
Tanulmányok,
módszertani írások, reflexiók
1973-2013
Az olvasó köszöntése és útbaigazítása
Csaknem 50 éve jelennek meg írásaim, kutatási jelentéseim, publicisztikáim,
könyvkritikáim, módszertani írásaim – jobbára nem csupán érdeklődésemet,
hanem tanári-kutatói pályámat is kísérve, értelmezve, reflektálva.
Első könyvem a gyerekek olvasási szokásairól szólt, az Óvodai Nevelés, a
Könyv és Nevelés, a Pedagógiai Szemle, de még a reformkorával próbálkozó
gyerekmozgalom módszertani lapja, az Úttörővezető is rendre teret
adott közleményeimnek, köszönet érte a szerkesztőknek. A művészeti
nevelés tudományába Székácsné Vida Mária avatott be
(nem tagadom, sokat köszönhetek a kérdéssel tanárként, tudósként,
szerzőként szintén sokat törődő szüleimnek is, nemkülönben
hasonló pályán járó testvéreimnek is).
Aztán olyan helyzetekbe kerültem, ahol – az iskola világában keletkező
felelősségeket nem tagadva – az ún. kulturális
életnek a gyerekvilágra való hatását követhettem, olykor befolyásolhattam is. Így kerültem kapcsolatba nem csupán meghatározó
művészetpedagógus-személyiségekkel, mintaképekkel, de a koruk viszonyai
közepette helytállni próbáló, győző vagy elbukó intézményekkel is –
melyek feladatrendszere, vállalása kinőtt a közvetlen művészeti
nevelés világából, s körülírt egy olyan univerzumot, melyet gyermekkultúrának
nevezhetünk.1 A hajdani úttörőszövetség, a Népművelési Intézet, aztán
sajtókezdeményezések (Népművelés-Színkép,
Gyermekmúzsák, Tehetség), művészetpedagógiai civil szervezetek
(Amatőr Bábjátékosok Tanácsa, Örökség Gyermek Népművészeti Egyesület,
Fiatalok Népművészeti Studiója, Magyar
Rajztanárok Országos Egyesülete, Magyar Drámapedagógiai Társaság, Academia Ludi et Artis stb.), olykor országos kutató-fejlesztő intézet
(így az OPI és az OKI, nem kevésbé az OKKER Iroda főként az első NAT
fogalmazása és implementációja idején,), egyetemi katedrák (Miskolcon és
Budapesten) voltak mesteriskoláim, ahol reflektálhattam szóban, írásban,
cselekvésben mindazt, amit gyerekek és művészet kapcsolatáról
megismerhettem, alakíthattam.
A különböző orgánumokban publikált írások valóságos
gyermekkultúra-történetet írnak le az ezredforduló előtti és utáni
évtizedekről. Történelmi idők! Korábban a Fapadoskönyv
Kiadó vállalkozott arra, hogy gyermekszínjáték-gyermekszínház-drámajáték,
illetve gyermekirodalom témakörben összegyűjtött írásaimat külön
kötetekben örökítse meg.2
De a gyermekkultúra témaköre ennél tágasabb. Miért tagadjam, munkásságom is –
melyben a vizuális nevelés is a maga módján reprezentált, de főként a folklorizmus és komplex művészetfelfogás terén
fűződik munkásságomhoz több fontosnak vélt írás, kísérlet, tapasztalat.
Amikor 2012 őszén Szekszárdon Bús Imre
kezdeményezésére helyi és régióbeli, fővárosi szakemberekből szép
álmokat kergetve létrejött a Gyermekkultúra Kutatócsoport, akkor döntöttünk
úgy: e műhely ars poeticájához rendezve adjuk ki gyűjteményes
kötetemet.
A szerkesztés elveiről el kell mondanom, hogy több megoldás kínálkozott. A
színházas Fapadoskönyv-kötet szorosan követi a kronológiát, a
„gyermekirodalmas” enciklopédia-szerűen tárgyszavakhoz rendez írásokat. E
kötetben a műfajok tagolják az írásokat. Néhány hangulatteremtő esszé
után tanulmányok következnek, majd a gyermekkultúra történetének néhány
periódusára utaló írás olvasható. Módszertani írások következnek. Végül
recenziók, kritikák, reflexiók kortársak teljesítményeire. A szövegösszefüggések
új jelentést adnak az írásoknak. Ezért – bár bizonyára az izgalmas és gyorsan
változó történelmi kor, s benne a magam változásai is izgalmas adalékok
lehetnek – elhagytam a keletkezés idejére, helyére való utalást.3
Kérem, az olvasót, kövesse kalandozásaimat. Egy hiteles gyermekkultúra-elmélet
és -történet megteremtése érdekében. A
kultúrateremtő és – fogyasztó gyerekek javára.
Dr.
Trencsényi László