LÓRÁND FERENC*
Egy-két gondolat a
„gyermek-közelibb” közoktatásról
Ebben a rövid írásban csak a közoktatás
irányításában, az oktatás tartalmi szabályozásában, a tanulók értékelésében és
az iskola-család szereposztásban legfontosabbnak mondható, a tapasztalatok szerint
sokakban nyugtalanságot, de legalább is bizonytalanságot keltő változásról
lesz szó.
1. Az elmúlt időszak legfontosabb változása az iskolák saját munkájukért
vállalat felelősségének törvényileg is szabályozott megnövekedése. Az
iskoláknak maguknak kell elkészíteniük, nevelőtestületi döntéssel
legitimálniuk, iskolafenntartójukkal jóváhagyatniuk működési
szabályzatukat, nevelési tervüket, pedagógiai programjukat, amelyek
jóváhagyását csak alkotmányos aggályok felmerülése esetén tagadhatja meg az
iskolafenntartó hatóság. A szülőknek joguk van megismerni és véleményezni
ezeket a dokumentumokat.
2. Változóban van tehát az
iskola-szülő szereposztás. A fejlődés egyik alapvető
tendenciája, hogy az iskola hatóságból egyre inkább a szülők partnerévé
igyekszik válni, aminek természetes velejárója, hogy maga is partnerként számít
a szülőkre.
3. Alapvető változások történtek az
oktatás tartalmi szabályozásában. A Nemzeti Alaptanterv fejlesztési feladatokat
ír elő és nem tételes tudnivalókat. Az egyes iskolák a saját maguk
készítette ún. helyi tantervvel határozhatják meg a
közvetítendő műveltségi tartalmakat. Az iskola így jobban tud
alkalmazkodni a helyi kulturális adottságokhoz és hagyományokhoz, az adott
gyerekpopuláció sajátosságaihoz, mindenekelőtt azokhoz a képességekhez és
tudásokhoz, amelyeket a gyerekek a családból, szűkebb társas
környezetükből hoznak magukkal.
4. Jelentős változás, hogy a tanulók
személyiségének és ezen belül tudásának értékelése „gyerek-közelibb” s egyben
„szülő-közelibb” is lett azáltal, hogy a számjegyek ötfokú skálája mentén
történő minősítést részben kiegészíti vagy akár fel is válthatja a
szöveges értékelés. Ez módot ad arra, hogy a tudás-nemtudás tartalmi
összetevőibe is beavassa a gyereket és a szülőt egyaránt. Hasonlóan
ahhoz, ahogyan anyu és apu dicsekszik, amikor azzal büszkélkedik, hogy fia vagy
lánya gyönyörűen rajzol, rengeteget olvas, szépen énekel vagy ügyesen
mozog.
5. Többnyire a jobb társadalmi helyzetű családokban merül fel az igény,
hogy jó teljesítményt nyújtó gyerekeik a hozzájuk hasonlókkal járjanak egy
iskolába vagy tanuljanak egy osztályban. Ez pedig a kedvezőbb
helyzetű családok, többnyire jobb teljesítményre képes gyermekeinek sem
kedvez. A kutatások megmutatták, hogy a képességek fejlődése egyenetlen és
változatos, egy adott időpontban nagyon nehéz megbízható jövendölésekkel
szolgálni a tehetség későbbi fejlettségi szintjéről és irányáról.
Ezért nagyon kockázatos a jelenben eltérő teljesítményt nyújtó és
érdeklődést mutató gyerekek szervezeti elkülönítése, viszont alapvető
követelmény, hogy az iskola az eltérésekre érzékeny programokkal és metodikával
alkalmazkodjék a gyerekek eltérő fejlettségéhez és különböző
igényeihez.
Mind ez egyrészt azért nagyon fontos, hogy értsük és megértsük a mienkétől
eltérő érdekeket és törekvéseket s így gyűlölködés nélkül tudjunk
egymás mellett élni, másrészt azért, hogy mindannyian hozzájárulhassunk kis
hazánk oly nagyon kívánatos fejlődéséhez.
* Dr. Lóránd Ferenc a
neveléstudományok kandidátusa, 2011-ig az Országos Köznevelési
Tanács elnöke. Írásának
forrása: Agóra Oktatási Kerekasztal /
dr. Trencsényi László (2015. IV. 4.)