A
Magyar Pedagógiai Társaság Szakmai Kollégiumának 2015. március 28-i
üléséről
Nagy Ádám habilitált egyetemi docens, az
MPT Szabadidő pedagógia Szakosztályának elnöke tartott tájékoztató
előadást az Ifjúság 2012 című, 8000 fős reprezentatív
ifjúságügyi kutatásról.(Az előadáshoz csatolt diasorozat a társaság
honlapján megjelenik.) Jelen összegzésben – tán az emlékeztető
készítőjének szubjektív „hallásában” – az alábbiak emelhetők ki. A
„csendes generációról” tanúskodó vizsgálat szerint az alternatív életformával
és kultúrával, a ’”felnőtt társadalommal” való szakítással jellemzett
„ifjúsági korszakváltásnak” mintha vége szakadna. A megkérdezett fiatalok igen
jelentős része vállalja a családja által üzent értékvilág folytatását,
ennek megfelelően – vagy ezt magyarázóan – idejének nagy részét otthon –
esetleg baráti körben - tölti. A korábbi generációkhoz képest kevésbé kíván
továbbtanulni, jelentős része nem is dolgozik. „Screenagerként”
képernyő előtt töltenek napjukból közel 8 órát. Csupán 40%-uk igényli
a demokráciát, 62%-uk nem vallásos, „másfél gyereket” terveznek. Nemigen vesznek
igénybe intézményes szabadidő kulturális-sport szolgáltatásokat.
Ezenközben alapvetően „szépnek” tartják magukat. Nyilvánvaló, hogy az
ország „lejtősségéből” adódóan az egyenlőtlenségek, a nehézségek
Nyugat-Kelet irányban fokozódnak, Dél-Magyarország egyenetlen e szempontból. Az
előadó a szabadidőt, mint szociális színteret, a szabad választások
terepét emelte ki a társadalom felelősségi zónái közül: e térhez
alkalmazkodó pedagógiai kompetenciákat igényelt.
Sok kérdés, élénk vita követte az igényes és szemléletes előadást.
Révész György a „zenehasználati”
szokásokról kért pontosító adatokat, Kraiciné Szokoly Mária a minta
felsőoktatási szereplőire kérdezett, ill. az egészségmagatartásra
vonatkozó kérdésekre várt választ.
Nahalka István a régiós különbségek
sajátosságait firtatta: a régiók társadalmi összetétele magyarázza-e a
differenciákat?
Bakonyi Anna a minta kiterjesztésének
lehetőségei iránt érdeklődött. Mennyire férnek a kutatásba a
gyerekek, illetve a „fiatalok gyerekei”, a „fiatal szülők”? (Ez utóbbi
kérdésre az előadó jelezte, hogy az életkor definiálása igen fontos
kutatói probléma, a statisztikai életkor, a pszichológiai, szociológiai stb.
érettség ollóinak szétnyílása nehezíti az „ifjúságdefiníciót” is. Kérdezte
továbbá, hogy az új típusú közösségi kezdeményezések (pl. közösségi kert, civil
szolgálatok) mennyire kerülhetnek be a kutatásba.
Hunyady Györgyné a trendek érvényesülésére
volt kíváncsi – akár a 2000. évi felmérésig visszamenően. (Az előadó
alapjában véve a változások egyenletességét igazolta, az internethasználatban
2004-2008 közt volt "nagy ugrás". A 2012 utáni, a mindennapi életben
érzékelt új változásokat még nem mérhették. Az összehasonlíthatóságról szólva
az „Aktív fiatalok” online adatgyűjtés reprezentativitásának
bizonytalanságát jelezte.)
Benedek Andrást a nemzetközi
összehasonlíthatóság érdekelte. (Az előadó szerint erre korlátozottak a
lehetőségek, a 18 országra kiterjedő MTA vizsgálatba próbálják az
ifjúságügyi problémákat elhelyezni, de ez költség kérdése is. A próbálkozások
korlátozottak. Jelezte, hogy az általa képviselt kutatás 100 millióból
gazdálkodhatott, ebből 40 csak az adatfelvétel.)
Kiss Hajni a 29 év felettiekről
kérdezett, s a SOTE Hungarostudy kutatásaival való
egybevethetőségről). Szakáll Istvánné a sportra vonatkozó adatok
részleteire volt kíváncsi.
Ezután hozzászólások következtek.
Révész György szólt elsőként. Észrevételezte,
hogy az „ifjúságkutatás” nem egyszerűen az „ifjúság tükre”. A 40%-os s
kevésnek talált „demokrácia-igénylők” problémája mögött rossz
demokrácia-tapasztalatok állnak. A szabadidő szolgáltatások alacsony
igénybevétele mögött a szegénység társadalmi jelenségét vélelmezte. Komoly
anyagi ráfordítás szükséges az „ifjúsági probléma” megoldására – igényelte. Az
előadó egyetértett a hozzászólóval, hogy a kutatás arról szól:”ilyenek a
fiatalok, s ez nem az ő ’hibájuk’!”
Hornicsár Tihamér is a felnőtt
társadalom felelőssége mellett tört lándzsát 55 éves zenetanári
tapasztalatai alapján. A pedagógus, a nevelő őszinteségét –
kongruenciáját – hangsúlyozta.
Laurenszky Ernő a múlt tapasztalatait
idézte. Hatékony mintáknak láttatta a cserkészetet, a népművészetet, a
hagyományőrzést, kiemelve a „katonai hagyományőrzés” vonzerejét, a
nagykátai diáktüzérek, a szegedi fehértollasok, a budapesti „Wisoczky-légió”
sikereit. A stabil, állandó közösségek megteremtéséért emelt szót.
Emlékeztetett arra, hogy Németh Zsolt rendőrtiszt miképp „domesztikálta” a
Nagyfa Galerit. Pekker Bernadett, az MPT-nek ezek szerint legfiatalabb és
legújabb tagja (az MPT támogatásával kiadásra kerülő „A bevásárló
központok a XXI. század művelődési központjai?” c., szakdolgozatból
született könyv szerzője ) saját útkereséseiről szólt.
Benedek András értékelte az előadás 3
részét. A vizsgálat bemutatásának korrektségét emelte ki, éppen csak
visszaigazolta a 3. rész, az „ifjúsági szakma professzionalizálódásának”
hangsúlyait, hozzászólásának a 2. rész, az „ifjúságügy és a pedagógia” viszonya
állt középpontjában. E dialógus folytatására hívta fel a társaság szervezeti
egységeit. Igényelte az összehasonlíthatóságra törekvést mind
idő-dimenzióban, mind regionálisan, mind nemzetközi vonatkozásban, mind
életkorok függvényében. A konstruktív fejlesztés feltételeit feszegette.
Érzékeltette a 2006-08-tól érzékelhető gazdasági depresszió súlyos
következményeit, melynek az ifjúság újra csak vesztese lett, kiemelte az utolsó
évek sajátosságaként a „mást hall, más él meg” élményét. Nyugtázta, hogy az
interpretációban a gazdaság is megszólíttatott.
Az előadó zárszavában feltette a kérdést: „európaiak-e a fiatalok”.
Jelképes válaszában annak a nézetének adott hangot, nem az európai identitás,
hanem a menekülésvágy tette Londont a „második magyar” várossá.
A Szakmai Kollégium zárásaként Szenes György, a Szakképzési Kollégium elnöke adott
mozgósító tájékoztatást az április 18-ra hirdetett „Expanzió és
szerkezetváltás” konferenciáról.
Az emlékeztetőt dr. Trencsényi
László készítette
(Forrás: Agóra Oktatási Kerekasztal / dr. Trencsényi László)