Már nyolcvan?
Dr. Pásztor Zsuzsa születésnapi köszöntése
A riporter: dr. Masopust Katalin
Bachman Meral felvétele
Dr. Masopust Katalin: Kedves Zsuzsika, a
Parlandóval együtt ünnepeltük a hetvenedik születésnapodat, úgy illik, hogy a
nyolcvanadikon is felköszöntsünk Téged.
Dr.
Pásztor Zsuzsa:
Nagyon
szépen köszönöm, igazán megható, hogy gondoltok rám. Ám alig hiszem el, hogy
már nyolcvan éves vagyok. Úgy repült el ez a tíz esztendő, mint egy
pillanat.
M.: Te ebben a tíz esztendőben is, messze
túl a nyugdíjas koron, fáradhatatlanul dolgoztál. Két egyetemen tanítasz,
sok-sok tanítvány számára a neved eggyé vált a zenei munkaképesség-gondozás,
vagy, ahogy röviden hívjuk, a Kovács-módszer történetével. Hadd kérdezzem, mi
minden alkottál az utóbbi időben.
P.:
Az elmúlt időszak a bőség évtizede volt. Sok mindent sikerült
megvalósítanom a terveim közül. Egy sor tankönyvet írtam, filmeket készítettem,
cikkeket adtam közre, konferenciákon, kurzusokon tanítottam a Kovács-módszert,
keresztül-kasul utazva a földgömbön néhányszor, Bolognától Kuala Lumpurig és
Barcelonától Helsinkiig. Miután így módom volt körülnézni a világban, még
erősebben meggyőződtem arról, hogy ez a program, amelynek
szolgálatára szegődtem, valóban egyedi, semmihez sem fogható,
nagyszerű dolog.
M.: Ha jól tudom, ebben az időben
készítetted a zenei foglalkozási ártalmakkal kapcsolatos vizsgálatot is.
P.:
Igen. Ez egy országos felmérés volt, valamennyi magyarországi
zeneművészeti szakközépiskola és egyetem részvételével, melyet annak
idején a Parlando is közölt. A kérdőívekből kiderült, hogy a 15-25
éves zenész korosztály körében ijesztő arányban fordulnak elő a
foglalkozási ártalmak, a mély elfáradás, az idegi kimerülés, a mozgatórendszeri
fájdalmak. Szívszorító, hiszen azt gondolnánk, ez a fiatal kor az élet csúcsa,
amikor az ember tele van energiával és lendülettel. Ezek a fiatalok pedig a
zenélésből adódó egészségi panaszoktól szenvednek. Valamit nagyon nem jól
csinálunk.
M.: Mi az a valami?
P.:
Ahogy én látom, az oktatás és a zeneművészi gyakorlat szemlélete az, ami
nagyon nehezen változik. Ma is tizennyolcadik századi módon tanítunk, úgy,
ahogy akkor tanítottak, amikor még nem létezett anatómia, élettan, ergonómia,
nem létezett munkaképesség-gondozás. A zenészek nem ismerték az ember
szervezetét, nem tudták, hogyan működik, így nem is tudtak rá vigyázni. A
munkabírás és az egészség alakulása a véletlenen múlott. Ma azonban már a tudás itt van a kezünk
ügyében több mint félszáz éve, remek szintézisben összefogva, de nem használjuk
eléggé.
M.: Ha lassan is, de úgy tűnik, történik
már valami annak érdekében, hogy a zenélő fiatalok és felnőttek
elkerüljék a bajokat.
P.:
Igen, lassacskán alakulnak a dolgok. Például nagyon lehet örülni annak, hogy a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen választható tárgy a foglalkozási
ártalmak megelőzése. Évente 100-120 hallgató végzi el ezt a stúdiumot. Az
is nagyszerű vívmány, hogy az utóbbi időben három rendelet is
megjelent a zenei munkaképesség-gondozás oktatásáról a zeneiskolai,
szakközépiskolai és felsőoktatási szintre vonatkozóan. Ennek nyomán számos
zenetanár végzi el a harminc órás továbbképzést, több zenei intézmény beiktatta
pedagógiai programjába a zenei munkaképesség-gondozást. Az ELTÉn folytatódik a
szakvizsgás képzés zenetanárok részére. Az itt végzett kollégákkal
megalapítottuk a Kovács-Módszer Egyesületet, amely szellemi bázisként szolgál a
munkájukhoz. Van néhány nagyszerű tanítványom, akik a különböző zenei
intézményekben dolgoznak.
M.: Hallottam, hogy a Kovács-módszer nemcsak a
zenében, hanem a fejlesztő pedagógiában is tért hódított az utóbbi
években. Hogyan történt ez? Hiszen az általános oktatás problémái messze esnek
a zenétől.
P.:
Néha történnek velem olyan kalandos dolgok, amikre álmomban sem gondoltam
volna. Ilyen volt az az eset, amikor az ELTÉn, ahol a zenetanári szakvizsgás
képzést vezetem, egy előadásom alkalmával éles szemű kollégák felismerték,
hogy ennek a módszernek sok eleme használható a fejlesztő pedagógiában is.
A tanulási zavarokkal küzdő kisgyerekek, a diszlexiások, a diszgráfiások,
a fáradékonyak, a nyugtalanok, a nehezen beilleszkedők számára ez a
program nagyszerű segítséget jelent. Ezt követően az ELTE
kötelező tárgyként iktatta be a fejlesztő pedagógusok képzésébe a
Kovács-módszert.
M.: Mennyi szép siker és bizonyára sok-sok
öröm, meg gondolom, jó sok munka is. Van-e valami, ami még ezután várja a
megoldást?
P.:
Van bizony, nem is kevés. A zenei munkaképesség-gondozásnak ugyanis nincs
tanárképzése.
M.: Ez nagyon drámaian hangzik, és nem egészen
értem, hiszen most mondtad, hogy az ELTÉn szakvizsgás képzést vezetsz
zenetanárok részére.
P.:
Igen, de ez a képzés mindössze egy tanévig tart. Hajmeresztő! Egy tanév
alatt semmilyen szakon nem lehet szakembert képezni. Ez a képzés csak alapozást
nyújt, és tanításra nem képesít. Olyan, mintha az első zeneakadémiai év
után adnának diplomát a hallgatóknak. A zenei munkaképesség-gondozás szakon
ugyanúgy, mint a többi szakon, ötéves tanárképzésre lenne szükség. A
legfőbb illetékes a Zeneakadémia lenne, ahonnan fél évszázada Kodály
intézkedése nyomán elindult a téma kutatása dr. Kovács Géza felkérésével. Erre
azonban jelenleg nincs lehetőség. Már pedig ez nagy pazarlás. Nagy tudás
van a kezemben, értékes tőke, amelyet én is kaptam, meg még
gyűjtöttem is hozzá a hosszú életem során. Jó lenne, ha nem kellene
magammal vinnem, hanem át tudnám adni a fiataloknak. Mást most nem tehetek,
mint hogy reménykedem. Annyi csodálatos dolog történt velem idáig, hátha a
következő tíz évben ez is megvalósul.
M.: Szeretettel kívánok hozzá jó egészséget!