KECSKEMÉTI EMLÉKEIM:
Rozgonyi
Éva zenepedagógus, karnagy 75
75 éves Rozgonyi Éva zenepedagógus, Liszt- és Bartók–Pásztory-díjas
karnagy. Palócföldön, Salgótarjánban született 1940. április 30-án. Egész életét e kettős hivatás tölti ki.
A zenetanári pálya szépségének, értékének tudatát a legendás Békés-Tarhosi
énekes iskola alapozta meg, a miskolci Bartók Béla Zeneművészeti
Szakiskolában pedig Kardos Pál gazdagította és mélyítette el. A Zeneakadémián
Szőnyi Erzsébet és Vásárhelyi Zoltán növendékeként 1964-ben szerzett
kitüntetéses diplomát középiskolai énektanár- és karvezetőképző
szakon. Tanári pályáját a szolnoki ének-zene tagozatos iskolában kezdte.
1969-től a Szegedi Tanárképző Főiskola ének-zene tanszékén, majd
két évig az Egyesült Államokban tanított. Visszatérése után 1973-tól 1981-ig a
kecskeméti Kodály Iskolában dolgozott, 1974-től 1981-ig az intézmény
igazgatója volt. Az iskola leánykarával és a Kecskemét Városi Vegyeskarral
Kardos Pál halála után, 1978-ban kezdett dolgozni. Kórusaival számos koncerten,
országos találkozón, rádió- és televízió-szereplésen, külföldi
vendégszereplésen és nemzetközi versenyen ért el kiemelkedő sikert.
1983-ban visszatért Szegedre, ahol a Tömörkény István Zeneművészeti
Szakközépiskola szakmai vezetőjeként, majd a konzervatórium docenseként
dolgozott nyugdíjba vonulásáig. Kardos tanár úrtól vette át a szegedi Bartók
Kórus vezetését is, amely „sokszólamú élete partitúrájának leghosszabb,
legnagyobb ívű dallamának” bizonyult. 1972-ben került a kórus élére.
Több mint tíz évig Kecskemétről, utazó karnagyként irányította az
énekkart. Szisztematikus kórusnevelő munkával számos hazai és nemzetközi
sikerre vezette együttesét. Kimagasló karnagyi tevékenységét és
kórusnevelő munkásságát két Artisjus-díjjal, KÓTA karnagyi díjjal, 1996-ban
Liszt-díjjal, 2012-ben Bartók Béla–Pásztory Ditta-díjjal ismerték el, Szeged
városa pedig Szegedért emlékéremmel jutalmazta. A szegedi Bartók Kórus –
hálával az értük végzett több mint három évtizedes áldozatos, kimagaslóan
színvonalas és eredményes karnagyi munkáért – örökös karnagyának választotta.
Szokolay Sándor zeneszerző úgy vélte, ő az, aki „az
örökkévalóságba távozott Magyar Szent: Kodály Zoltán zászlaját viszi
rendületlenül, a hangok varázslatával”.
Aranyoklevelemet 2014 augusztusában a Zeneakadémián vettem át
(Fotó: Benkő Sándor)
„Kecskeméthez fűződő első, meghatározó élményem még
zeneakadémista koromból való. Egyszer Vásárhelyi tanár úr dirigálásával a város
gyönyörű színházában énekeltük a Jézus és a kufárokat. A Rablók! Rablók!
résznél úgy éreztem, földbe gyökerezik a lábam, és soha többé nem tudok onnan
elmozdulni. Delley József zongoraművésszel húsz évvel később
beszélgettünk erről a hangversenyről. Ő is a legjelentősebb
emlékei közé sorolta.
Néhány évvel később, 1972 augusztusában a
Kodály Szeminárium koncertjén is jelen voltam, amelyen szegedi kórusát, a
tanárképző főiskola leánykarát Kardos tanár úr utolsó alkalommal
vezényelte. Megragadott az énekesek hihetetlen fegyelmezettsége, a búcsúzás
szavait – Kodály Zoltán gondolatát – ma is hallom: »Rajtunk a sor. A
tűznek nem szabad kialudni.«
Kardos Pál
Az akadémia után kevesen, mindössze négyen voltunk, akik vidékre akartunk
menni. Nekem meg sem fordult a fejemben más. Kecskeméten, a Kodály Iskolában
szerettem volna tanítani, de nem volt hely, a tanulmányi osztályon legalábbis
azt mondták. Szolnokon, a Kassai úti ének-zene tagozatos általános iskolában
kezdtem. Letettem az esküt, majd egy nappal később értesítettek
Kecskemétről, hogy mégis van státus. Lehet, hogy át lehetett volna menni,
de ígéretemet nem akartam megszegni, így Szolnokon maradtam. Utólag már látom,
hogy szerencsés döntés volt: míg Kecskeméten millió segítségem lett volna, a
Tisza-parti városban rá voltam kényszerítve, hogy önállóan dolgozzam. Igaz,
párszor átmentem Kecskemétre hospitálni, Nemesszeghy Lajosné Márta nénivel
konzultálni.
Öt szolnoki év után, 1969-től a Szegedi Tanárképző Főiskola
ének-zene tanszékén, majd két évig az Egyesült Államokban tanítottam, azután
visszatértem Szegedre. Még Amerikában voltam, amikor Nemesszeghy Márta néni
nagyon beteg lett. Ő is tudta, hogy gyógyíthatatlan. Keresett maga helyett
valakit az iskola élére. Kardos Pált kérte fel, aki három nap gondolkodási
időt kért. De búcsúzásukkor – és ezt Kardos tanár úrtól tudom – olyan
mérhetetlen aggodalmat látott Márta néni arcán, hogy azt kellett válaszolnia:
nem kér három napot, elvállalja az iskola vezetését. Azon a nyáron Márta néni
még végig tanított a Kodály Szemináriumon. Októberben bekerült a kórházba. Jött
tőle egy telefon, hogy látogassam meg. Elmentem, előhúzott a párnája
alól egy iskolai rendtartást, a kezembe nyomta: olvasd el, mi van itt az
igazgatóhelyettesről. (Ugyanis ekkor már Kardos tanár úr a megnyitás
előtt álló Kodály Intézet igazgatója lett.) Ennyi volt a meghívás.
Később beszélgettem vele, kértem, ne kelljen pozícióba kerülnöm. Azt
válaszolta: »amíg valakit észérvekkel meggyőzhetsz az igazadról, teljesen
mindegy, hogy van-e pozíciód vagy nincs. De ha utasítanod kell, akkor nem«. Az
1972/73-as tanévet Szegeden még befejeztem, de a következőt már a Kodály
Iskolában kezdtem, addigra Márta nénit eltemettük.
Kilenc év – szinte minden életkort átfogó és nemzetközi kitekintést is adó –
tanítási tapasztalatával kerültem Kecskemétre, mégsem szorongás nélkül. A világ
legnagyszerűbb iskoláját örököltem meg Márta nénitől, és ott feszült
bennem a kérdés: meg tudom-e óvni mindazt, amit ő valóságosan is, de főként
szellemiekben, a «becsüllek, tehát követelek tőled» magasrendű
elvével tanár-tanítvány-szülő hatósugarában megteremtett. Emberséggel,
következetességgel, lélekkel – és a lelket, személyiséget jóra formáló igaz
zenével.
A Kodály Iskola igazgatójaként
Egy évig igazgatóhelyettesként dolgoztam, majd a következő tanévben már
mint kinevezett igazgató vezettem a Kodály Iskola munkáját. Nehézségekkel teli,
de gyönyörű évek következtek. Kiváló tantestület élére kerültem. Az iskola
hét énektanára közül egy kivétellel mindenki Kardos-tanítvány volt, »egy
nyelven beszéltünk«. Vass Irén, Ordasi Péter, Bánki Vera, Ubrizsyné Érsek Éva
és Sipos Erzsébet mellett a kivétel Tanár úr maga volt – az időközben
megnyílt Kodály Intézet élére nem őt nevezték ki –, és az a furcsa helyzet
állt elő, hogy ő mint megyei szakfelügyelő tanított köztünk.
Sosem éreztette velünk, hogy bántaná őt a kialakult helyzet, ugyanakkor mi
továbbra is úgy tekintettünk rá, mint legfőbb mentorunkra; minden közösen
töltött órát, percet arra használtuk, hogy tanuljunk tőle.
Az iskolában élmény volt valamennyi ünnepély és tanítási óra. A nevelés-növelés
alapszabálya kimondatlanul is munkált minden órán, napközis foglalkozáson,
táncpróbán, énekkaron, vers- és prózamondáson, farsangi, szalagavatói
készülődésen, hangversenyen és a ballagási csokrok kötésén. A munka
hajtómotorja a kölcsönös bizalom és egymás tevékenységének számontartása volt.
A személyiség fókuszálta az ismeretanyagot. A rend nagyszerűségét élték át
a legapróbbak akkor, amikor Kodály–Berzsenyi A magyarokhoz című kánonját
először hallották.
A vezetői feladatok nem kevés energiát igényeltek, így minden évben csak
egy-egy osztályban tarthattam órát. Másodikos, harmadikos és végzős
gimnazistákat tanítottam, nagyon szerettem őket. Tanár úr halála után egy
másik gyötrően nehéz, de gyönyörű örökséget is átvettem:
mesterhangszerét, a kórusát kaptam örökül. Igyekeztem ezt a gyerekhangokból, lelkekből
felépített Stradivarit is méltóképp megőrizni, szolgálni.
1981-ben szakközépiskolai osztály indítását tervezte az oktatásügy. A városi
tanács azonban olyan bántóan kevés összeget szánt erre a célra, hogy igazgatói
állásomról én inkább önként lemondtam. A finanszírozással kapcsolatban
később igazam lett: a pártvezetők által támogatott utódom az
eredetileg tervezett összeg tízszereséből gazdálkodhatott. Egy évig még
továbbtanítottam a Kodály Iskolában. Jól éreztem magam, felettesem azonban
másként gondolkodhatott, mindenesetre amikor felajánlották, hogy legyek docens
az óvónőképzőben, értettem a szóból, és tanév közben, egyik napról a
másikra már az új helyen dolgoztam. Szívesen tanítottam ott is, de egy évvel
később Szeged város vezetése hívásának engedve visszamentem a napfény
városába.
1998-ban, a Bartók Kórus 30. jubileumi
koncertjén
Szeretett tanárom, Szőnyi Erzsébet 90.
születésnapján
Bár nem volt problémáktól mentes, a kecskeméti időszakom volt talán a
legboldogabb. Nemesszeghyné Szentkirályi Márta ott olyan csodát hozott létre,
ami akkor is élt, amikor ő már fizikailag nem volt ott közöttünk. Az
iskola számomra mindig nagybetűs. Kodálynak mindenben igaza volt, és
főleg abban, hogy iskolát kell teremteni, hogy embert nevelni,
műveltséget közvetíteni tudjunk. És hogy a műveltség ne egy
szabadidős foglalkozás, dísz legyen rajtunk, hanem szerves része emberi
mivoltunknak.”
(Források: *Az 50 éves Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola,
Gimnázium, Zeneiskola és Zeneművészeti Szakközépiskola évkönyve,
2001 *Fehér Anikó: Muzsika a katedrán. Interjú 25 magyar
zenepedagógussal *Hírös Naptár, 2010)
*
Hírős Naptár-www.hirosnaptar.hu, 2015. IV. 30.
Hírös Naptár Szerkesztősége
6000 Kecskemét, Tópart u. 8/c.
Tel.: 20/886-1979; 76/476-115
E-mail: varga.geza@hirosnaptar.hu