VIKÁRIUS LÁSZLÓ
Emlékbeszéd Bartók
Béla sírjánál
Farkasréti
temető: 60/1-főút-9/12
[szobrász: Borsos Miklós]
1911-ben egy budapesti utazáson [...] hallottam
először Bartók nevét. Mint valami egészen kivételes személyiségről
beszéltek róla, tiszteletteljes távolságtartással, ahogyan csak
kiválasztottakról szokás. […]
A neves zeneszerző és zenetörténész Egon Wellesz
kezdi így 1920-ban Bartókról írott tanulmányát. Majd a következőképpen
folytatja:
Hamarosan személyesen is megismerhettem, s egyet
kellett értenem a jellemzéssel, amit fiatal barátai és hívei adtak róla. A
hegyek közt töltött hosszú magányos időszakok, melyek alatt kizárólag
pásztorokkal és parasztokkal érintkezett, valami egyszerűséget,
egyenességet és tévedhetetlenséget kölcsönöztek lényének. Zenéjén is ott a
nyoma ennek.
Alig néhány hónappal később fogalmazta meg Bartók
– először – e hatás megnyilvánulását:
a tiszta népzenét a magasabb műzenére való
befolyása szempontjából éppúgy természeti jelenségnek tekinthetjük, mint a
testek szemmel észlelhető tulajdonságait a képzőművészetre, vagy
az élet jelenségeit a költőre nézve. Ez a befolyás akkor valósul meg
leghatékonyabban a zenész számára, ha a népzenét nem holt
gyűjteményekből ismeri meg, melyek ennek finomabb árnyalatait és
lüktető életét kielégítő diakritikus jelek híján amúgy sem tudják
érzékeltetni, hanem ha tisztán ismeri meg abban az alakjában, ahogyan
fékezetlen erejében él az alsóbb nép körében. Ha átadja magát az eleven népzene
s minden olyan körülmény impressziójának, amelyek ennek az életnek
előfeltételei, s ha tükrözteti műveiben ezeknek az impresszióknak a
hatását, akkor elmondhatjuk róla, hogy az élet egy darabját rögzítette.
Tehát „hívei” már a 30 éves Bartókot, az 1.
vonósnégyes és A kékszakállú herceg vára komponistáját
„kiválasztott”-nak érezték. Születésnapja kiemelkedő alkotó
művészeknél is szokatlanul korán kapott jelentős szakmai figyelmet:
1921-ben, a zeneszerző 40. születésnapján. Alighanem nagymértékben a
történelmi helyzet indokolta: az európai, s benne a magyar történelem
veszteségekkel teli, tragikus évei, a nemzetek közötti ellenségeskedés Nagy Háborúja,
s ami azt követte a széteső, szétesésre ítélt Monarchiában. Még a háború
végének hátországában zajlott Bartók pályájának elhatározó fordulata: 1917
májusában (ennek is közeleg centenáriuma), bemutatták Balázs Béla
balett-szcenáriumára írott táncjátékát, A fából faragott királyfit. E
bemutató nyomán nemcsak a hazai közönség fogadta el a korai I. szvit óta
először új hangú (egy másfajta új magyar zenét hirdető)
művészetét; a modern zene egyik meghatározó kiadója, a bécsi Universal
Edition igazgatója is megkereste a zeneszerzőt, hogy egy évvel később
azután kizárólagos szerződést kössenek még kiadatlan, s valamennyi új
műve kiadására.
E szerződés az elkövetkező 20 évre
lényegében biztosította Bartók művei megjelenését, nemzetközi
terjesztését. E szerződéstől nem független a legjelentősebb
ünneplés, melyben 1921-ben részesülhetett. A kiadó által gondozott Musikblätter
des Anbruch (forradalmi neve szerint az „Áttörés Zenelapjai”) – Mahler,
Schreker, Busoni után – Bartóknak szentelt különszámot. E folyóiratszámba
angol, francia, német, osztrák szerzők mellett Kodály Zoltán írt
tanulmányt „Bartók gyermekdarabjai” címmel, nemcsak a művek zenepedagógiai
jelentőségére, hanem társadalmi küldetésükre is hangsúlyt fektetve. Ugyan
ez idő tájt dolgozott első nagy áttekintő írásán – a párizsi
1921-ben már Bartókot az európai (nyugati)
zeneszerzésben a modernizmus egyik úttörőjének tekintették. Egy évtizeddel
később, 1931-ben a francia becsületrend lovagkeresztje jelezte 50.
születésnapját, míg itthon elmaradt A csodálatos mandarin tervezett, próbákig
eljutott operaházi bemutatója. A pantomim újabb tervezett budapesti színpadra
állítása 10 évvel később hasonlóképp csak a próbákig jutott. Hatvanéves
születésnapján azonban a zeneszerző már nem volt hazájában, látogatóként
tartózkodott az Egyesült Államokban. Életének ez az utolsó kerek születésnapja
a II. világháború közben, távol hazájától, úgy tűnik, szinte észrevétlen
maradt. Fia, ifjabb Bartók Béla gondosan összegyűjtött életrajzi adatai
csupán a tényt, s az azzal járó természetes változásokat (nyugállományba
kerülés, hadkötelezettség megszűnése) rögzítik. Valójában itthon azért
megemlékeztek születésnapjáról: Többek között Basilidesz Mária, Deutsch
Jenő és a Waldbauer-Kerpely vonósnégyes szereplésével március 26-án
tartottak a Zeneakadémián „Bartók-estet”, amint a Bartók Archívumban fönnmaradt
műsorlap mutatja.
Ma természetes a megemlékezés, miközben a történelmi
időben évről évre távolabbra tűnik Bartók élete. 134 éve
született, a múlt előtti században, s a 64 évet élt zeneszerző
halálának idén 70. évfordulójához érkezünk. Élete és kora egyre véglegesebben
válik tehát messzi múlttá.
Mégis, annak, aki az életet és a művet
tanulmányozhatja nap, mint nap, nem múlt és nem történelem.
Példázatos életútja egy olyan emberé (nem
„emberfeletti emberé”, de „kiválasztotté”), aki mélyen, reflektáltan élte át
kora problematikáját, emberi és művészei válságait, emberi és művészi
lehetőségeit. Tudta, miről kell hallgatnia, s miről nem szabad
hallgatni. Tudta – számos tiltakozása bizonyítja – mikor kell megszólalnia,
szót emelnie. Ahogy ki tudta mondani a „nemet”, a Cantata profana történetét
visszafordíthatatlanná téve. Fülünkbe csenghet Bartók szelíd, száraz,
éneklő hangján: „De mi nem megyünk”. S azt is tudta, mikor kell
cselekednie. Talán valóban volt benne valami „tévedhetetlenség”.
A történész számára nem csak történelem, hanem
jelenvaló is, ahogy a jelen is folyton történelmi perspektívában jelenik meg.
De nem csak a történészi szempont miatt jelenvaló. Jelen vannak
akarva-akaratlan, természetesen és mesterségesen gerjesztve azok a súlyos
feszültségek, amiket Bartók kifejezni és magasrendűen megoldani
igyekezett. Individuális és társadalmi szinten egyaránt. Zenéje, munkássága
éppen azért olyan fontos és aktuális, mert egyszerre szólít meg bennünket személyes
és társadalmi síkon.
E helyen aligha kell magyaráznom, hogy a
népzenegyűjtés, melyből zenéje is, személyisége is táplálkozott,
társadalomformáló – békésen felforgató – tett volt (a maga történeti
összefüggésben). Tudományos munkája több nép saját hagyományának megismeréséhez
és folytonos újrateremtéséhez járul hozzá ma is. Alkotás és kutatás azonban
döntő módon összefonódott. Tudományos eredményei elképzelhetetlenek
egyedülálló muzsikusi, zeneszerzői készsége és képzelete nélkül: a
különféle népi dallamok, ritmusok, hangsorok egyediségét, egyszeriségét, melyet
minél tökéletesebben igyekezett megragadni, írásban rögzíteni, elemezni és
osztályozni, csakis a szokatlant meghallani képes hallás segítségével írhatta
le. Ugyanakkor stílusa olyan, a számtalan népzenei elemmel átitatódott egyéni
zenei beszéd- és kifejezésmóddá vált, melyben magyar, román, szlovák és annyi
más zenei, nyelvi–népköltészeti, népéleti élmény tükröződik. Zenéje a
nyugati műzene 20. századi történetének meghatározó része. Nemcsak újra és
újra előadásra érdemes remekművek sorozata, hanem változatlanul új
gondolatok inspirálója. A muzsikus, a közönség, és a kutatás számára egyaránt.
Nem „holt gyűjtemény”. Mert minden porcikájában megőrizte „az élet
egy darabját”.
Elmondta:
dr. Vikárius László zenetörténész, a Bartók Archívum vezetője 2015. március 25-én a Farkasréti
temetőben.
(A szöveg forrása: A
LFZE honlapja)