Pápai
Bartók Béla AMI
PÁPA, Korona utca 27.
Telefon: 89/313 – 116
Igazgató: 89/510-345
www.bartokzi-papa.hu
e-mail: bartokzeneiskolapapa@gmail.com
_________________________________________________________________________________________________________________
ZENEI
KÉPESSÉGFELMÉRÉS A PÁPAI OVIKBAN
A Pápai Bartók Béla Alapfokú
Művészeti iskolának régóta dédelgetett álma volt, hogy a városban
működő 11 óvodába járó nagycsoportos gyerekek zenei
képességeiről átfogó képet kaphasson. Az ügy fontosságát az egész
nevelőtestület magáénak érezte, így közös motivációval, nagy lendülettel
kezdtük el kidolgozni a ránk váró feladatot. Ennek a képességfelmérésnek az is
aktualitást adott, hogy időközben Zeneiskolánk Regisztrált Tehetségpont
lett és a regisztráció során, illetve az erre való készüléskor nagyon sok hasonló
jellegű kérdés felvetődött. Az iskola küldetéstudata a hétköznapi
alkalmazáson túl konkrétabb megfogalmazást kapott, valamint saját
növendékeinkhez való viszonyulásunk mind a múlt mind a jövő tekintetében
új megvilágításban kihívásként, megoldandó feladatként került elénk.
Miután a képességfelmérésről,
képességfejlesztésről, tehetséggondozásról szóló hatalmas szakirodalmat
áttekintettük és ezt az óriási információhalmazt megpróbáltuk a magunk
lehetőségeire ráhúzni, a saját szemléletünk is alakult. Több közös
összejövetel után megegyeztünk abban, hogy kezdeti lépésként „rendhagyó módon”
elvetjük a szakirodalom által lefektetett módszereket és egy sokkal
egyszerűbb, átláthatóbb, a szülők által jobban érthető módon
fogunk hozzá a zenei képességfelméréshez az óvodások körében még akkor is, ha
ez a módszer esetlegesen nem biztosít annyi többletinformációt, mint ahogyan a
mérést szakértő módon el lehetne végezni. Tettük mindezt annak érdekében,
hogy ne csak a város óvodásainak felmérését végezzük el, hanem mindjárt ebben
az első körben megszólíthassuk, lehetőség szerint jó személyes
kapcsolatot alakítsunk ki az óvónőkkel és a szülőkkel. Az Ő
háttérmunkájuk nélkül - úgy éreztük – lehet, hogy sokkal alaposabb kutatást
tudtunk volna végezni, de az igazi cél, miszerint felmérésünk ne csak egy
alkalomra szorítkozzon, hanem közép- vagy hosszútávon is egy gyümölcsöző
kapcsolathoz vezethessen, nem valósítható meg. Az óvodákban nagyon sok a saját
fejlesztési lehetőség, foglalkozás, beépített programelem, lekötött időpont.
Azt szerettük volna, hogy a mi felmérésünk haszna egyértelműen
kitűnjön a benne résztvevők
számára
is. Az idei évben már tudjuk, hogy ez a
gondolkodás helytálló volt, mert 2015 áprilisában újra el tudjuk végezni
képességfelméréseinket, ami már összehasonlítható lesz a tavalyival, így
bizonyos következtetések már levonhatóvá, összesíthetővé, kimutathatóvá
válnak. Legelőször megkerestük a Pápai Óvodák vezetőjét, aki örömmel
és nagyon segítőkészen segítette nem csak elméleti módon a munkánkat, hanem
a nem egyszerű szervezésben tevékenyen is részt vett.
A gyerekekkel való közvetlen munka
behatárolt idejű, hiszen koncentrációt igényel és tudjuk, hogy ebben a
korosztályban ez – egyéntől függően és a saját tapasztalataink
szerint – nem lehet több 15-20 percnél. Kis csoportokra kértük bontani a
gyerekeket, maximum 8 főre, így két pedagógusunk mérőlapon tudta
követni és értékelni név szerint a gyerekeket, egy pedig a foglalkozást
vezette. A következő adottságokat, képességeket mértük fel, amikhez minden
helyszínen az alábbi feladatokat rendeltük: egy közös, az óvodások által
megtanult ének eléneklése saját óvó nénijükkel, melyet stressz oldásnak is
szántunk, valamint ehhez tudtuk kötni a mi 3 pedagógusunk bemutatkozását is.
Ezután következett a gyerekek név szerinti bemutatkozása, majd az önbizalmukat
mutathatták meg úgy, hogy aki szeretett volna, az egyénileg is
énekelhetett, amit akart. Ezután
a metrumérzéket az egész csoport bevonásával
vizsgáltuk, az „Aki nem lép egyszerre” c. dalocskára, ahol azt vizsgáltuk, hogy mérőütésre
kinek, hogyan sikerül az egyenletes járás. A hallás, hangmagasság felismerés,
dallam visszaéneklés egyéni formában történt, előéneklés után. Ezeknél a
dallamocskáknál maximum 3 különböző hangmagasságot használtunk (mi,szó,lá) a „Nyílik a tulipán”, „Menjünk ki a rétre”, és a „Dobjuk
a labdát” dallamaira. Még mindig az akusztikus képességeknél a dinamika
felismerését vizsgáltuk „óriás – törpe játékkal” a moderátor éneklése alatt,
aki a „Sándor napján-t” énekelte különböző hangerővel. A
ritmusérzéket, ritmus visszatapsolással ismét egyénileg kértük, itt csak a
tá-t, és ti-ti-t „dobtunk” a gyerekeknek, akik
örömmel „dobták” azt vissza. (Persze aki már csinált hasonlót, az tudja, hogy a
gyerekeknek ez nem is olyan egyszerű feladat!) A fizikai alkalmasságot,
manuális készséget, mozgáskészséget közösen végezte a kontrollcsoport, a két
értékelő pedig a három feladat alatt kényelmesen meg tudta figyelni a
gyerekeket az egyéni, név szerinti értékeléshez. Itt leszűrendő volt
az alkarforgás (pronáció és szupináció)
„palacsintasütéssel”, az egymástól független ujjmozgás „csipegetéssel”, a laza
csukló és kézfejmozgás aktív karmozgás közben „meszeléssel”.
A gyerekekkel
való konkrét feladatok a fentiekből tevődtek össze. Ezek után az
értékelők még a mérőlapra rávezették az együttműködési
képességet, amely a közös munka, alkalmazkodás, irányíthatóság, tolerancia, kommunikációs
készségekből egyénenként leszűrhető volt. Ugyanígy a
feladatvégzésből az önfegyelem is minősítésre került. Végül a
gyerekek zenei érdeklődéséről – ami a zeneiskola szempontjából nem
mellékes – megkérdeztük az óvó néniket, hiszen ők ismerik ezt az
információt leginkább, valamint ők ismerik a családi hátteret is. Magát a
minősítést mindössze három fokozattal jeleztük, a „Tudja”, „Bizonytalan”,
Nem tudja” értékeléssel. Ennek ellenére a jó képességű gyerekek
egyértelműen kiemelkedtek, nagyon sok gyereknél pedig tudtunk segíteni
abban, hogy melyek a leginkább fejlesztésre szoruló területeik a zenei
képességek terén. A mérőlapok kiértékelése után az óvodákon keresztül
különböző időpontokat adtunk meg a gyerekek szülei számára, melyek alatt aki igényelte, személyesen is konzultálhatott az
értékelővel, illetve telefonszámot is adtunk, hogy aki elfoglalt, de
érdekli a gyermekéről készült értékelés, az ezúton is tájékozódhasson.
Úgy gondoljuk, hogy a minősítésnek ez
a formája nem volt negatív megkülönböztetése a gyerekeknek, sokkal inkább az
előremutató, a fejlesztést szolgálta. E cikk írója is részt vett a zenei
képesség felmérésben az óvodákban, aminek a végső
tanulsága az, hogy bár a zeneiskolába 6 éves kor alatt nem vehetünk fel
növendéket, mégis pedagógusként óriási a felelősségünk az ennél fiatalabb
generáció fejlődésének segítése. Köszönöm a felmérés-sorozat alatt kapott
rengeteg támogatást, az óvodák segítségét, a szülők együttműködését
és nem utolsó sorban kollégáim munkáját!
Pápa, 2015.
április 10.
Hetyei József
igazgató
Pápai
Bartók Béla
Alapfokú
Művészeti Iskola
Regisztrált
Tehetségpont