Zenei nevelés magzati kortól
A jobb agyfélteke felelős a
muzikalitásért, ennek fejlesztését már embrionális korban elkezdheti az
édesanya
„Arra a
kérdésre, hogy mikor kezdődjék a gyermek zenei nevelése, azt találtam
felelni: kilenc hónappal a születése előtt. Első percben tréfára
vették, de később igazat adtak. Az anya nemcsak testét adja gyermekének,
lelkét is a magáéból építi fel... még tovább mennék: nem is a gyermek: az anya
születése előtt kilenc hónappal kezdődik a gyermek zenei nevelése” -
hangzott el Kodály Zoltántól 1948-ban, Párizsban, egy művészeti
nevelésről szóló gyermeknapi konferencián. Kodály arra célzott: minden
édesanyának hinnie kell abban, hogy a gyermeke egészséges fejlődése
szempontjából már magzat és újszülött korban is fontos az énekelés, mondókázás.
A zenepedagógus gondolatait azóta számos kutatás alátámasztotta.
Összeállításunkban többek között a magzat zenei
érzékenységével, az embrionális korban kezdődő zenei neveléssel
foglalkozó kutatásokat mutatjuk be.
Zenével a teljes személyiség felé
Kodály szerint már az anyaméhben el kell kezdeni a
zenei nevelést, az anya éneke ugyanis már embrionális korban fejleszti ezt a
képességet – mutat rá Hámori József Széchenyi-díjas biológus, agykutató
hozzátéve, hogy az alapvető muzikalitás ugyanolyan velünk született
képesség, mint a beszéd képessége.
„A kreativitás a beszédkészség és a muzikalitás
mellett az ember egyik legfontosabb tulajdonsága. Tudományos módszerekkel
mérték le, hogy a zene hallgatása, gyakorlása növeli a kreativitást. A zene és
az érzelmek kapcsolata szintén fontos, amiről úgyszintén gyakran
elfeledkezünk. Az érzelmi világ befolyásolja még az intellektuális
képességeinket is, méghozzá azért, mert az intellektualitás inkább a bal
agyfélteke, az érzelmi világ pedig elsősorban a jobb agyfélteke
tulajdonsága – a homloklebeny elülső részében pedig van egy központ, amely
az érzelmekre reagál, s kapcsolatban van az intellektualitással. Az érzelmek a
kutatók szerint tehát fejlesztik az intellektualitást – emeli ki Hámori József.
A biológus szerint a két félteke tulajdonságai
szerencsés esetben kiegészítik egymást. Ha megfelelő a művészeti
nevelés az iskolában, az egységes személyiség kialakulását teszi lehetővé.
Nem csak a beszédre kell hagyatkozni, igaz, erre is több hangsúlyt kellene fektetni,
mert – mint mondja – a jelenlegi iskolai rendszerben még a beszédkészség sem
fejlődik megfelelően. Hámori szerint azonban a beszéd egyedül nem
alkalmas arra, hogy teljes személyiséget hozzon létre.
A zenének van egy másik komponense, a ritmus, ami az
agy időszámításához köthető – ez pedig a bal agyféltekéhez.
Tudományos eredmények mutatják, hogy a gyerek ritmusérzéke az anyai szívhangok
miatt már embrionális korban kezd kialakulni – mutat rá.
Mindezek alapján kijelenthető, hogy az
alapvető muzikalitás velünk született képesség, éppúgy, mint a beszédre
való képesség. De ahogy a beszéd képessége sem alakulhat ki, ha például
teljesen süket környezetben nevelik a gyereket, hasonlóképpen, ha hosszú
időn keresztül nincs muzikális nevelés, akkor nagyon hézagosan alakul a
jobb félteke érzékenysége.
Hámori József szerint sajnálatos, hogy a mai
társadalomban a zenének nincs olyan hangsúlyos szerepe, mint mondjuk, a
közgazdaságtannak. Sokan azt gondolják, sokkal fontosabb például az
állampolgári jogok és kötelességek oktatása. Tényleg fontos – teszi hozzá
Hámori József –, de nem ennyire. Féloldalas az oktatási rendszer.
Az agykutató szerint, ha az iskolákban sikerül a
gyerekekkel elfogadtatni a készségtárgyakat, akkor teljesen természetes, hogy
később eljárnak múzeumokba, koncertekre, s felnőttként is használják
mindkét agyféltekéjüket, azaz teljes emberi személyiséggé válnak.
A magzat zenei érzékenységét a kismama fejlesztheti
Mélykútiné Dietrich Helga Zenei nevelés születés
előtt és után című tanulmányában arra mutat rá, hogy az auditív
(hallási) rendszer igen korán fejlődésnek indul - a fül már az első
terhességi héten látható mikroszkóp segítségével. „A belső fül az 5. hónap
után teljesen kialakul. Sokkal korábban, mint a központi idegrendszer más
részei”. A baba akusztikus ingerlése már a megtermékenyítést követő 8.
héten agyi tevékenységet vált ki. A 24. hét után szívritmus-változással,
pislogással reagál.
A magzat zenei érzékenységét a kismama jobban elő
tudja készíteni, fejleszteni, ha ő maga is kifejt énekes tevékenységet,
illetve a hallott/hallgatott zene ritmusára mozog/táncol – írja a
zenepedagógus. Számos kutatás foglalkozott a magzat hangészlelésével és a zenei
hangokra való reagálással is. A magzat az anyaméhben sokféle hangnak, zajnak
van kitéve (köztük igen erőseknek is). A magzatvíz nem akadályozza az
anyaméhből érkező zajok eljutását a belső fülhöz. Éppen
ellenkezőleg, szinte a teljes hallható frekvenciatartományon belül vezeti
a zörejeket, csaknem tompítás nélkül érnek a magzat füléhez. Csak a 2 kHz
feletti, tehát nagyon magas frekvenciájú hangokat tompítja erőteljesebben.
A magzat a vérkeringés okozta zajokat, a testmozgásból
származó hangokat erőteljes hanghatásként éli meg, A lélegzetvétel hangja
és az anya beszéd- és énekhangja is a magzat korai hangélményei közé tartozik.
Az evést, ivást stb. kísérő zajok is rendszeresen jól érzékelhetők a
méhen belül a baba számára.
A születés előtti énekes élmények, illetve
zenetanulási nyomok meglétét számos vizsgálat célozta, illetve erősítette
meg – olvasható a tanulmányban. A konklúziók a következők: a születés
előtti zenetanulási élmények valószínűleg dallamspecifikusak és
idővel eltűnhetnek, a csecsemők az anyjuk által kedvelt zenét
hosszabb ideig képesek hallgatni (arra egy bizonyos beidegződött módon
reagálni, akár mozdulatlanul figyelni, fixálni).
Rendkívül kifinomult hallási képességekkel jönnek
világra
Számos vizsgálati eredmény szól amellett, hogy a csecsemők
rendkívül kifinomult hallási képességekkel jönnek világra. Születéskor a babák
érzékenyen reagálnak a hang különböző tulajdonságaira, például a
rezgésszámra, a hangerőre.
Már a terhesség harmadik trimeszterétől a
születés utáni életszakasz harmadik hónapjáig a magzat, illetve csecsemő
jobban megkülönbözteti az alacsony hangtartományban fekvő hangokat, mint a
magasabbakat. Ez a minta a születés utáni lét harmadik és hatodik hónapja
között megváltozik, és ennek eredményeképpen a hatodik hónapban a csecsemők
már ugyanúgy érzékelik a magas hangokat, mint a felnőttek. Érdekes módon a
magzat neme is szerepet játszik az újszülöttek rezgésszámra vonatkozó
érzékelési mutatóikban - a lányok hallása érzékenyebb, mint a fiúké. A
hangmagasság érzékeléséhez hasonlóan a csecsemők hangerő érzékelése
szintén javul a fejlődés során.
A háromnapos csecsemők már előnyben
részesítik anyjuk hangját
A hangforrások irányának követése a születés után
néhány perccel megjelenik. A születés utáni napokban lassú reakciók és reflexek
egyre csökkenő intenzitással és ritkábban is jelentkeznek, az első és
harmadik hónapban el is tűnnek.
Jelentős mennyiségű irodalom számol be
arról, hogy az újszülöttek odafigyelnek a beszédhangokra, nemcsak különbséget
tudnak tenni anyanyelvük és más nyelvek között, de anyanyelvükre tovább is
figyelnek. Háromnapos csecsemők már felismerik anyjuk hangját és
előnyben részesítik azt más nők hangjával szemben. Az anya hangjának
ilyen fajta preferálása az első hónapokban jellemző, majd a gyerek
fejlődésével, életkorának előrehaladtával egyre csökkenhet.
Konszonáns-disszonáns
A szakirodalomban a zenének / élő énekhang
jelenlétének az újszülöttek viselkedésére gyakorolt hatásait vizsgáló
tanulmányokkal is találkozunk. Ezek szerint a zene az újszülöttek mozgását és
pulzusszámát egyaránt fokozza. Újszülött Intenzív Osztályon végzett
megfigyelések beszámolnak arról is, hogy a zene -dallammotívumok, ritmusminták
- kedvezően befolyásolják a koraszülött csecsemők oxigén szaturációs
szintjét, pulzusszámát és légzését. Csökkentheti a stressz szintet, sőt
hamarabb kerülhetett sor az újszülött elbocsátására. Ez utóbbi tanulmányok
eredményei arra utalnak, hogy a zene terápiás hatásai a korai életszakaszban
igen fontosak. Érdekes az a megfigyelés is, hogy a születést követő egy
évben a csecsemők előnyben részesítik a dallamok konszonáns
változatát a disszonáns variánsokhoz képest. A kisbabák hosszabb ideig
figyeltek a konszonáns dallamokra. A ritmus-észlelés is igen korai
életszakaszban megmutatkozik. Csecsemőkortól rendelkezik az ember azzal a
képességgel, hogy a környező világ időbeli „finomságait” azonosítsák
és megkülönböztessék. A babák másképp viselkednek akkor is, amikor ugyanazon
dal más és más változatát hallják.
Az előbbiekben említett megfigyelések során az is
bebizonyosodott, hogy altatódalok hallgatásakor a csecsemők magukra
összpontosították figyelmüket és több hangot adtak ki, mint más dallamok
hallgatásakor.
Érdekes az is, hogy a szülők általában igen
jellegzetes módon énekelnek csecsemőikhez. A gyakran ún. csecsemő
irányította éneklésnek is nevezett éneklési stílust többek között a magas
hangok, a lassú tempó és a rendkívül kifejező, artikulált éneklés
jellemzi. Az altatódalok és gyerekdalok gyermek által irányította „változatai”
egyaránt magasabb hangon, jóval erőteljesebb hangsúlyokkal és a frázisok
közötti hosszabb szünetekkel szólalnak meg többségükben, mint a nem gyermek
által irányított verziók.
Akik a gyerekeknek (is) zenélnek
Szalóki Ági
Szalóki Ági népdalénekesnek igen fontos a gyermekek
zenei nevelése. Mint mondja, a kodályi alapelvek közül az egyik legfontosabb,
hogy a zenei nevelésnek már magzati korban el kell kezdődnie. „Úgy
gondolom, nem feltétlenül a gyerekeknél, inkább a felnőtteknél kellene
kezdeni, felébreszteni a bennük szunnyadó, éneklő gyermeket, vagyis
»visszatanítani« őket” – vélekedik a felnőttek
felelősségéről Szalóki Ági.
Az énekesnő szerint a gyermeki természet
alapvetően nem változott, ugyanolyan nyitottak, kíváncsiak, gyorsan és
előítélet nélkül fogadnak be mindent. Csak a világ változott meg
körülöttük. „Én éppen arra törekszem, hogy ezekre a változásokra kicsit fittyet
hányjak, és továbbra is azokat az univerzális értékeket helyezzem
előtérbe, amelyek az ő szellemi és lelki fejlődésükre hatással
vannak” – tette hozzá Szalóki Ági, aki azt tartja a legfontosabbnak, hogy az
élmény, amelyet a zene segítségével át tud adni a gyerekeknek, meg is maradjon
bennük, hiszen a zene esszenciát hordoz magában, s ez fontos lehet a harmonikus
élethez. Mint mondta, mindig magából indul ki – előtérbe helyezi gyermeki
tudatát, s emlékeit. „Nem kell megerőltetnem magam, nem kell sok ahhoz,
hogy újra ott legyek a gyerekszobánk sötétkék padlószőnyegén, ahol épp
játszom, s közben Halász Juditot hallgatok. Ezért csinálok
gyerekműsorokat.”
Herczku Ági
„Úgy érzem, hogy a közösséghez tartozás vágya
ugyanolyan erős az emberekben, mint régen. Volt belőle vita, amikor
egy rádióban azt találtam mondani, mindegy, hogy mit, csak énekeljünk. Amikor
egy gyerek megszületik, ő sem azt tanulja meg először, hogyan kell
sasszézni, hanem hogy hogyan rakja egyik lábát a másik után. Az, hogy az
emberek újra felismerik: magyar népdalokat jó énekelni, már egy következő
lépés. Először is le kell küzdeni azt a gátat, hogy a közös éneklés ciki.
Az tesz boldoggá, ha ezt a gátat segíthetek áttörni.”
Gryllus Dániel (Kaláka)
Gryllus Dániel, aki több mint negyven éve zenél a
Kalákával, azt tartja a legfontosabbnak, hogy természetesen, értéket
képviselve, s tartalmat közölve játsszanak a gyerekeknek, mindezt persze
szórakoztató formában. A bugyuta dallamokról és dalszövegekről pedig így
vélekedett: „Aki manipulálja a közönséget, annak könnyebb a gyerekek előtt
játszani. Vannak olyan zenekarok, amelyek elkezdik őket tapsoltatni, és
már mindegy is, hogy mit játszanak. Pedig egyáltalán nem könnyebb a gyerekeknek
zenélni, mint a felnőtteknek, ők ugyanis sokkal őszintébbek”.
Tőlük, mint mondta, nem lehet elvárni, hogy bizalmat előlegezzenek
egy előadónak vagy maradjanak csendben. Ha nem tetszik nekik a műsor,
akkor bizony elment a hajó. Gryllus szerint a gyerekek mindig is sokfélék
voltak, persze sokkal ingergazdagabb környezetből jönnek, mint
ezelőtt húsz évvel. Mindezek ellenére a zenésznek ma is ugyanolyan pozitív
tapasztalatai vannak. „Ha elkezdünk muzsikálni, nincs gond” – tette hozzá
Gryllus Dániel.
Nagy Zoltán (Kolompos)
Nagy Zoltán, a Kolompos együttes tagja szerint „az a
legfontosabb, hogy szeretettel adjunk a gyerekeknek olyasmit, amit mi magunk is
szeretünk, ez pedig a népzene.” A Kolompos célja, hogy a szülőkkel és a
pedagógusokkal együtt részt vehessenek a gyerekek nevelésében. Kérdésünkre,
hogy könnyebb vagy nehezebb-e gyerekeknek zenélni, Nagy Zoltán elmondta,
nemegyszer kerültek olyan helyzetbe, hogy számukra teljesen egyértelmű
szöveggel dolgoztak, a gyerekek viszont nem tudták, miről van szó, nem
tudtak mire asszociálni. Az ilyen esetekből tanult az együttes, s
igyekeznek ezeket a problémákat elkerülni. „Aki azt mondja, könnyebb a
gyerekeknek zenélni, mint a felnőtteknek, az nem is ért az egészhez. Sokan
azt gondolják, hogy csak az megy el gyerekeknek játszani, aki kiszorult a
felnőttek szórakoztatásából. A mi esetünkben nem így történt, mi csak
belecsöppentünk és lassan beletanultunk ebbe a szép hivatásba” – tette hozzá a
zenész, aki úgy véli, a mai gyerekek ugyanolyanok, mint a 30-40 évvel
ezelőttiek. Mint mondta, „sokszor mi, felnőttek vagyunk hibásak
abban, hogy azt hisszük, mást kell adnunk nekik. Nem a sok idióta rajzfilmet
kell nézetni velük, persze lehet, hogy leköti a figyelmüket, de értelme nem sok
van, legfeljebb letompítja őket”.
Forrás:
http://magyarhirlap.hu online - 2015.04.24.