ZENEI
NEVELÉS AZ ÓVODÁBAN
Szöveggyűjtemény
Szerkesztette: Hovánszki
Jánosné
A szöveggyűjtemény összeállításával az volt a célunk, hogy az óvodapedagógus jelölteknek és az óvodapedagógusoknak a zenei nevelésről alkotott véleményét, metodikai szemléletmódját alakítsuk, színesebbé, nyitottabbá tegyük. Az összegyűjtött, korszerű elgondolásokat tartalmazó, tematikailag csoportosított tanulmányokban vonzó a sokféle egyéniség kisugárzása, szemlélete és szakmaszeretete. A tanulmányokat változtatás, átszerkesztés nélkül emeltük át a szöveggyűjteménybe, megtartva azt a lehetőséget, hogy a szerzők által fontosnak tartott hangsúlyok, kiemelések érzékelhetők legyenek. Többségében a közelmúltban megjelenő írások friss szellemi közeget, az írások egybegyűjtése könnyebb hozzáférhetőséget jelent az érdeklődőnek.
Részletek:
Az I. rész „Zenei irányzatok” című blokkban először a Kodály-koncepció többoldalú megvilágításával találkozhatunk. A tanulmányokban gyakran felmerül a zenei köznevelés ama létkérdése, hogy a kodályi örökséget sikerül-e megőrizni, esetleg megújítani. A nagymérvű társadalmi, politikai, gazdasági változás a kodályi kérdéskörön túl egy másfajta attitűdváltást is generál a zenei nevelésben. A hazánkba begyűrűző külföldi zenei nevelési irányzatok és a hazai alternatív zenepedagógiai törekvések létjogosultságát hivatottak bizonyítani a szöveggyűjtemény e részében olvasható tanulmányok.
A II. rész szerzői túlnyomórészt felsőoktatásban dolgozó szakemberek, akiknek az írásait olvasva hitelesebben lehet diagnosztizálni az óvodai nevelés mindennapjaiban felmerülő kérdéseket. A főleg módszertani fogantatású, különböző információkat tartalmazó tanulmányokat elolvasva fejleszthető a többszempontú látásmód, a kritikai érvelés, az egységben látás, a kreatív problémamegoldás, a szaporodó és közben gyorsan elavuló ismeretek kezelése.
A III. részben a szerzők különböző oldalról közelítik meg a zene személyiségformáló hatását, de mindannyian kihangsúlyozzák, hogy a zene egyik hatékony eszköze az emberré nevelésnek, mert harmonizálja a testet-lelket, oldja a feszültséget, fogékonnyá tesz a szép befogadására, formálja az ízlést és a magatartást. A személyiségfejlesztés területén akkor is felelősségteljes munka vár a pedagógusra, ha egyébként problémamentes a gyermek személyisége, de ha valamilyen nehézséggel, hátránnyal, esetleg fogyatékkal küszködik, akkor még fokozottabb odafigyelést, átgondolt zenei-pedagógiai-pszichológiai fejlesztőmunkát igényel.
Az utolsó, IV. fejezetben olyan új utakat kereső, szakmai elkötelezettségű szerzőktől olvashatunk tanulmányokat, akik a speciális helyzetű gyerekek zenei nevelésében igyekeznek irányt mutatni.
Ajánlás
I. Zenei nevelési irányzatok
1. Kodály-koncepció
Kodály Zoltán: Visszatekintés I. Zene az óvodában
Kokas Klára: A Kodály-módszerről
Laczó Zoltán: Kodály Zoltán koncepciójának hatása a legújabb zenepszichológiai kutatások tükrében
Bartalus Ilona: Európai hagyományok vagy Amerika-utazás a magyar zenepedagógiában
Balás Endre: Ádám Jenőről (részlet)
Laczó Zoltán: Zenepedagógia és társadalom
2. Alternatív zenei irányzatok
Ludánszkiné Szabó Éva - Szabóné Trezsenyik Zsuzsa: A hazai komplex művészeti nevelés innovációs programjainak rövid áttekintése II.
Kis Jenőné (Kenesei Éva): Alternatív lehetőségek a zenepedagógiában
Zenei nevelési irányzatok külföldön
Mindenütt zene
Játékos légző- és hangképző-gyakorlatok
Ittzés Mihály - Szomorjai Paula: Kodály és Orff, Orff és Kodály
II. Az óvodai zenei nevelés tevékenységi formái és módszertani kérdései
Róbert Gábor: Az óvó- és tanítóképző főiskolák ének-zenetanári értekezletének állásfoglalása
Hovánszki Jánosné: Indulj el egy úton
Nagy Balázsné Szarka Júlia: Az óvodai nevelés országos alapprogramjának „megzenésítése”
Hovánszki Jánosné: A gyermek folklór kutatás hatása az óvodai zenei nevelésre
Ludánszki Lajosné: A magyar énekes-dramatikus népszokások az óvodapedagógus képzésben és az óvodai nevelésben
Dr. Kríza Ildikó: Népszokások mai szemmel
Lázár Katalin: A népi játék szerepe az oktatásban
Barsi Ernő: Népi hagyományaink az óvodában L-X.
Nagy Andrea: Népi hangszerek
Ráczné Bársony Judit: Néptánc és játék
M. Dietrich Helga: A zene, mint nyelv I., II.
Nagy Balázsné Szarka Júlia: Óvoda és hangképzés
Hovánszki Jánosné: Játékos zenei kommunikáció
Forrai Katalin: Zenei nevelés zenehallgatással
Chrappán Magdolna: A tevékenységközpontú óvodai program pedagógiai és pszichológiai háttere
Kiss Lászlóné: Az óvodás korú gyermekek zenei képességeinek differenciált fejlesztése
Chrappán Magdolna: Társas közösségi tevékenység. Individualizáció-szocializáció?
Nagy Balázsné Szarka Júlia: Az óvodai zenei nevelés iskolaelőkészítő szerepe
III. Személyiségfejlesztés zenével
Carlgren Frans - Klingbor Arne: Szabadságra nevelés, művészeti foglalkozás szerepe
Kokas Klára: Személyiségformálás zenével
Forrai Katalin: A művészetre nevelés lehetőségei az óvodai nevelésben
Kokas Klára: Gyermekek zenei kifejezési formáiról
Ancsel Éva: A kultúra esélyei
Fekete Anna: „Mindenik embernek a lelkében dal van…”
Jean Sinor: Ki a jó zenetanár?
IV. Speciális helyzetű gyerekek sajátos zenei nevelése
Urbánné Varga Katalin: „A muzsikának oly nagy ereje vagyon”. Zene és terápia
Laczkóné Pálfi Alojzia: Eltérő igényű gyermekek fejlesztési lehetőségei az ének-zene segítségével
Kövics Ágnes: Az Ulwila-módszer elveinek alkalmazása értelmileg akadályozott óvodásoknál
Szénásy Anna: Hangok és mozdulatok útjain
Kiss Lászlóné: Keresztyén szellemű óvodai nevelés és zenei nevelés
Bartyik Anna: A cigány gyermekek korai tehetséggondozása