Zeneoktatás Afrikában
Egyre több kutatás foglalkozik a kontinens
zeneoktatásának helyzetével.
Afrika is a viharos történelmű kontinensek közé
tartozik: a gyarmati múlt, a nyelvi és kulturális sokszínűség és a
manapság is fellángoló konfliktusok mind-mind kihatnak a térség oktatásának
helyzetére, és azon belül természetesen a zenére is.
A tradicionális afrikai kultúrában nagyon fontos szerepe van a zenének: el
lehet mondani, hogy az afrikaiak eredendően zenével kelnek és fekszenek.
Ebben az életformában a zenei nevelés nem is kérdés tárgya, a gyerekek jóformán
belenőnek a saját muzsikájukba, számos ünnepen, a maga természetes
közegében találkozhattak vele. Szervezett formában a misszionáriusok oktattak
először zenét az afrikaiaknak, ám számos törzsnél ez nem jelentette a
saját zenei hagyományok felszámolását, azt a térítők felhasználták saját
vallási szertartásaikhoz. Ám az európai behatás tovább színezte a sokarcú
kontinens zenei palettáját, amelyhez később az észak-amerikai zenei hatás
is hozzájárult, így az afrikai műzenében jelentős szerep jutott a
dzsessznek.
Dél-Amerikához hasonlóan Afrikában is
a zene fontos feladatává vált a gyökereit vesztő városi lakosság
identitásának megőrzése. A dolog azonban közel sem ennyire egyszerű.
Nigériában például a tradicionális zene a koldulással és az alacsonyabb sorban
lévő néprétegekkel kapcsolódott össze, így annak igen rossz a társadalmi
megítélése, és általában a szülők sem támogatják gyermekeik zenei
tanulmányait. Más országokban, például Ugandában és más kelet-afrikai
országokban a muzsika oktatása háttérbe szorult olyan praktikusnak tartott
tantárgyak mögött, amelyek a technológiához, a mezőgazdasághoz és a
természettudományokhoz kapcsolódnak, és amelyekben az ország felemelkedésének
zálogát látják.
Szerencsére mára már a legtöbb országban legalább az
alsóbb osztályokban kötelező a zeneoktatás, még ha sok esetben nem is áll
rendelkezésre kifejezetten zenére specializálódott oktató.
Az egyik legeurópaibb hagyományú országban, a Dél-afrikai
Köztársaságban például igencsak megnőtt az érdeklődés a gyerekek
zenei nevelése iránt, ezzel kapcsolatban például közös projektet hoztak létre
Svédországgal. Egyes pedagógiai szakemberek szerint a tradicionális afrikai
zenét az Orff-módszerhez hasonlóan kellene tanítani, mert ez a muzsika
eredendően sok ritmushangszert alkalmaz, és így a gyerekek hamar
részeseivé válhatnának a zenei folyamatnak. Mások tánccal kapcsolnák össze a
hagyományos zene oktatását, amellyel így komplexebben lehetne közvetíteni a
fiatalok felé elődeik kultúráját.
Afrikának modern kori történetében jelentős terhet jelentett
sokszínűsége, ám az oktatáson keresztül ezt még akár hasznukra is
fordíthatják.
Fotók: samet.org.za