Ábrahám Mariann
TANULMÁNYKÖTET
UJFALUSSY JÓZSEF EMLÉKÉRE*
Tanulmányok,
emlékírások, hommage-ok
Szerkesztette:
Berlász Melinda és Grabócz
Márta
A
könyvben közölt írások közösségét a tiszteletből fakadó elkötelezettség
teremti meg: szerzőik valamennyien szeretett, kedves tanárunk, Ujfalussy József Tanár Úr kollégái, tanítványai,
munkatársai körének tagjai voltak. A közlemények különböző műfajt
képviselnek: visszatekintések és tematikus tanulmányok füzéreként
szövődnek egységbe, melynek eredményeként egy sokoldalú zenetörténeti,
zeneesztétikai panoráma tárul fel előttünk. Minden egyes közlemény
tudományos alapossággal tárja fel választott témáját, a háttér eseményeket és a
tudományos koncepciót. Az írások rávilágítanak a művek alkotástörténeti
összefüggéseire, a bonyolult szellemi előzményekre, amelyek egy-egy
műalkotás létrejöttéhez kapcsolódnak. A megszülető válaszokban pedig
feltárulnak a tények: milyen emberi karakterek, eszmék, filozófiák, célkitűzések
befolyásolják egy zenemű stílusát, tartalmát. Gyöngyszemek ezek az írások,
melyeknek megszületése mögött több évnyi vagy akár több évtizednyi kutatómunka
húzódik meg, s melyek végső eredményét kapjuk kézbe. A szerzői
megállapításokat szakszerű analitikus elemzések illusztrálják, levelekre,
cikkekre, korabeli kritikákra való hivatkozások teszik teljessé, és a
lábjegyzetekben közölt részletes forrásanyag további támpontot nyújt az olvasó
számára. A témaválasztások zenetörténetünk múltjára is gazdagon reflektálnak: a
több zenetörténész nemzedéket képviselő szerzők tudományos
felkészültségük birtokában tárják fel kutatásaik legújabb eredményeit,
melyeknek közzététele és ismerete a gyakorló muzsikus számára is közvetlen
tanulsággal szolgálhat. A közlemények magas
színvonalon bizonyítják, hogy íróik milyen útravalót kaptak Ujfalussy
Tanár Úr tanításából.
Zongoraművészként
és zongorapedagógusként úgy vélem, hogy az írások mindegyike megerősíti
azt a szemléletet, miszerint egy zeneművel való foglalkozás nem csak a
„tehetséges megérzés” és technikai felkészültség formájában válik hitelesen
valóra. A tanulmánykötet olvasása abban is megerősített, hogy
életpályámnak megfelelően, gyakorló muzsikusként és zenepedagógiai
kutatóként hívjam fel a kollegák figyelmét az emlékkönyv gazdagságára. Az én
feladatom ezúttal csupán annyi lehet, hogy meglátásaim alapján rámutassak a
könyv kiválóságára, és röviden képet adjak annak keresztmetszetéről. E cél
érdekében írásomban a nagyszabású, 33 közleményt tartalmazó kötetnek csupán
egyik fejezetét, a „zeneelméleti és zenetörténeti” tanulmányokat kísérem majd
kiemelt figyelemmel. Olvasóként az a gondolat is felmerült bennem, hogy milyen
jó lenne e könyv anyagát alapul véve egy továbbképzést tartani, ahol mindenki
kiválaszthatná a számára legtöbbet mondó cikk témáját és annak reflexióiról
számolhatna be. Meggyőződésem, hogy az Ujfalussy
József emlékére összeállított tanulmánykötetnek minden muzsikus
könyvespolcán ott kellene lennie, mert a kötetben publikált témák és
ismeretanyag olvasása nemcsak élményszerűsége által, hanem a gyakorló
muzsikus zenei horizontjának szélesítése szempontjából is komoly gyarapodást
ígér. Amiként a Tanár Úr személye élő valóságában eltávolodik tőlünk,
akként erősödik bennünk, tanítványaiban, kollégáiban annak a kulturális
örökségnek a magasrendű szelleme, amely tudásából, tanításából áradt.
A könyv
négy nagy fejezetre tagolódik:
I.
MÉLTATÁSOK,
EMLÉKEZÉSEK, NEKROLÓGOK
Ez a
fejezet Somfai László, Falvy Zoltán, Sárosi Bálint, Vekerdi József, Ritoók
Zsigmond, Tallián Tibor, Batta András, Maróth Miklós és Szűcs Ferenc
visszatekintő, méltató írásait közölte.
II.
ÉLETÚT -
INTERJÚ
Berlász Melinda:
Csütörtöki beszélgetések Ujfalussy Józseffel
című interjú a beszélgetők kollegiális kapcsolatát tekintve 1965-től,
a MTA Zenetudományi Intézet szervezeti kialakulásának első
periódusától értelmezhetné a visszatekintés időkörét. A kérdést
feltevő Berlász Melinda jóvoltából azonban Tanár
Úr életútjának korábbi, általunk ismeretlen időszakai és témái is
feltárulnak a beszélgetés során: a családi háttér, a debreceni egyetemi és
zeneakadémiai tanulmányok, kutatási területei, könyveinek keletkezésével
kapcsolatos kérdések, majd később a zenei intézmények kialakulásának
hosszú, tekervényes időszakai, kapcsolatai hivatali, zeneakadémiai pályatársakkal.
A személyes, közvetlen, nyílt hangú, olykor humoros elbeszélések során
feltáruló események felidézése az adott történelmi időszakot megélt
kortársakban számos negatív emléket ébresztenek fel. Ujfalussy
visszatekintése leplezetlen módon tárja fel a korabeli zenei élet kettős
arculatát, amellyel a „külső szemlélő” akkoriban csak egy oldalról
szembesülhetett.
III.
TANULMÁNYOK
A ZENETÖRTÉNET, ZENEELMÉLET TÁRGYKÖRÉBEN
A
fejezet Mikusi Balázs, Domokos Zsuzsanna, Péteri Lóránt, Kusz Veronika, Kovács Ilona, Ittzés
Mihály, Dalos Anna, Kárpáti János, Vikárius László, Pintér Csilla, Borgó András, Solymosi Tari Emőke és Laki Péter írásait
tartalmazza. Mivel ismertetésem sem tartalmilag sem terjedelmileg nem ad
lehetőséget a teljes kötet minden írásművének részletes
áttekintésére, a következőkben e fejezetben közölt publikációk ismertetése
alapján szeretnék némi betekintést nyújtani a könyv izgalmas és sok új
információt tartalmazó írásaiba.
IV.
TANULMÁNYOK
A ZENEESZTÉTIKA, ZENEPSZICHOLÓGIA, ZENESZOCIOLÓGIA
TÁRGYKÖRÉBEN
Ez a
kötetrész Kárpáti András, Ignácz Ádám, Herczog
János, Grabócz Márta, Balázs István, Veres Bálint,
Szemere Anna, Keuler Jenő és Laczó Zoltán sokoldalú
írásainak gyűjteménye.
*
TANULMÁNYOK
A ZENEELMÉLET, ZENETÖRTÉNET TÁRGYKÖRÉBEN
Választásom
nemcsak azért esett erre a fejezetre, mert felépítése nagyszerűen
átgondolt, hanem mert a magyar zene világhírű nagyságairól írott cikkekben
a választott témák a zenei terminológiák kialakulásától kezdve különleges
aspektusokat képviselnek. Életszerű közelségbe hozzák Liszt, Kodály,
Bartók, Dohnányi, Lajtha, Veress, és közbevetőleg Mahler kompozícióinak
keletkezéstörténeti körülményeit. Lássuk az egyes cikkeket!
Mikusi
Balázs:
„MINT HONNI NYELVÜNKÖN MAGA NEMÉBEN ELSŐ TÜNEMÉNY…” Bartay
András Magyar Apollója, és a magyar zeneelméleti szaknyelv kezdetei című
dolgozata az önálló magyar zeneelméleti terminológia első
próbálkozásait térképezi fel és próbálja rekonstruálni a korabeli
zongoraiskolák és a zeneelméleti írások alapján. A kitűnő írás a XIX.
század első harmadában megjelent három szerző – Gáti István, Dömény Sándor, Gály János – „klavir-iskoláit” ismerteti és bemutatja, hogy Bartay András miként teremtette meg a zeneelméleti
szakterminológiák használatát. Néhány példa: tört akkord = Törött Összvehangzat, crescendo-decrescendo
= Nevelő, Fogyasztó jegy, hangnemi kitérés = Atyafiságos Hangnem stb.
Bartay a Magyar Apollo (megj. 1834) című írásában az 1800-as években használatos ugyanazon zenei
történésre vonatkozó különböző kifejezéseket vetette össze és az alapot
adó német terminológiák alapján ültette át a hazai gyakorlatba. A
későbbiekben Bartalus István munkája (1863)
folytatta a zenei szaknyelv kialakulására irányuló törekvéseket. A cikk
olvasása során végigjárhatjuk a XIX. század elejétől kezdődően a
zenei szaknyelv „honni nyelvünkön” való használatának
történeti folyamatát, a napjainkban használatos terminológia kialakulásához
vezető útját.
Domokos
Zsuzsanna:
LISZT, SZÉCHENYI ÉS A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA. Liszt
hazafias szolgálatai a magyar közéletben
Domokos
Zsuzsanna, Liszt-kutató írása a cím értelmében, többek között Liszt és
Széchenyi személyes kapcsolatára hívja fel a figyelmet. Míg Liszt a zenekultúra
területén, Széchenyi eszméi és adományai más síkon tettek óriási szolgálatot a
magyar hazának. A tanulmány középpontjában
azonban Liszt még napjainkban is kevéssé ismert nemzeti törekvéseinek és
szolgálatának közlése áll. Minthogy a szellemi köztudatban még egy-egy
Liszt-mű inspiratív forrása sem tekinthető közismert ténynek, – mint
például az a szellemi reflexió, amely során Liszt Vörösmarty hozzá intézett ”Ódá”-jára, mintegy válaszként,
komponálta a szabadságharc hőseit sirató Funérailles
című zongoraművét és a Hungária című szimfonikus
költeményt, – igen időszerű az a feladat, amely Liszt magyar, nemzeti
elkötelezettségére fordítja figyelmét. De az előadóművészet
vonatkozásában sem elhanyagolhatók a történeti ismeretek, melyek például a Funérailles tartalmi mélységét nemcsak az
oktávtechnikai bravúr végig dörömbölésének oldaláról közelítik meg, hanem az
alkotás rendeltetésének irányából egy igazabb, teljesebb élmény megteremtésére
törekednek. A közlemény szerzője legfőbb célját teljesíti azáltal,
hogy Liszt fiatal korától kezdődő, egész életén át megnyilatkozó
hazafias szolgálatát a maga sokoldalúságában és elkötelezettségében a mai
olvasóközönség számára közzéteszi. Közismereti missziót teljesít a történeti
források ismertetésével, mert általuk Liszt hazája iránti hűségét
reprezentáló cselekedeteinek és alkotásainak eseménytörténetét vázolja fel,
amelyben Liszt „magyar” történelmi alkotásai és a kor zenei intézményeinek
létrehozására tett adományai éppúgy helyet kapnak. Az írásmű történeti
alapvetését Liszt személyes „vallomásai” érzelmi voltukban egészítik ki, és e
két tényező együttes képviselete Liszt magyarság iránti
elkötelezettségének dokumentumául szolgál. Nem túlzás, ha e közlemény
ismeretében az olvasók felvértezve érezhetik magukat minden elkövetkezendő
szituációban, amely Liszt magyarságának megkérdőjelezésére irányul.
Péteri
Lóránt:
MENNYEI ÉLET ÉS ALVILÁG. Offenbach-utalás Mahler
dalában
A
szerző célja arra irányul, hogy a Mahler-dallal kapcsolatos ismeretünket a
két zeneszerző vonatkozó műveinek összevetése által új ismeretekkel
gazdagítsa. Megítélése szerint Mahler dala stilisztikai és gazdag utalások
hálójával kötődik Offenbach példaként kiemelt művéhez.
Állítja, hogy Mahler művészetének és világlátásának meghatározó
inspirációját kapta Offenbachtól. Arról is tájékoztat, hogy Mahler miként
ismerkedett meg Offenbach népszerű muzsikájával. Az értelmezéssel
kapcsolatban négy író reflexióját tárja fel, melyek alapján betekintést nyerhet
az olvasó egy kompozíció keletkezéstörténetének tudományos magyarázataiba,
bonyolult szellemi kapcsolat-rendszerébe. A cikk szerzője egy ötödik nézet
megalapozását valószínűsíti. Kísérletet tesz arra, hogy állítását mind
empirikusan, mind kottapéldák elemzésével bizonyítsa.
Kusz
Veronika:
LISZTTŐL DEBUSSYIG? Egytételes versenyművek Dohnányinál
Dohnányi
zeneszerzőként főként klasszikus zenei struktúrákban
gondolkodott, s viszonylag nagy szabadsággal ötvözte azokat. A tanulmány az
egytételes versenyművek analízise alapján sokoldalú szempontok szerint
vizsgálja Dohnányi forma-művészetét és megállapítja, hogy Dohnányi inkább
összegző, mint teremtő jellegű művész volt. Az
írásműből a mai előadóművész és pedagógus arról is tudomást
szerezhet, hogy a fiatal, zseniális képességekkel megáldott zongoraművész
is küzdelmesen „birkózott” Liszt h-moll szonátájának és Beethoven kései
műveinek értelmezésével. A gyakorló muzsikus számára ugyancsak tanulságul
szolgálhat Dohnányi példája, aki hosszú és küzdelmes érési folyamatként élte át
egy mű interpretációs megközelítésének állomásait. A tanulmány központi
figyelme azonban a komponista Dohnányi felnőttkori, egytételes
műveinek strukturális sajátosságaira irányul: felépítésük szerint
három formatípust állapít meg és külön-külön
mutatja be azok sajátosságait.
Kovács
Ilona:
TÖBBSZAKASZOS KOMPONÁLÁS DOHNÁNYI ERNŐ ZENESZERZŐI MŰHELYÉBEN: a
C-dúr szextett (op. 37) I. tételének vázlattanulmánya címmel
bőséges és érdekfeszítő részletességgel vizsgálja a forrásokat.
Rendkívül részletes ismertetést kapunk a mű keletkezésének
történetéről, az érlelődés folyamatáról, a szerkezet és a témák
kialakulásáról. A komponálás során felhasznált forrásokat és a végső
változatot a szerző a kottapapírok alapján is analizálja, és rávilágít,
hogy Dohnányi még az utolsó pillanatban is korrekciókat hajtott végre
művein: példaként említve az egyes formarészek lezárási szakaszait. Az
alkotó folyamatot a szerző rengeteg kottapéldával illusztrálja, és ismét
hangsúlyozza, hogy nemcsak egy előadó, hanem a zeneszerző számára is
hosszú érlelődési folyamat eredményeként valósul meg egy mű
végső változatának megszületése.
Ittzés Mihály: KODÁLY
EMMA NÉPZENEI FELDOLGOZÁSAI
Ittzés Mihály
kitűnő írásában Kodály Zoltán első feleségét, Kodály Emmát, mint
Bartók munkatársát és Kodály szerzőtársát méltatja. A cikk néhány mondatos
felidézése helyett, e beszámoló határok közé szorított rövidsége miatt írásának
összefoglalását, az Utóhangot idézem:
„...Összefoglalóan
megállapíthatjuk, hogy (Kodály Emma művei) érzékeny, gazdag zenei
fantáziával, kiérlelt mesterségbeli tudással, ökonomikusan megírt darabok,
melyek méltóak voltak arra, hogy a nagymesterek befogadják őket saját
világukba. Mindazonáltal nem a másokétól elütő, kiugróan egyéni stílus
vagy feldolgozási mód volt a sajátjuk, hanem a mélyen megértett és átérzett
közös, vagy legalább is rokon zenei nyelv, gondolkodás, vagy zeneszerzési technika,
a mesterség magabiztos használata, és a népdalok zenei-tartalmi
lehetőségeinek lélekkel teli kibontása. Akár játsszuk, akár hallgatjuk a
darabokat, igazolva érezhetjük Molnár Antal és Ujfalussy
József szavait, s hisszük, hogy nem csak „álnéven, hanem a Szerző saját
jogán is ismételt előadásra érdemes művek.”
Dalos
Anna:
NAUSIKAA, SAPPHO ÉS MÁS SZERELMES NŐK. Kodály
Zoltán és a görög antikvitás
Dalos
Anna hihetetlen érzékenységgel közelít a fiatal Kodály személyiségének
kialakulásához érzelmi kapcsolatainak összefüggésében. (A mi generációnk
Kodályt főként népzenetanárként ismerhette, aki életútjának utolsó
évtizedében tekintéllyel, szigorú tanárként követelte meg a hallgatóktól –
küzdelmes gyűjtő-munkája felfedezésének eredményeként — a népzenei ismereteket.)
A pályakezdő Kodály életkörülményeit feltáró tanulmány a Balázs Bélával
való barátság szerepére is rámutat. Tudomásunkra jut, hogy ebben az
időszakban (1906-1907) Kodály és Balázs is naplót vezettek, melynek középpontjában
természetesen a férfi és a női szerelem áll. A feltárt források
alapján betekintést nyerhetünk Kodály életének e korai időszakába, és a
közölt levél idézetek alapján végtelen kifinomult pszichológiai érzékének is
tanúja lehet az olvasó. A szerző arra is rávilágít, hogy ezek a fiatalkori
élmények Kodály még sokkal későbbi zeneszerzői tevékenységében is egyértelműen
nyomon követhetők.
Kárpáti
János:
MŰHELYTITKOK A VÉGSŐ FORMÁBA REJTVE
A
tanulmány először Somfai László Bartók kutatásaira hivatkozik, melyekben
Somfai Bartók műhelytitkait analitikus módszerrel, kéziratok
vázlatok, első fogalmazványok összevetésével tárta fel.
Kárpáti János közleménye megállapítja, hogy Bartóknál néhány esetben
a „végleges forma maga is árulkodó”. Azaz:
„a szerző (Bartók) néha olyan struktúrákat is beleépített a
kompozícióba, amelyek az alkotói gondolkodás folyamatát is megmutatják.”
Kárpáti János felismeréseinek és analíziseinek alapján Lendvai Ernő
elméletének pontosítására és korrekciójára is hangsúlyos figyelmet szentelt.
Konklúzióként hangsúlyozza, „hogy a kedvelt akkord típushoz vezető út a
nagyszeptim felezésével, majd további osztásával rajzolódik ki.” E tények
megértését a tanulmány bőséges kottapéldákkal illusztrálja.
Vikárius
László:
„KARÓVAL JÖTTÉL, NEM VIRÁGGAL”. A horror quotidiani
Bartók művészetében
A
hétköznapi elleni szándékos tiltakozás szellemében alakult ki
Bartók Béla stílusa – idézi a cikk szerzője Bartók egyik 1910-ből
való levelét. Bartók szándékát Vikárius László Bartók népzenével való
kapcsolatában is érvényesnek tekinti a tekintetben, hogy a népzenét
kompozícióiban a szokatlanság, az újdonság jegyében használja. A
különös, a váratlan, az újszerű … sokféleképpen
jelentkezik Bartók zenéjében a téma, a hangsor a ritmus, a hangszín és
játéktechnika, a forma és a műfaj területén… Vikárius László Bartók
zenei nyelvezete eredetiségének kérdését egyetlen példával, a
Mikrokozmosz: Bolyongás című darabjának két változatával
szemlélteti. (Megtudjuk, hogy Bartók, a Harvard Egyetemen e témában tartott
egyik előadásában mondottakat is ezzel a művel illusztrálta.) A darab
végső formájának megszületését követve megállapítja, hogy a darab
jelenlegi megfogalmazása Bartók végső választása volt. Bartóknak a
hétköznapi eszközök elleni tiltakozását József Attila egyik kései versével, a
„Karóval jöttél, nem virággal”- című költeményével hozza kapcsolatba,
amelyet szintén a megszokott, a konvencionális elleni tiltakozás formálta ilyen
feledhetetlenné. A két mű közeli analógiát mutat a költői
stíluseszköz és Bartók kompozíciós eszközeinek vonatkozásában.
Pintér
Csilla Mária:
SZÓ ÉS ZENE FESZÜLTSÉGE a Kékszakállú herceg vára ÉNEKRITMUSAIBAN
Pintér
Csilla cikkének kezdetén Bartók egyik leveléből idéz. E levélidézet alapul
szolgál arra, hogy Bartók első, nagyszabású szöveges kompozícióját
elemezve, kifejtse és összefoglalja a szöveg metrikus szerkezete és a zenei
ritmus közötti kapcsolatot. Írásában Bartók azon korai és későbbi
tanulmányaira, leveleire is utal, melyekben bihari gyűjtése alapján
rámutat az adott szövegben és zenében rejlő azonosságokra, feszültségekre.
Népzenénk és a szomszéd népek népzenéje című tanulmányában Bartók
párhuzamot von a magyar és a román népzene szövegsorai között. A Magyar
népdal című monográfiában bemutatja a magyar nyelvű népi
szövegsorok ritmusváltozatait, majd különbséget tesz rögzített és szabad
beszédszerűség között. Pintér Csilla írása a szöveg és zene
együttesének többféle megnyilvánulási lehetőségét tárja fel, majd levonja
a következtetést, hogy a Kékszakállú a műfaj történetének
legszigorúbb megkötéseket alkalmazó szövegkönyve, melyben a drámai beszédnek
egyetlen ritmussor makacs ismétlése az alapja.
Borgó András:
STILUSVÁLTOZÁS A SZÍNPADON, A csodálatos mandarin
RENDEZÉSEINEK NYOLC ÉVTIZEDE TÜKRÉBEN
Már a témaválasztás
önmagában is izgalmas kérdésnek bizonyul azáltal, hogy A
csodálatos mandarin színrevitelét az adott történelmi és politikai
megítélések tükrében mutatja be a szerző. Különleges élmény tudomást
szerezni arról, hogy egy remekmű megítélését milyen külső
körülmények, milyen félreértések befolyásolták: miként torzulhatott el az
eredeti koncepció, és mennyi idő kellett ahhoz, amíg egy olyan színpadi
megoldás létrejött, amely Bartók szemléletét tükrözte. A történelmi
visszatekintést a külföldi előadásokról készült fényképek, újságcikkek,
kritikák szemléltetik. A tanulmány öt vizsgálati szempont szerint mutatta be a
nyolc évtizedes eseménytörténetet: 1/a dramaturgiai koncepciók politikai és
ideológiai alapú változásai, 2/ a Mandarin figurája az első időkben
3/ a rendezői koncepciók 4/ a Lány és a Mandarin
megszemélyesítései, és végül: 5/a játék színhelyei szerint. A tanulmány az 1926 és 2006 között bemutatott előadások
helyszíneiről és főbb adatairól időrendi áttekintést nyújt.
Emlékezetes adatok: a mű bemutatója Kölnben volt, 1926-ban, a budapesti
Operaházban az előadásra csak 1945-ben kerülhetett sor.
Solymosi
Tari Emőke: „ARISZTOFANESZI ARCFINTOR” avagy „AZ ELSŐ
PACIFISTA BALETT”.
Lajtha
első szinpadi műve, a Lysistrata
körülményei és sajtó visszhangja
A
szerző több év óta foglalkozik Lajtha hagyatékának feltárásával.
Könyveiben, írásaiban, előadásaiban az a törekvés vezeti, hogy Lajtha
életművét a XX. századi magyar zenetörténetben az őt megillető
ismeret és elismerés kísérje. E cikkének tárgya Lajtha első színpadi
műve, az 1937-ben bemutatott Lysistrata
című balett. Az olvasó bőséges tájékoztatást kap a bemutató
körülményeiről, a darab fogadtatásáról, szenzációs sajtó-visszhangjáról,
az Operaház akkori helyzetéről, szponzorairól. Lajtha nyilatkozata
szerint: „… Az Operaház a balettet nagy nyereségnek tartotta. A Lysistrata története kiáltvány a békéért, pajzán és
kacagtató köntösbe csomagolva. Szeretném, ha nem a címemet és a rangomat, hanem
a partitúrát és egy zenerajongó ember munkáját mérlegelné a közönség.” A balett
bemutatójához csatlakozó kritikák és a bemutató fontosságát jelző
híradások arra utalnak, „hogy a második világháborút követően egy Lajtha
számára tolerálhatóbb környezetben, kevesebb akadályoztatás közepette, e
zeneszerzői oeuvre a hazai zenei élet integráns részét képezhette volna” –
állapítja meg a tanulmány szerzője.
Laki
Péter:
REQUIEM EGY REQUIEMÉRT. VERESS SÁNDOR TERVEZETT KÓRUSMŰVE JOHN F. KENNEDY
EMLÉKÉRE
Veress
Sándor számára zeneszerzőnek lenni egyet jelentett azoknak a morális
értékeknek a fenntartásával és védelmével, amelyekben mélyen hitt. Ily
módon a Requiem nem csak Kennedynek, hanem a
klasszikus liberté - egalité
- fraternité eszménynek szólt volna, amelyet
Veress életében túl sokszor tiportak sárba. A felhasználandó versek
kiválasztása még nem dőlt el, de a kompozíciós munka az elnöki szavakkal
már 1972-ben elkezdődött. A műből azonban csak két tétel
készült el, melyek hűen tükrözik Veress komponálási módszerét. Sajnálatos,
hogy Veress Sándor egyetemi tanári elfoglaltsága nem tette lehetővé a
mű megkomponálásához szükséges szabad idő megteremtését: a Requiem megvalósítására a későbbiekben sem került sor.
A tanulmányban Laki Péter beható ismertetést ad a Requiem
ötrészes kompozíciós tervéről, továbbá a megzenésített két tételről
és egy harmadik tétel-töredék zenei koncepciójáról.
*
E rövid
ismertető után magam is szeretném Ujfalussy
József Tanár Úr iránti tiszteletemet és köszönetemet e keretek között is
kifejezni, mondván, hogy annak idején én is felkérést kaptam az emlékkötetben
való részvételre. Felkészültségem más irányú lévén, egyértelmű volt
számomra, hogy ezt a megtisztelő feladatot nem vállalhatom el. Egyébként
is évekkel korábban már némiképpen eleget tettem e tiszteletadásnak, amikor
barátaim rábeszéltek egy honlap készítésére. E a honlap keretén belül egy
fejezetet szenteltem az általam alapított Varró Margit Alapítvány
működésének 10 éves bemutatására, melynek elnöki tisztjét ekkor,
(1992-2002 között) Ujfalussy Tanár Úr töltötte be.
Most, az ő nem múló emléke előtt szeretném az ott megfogalmazott
gondolataimat megosztani az olvasókkal. A hosszú fejezet címe:
HOMMAGE
PROF. Dr. UJFALUSSY JÓZSEF TANÁR ÚRNAK
„A Varró
Margit Alapítvány történetének részletes krónikájával szeretném tiszteletemet
és köszönetemet kifejezni az alapítvány első 10 évének elnöke, Ujfalussy József akadémikus, a Zeneakadémia volt rektora
előtt. Bámulatosan nagy tudású tanárom életre szóló útravalót adott az
emberi, szellemi, érzelmi, zenei kultúra minőségét illetően. Ennek az
alapítványnak elnöki tisztét rengeteg felelősségteljes kötelezettsége
mellett első kérésemre elvállalta. Egyetértett a Varró Margit Alapítvány alapító okiratában lefektetett
célkitűzéseimmel, mert teljes bizonyossággal vallotta, hogy a zene
értékeivel és a zenéléssel a gyermekeknek már nagyon fiatal korban
kapcsolatba kell kerülni. Az Ő neve és pozíciója már önmagában értéket
jelentett tevékenységünknek. Ez alatt a 10 év alatt több mint 40 hangversenyt
szerveztünk, melyeknek bevezetését gyakran vállalta. Az ország
zeneiskoláinak tanárai és növendékei közel 1000 fővel képviseltették
magukat a tíz év során rendezett hangversenyeken. Az alapítvány
tevékenységének egyes állomásai önmagukért beszélnek. Néhányat felsorolva:
A hangversenyekből szerkesztett
„Magyar zene a zongoratanításban 1900-
A növendékek hangversenyéből egy
összeállítást vetítettek a Párizsi Bartók Rendezvényen, (1997. január 14-24)
A Magyar Rádió, a TV1 és a Duna TV egy
éven át 25-25 adásban sugározta a koncertek felvételét.
A zongoránál
unokáival (1995) (Felvégi Andrea felvétele)**
Az alapítvány első 10 évének
összefoglaló leírásában olvasható, hogy több mint 300 magyar zeneiskola és
számtalan külföldi, amerikai egyetem is megkapta ajándékba a rangosan
kivitelezett két video kazettából és kísérő kiadványból álló, 36 magyar
zeneszerző pedagógiai céllal készült műveiből válogatott
darabokat tartalmazó antológiát.
Végezetül
a hivatkozásra kattintva meghallgathatók Ujfalussy
Tanár Úr bevezető gondolatai, melyek 1993 márciusában, Bartók Béla
születésnapján, a Bartók Emlékházban megtartott ifjúsági hangverseny alkalmával
hangzottak el.***
-
Hallgatható http://www.abrahammariann.hu/ujfalussy.mp3
(5’47’’)
- Letölthető:
http://www.abrahammariann.hu/ujfalussy.wma