Daniel
Charles emlékkötet
(Márta Grabócz – Genevičve Mathon (dir.): Des temporalités multiples
aux bruissements du silence. Paris: Hermann, 2013. 446 pp + CD)
|
|
|
Daniel Charles (1935-2008) a francia zenei és
tágabb művészeti, filozófiai élet egyik meghatározó szereplője volt,
alkotásai és elméleti meglátásai egyaránt nagy hatást gyakoroltak. A
posztmodern művészetelmélet egyik elméleti megalapozójaként értelmezte
John Cage művészetét, hangsúlyozva a csend, a sztázis és a
meghatározatlanság révén az idő és a narrativitás jelentőségét.
Mondhatjuk, hogy munkássága az egyik legfontosabb irányjelző a stílusok
értelmezést megnehezítő „multiciplitásának” a korában. 1998-ban megjelent
könyvének „nomád zenék”-koncepciója ugyancsak széles körben ismert és elismert
– Magyarországon elsősorban Grabócz Márta hivatkozásai révén lehet az
olvasónak tudomása róla. Halála után öt évvel jelent meg a barátai, munkatársai
tisztelgéseként az a kötet és CD, amelynek gazdag anyaga érzékelteti a zenei,
költői, elméleti munkásság sokszínűségét.
A könyv négy részre tagolódik: az elsőt
elméleti, filozófiai és muzikológiai szövegek adják; a második kollégák,
tanítványok emlékezéseit tartalmazza; a harmadik a barátok költői és
képzőművészeti hommage-ai;
végül a negyedik a Daniel Charles emlékének szentelt zenei alkotásokat
egybegyűjtő CD.
A szerkesztők bevezetőjét
követő, Filozófia, zene, esztétika címet viselő első rész
Michele Pozzo és Daniel Charles 2007-es beszélgetésével kezdődik. A
kiindulópont hang és zene kapcsolatának egzisztenciálfilozófia értelmezése,
utalva a semmi filozófiai fogalmára, amely a modern kontinentális filozófia
(Heidegger és Sartre egzisztenciális fenomenológiája) ontológiai vizsgálódásai számára
éppoly fontos, mint a keleti gondolkodásban. A lét felfedésének heideggeri
esztétikájába illeszkednek a plaszticitás, az esemény, az idő és a
bizonytalanság fogalmai. Ennek a gondolkodásmódnak a nem-dualista,
szimultaneitásra alapozó voltát érzékelteti az enigma fogalmának a fontossága.
Az idővel kapcsolatban érintett egyik fontos téma az ismétlésé, olyan
szerzők kapcsán, mint La Monte Young, Scelsi, Feldman, Cardew és persze
Cage.
Ezután Éveline Caduc tanulmánya Charles
Camus-értelmezése kapcsán veti egybe Camus poszthumusz kiadott – befejezetlen –
önéletrajzi regényét (Le Premier Homme,
1994) a nonfinito fogalmával. Charles
és Camus egyaránt algériai születésűek voltak, mindketten nagy
tisztelői Jean Grenier filozófiájának. A szerző Az első ember olvasatára is kiterjeszti azt a gondolatmenetet,
ahogyan Charles a Sziszüphosz mítoszát Kuki
Shűzô és Jean Grenier filozófiája alapján értelmezte az 1997-ben megjelent Camus et l’Orient című tanulmányban.
Pierre Albert Castanet a posztmodern önértés
és a klasszus zenei hagyomány kapcsolatát tárgyalja a másság, a globalizáció,
az asszimiláció és az affirmáció jelenségeire összpontosítva. Kiindulópontját
Charles utolsó könyvének (La fiction de
la postmodernité selon l’esprit de la musique, 2001) kulcsfogalmai képezik:
a hibriditás, a mesztic, az egybeolvadás és a szubverzió, valamint a játék, az
identitás és a reflexió. Ezen a konceptuális alapon értelmezi a világzenét mint
nyomok mozaikját, idézetek és utalások játékát. A zaj szerepe az olyan „zenei designerek” esetében, mint John Cage,
Max Neuhaus vagy Diego Strocco a szerző megállapítása szerint a
képzőművészeti ready-made és
a non-finito esztétikai
tapasztalatához kapcsolódik. Ezután a szolipszisztikus hatást és a palimszeszt
jelenségét vizsgálja többek között Pascal Dusapin Imago (2007) és Ligeti György Sippal,
dobbal, nádihegedüvel (2000) című műveiben. Az egzotikus és a
hibriditás – akár transzmediális – szimulációvá szerveződéséről
Thierry Pécou, Ondrej Adamek és Claire-Mélanie Sinnhuber művei kapcsán
olvashatunk.
Françoise Escal Zenében gondolkodni című írása a zenét hangzó artefaktumként
definiálja, amely társadalmi keretbe íródik bele. Ezután a nyelv és a zene
szemiotikai különbségeire mutat rá, utóbbinál hangsúlyozva az egyértelmű
referencialitással rendelkező jelek hiánya mellett azt a hermeneutikai
tényt, hogy a partitúra mindig interpretációt kíván. Ezáltal a zene
önazonossága mindig másságot is jelent, az előadó pedig a hallgatóval
együtt résztvevője a jelentés megképződésének. Éppen ez adja a zene
(természetesen a programzenét nem számítva ide) többletét az egyszerű
nyelvi vagy képi reprezentációval szemben.
Christine Esclapez Saint-John Perse
költészetének André Boucourechliev általi zenei interpretációját elemzi, ami
Daniel Charles-t is foglalkoztatta. Az Amers
(1973) egyik érdekessége a szólamok közötti tükörjátékok,
áthelyeződések és mozgások kapcsolata a szerzői identitással, ez
esetben a bolgár zeneszerző és muzikológus emigráns létének
kifejezhetőségével. Ezt szolgálja az égtájak metaforikus megjelenítése is
a darab kottájában. Az interpretátor identitásának hangsúlyozása egyúttal
megnyitja az eredeti szöveget is a barthes-i írás és az ecoi aktív olvasás,
vagyis az újraírhatóság meghatározatlansága irányába – állapítja meg Esclapez a
maga irodalomelméleti eszköztárával.
Jean-Charles François Variations sur et pour Daniel Charles experimentális jellegű írása
formailag is megidézi Charles gondolkodásmódját, amelynek alapelve volt a
dialogikusság, utalva egyben John Cage Variációk
VI. című művét, amelyből a szöveg 20 szakaszának véletlenre
épülő szerkesztésmódja származik. Így a húsz kérdésfelvetésre adott 20
válasz egyszerre folytat párbeszédet Charles műveivel (azokból idézve) és
hangsúlyozza a Cage-Charles dialógus jelentőségét. A derridai értelemben
vett játékba belekerül a zenei értelem és érzékenység, a temporalitás és az
eksztázis, az ismétlés és az egyidejűség, felvázolva Charles koncepcióját
a posztmodernről.
Ezt követi Corinnes Frayssinet Savy elemzése
a flamenco és az elbeszélés kapcsolatáról Manolo Sanlúcarnál, aki felmutatta,
hogy a hagyományosan spontán érzelemkifejezésnek tekintett műfaj nagyon is
narratív szerkezetet használ. Ez alapján újragondolható a zenei jelentés
kérdése, mind a forma, mind az előadás szintjén. A Federico García Lorca Normas című költeménye által
ihletett Locura de brisa y trino az
alkotásra vonatkozó önreflexió, ami egyértelműen megjelenik a
szerkezetben. Ennek elemzése egészül ki a tanulmány végén egy flamenco
fogalomtárral.
Marie-Anne Lescourret írása John Cage
munkásságának Stanley Cavellre gyakorolt szemléleti hatását mutatja be.
Esztétikai problémaként a csend és a véletlen elsősorban a szándék és
kifejezés, kifejezőerő kérdéseivel áll szoros kapcsolatban,
Lescourret értelmezésében. A zenei hangok és az emberi hang jelentésének
általánosabb filozófiai kereteként pedig Wittgenstein privát nyelv kritikája a Filozófiai vizsgálódásokban. Emellett
Cage is, Cavell is előszeretettel hivatkozik Henry David Thoreau Waldenjére, a természet neszei, a csend,
a személyesség/személytelenség és az emberi hang kapcsolatát kutatva. Ez a Zen
személytelenségével kiegészülve vezet ahhoz a cage-i állásponthoz, miszerint a
kész mű már nem tartozik hozzá a szerzőhöz. A filozófia
személytelenségére törekvő Cavell pedig arra a következtetésre jut, hogy a
zene a megértés általános alapja, szemben a jelentéssel terhelt nyelvvel – a
hangzás pillanatában tőlünk függetlenné váló emberi hang esetében is.
Carmen Pardo Salgado a meghatározatlanság
charles-i esztétikájáról szólva kiemeli, hogy a megértés folyamatában a
felejtés váltotta fel az emlékezet helyét. Cage zenéje megmutatta a
lehetőségét a hangok közötti kapcsolat helyett maguknak a hangoknak az
értékelésére, ahogyan erre már 1976-ban rávilágított Charles híres, Adronoval
vitázó tanulmánya (La musique et l’oubli).
Az „informális zenéről” szóló vita tétje nyilvánvalóan a zene
nyelvszerűsége, funkcionális-jelentésközvetítő jellege. (A kérdés
aktualitását mutatja a 2003-ban megjelent Formel/Informel:
musique-philosophie című kötet is.)
Matthieu Saladin a Cage-recepciót és Charles
abban betöltött szerepét ismerteti. Az ellenséges francia fogadtatást tekintetbe
véve Charles Musique et an-archie című
1971-es című írása túlzás nélkül
tekinthető a francia zenekritika forradalmai megújításának. Nagy
jelentősége volt a szemiotika és a születő posztstrukturalizmus (az écriture és a szöveg fogalmainak) zenei
alkalmazásában is, mint ahogyan a dialogicitás (bahtyini formájában
Franciaországban Tzvetan Todorov által felfedezett) elvének a hangsúlyozásában.
Ez utóbbira példa a Cage és Charles beszélgetéseiből született Pour les oiseaux, a francia posztmodern egyik alapszövege.
Antonia Soulez is Cage Charles általi
interpretációjával foglalkozik, Le Temps
de la voix (1978) című könyvének fényében gondolva át a kései
Wittgensteinnel vonható párhuzamot a hétköznapi nyelv és a nyelvjátékok
vonatkozásában. Mindkettő esetében legitimnek tartja a szerző a
párhuzamos feltételezést, miszerint a nyelvnek a zene mintájára való
elképzeléséről van szó, a célirányos akarat elvetése révén. Hozzáteszi,
mindez összecseng –bár az érintettek szándékától függetlenül – az idős
Heidegger ráhagyatkozás-hermeneutikájával, amely szintén korlátozza a
szubjektum és az akarat szerepét.
A szemiotika egyik legnagyobb szaktekintélye,
Eero Tarasti is a Temps de la voix szövegén
keresztül mutatja be Daniel Charles gondolkodásának alapfogalmait: az idő,
a hang, a másik, a természet, az írás, a szöveg és az antifunkcionalizmus
elméleti szövetét, amelyben az egyik fő szál az egzisztenciális
fenomenológia ontológiája. (A szöveg rövidített változata volt a könyv 2010-es
új kiadásának az előszava.)
Az emlékkötet első része Bernard
Vecchione fenomenológiai-hermeneutikai szempontú elemzésével zárul Charles (és
Cage) csendfogalmáról (a csend mint beszéd), a Gloses sur Cage alapján. Természetesen az instrumentális nyelvfelfogások
kritikájáról is szó esik, az egyébként személyes hangvételű írásban.
Érdekesség, hogy ennek háttereként a Heideggerre, Gadamerre és Ricśurre való
hivatkozások szövegszerűen csak a 2002-es új kiadásban jelentek meg.
A könyv további részei nehezen prezentálhatók
egy könyvismertető keretében, így ezekről csak vázlatosan. A második
részben kollégák emlékeznek az elhunytra: Danielle Cohen-Levinas, Béatrice
Didier, Jean-Louis Houchard, Emanuel Dimas de Melo Pimenta, Jean-Claude Risset
és Horacio Vaggione idézik meg Daniel Charles személyiségét. A harmadik részben
ugyanez a szándék művészileg fejeződik ki: Bauduin és Françoise
Catalŕa képei, Ulrike Kasper és Ninh Lę Quan versei, Mario Costa kollázsai, Alain
Fourchotte kottalapjai, végül zenék formájában. A CD-n szereplő művek
(Michael Bach Bachtischa, Christophe Charles, Alain Fourchotte,
François-Bernard Mâche, Costin Miereanu, Fátima Miranda, Emanuel Pimenta,
Jean-Claude Risset és Horacio Vaggione szerzeményei) mind röviden bemutatásra
kerülnek a szövegkönyvként szolgáló fejezetben. A lemezen szerepel Jean-Louis
Houchard, Daniel Charles, David Moss és Ninh Lę Quan FWWWTCJSFCW című
alkotásának részlete is.
A könyv egy részletes Daniel Charles
bibliográfiával és a közreműködő szerzők bemutatásával zárul.
Így a könyv az egyes tanulmányok és művek hatókörén túlmutatva biztosít
tájékozódási lehetőséget nem csak Daniel Charles munkásságával
kapcsolatban, de annak zenei, filozófiai, művészeti kontextusára is
rálátást nyújtva.
Bene Adrián
A szerzőről
Bene Adrián, PhD, a Pécsi Tudományegyetemen
végzett magyar, filozófia és művelődési menedzser szakokon, doktori
tanulmányait is itt kezdte meg az Irodalomtudományi Doktori Iskolában, majd a
finnországi Jyväskyläben szerzett fokozatot 2009-ben.
Irodalom és filozófia mellett
narratológiával, a különböző művészeti alkotások narratív
megközelíthetőségével foglalkozik. Óraadó a Pécsi Tudományegyetem magyar
és francia szakján. Társszerkesztője a Narratívák 6. kötetnek, önálló
könyvei: Egyén és közösség. Jean-Paul
Sartre Critique de la raison dialectique című műve a magyar recepció
tükrében. University of Jyväskylä, Jyväskylä, 2009. Jyväskylä Studies in
Humanities 126. ISBN 978-951-39-3692-1, 230 pp. és A relativitás irodalma. Kijárat Kiadó, Budapest, 2013, Kritikai
Zsebkönyvtár 16. ISBN 978-615-5160-23-3, 228 pp.
Magyar Tudományos Akadémia köztestületi tagja
(Nyelv- és Irodalomtudományok Osztálya, Irodalomtudományi Bizottság), Pécsi
Akadémiai Bizottság Filozófiai Munkabizottság, a European Narratology Network és az
International Society for Intermedial Studies tagja.