KAPCSOLÓDÁSOK
László
Attilával, a magyar jazz élet egyik legmeghatározóbb alakjával, pályáról, tanításról,
társakról
Tizenkét évesen egy nápolyi utazás alkalmával a
szüleitől kikönyörgött egy meggypiros gitárt – ez volt a kezdet. Ez történetesen
éppen ötven éve történt, épp akkor, amikor „megszületett” nálunk a Jazz Tanszék
– ahol egyébként 1987 óta tanít. László Attilával, a magyar jazz élet egyik
legmeghatározóbb alakjával, pályáról, tanításról, társakról – és persze
gitárokról beszélgettünk egy, a Trio Midnight-al közös koncertje után.
- Látszik a nézőtérről, hogy mennyire
élvezik a közös zenélést, és az is, hogy jól ismerik egymást.
- Ez a kapcsolat a trióval évtizedekre nyúlik vissza.
Oláh Kálmánnal eleve közös zenekarban játszunk immár huszonhat éve, de Egri
Jánossal és Balázs Elemérrel is muzsikáltunk már együtt a legkülönbözőbb
összeállításokban.
- Egy korábbi interjúnkban mesélt arról, milyen
meghatározóak voltak a pályáján a meggyszínű gitárok. Ma is elővett
egy gyönyörű színű hangszert a színpadon, róla mit kell tudni?
- Ez a legkomolyabb hangszerem, egy Gibson L 5-ös,
nagytestű jazzgitár. 1973-as évjárat, és mindössze 73 darab készült
belőle. Barnából feketébe hajlik és sárgából narancsba, olyan, mint egy
Rippl-Rónai festmény, tényleg gyönyörű a színvilága. Sokat számít
egyébként, hogy az ember szeressen egy hangszerhez hozzányúlni, szeresse
kibontani a tokjából. Általában több gitárral játszom egy koncerten, és ezt
mindig szívesen viszem.
- A hárfásoknak bőrkeményedés nő az
ujjukon. A gitárosoknak is?
- Nem, ez inkább a bőgősöknek van. Annak
idején, amikor egyetem után felvételiztem a jazz tanszékre, nem volt még gitár
szak. Nagyon szerettem volna viszont bekerülni, úgyhogy gyorsan elkezdtem
bőgőzni tanulni. Felvettek, aztán amikor fél évvel később
elindult a gitár szak, átmentem. Szóval én is találkoztam a
bőrkeményedéssel, annak, aki bőgőzik, meg kell tanulnia úgy
beosztania a gyakorlás idejét, hogy ne keletkezzenek vízhólyagok az ujján, mert
akkor nem tud játszani. Mondom, szerencsére nálunk, gitárosoknál ez nincs.
- Tényleg szerencse, mert most rengeteg a munkája,
alig tudtunk találkozni.
- Babos Gyulával és Tátrai Tiborral van egy triónk, és
néhány nappal ezelőtt megint játszottunk egy hosszabb szünet után. Teltház
volt és siker, nagyon jól esett, hogy így fogadott minket a közönség. Most épp
Trio Midnight után vagyunk, vasárnap pedig a MÜPA 10 éves, jubileumi programsorozatában
lesz koncertünk a Senior Big Band-el. A zenekar azokból a növendékekből
alakult, akiket a 28 év alatt a big band foglalkozásokon tanítottam, vannak
köztük idősebb, már befutott zenészek, és persze fiatalok. Öt hazai jazz
énekesnőt fogunk kísérni, szerintem jó lesz nagyon!
- Azért néha nem fáj a szíve az építészetért, amit
otthagyott a zenélés kedvéért? Az is szép szakma…
- Persze, gyönyörű szakma, de ott a
megvalósításban sok olyan körülmény van, ami nem tőlem függ: előfordult,
hogy készített az ember egy tervet, és utána kiderült, hogy éppen azt az
anyagot nem lehet kapni, amit szeretett volna. Zenészként viszont senkinek sem
tehetek szemrehányást, ha nem megy a játék. Kimegyek a színpadra, és minden
alkalommal nulláról indulok, akkor és ott kell valamit adni, amivel szólni
tudok a hallgatókhoz. A jazzben pedig különösen nyitva kell állni, hogy az
ember az adott helyszínt, közönséget, pillanatot, akusztikát, összeállítást meg
tudja ragadni.
- A Zeneakadémia Jazz Tanszéke két hete nagy
koncerttel ünnepelte az 50. születésnapot. Örömünnep volt?
- Az ötven éves fennállás önmagáért beszél. 1965-ben indította el Gonda
János, akkor még a Bartók Béla Konzi jazz tanszakaként, olyan időszakban,
amikor egyáltalán nem fújtak kedvező szelek egy ilyenfajta próbálkozás
számára. (Ez a rendkívül fontos és jelentős esemény is szóba került a
VÁLASZOL GONDA JÁNOS JAZZMUZSIKUS, ZENETÖRTÉNÉSZ, PEDAGÓGUS c. interjúban, amely szintén a
Parlando 2015/4. számában olvasható. A
Szerk. megj.) Ma meg azt látjuk, hogy
komoly az érdeklődés a kreatív zene iránt, túljelentkezés van a szakra, és
létezik már alap, közép, és felsőfokú képzés is, ami óriási eredmény.
Ebben az ötven évben sok minden benne van: az, hogy hogyan működött itt a
tanári gárda – nem akármilyen elhivatottsággal – eleinte még mostoha
körülmények között, és hogy a nálunk végzett muzsikusok hogyan vitték tovább
azokat az értékeket, amiket itt kaptak. Többen megállapították már egyébként,
hogy ez a tanszak, a Berkeley School-al vagy más intézményekkel összehasonlítva
is világszínvonalú. Hozzátéve azt, hogy a magyar jazznek van egy olyan
vonulata, íze, ami elragadó az amerikaiak számára is.
- Mitől? A közép-európai íze miatt?
- A hatvanas-hetvenes években már volt nálunk egy eredeti,
átlelkesült, és egészen jellegzetes vonala a műfajnak: Szakcsi és a
generációja, amely a jazz lényegét nem feltétlenül iskolapadban tanulta, hanem
megélte. Másrészt a roma zene világa, ami Magyarországon egész különleges
színeket hordoz, olyan átütő erő és tűz van benne, ami a jazz
műfajban alapvető. Talán ezek kombinációja, az egymástól való
tanulás, egymás hallgatása. Ehhez jön még, hogy a tanszakon évente 12-15
muzsikus végez. Bármelyik európai nagyzenekarba, big bandbe be lehet őket
ültetni, tanítanak, koncerteznek, és persze akad, aki elbizonytalanodik, és
feladja. Ez mind jelen van. A lényeg, hogy van egy olyanfajta kínálat és
pezsgés a fiatal muzsikusok körében, ami működésben tartja ezt a kreatív,
ritmikus zenélést.
- Mi inspirálhatja a fiatalokat?
- A jazz lényegéből fakad, hogy real time-ban,
vagyis a valós időben működik, ez olyan lényeges elem, ami
kifejezetten ezt a műfajt élteti. Ettől sokszor kapnak inspirációt a
zenészek. Ráadásul ez társas zenélés, ami szintén ösztönző.
- Társas zenélés, amiben azért többnyire igen
erős karakterek vesznek részt.
- A jazz zenészek jó esetben szuverén egyéniségek.
Persze meg kell küzdeni azért, hogy valaki olyan egyedi világot tudhasson
magáénak, ami mindenki másétól megkülönbözteti. A nagy jazz művészek
megtalálják azt az utat, amin végig lehet menni. Pat Metheny, vagy Herbie
Hancock például olyan zenei világot „talált fel” és játszik folyamatosan,
évtizedek óta, ami mindig megújulni képes és felismerhető. A lelkük mélyén
a jazzisták ezt próbálják megvalósítani, és ehhez a tanszék jó hátteret, és egy
nyugodt időszakot biztosít. Régen még a katonai szolgálat alól is
mentesültek azok, akik itt tanultak, hagyták őket zenélni. Ma ez nincs, de
az, hogy hasonló érdeklődésű társak között lehet éveket tölteni,
mindenképp nagy ajándék. És az, hogy ez a tanszék ilyen elhivatott tanári
gárdával, és ilyen lelkes, nyitott növendékekkel ötven éve működik,
tényleg ünneplésre ad okot.
- Azt, hogy mennyire inspiráló lehet a társas zenélés, a Bridges of souls
című lemezük is bizonyítja, ami az amerikai rádiós listákon több héten át
a 7. helyen szerepelt.
- 2013-ban Los Angelesben készítettük a lemezt két
Grammy-díjas, amerikai muzsikussal, és Németh Ferenccel, az élvonalba tartozó
dobossal, aki tizenhét éve New York-ban él. Érdekes kihívás volt, mert tizenegy
számot vettünk fel egy nap alatt. Az volt a koncepció, hogy úgy játszunk,
mintha koncerten lennénk, tehát nem volt lehetőség javítgatásra. Azzal
együtt, hogy laza és barátságos volt a hangulat, a célt egy pillanatra sem
tévesztette senki szem elől. A legjobb körülmények között voltunk persze,
technikailag is, de az volt a lényeg, hogy sikerüljön valami eredetit kihozni,
ami csak azon a napon, azon a helyszínen tud megszületni.
- Ismerte korábbról a két amerikai muzsikust, azaz
tudta mire számíthat?
- A felvételeiket hallottam, és egyszer röviden
beszélgettünk Budapesten. Tehát nem nagyon ismertük egymást, mégis
fantasztikusan tudtunk együtt dolgozni. A legkisebb megmozdulásra is óriási
figyelemmel reagáltak, gyorsan és intenzíven, akár a vadmacska. Ezekben a
kapcsolódásokban, amelyek ott, egy-egy adott pillanatban történtek, rejlik
ennek az egész műfajnak, ennek a társas zenélésnek az ereje. Sokan azt
gondolják, hogy kiáll a szólista, és a virtuozitásától hanyatt dől a
közönség. Persze, ez is létezik, de itt kiderült, hogy az amerikai muzsikusok
számára is mennyire fontos az, hogy azonnal ott legyen, segítsen, bejátsszon
egy olyat, amitől a másik kap egy inspirációt, amit aztán visszaad…. ez
óriási örömöt okozott a felvételek közben! Idén a tanítás során is
leginkább ezzel foglalkozom a tanítványaimmal, ezeket az elemeket, a közöttük
lévő kapcsolódásokat keressük, amelyekből kiderül, hogy sokkal
izgalmasabb lehet a kapcsolat két dolog között, mint amilyenek az elemek
önmagukban. Olyan ez, akár a civil életben. És ha az ember erre rájön, akkor
másképp tesz dolgokat.
Bokor Gabriella
Forrás: Legato 38 – 2015 április
Köszönjük
a másodközlés lehetőségét. (A Szerk. megj.)