csató mónika
Nyiss és láss! (2.) És…
még mindig: az énekórákról
(A MusiciansWho
2014 áprilisban megjelent írásának folytatása)
Évek óta napirenden van az oktatás fejlesztése.
Jelentős fejlődés azonban nem mutatkozik.
A kötelező iskolai művészeti nevelés még
ezen belül is mostohagyerek, már rég a kút szélén egyensúlyozik, és bármikor
kész beleugrani. Sokan legyintenek erre: énekóra! van annál
fontosabb!... Nem látják be: részben ez az óra, ezek a tapasztalatok vihetik
koncertterembe, operába a jövő generációját, ez hat ki esztétikai
érzékükre, érzelmi életükre. Sőt: a jó zenei, művészeti nevelés az
iskolai erőszak kezelésében is hatásos lehet.
Az ének-zenei nevelésnek a
felsőbb osztályokban folyó részéről, a felső tagozatos és
középiskolai évekkel foglalkoztam 2009-10-ben folytatott kutatásomban. De az
eltelt öt év ma már sok idő, sok minden történt azóta
is. Néhány, szorosan összekapcsolódó társadalmi jelenség okoz manapság nagyon
nagy problémákat a művészeti nevelésben és általában az
oktatásban, így a fiatalok szabadidős és szórakozási tevékenységének
drasztikus megváltozása, a biztos családi és a szociális háló fellazulása, a
társadalmi, kulturális, ideológiai értékvesztés és általában az oktatás
lemaradása az alapfoktól az egyetemi szintig.
Talán nem vesszük észre, de az idő rohan előre. Ez már a 21. század.
A tudás a társadalom alapja, egyre több és több kell belőle, az információ
pedig lassan már mindenki számára elérhető. A
modern világ egyre nagyobb elvárásokat ró a fiatalokra, azonban biztos hálót
nem ad alájuk.
A probléma alapjaiban globális, ugyanakkor mégsem. Mi a helyzet itthon? Gyakran
félünk a vélemény nyilvánítástól. A tanárok sokszor
nem merik felválallni a könnyebb műfajokat, az idősebb
tanár-generáció gyakran nem tud mit kezdeni vele; az átlagember nagy része
pedig reflexből csatornát vált a rádión, mikor véletlenül komolyzenei
adóra kapcsol. A mai fiatalok számára a klasszikus zene fogalma merőben
mást jelent, mint gondoljuk: alatta leginkább a klasszikus rockzenét értik,
a modern „komoly” klasszikus zenét a magyar fiatalok gyakorlatilag
alig-alig ismerik. (Az adat a 2009–11 között végzett hazai kutatásomból
származik.*) A mai fiatalok is ugyanúgy igénylik a
művészetet, de a világ megváltozott, és ők ebben élnek. Olyan
művészeti alkotás, olyan zene az övék, ami hozzájuk, róluk szól. De ez még
csak nem is újdonság. Mindig is így volt.
Woodstock lassan ötven éve volt. Valóban, a rockzene már történelem: a mai
fiatalság nagyszüleinek generációja nőtt fel rajta. Nevetséges lenne tehát
ma forradalminak feltüntetni. Szintén nem logikus egy énektankönyv végén néhány
oldalban öszefoglalni, amit a gyerekek/fiatalok lehet, hogy jobban tudnak, mint
a sorok írója (a könnyű műfaj mára annyi stílust tud felmutatni, hogy
már csak az elnevezésekkel oldalakat lehet megtölteni – igaz, hogy ezek az
eltérések gyakran igazán lényegtelen különbségek), és ami semmi más, mint
sok-sok betű, aminek aktualitása már akkor elavul, mire a könyv nyomdába kerül.
Emellett a tény mellett az is nyilvánvaló, hogy a műfajok közötti szakadék
a kezdetektől át hidalt: mióta létezik a könnyű- és a komolyzene
fogalma, azóta létezik a határ, azóta léteznek több műfajban alkotó
zeneszerzők, előadóművészek, határműfajok. Műfaj és
műfaj között a különbség ma már leginkább csak a kifejezőeszközökben,
az eszközparkban és a kidolgozottságban keresendő.
Ezek után nem nehéz kitalálni, hogy az 50 (!) éves
énekkönyvekkel és szolmizációs gyakorlatokkal ebben a helyzetben csak
megutáltatni lehet a zenét. A lényeg: a hazai kötelező iskolai énekoktatás
merev, szinte egyetlen eszköz használatán alapul, ami a szolmizáció. A zene egy
művészeti ág, ha nem a legkomplexebb: miért csak a minimális alapokat,
ezekből is leginkább a technikai alapot tanítjuk? Ezen kívül ne feledjük,
hogy Kodály módszere zseniális (és még jobb lenne, ha jól használnák…),
de létezik mellette sok más: Orff, Dalcroze, Suzuki, Willams... világszerte
Kodály módszere egy, de nem az egyetlen. Ez az, amit hajlamosak vagyuk
elfelejteni, és ezáltal bennfenntessé,
szűklátókörűvé válunk. … Open up!
És mi a helyzet külföldön? Itt külföld címén persze leginkább a hasonló
kulturális alapokkal rendelkező Európára, illetve az amerikai kontinens
északi felére kell gondolnunk, ahol több országban gyakorlat, hogy a
kötelező iskolai rendszerben hangszeres órát is biztosítanak a
gyerekeknek. És az a kevés is milyen jó hatással van! (Ismét tapasztalatból
beszélek, legnagyobb gyermekem ilyen olasz iskolába járt.) Itthon sem milliónyi
zenészre, de sokkal több zenekedvelő, tudatos zenehallgató emberre lenne
szükségünk. Persze közrejátszik a gazdaság és kultúra összefüggése, de fordítva
is igaz: az oktatás minősége a jövő gazdaságának alapja (ld.
Finnország, Szingapur!). Finnországban,
ahol világelső az oktatás, előfordulhat, hogy rockzenével
kezdődik a nap, ami a diákokból összetevődő banda ad elő, és
jól! Nem szolmizálnak, nincs osztály-vigyázz! Helyette jókedvű zenélés. A
különböző műfajokat Olaszországban is bevonják az énekoktatásba; miért
ne? És igen: vannak a koncerttermekben fiatalok.
Sok elképzelés, sok ötlet, sok felvetés származott már olyan zenei
szakemberektől, akik változtatni szeretnének. A magániskolák sokszor már
nem követik mereven a régi sémákat, könyveket, sok kezdeményezés, friss ötlet
van. Ám ez csak egy kivételezett, szűk fizetőképes réteg gyerekeinek
elérhető.
Nem vagyok benne biztos, hogy létezik egyedül
üdvözítő megoldás, javaslat, ötlet persze több van – általában a ló két
oldalára esünk át: vagy csak rockzenét
tanítsunk, vagy csak azt ne, mert
attól lesznek ám a fiatalok kábítószerfüggők! (?!)
-erre egy külön cikkben ki fogok térni.
Az én felvetésem egyik része, hogy a klasszikus zenével
a kicsiknél kell alapozni (természetesen az ő szintjükhöz igazodva!). Már
az óvodában, de az alsó tagozatban mindenképpen több anyag kellene. Persze a
népdalkincs fontos, de nem elég! Mindezt sok zenei játékkal, elemző zenehallgatással,
improvizációval. A zenének hatalma,
ereje van, szavak nélkül beszél. Felvetésem másik része, ami a nagyobb
gyerekeknél és kamaszoknál lenne alkalmazható, a zenei szemantikán, azaz
jelentéstanon alapul. Mondhatjuk, a zenének nincs jelentése. Valóban nem jó
szó, mert a zene nem jelent semmit, a zene önmagában beszél. A lényeg, hogy nem
techikai oldalról kellene megközelíteni, egy eszköz felől, ami pl. a
szolmizálás, hanem a művészi mondanivaló felől. (Az ötlet
kidolgozásra is került, szerzői jogi törvény védi.) Nem biztos, hogy a
komolyzenét nem lehet megközelíteni a könnyűzene felől – főleg
miután már máshonnan talán már nem is tudjuk, hiszen a fiatalok szinte teljesen
kívülállóak a klasszikus zene területén – körülbelül a felső
tagozattól kezdve. Ha ezt nem látjuk be, magunknak is hazudunk.
Jó zene, rossz
zene. Ezt kell észrevetetni. Mi kínál művészi értéket, és mi nem. Talán
ezt a szálat megragadva, összehasonlítva, hogyan, milyen eszközökkel dolgozik Beethoven,
Muszorgszkij, Arvo Pärt, az Emerson Lake & Palmer, a Guns N’ Roses vagy a
Linkin Park... És persze a filmzene, amivel
megközelíthető a művészi zene, a szimfonikus zene is. És persze
egyáltalán a kortárs komolyzene, ami teljesen
hiányzik a tananyagból. Mindezt sok gyakorlattal, lelkes, magasan képzett
tanárokkal (színvonalas tanárképzésből kikerülve, megfelelő bizalomal
a tanár iránt, és persze megfelelő társadalmi/jövedelmi háttérrel-kellene…!).
Nem tudom, hogy heti egy órában-e, de talán még meg
lehet értetni a fiatalokkal, hogy a művészet mozgatórugója az emberi lélek,
az ember érzelmei mindig ugyanazok, csak a kor és a művészi
kifejezőeszközök változnak körülöttünk.
És a legfontosabb: ehhez mindenképpen elméleti és gyakorlati szakemberek közös,
összehangolt munkája kell! Nem olyan tankönyv, aminél a felelős szerkesztő
bele sem olvasott… Ha egyáltalán papíralapú könyvekről beszélünk.
A
kútba ugrás helyett talán így is el tudunk Holle anyó varázslatos világába
érkezni. Talán.
A szerzőről
Csató
Mónika zeneszerző, zeneelmélet-tanár. Ezen írása a MusiciansWho 2014. áprilisban megjelent írásának a folytatása.