Czakó Dóra*
„Kreativitásra kreatív tanárok tudnak nevelni”[1]
Dr.
Csépe Valéria az MTA TTK Agyi Képalkotó Központ munkatársának egyik gondolatát idéztem,
amely elhangzott az MTA BTK Zenetudományi Intézetében 2015. április 16-án a
„Kodály-módszer ma”[2]
kerekasztal-beszélgetésen. A Kodály-koncepció elméleti és gyakorlati
vonatkozásaira is kitértek a meghívott szakemberek és más-más szemszögből
vizsgálták annak hitelességét. Azonos álláspontot képviseltek abban a
kérdésben, miszerint a koncepció napjainkban is jól alkalmazható, az ország
zenei bázisát képzi, kultúránk szerves része, megőrzése, továbbélése
illetve annak fejlesztése elengedhetetlen feladat számunkra. A megváltozott társadalmi helyzetek azonban
számos változtatást idéztek/idéznek elő a koncepció alkalmazásában.
Elavultságáról nem beszélhetünk, de a fejlesztéséről szót kell ejtenünk. A
beszélgetés első hozzászólói között volt dr. Bodnár Gábor, az ELTE BTK
Zenei Tanszékének vezetője, aki a rendszerváltás előtti és utáni
társadalmi állapotokat elemezte, a kodályi koncepció szemszögéből. Úgy
véli, hogy az „ének-zene tanítás helyzetének rosszabbodását a társadalom
helyzetének javulása indította el”[3]
a zárt rendszer fellazulásának pozitív hatásai az ének-zene órák presztízsének
csökkenését eredményezték így például „az idegen nyelvek tanulása jóval
fontosabb lett a szülők számára, mint a művészetek”[4].
Továbbá az állami támogatás is csökkent, ezáltal, például, egy-egy állami
tulajdonú cég amatőr kórusai is átalakultak, illetve egy idő után
felbomlottak. Az iskolai kóruskultúrát is veszélyeztette az ének-zene órák számának csökkentése, s emellett a nyugatról
jövő új – leginkább könnyűzenei pop-rock-jazz – irányzatok további
terheket róttak a zenetanárokra, akik a
jelenséggel nem igazán tudtak mit kezdeni.
Az
utóbbi probléma a mai napig megoldatlan, annak ellenére, hogy nap mint nap foglalkoznak vele a diákok és valamelyest
nyomást gyakorolnak énektanáraikra, vélemény formálásra késztetik őket
ebben az ügyben. A könnyűzene kutatás az MTA BTK Zenetudományi Intézetében
elkezdődött[5], eddig
azonban a gyakorlati ének-zene tanár oktatásban nem
jelent meg. Természetesen sokkal szerteágazóbb annál a probléma, mintsem egy
oldalon keresztül megoldható lenne. Középiskolai tanári tapasztalatom már 10
évvel ezelőtt is azt mutatta, hogy nem szabad elszigetelődni ezen területtől sem. Akkoriban reklámokat néztem és
ebből merítettem ötleteket, hogyan tudnám közelebb hozni a diákokat a
komolyzenéhez. Nagy örömöt okozott számukra, amikor valamelyik pizza-reklám
zenéjét felismerték és ezen keresztül indítottam el azt az órát, amely Verdi
egyik operájával foglalkozott. Volt egy olyan óra is, amikor saját kedvenc
zenéket hoztak el, tanárukat tanították az aktuális könnyűzenei
irányzatokra, amit örömmel vettem és egyúttal a komolyzene erényeire helyeztem
a hangsúlyt, amelyet többféle módon is meg lehetne tenni. Annak idején azt
mutattam be, miért értékesebb az általam tanított zene, megfigyeltettem egy
tizenhat ütemes Mozart-részlet felépítését, akkordfűzését, majd
elővettem egy általuk jól ismert és kedvelt pop-slágert, ami három
akkordjával, amely három oldalon keresztül haladt végig, valamint csekély
szövegismétlésével hamar alulmaradt ebben a küzdelemben. Több ehhez hasonló
elemzési modellt is ki lehetne alakítani és azokat tanítani az
ének-tanárképzésben, hogy valóban értően és meggyőzően tudjanak
hozzászólni ehhez a problémakörhöz a jövőbeli tanárok.
A
kreativitáshoz a jó ötleteken túl elengedhetetlen az odafigyelés, a megértés,
az érzelmi intelligencia. Amennyiben egy diák lelkesen mutat tanárának egy
általa nagyra tartott előadót – még ha a tanár szerint túl alacsony
szintű is az – akkor sem szabadna elutasítani és nem foglalkozni vele. Meg
kellene érteni és megbeszélni mit tart jónak a diák, miért szereti hallgatni
azt a zenét, mitől lesz ő több annak hatására. A zenetanár miközben
ezzel párhuzamosan elemző módon megmagyarázza a dal zenei készletét, biztosnak
vehetjük, hogy szintén több lesz a beszélgetés által: talán egy új zenei
műfajt ismer meg, vagy ha ezt nem is, akkor is szeretettel fordult
tanítványa felé, ami a legfontosabb az életben. Dr. Vekerdy Tamás szerint „nem
is az IQ, az értelmi intelligencia hányadosa játssza a döntő szerepet a
későbbi beválásban, a boldogulásban…hanem az EQ,
az emocionális kvóciens, az érzelmi intelligencia…” amely „természetesen a
családban gyökeredzik, de azután az óvodában, iskolában a szabad játékban, a
mesében, a zenében, majd az iskolába lépve kifejezetten a művészeti
tevékenységekben bontakozik ki.”[6]
Az érzelmi és értelmi intelligencia, valamint a kreativitás szemléletén
keresztül jutnak el odáig a tanárok, hogy a tanulásban rejlő örömmel
megismertessék tanítványaikat. Ennek
sajnálatos hiányára hívta fel a figyelmet Gévayné dr. Janurik Márta, a Szegedi
Tudományegyetem Zeneművészeti Karának docense az említett
kerekasztal-beszélgetésen. Kutatási adatai szerint az országban a legtöbb
szorongást az ének-zene órák váltják ki a diákokból: nagyobb arányban érzik
magukat feszélyezve a gyermekek itt, mint a matematika órákon, és hasonlóan
lehangoló az a tény is, miszerint a fiatalok ezeken a tanórákon unatkoznak a
leggyakrabban. A feszélyezettség az „éneklési képesség hiányára”[7]
vezethető vissza, amelynek fejlesztése és közösségben való megfelelő
kezelése szintén nagy hangsúlyt kellene, hogy kapjon a felsőoktatási
tanárképzésben. Mindenkit meg lehet és meg kell tanítani
énekelni, azokat is akiknek „nincs hallásuk”, mivel a hallás ugyanúgy fejleszthető,
mint bármi más. Az éneklés olyan örömforrás, ami élvezetet okoz és ennek
tanulása, fejlesztése a Kodály-koncepció egyik alaptézise. Ehhez
elengedhetetlen olyan alapvető énektechnikai módszerek megtanítása,
amellyel valóban csodákat érhetünk el, így szükséges a felsőoktatási
magánének tanároknak valamint karnagyoknak a hallgatók egyéni hangképzésén túl
felhívni a figyelmét ezen problémákra illetve az ilyen
eredetű gondok megoldására.
A Liszt
Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kecskeméti Kodály Intézetének munkatársa
Szirányi Borbála a kodályi eszmekör kiszélesítéséről, más módszerekkel
való társításáról beszélt. Kollégáival azon dolgoznak, hogy a mozgáson alapuló
Dalcroze-módszer és Kodály komplex nevelési metódusa miként tudna minél
hatékonyabban együttműködni. Valószínűleg eredményes lenne más módszerekkel való
összekapcsolása is, amely a zene és mozgás köré csoportosul (pl. Kovács-[8],
Alexander-, Orff-, Suzuki-módszerek). A Kodály Intézet elképzelése és annak
megvalósítása remélhetőleg újabb utakat nyit meg az oktatásban, illetve
kreativitásra ösztönzi a kollégákat: merjenek összekapcsolni létező
metódusokat, bátran próbálkozzanak velük. Más jellegű kísérletezésbe
kezdett dr. Balog Zsolt, a budapesti Járdányi Pál Zeneiskola korrepetitora és
csembaló tanára. Meghirdetett, szabadon választható barokk stílusismeret
kurzusa nem szokványos tanítási óra. „Mivel egy művészeti korszak nem
csupán egy művészeti ágra korlátozódik, ezért a stílusjegyek sokrétű
vizsgálatát a társművészetekre is érdemes kiterjeszteni – a felmerülő
zenei témák mellett így kaphat helyet a foglalkozásokon pl. Caravaggio
festészete, Bernini építész- és szobrászművészete, a kor műszaki és
tudományos felfedezései.”[9]
– írja egyik beszámolójában. „Habár a foglalkozásoknak nem konkrét célja, mégis
– a kiselőadások prezentációja révén – a növendékek a XXI. századi
vizuális eszközök használatában és a tematikus beszámolók előadásában is
jártasságot szereznek.”[10]
Balog tanítványainak nem elsősorban a barokk zene stílusjegyeit igyekszik
bemutatni, hanem azt a fajta tanulási örömöt, komplex
látásmódot kívánja átadni, amely életfilozófiája, ezzel oktatva diákjait a
széles látókörre.
Számos
egyetem igyekszik beépíteni ének-zene tanári képzésébe az improvizációt,
kreativitást, vagy legalábbis erről szóló konferenciákat, gyakorlati
képzéseket tartani.[11]
Arról azonban nincs vagy kevesebb a tapasztalat mennyiben tudják valójában
alkalmazni a hallgatók ezeket az ismereteiket a későbbiekben. Érdemes
lenne területenként éves felmérést készíteni a konferenciák, pedagógus
továbbképzések eredményességéről, gyakorlati megvalósításaikról, illetve a
tanárok egyéni új ötleteiből előadásokat tartani.
Az
utolsó és talán legégetőbb probléma a tanárképzés színvonalesése, a
képzési feltételek folyamatos változása, mint például a bolognai rendszer és az
osztatlan struktúra együttélése. „A különböző, kívülről szabályozott
képzésformák bevezetése vagy eltűnése sem feltétlenül jelenti az
előző tantervének, oktatási módszerének alapvető megváltoztatását.”
[12]Azonban
az ének-zene tanárképzésben létrehozott új képzési forma, a kétszakos
tanárképzés bevezetése nagy terheket ró a hallgatókra, így annak átgondolása
elengedhetetlen. A kevesebb gyakorlási idő mellett, az alapvető
nehézség már a felvételi vizsgán jelentkezik: a képességhiány. Vajon miként
lehet ilyen adottságokkal rendelkező fiatalból kompetens tanárt nevelni – utalt erre a nehézségre dr. Duffek Mihály, a
Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának dékánja a
kerekasztal-beszélgetésen. Az egyéni készségfejlesztés, tehetséggondozás lehet
az egyik fő megoldás: segíteni a hallgatókat hogyan tudják a tananyagot
maximálisan átadni diákjaiknak, úgy hogy közben legjobb képességeiket
domborítsák ki, mert biztosan mindenkiben meg lehet találni azt a pozitív
tulajdonságot, amin keresztül komplexen átadható az a tudásanyag, amit
elsajátított és remélhetőleg továbbfejleszt a pedagógusi pályáján.
Természetesen az alapvető készségek elsajátítása mellett működik
mindez, tehetséges zenészek nélkül nem lehet teljes értékű a zeneoktatás.
Az egyetemi évek során kell felzárkóztatni az esetleges „lemaradt” hallgatókat
az egyéni készségfejlesztéssel.
A
kreatív szemlélet a jó pedagógus egyik alapvető ismérve, amely állandó
fejlődésre ösztönzi, így újabb és újabb ötletekkel ötvözi meglévő
tudását, ezáltal fenntartva saját és környezete lelkesedését. Ennek az
alkotóképességnek a felismertetése, oktatása pedig elengedhetetlen a
zenetanárképzésben.
* Az ELTE -
BTK Ének-zenetanár, karvezető, valamint Szolfézstanár szakokon végzett
2005-ben és 2006-ban. Majd két évvel később az LFZE Egyházzeneművész,
kóruskarnagy szakon is oklevelet szerzett. Jelenleg az ELTE-BTK
Filozófiatudományi Doktori Iskola Esztétika programjának hallgatója, valamint
az MTA-BTK Zenetudományi Intézet Régi Zenetörténet Osztályán tudományos
segédmunkatársa. Kutatási témája a kora barokk egyházzene elvilágiasodása.
[1] Dr. Csépe Valéria
hozzászólása, Kodály-módszer ma, Kerekasztal-beszélgetés, MTA BTK Zenetudományi
Intézet, 2015. április 16.
[3] Dr. Bodnár Gábor: Az
elmúlt évtizedek változó tanárképzési programjainak hatása az ének-zene tanárok
képzésére in. Szakmódszertani körkép.
Budapest: ELTE BTK, 2015. megjelenés alatt 2.o.
[4] Dr. Bodnár Gábor: Az
elmúlt évtizedek változó tanárképzési programjainak hatása az ének-zene tanárok
képzésére in. Szakmódszertani körkép.
Budapest: ELTE BTK, 2015. megjelenés alatt 2.o.
[5] Az MTA BTK Zenetudományi
Intézete 2014-ben A Könnyűzene – Könnyű
zene? Magyar populáris zene a 20-21. században című
zenetudományi konferencia főszervezője Dr. Ignácz Ádám volt. http://www.zti.hu/mza/index.htm?m080401.htm
[6] Dr. Vekerdy Tamás:
Értelmi intelligencia, érzelmi intelligencia, in.:
Integrált művészeti nevelés az iskolában és a családban, Psalmus Humanus
Művészetpedagógiai Egyesület, Budapest, 2006., 70.o.
[7] Gévayné Dr. Janurik Márta
hozzászólása, Kodály-módszer ma kerekasztal-beszélgetés, MTA BTK Zenetudományi
Intézet, 2015. április 16.
[8] Dr. Pásztor Zsuzsa:
Zenei munkaképesség-gondozás, Kovács-módszer, in.: K.
Udvari Katalin: Psalmus Humanus, Hagyomány és megújulás a kodályi zenepedagógiában,
Püski, Budapest, 2002, 149-159.o.
[9] Dr. Balog Zsolt
zeneiskolai beszámolója, 2015. első félév
[10] Dr. Balog Zsolt
zeneiskolai beszámolója, 2015. első félév
[11] Zipernovszky Kornél: A
palackba zárt improvizáció, http://fidelio.hu/jazz-world/2015/04/25/a_palackba_zart_improvizacio/
[12] Dr. Bodnár Gábor:
Osztatlan képzés az ének-zen tanár szakon: tapasztalatok, javaslatok in. Tudós tanárok, tanár tudósok (konferenciakötet). Budapest: ELTE
Tanárképző Központ, 2015. megjelenés alatt 8.o.