Elhunyt Lóránd Ferenc, a neveléstudomány
kandidátusa,
a pedagógusszakma emblematikus személyisége
(1930-2015)
Ő
maga korábban így írt életéről: "Eredetileg történésznek készültem,
mert azok a viharos és sokszor életveszélyes évek, amelyek születésemet
követően osztályrészemül jutottak, ugyancsak felkeltetették
érdeklődésemet a történelmet mozgató „titokzatos” erők iránt.
1930-ban születtem, a 40-es évek elején már ún. „faji” hovatartozásom okán
kellett megtanulnom együtt élni a félelemmel, a 40-es évek végén pedig
társadalmi hovatartozásom okán. Ezúttal az életem nem forgott veszélyben,
„csak” az egyetemről zártak ki fél évvel történelemtanári diplomám kézhez
vétele előtt kereskedő apám miatt. Mivel pedig azt is
megtapasztaltam, hogy a történelmet emberek csinálják, érdeklődésem a
történelem objektív mozgástörvényei felől a történelmet csináló szubjektumok
felé terelődött. Ezért lettem pedagógus. Az a – remélhetőleg nem hiú
– remény éltetett és éltet ma is, hogy a gyerekemberekben értelmes és szép
célok érdekében, értelmes és örömet nyújtó tevékenységekkel felnövelhetők
azok a humánus erők, amelyek majd hozzásegítik őket, hogy életüket
társaikkal együtt a maguk és társaik örömére legyenek képesek berendezni."
1957-től az Ifjúsági Könyvkiadó
szerkesztője, 1964-81 között a Kertész utcai Dolgozók Önálló Általános
Iskolájának igazgatója volt, ahol megszervezte az iskolát időben elvégezni
nem tudó fiatalok különleges tagozatát. 1981-től az OPI tudományos
főmunkatársa, 1993-97 között a Miskolci Egyetem neveléstudományi tanszékén
egyetemi docens.
A
tanulóiskola alternatívája, a sokoldalú tevékenységrendszerű
nevelőiskola-modellek egyik kidolgozója, később a 12 évfolyamos
egységes iskolamodell-fejlesztés irányítója. Az Iskola az
Esélyegyenlőségért Egyesület elnöke, 1996-tól az Országos Köznevelési
Tanács tagja, később elnöke.
2011-ben a készülő köznevelési törvény elleni
tiltakozásul lemondott az OKNT-elnöki posztról. Távozását azzal indokolta, hogy
nem hajlandó szerepet vállalni annak az oktatáspolitikának a szolgálatában,
amely "központosított tartalmi szabályozással és külső szakmai
ellenőrzéssel" kívánja "minden egyes gyereknek valóban megadni a
lehetőséget és esélyt arra, hogy értelmesen gondolkodni és cselekedni
képes polgárrá váljék".
Szerkesztők: Fábry Béla, Knausz Imre, Nahalka
István, Trencsényi
László
Okker Kiadó (Budapest),
2002, 393 oldal
2011-ben a készülő köznevelési törvény elleni
tiltakozásul lemondott az OKNT-elnöki posztról. Távozását azzal indokolta, hogy
nem hajlandó szerepet vállalni annak az oktatáspolitikának a szolgálatában,
amely "központosított tartalmi szabályozással és külső szakmai
ellenőrzéssel" kívánja "minden egyes gyereknek valóban megadni a
lehetőséget és esélyt arra, hogy értelmesen gondolkodni és cselekedni
képes polgárrá váljék".
(Forrás:
hvg.hu)
LÓRÁND
FERENC
Egy-két gondolat a „gyermek-közelibb”
közoktatásról
Ebben a rövid írásban csak a közoktatás irányításában, az oktatás
tartalmi szabályozásában, a tanulók értékelésében és az iskola-család
szereposztásban legfontosabbnak mondható, a tapasztalatok szerint sokakban
nyugtalanságot, de legalább is bizonytalanságot keltő változásról lesz
szó.
1. Az elmúlt időszak legfontosabb változása az iskolák saját munkájukért
vállalat felelősségének törvényileg is szabályozott megnövekedése. Az
iskoláknak maguknak kell elkészíteniük, nevelőtestületi döntéssel
legitimálniuk, iskolafenntartójukkal jóváhagyatniuk működési
szabályzatukat, nevelési tervüket, pedagógiai programjukat, amelyek
jóváhagyását csak alkotmányos aggályok felmerülése esetén tagadhatja meg az
iskolafenntartó hatóság. A szülőknek joguk van megismerni és véleményezni
ezeket a dokumentumokat.
2. Változóban van tehát az iskola-szülő szereposztás. A
fejlődés egyik alapvető tendenciája, hogy az iskola hatóságból egyre
inkább a szülők partnerévé igyekszik válni, aminek természetes velejárója,
hogy maga is partnerként számít a szülőkre.
3. Alapvető változások történtek az oktatás tartalmi
szabályozásában. A Nemzeti Alaptanterv fejlesztési feladatokat ír elő és
nem tételes tudnivalókat. Az egyes iskolák a saját maguk készítette ún. helyi tantervvel
határozhatják meg a közvetítendő műveltségi tartalmakat. Az iskola
így jobban tud alkalmazkodni a helyi kulturális adottságokhoz és
hagyományokhoz, az adott gyerekpopuláció sajátosságaihoz, mindenekelőtt
azokhoz a képességekhez és tudásokhoz, amelyeket a gyerekek a családból,
szűkebb társas környezetükből hoznak magukkal.
4. Jelentős változás, hogy a tanulók személyiségének és ezen
belül tudásának értékelése „gyerek-közelibb” s egyben „szülő-közelibb” is
lett azáltal, hogy a számjegyek ötfokú skálája mentén történő
minősítést részben kiegészíti vagy akár fel is válthatja a szöveges
értékelés. Ez módot ad arra, hogy a tudás-nemtudás tartalmi összetevőibe
is beavassa a gyereket és a szülőt egyaránt. Hasonlóan ahhoz, ahogyan anyu
és apu dicsekszik, amikor azzal büszkélkedik, hogy fia vagy lánya
gyönyörűen rajzol, rengeteget olvas, szépen énekel vagy ügyesen mozog.
5. Többnyire a jobb társadalmi helyzetű családokban merül fel az igény,
hogy jó teljesítményt nyújtó gyerekeik a hozzájuk hasonlókkal járjanak egy
iskolába vagy tanuljanak egy osztályban. Ez pedig a kedvezőbb
helyzetű családok, többnyire jobb teljesítményre képes gyermekeinek sem
kedvez. A kutatások megmutatták, hogy a képességek fejlődése egyenetlen és
változatos, egy adott időpontban nagyon nehéz megbízható jövendölésekkel
szolgálni a tehetség későbbi fejlettségi szintjéről és irányáról.
Ezért nagyon kockázatos a jelenben eltérő teljesítményt nyújtó és
érdeklődést mutató gyerekek szervezeti elkülönítése, viszont alapvető
követelmény, hogy az iskola az eltérésekre érzékeny programokkal és metodikával
alkalmazkodjék a gyerekek eltérő fejlettségéhez és különböző
igényeihez.
Mind ez egyrészt azért nagyon fontos, hogy értsük és megértsük a mienkétől
eltérő érdekeket és törekvéseket s így gyűlölködés nélkül tudjunk
egymás mellett élni, másrészt azért, hogy mindannyian hozzájárulhassunk kis
hazánk oly nagyon kívánatos fejlődéséhez.
Dr.
Lóránd Ferenc (1930-2015) a neveléstudományok kandidátusa, 2011-ig az Országos Köznevelési Tanács elnöke. Írásának forrása: Agóra Oktatási Kerekasztal / dr. Trencsényi László (2015. IV.
4.)