„SÁRY & SÁRY és SÁRI”
Egy család – három szerző
Sáry Bánk, Sári József, Sáry
László
A
zenetörténet több példát is ismer nagyszerű zenészdinasztiákra. A gének
mellett valószínűleg a hagyomány, a példa, az egymásra hatás is szerepet
játszik abban, hogy ezeknek a családoknak a tagjai kiemelkedő alkotásokat
hoztak létre. Ilyen család korunkban a Sáry/Sári
család is. Legutóbbi közös koncertjük a Zeneszerző-portrék – Hangzó
arcképek sorozat befejező estjeként hangzott el 2015. május 31.-én a
Bartók Béla Emlékházban.
Hollós Máté műsorvezető (www.wikipédia.hu)
A
műsorvezető Hollós Máté volt, aki azonnal megragadta az alkalmat,
hogy közismert közvetlen stílusában mindjárt a koncert bevezetéseként beszélgetést
kezdeményezzen a szerzőkkel a fenti állításról. „Poeta non
fit, sed nascitur” („Költővé
nem válik senki; annak születni kell”) kezdte Sári József, aki elmondta, hogy szüleik egyáltalán
nem zenészek voltak, testvére pedig talán már az ő példájára kezdett
zenével foglalkozni. A megszólított, Sáry László úgy
nyilatkozott, hogy neki már könnyű dolga volt. Fia Bánk pedig úgy, hogy ezek
után elképzelhető, hogy neki milyen könnyű dolga volt! A közderültség
után ismét komolyra fordult a szó, s néhány személyes történet után, melyek a
művek keletkezésére utaltak, a zene vette át a főszerepet.
Elsőnek Sáry László 1965-ben komponált Variazioni
című darabja csendült föl.
Változatos,
érzékeny zene, mely már jól mutatja a fiatal szerző kiemelkedő
képességeit. Szepesi János
kifejező klarinétozását Gábor-Nagy Nóra
zongorajátéka ellenpontozta.
Sári József Megkésett levelek
című alkotása következett 1989-ből. A levelek Gerencsér Ferenchez
íródtak, aki a magyar klasszikus cimbalomjáték megteremtőjének, Rácz
Aladárnak volt növendéke, s igen jó kapcsolatban állt a szerzővel.
Virtuóz, mégis elgondolkodó darabok, méltó főhajtásként a megidézett
előadóművész előtt. A művet Szalai András kifogástalan előadásában hallhattuk.
Rácz Aladár felesége tanítványai körében (Tóth Elek,
Gerencsér Ferenc /áll/ és Szalay József)
A százötven éve
született Gárdonyi Géza (Gárdony-Agárdpuszta,
1863. augusztus 3. – Eger, 1922. október 30.) író, költő, drámaíró,
újságíró, pedagógus előtt tisztelegnek a 2013-ban íródott Gárdonyi-dalok. Az első vers, amit Sáry Bánk megzenésített, A falu visszhangja
ciklus ötödik darabja. A mozgalmas bevezetés után a zongora elhallgat, s az
ének népdalszerű gyönyörűséggel bontakozik ki a szerelemről. Egyre gyorsuló, staccato,
egyszólamú átvezetés után ismét szóló énekhangon csendül föl Az égből című vers gazdagon melizmált dallama, mely végül újra zongoraszólamra vált,
hogy talán így még jobban kifejezhesse a bánatot. A befejező dalt a Mikor a gyermek… című vers
Gárdonyi Géza hegedűn, zongorán és cimbalmon is játszott (Az író hangszere: Gárdonyi –ház Egerben - Dr. Estók
Bertalanné Olivia honlapja)
ihlette. Az
énektechnikailag igen nehéz művet Jónás
Krisztina szinte tökéletesen adta elő. Ismét Gábor-Nagy Nóra zongorázott.
A BMC Records felvételén is hallható Sári József: Novellette c. sorozata trombitára
Ezt
követően ismét egy Sári József mű,
a Novelette
sorozat No. 7-es
darabja
hangzott el szóló trombitán. Ennek a
sorozatnak a darabjai mindig ügyelnek a hangszerszerűségre. Ez az alkotás
is a csillogó, fénylő trombitahang himnusza, amit csak néha szakít meg egy-egy
visszatérő Flatterzunge motívum. A darabot Horváth Bence előadásában
hallhattuk.
A
szünet előtt újra egy Sáry Bánk darab,
az Ének három hangszerre (2012) szólalt
meg. A kitartott, súrlódó hangokkal induló mű szólamai gyakran imitálják
egymást, majd állnak meg unisono hangokon. A darabot Horváth Bence – trombita, Szalai András – cimbalom, és Szepesi János – klarinét, adták
elő.
A
második rész újra beszélgetéssel indult, majd Sáry László Két kép Vékony Ildikó
emlékére című,
ebben az évben elkészült alkotásával folytatódott. A darab cimbalomszólama már
sokkal korábbi, a Tánczene sorozatból származik – Lassú és friss – és már akkor
is Vékony Ildikónak szólt az ajánlás. A fiatalon, tragikus körülmények között
elhunyt előadóművész igen sok kortárs mű – köztük Sáry művek – bemutatója volt. Ez a közeli művészbarátság
késztette a szerzőt az átdolgozásra.
Vékony Ildikó (1963-2009) (alfoldkozepe.hu)
Tangóharmonika
szólamot komponált a darabhoz, hogy kedves hangszere révén mintegy önmaga is
részese legyen annak az emlékezésnek, mely felidézi Vékony Ildikó művészetét
és alakját. A darabban a szerző, Sáry László
tangóharmonikázott, Szalai András cimbalmon
játszott.
Sáry Bánk darabja következett 2007-ből, a Légvár, aminek címadásáról semmi közelebbit nem kívánt elárulni.
Így mindannyian kénytelenek voltunk pusztán az egymást hol imitáló, hol
kiegészítő szólamok zeneiségére hagyatkozni. A két részes kompozícióra
inkább az elábrándozó klarinéthang szépsége, semmint az öncélú virtuozitás a
jellemző. Szepesi János
hibátlanul oldotta meg feladatát Gábor-Nagy Nóra
kíséretével.
Sári József Novellette
sorozatának 2008-ban keletkezett No. 6-os darabja következett, amit ismét Szepesi János adott elő kifogástalanul basszusklarinéton. Rövid, de igényes tanulmányok ezek, melyek,
különböző hangszereken keresik a mondanivaló és a hangzás egyensúlyát.
A
soron következő számnál műsorváltozás történt Fodor Beatrix betegsége
miatt. A kinyomtatott Sári József Ave Maria helyett, két viszonylag korai zongoradarab
hangzott el, az 1968-ban keletkezett Episodi, és az 1981-es Pillanatképek.
Főleg az első darabon érződik a modernitásra törekvés, a
hangsúlyozott töredékességben, a nagy hangközugrások jellemezte dallamvezetésben.
A második darab összetettebb szerkezetű, talán elmélyültebb is. A
műveket Balog József korrekt
zongorázással szólaltatta meg.
Az
est befejezéseként Sáry László 2001-ben keletkezett Fiori Musicali című szerzeményét
hallgathattuk meg. A trombitára és zongorára írt darab gyakran használja a
hangmagasság elcsúsztatásában rejlő lehetőségeket, melyre a
trombita kiválóan alkalmas. Ezáltal
lebegő, a tradicionálistól eltérő hangzásvilágot hoz létre, ami
üdítő frissességet kölcsönöz a műnek.
Trombitán
Horváth Bence, zongorán Gábor-Nagy Nóra játszott.
A
hangversenyt családias beszélgetés zárta, miközben a szerzők vendégül
látták a közönséget. Kár, hogy az előre kinyomtatott műsorból csak
nagyon keveseknek jutott:
1.
SÁRY László: Variazioni (1965)
2.
SÁRI József: Megkésett levelek (1989)
3.
SÁRY Bánk: Gárdonyi-dalok
(2013)
4.
SÁRI József: Novellette,
No. 6 (2008)
5.
SÁRY Bánk: Ének három
hangszerre (2012)
6.
SÁRY László: Két kép Vékony
Ildikó emlékére (2015)
7.
SÁRY Bánk: Légvár (2007)
8.
SÁRI József: Novellette.
No. 7 (2013)
9.
SÁRI József:Ave Maria (2011)
10.
SÁRY László: Fiori Musicali (2001)
Előadók:
Jónás Krisztina,
Fodor Beatrix - ének
Szepesi János - klarinét,
basszusklarinét
Horváth Bence
- trombita
Sáry László - tangóharmonika, zongora
Szalai
András
- cimbalom
Gábor-Nagy Nóra -
zongora
Házigazda:
Hollós Máté
SÁRI
JÓZSEF MŰVEI
KIADVÁNYOKBAN
„Sári
József Magyarország legjelentősebb zeneszerzőinek
egyike. Útját egyedül járva, nyugodt visszavonultságban dolgozta ki stílusát,
amely a nagy európai zenei hagyományokhoz kapcsolódik, ugyanakkor megragadóan
eredeti. Nagyon tisztelem őt mint olyan
muzsikus-jelenséget, amely talán a középkorban volt ismeretes.”
Kurtág György
Rövid darabok
a középfokú zeneoktatástól a koncertdobogóig.
A
zeneszerző fiatal fuvolás barátai esküvőjére komponált duója, amelyet
később két klarinéton is előadható.
Szellemes
rövid darabok zeneiskolásoknak: Bartók zsebórája, Amikor Sztravinszkij még
gyermek volt, A köszörűs, Szélkakas, Avar, Mobile
sine perpetuo, Önarckép.
Az
abszurd-színház sohase volt számomra idegen; mégsem gondoltam arra, hogy
egyszer azzal valami rokon félét írjak. Aztán egy kiállítás megnyitására kaptam
egy kompozíciós megbízást. Így keletkezett 1982-ben a Frag-Mente
című dalciklus. Az ősbemutatóra 1983-ban Giessen-ben
(NSZK) került sor. A mű öt tételből áll, amelyeknek a címei vagy
töredékesek, (tehát kiegészítést kívánnak) vagy részben elidegenített
szójátékok, emiatt lefordításuk nem mindig lehetséges. Például rögtön az 1.: Rast-Los (A "Los"
szótag sorsot is jelent). 3. ... unbeantwortet;
(válasz nélkül) a szójáték folyamán előfordul az "ólom" szó (Blei); ennek kapcsán sok anyag ólomtartalmára is
gondolhatunk. 5. Entscheidung? A döntés-képtelenség
gyakran katasztrofális helyzetekbe hoz bennünket... A
2. és a 4. cím jelentése világos, különösebb magyarázatot nem kíván.
Két
játszópartitúra
Sári József
portréja (www.fidelio.hu)
A
zeneszerző kommentárja a művekhez:
„A kompozíciók címének jelentősége manapság
fontosabbnak tűnik, mint korábban. Az előző stíluskorszakok
alapjaikban a hangzást, gondolkodást illetően nagyrészt egységes képet
mutatnak, a művek megkülönböztetéséhez elég a formára utaló
gyűjtőfogalom megnevezése (pl. szonáta, szimfónia, vonósnégyes).
Ezzel szemben korunk művészetének heterogén világa a címtől többet
követel, mégpedig utalást arra, hogy az előadó vagy a hallgató a mű
„megértéséhez” milyen irányba induljon el. Így értendők klarinétdarabjaim
választékos címei is.
Valet – e latin eredetű régies német kifejezés
búcsút jelent. Ezúttal szeretett és nagyra becsült mesteremtől, Szervánszky Endrétől búcsúzom. Azonos címmel megírtam
a darabnak klarinétra és vonósnégyesre szánt változatát is.
Sententiola – vélemény, vélemény-nyilvánítás.
Novellette című kompozícióim egy
szólóhangszerekre írt sorozat darabjai. A címmel az irodalmi elbeszélés
jelentésére utalok. A No.4-et eredetileg fagottra
komponáltam, 4/B jelzettel dolgoztam át klarinétra. A
No.6-os basszusklarinétra készült.”
Két kiváló
harsonásnak, Hőna Gusztávnak, illetve Burget Péternek ajánlott
Hőna Gusztáv (www.lfze.hu)
Burget Péter (www.bmc.hu)
technikailag igényes, de az előadónak sikerrel
kecsegtető szólódarabok. Az „Ananta” szanszkrit
szó, indiai istenséget jelent, a szerzőnek az ázsiai kultúrák iránti
vonzódására utal.
Rézfúvós ötös
Végh Sándor emlékére.
(Partitúra és szólamok)
A
zeneszerző fiatal fuvolás barátai esküvőjére komponált duója, amelyet
később két klarinéton is előadhatóvá árírt.
Négytételes
kompozíció 3 trombitára (vagy 2 trombitára és kürtre), 3 harsonára és tubára.
(Komplett szólamanyaggal.)
A szerző
három szólóművét tartalmazza a kotta. A szólóhangszerekre írt Novellette sorozat fuvolára szánt
No.8-as darabját, az ugyancsak fuvolán előadható, Gyöngyössy Zoltánra emlékező Epigraph-ot és a
pikolón
Gyöngyössy Zoltán (www.czeloth.com)
megszólaltatható Alkonyati
madárdalt. Ez utóbbit Ittzés Gergelynek ajánlotta
Sári, s a kotta mindhárom művét Ittzés Gergely adta
közre. A 9 oldalas kottát Sári József fuvolás kompozícióinak listája egészíti
ki a szólóktól a versenyműig.
Zeneileg és
játéktechnikailag igényes fuvolakettősök. Egyesek címe és zenei anyaga
zenetörténeti utalásokat tartalmaz: 1. Leporello
imája, 2. Hommage a Gy.
Ligeti, 3. Nemcsak az Istenek alkonya, 4. Az ördögi kör keletkezése, 5.
Csillagóra.
Matuz István (www.fidelio.hu)
A jelentékeny
zeneszerző életművében a fuvola szólóművek külön vonulatot
képeznek. Ezek nagy részét vonultatja föl a kotta. A hat kompozíció: Soledad, Arion éneke, A delfin
útja, Impetus, Legenda, Air. A műveket a
zeneszerző és
Ittzés Gergely honlapjáról
elemző előszava közreadó, Ittzés
Gergely segít értelmezni.
(22 oldal
kotta, 2 oldal szöveg)
Az
Elidegenített idézetek megismételhetetlen pillanat, sziget munkáim között. J.
S. Bach iránti mély hódolatomat kívántam benne különleges módon kifejezésre
juttatni. A mű háromtételes, és bár egyetlen hangja sem tőlem való,
mégis teljes egészében önálló értékű munkának tartom. Az első és
második tétel alapját Bach Das Wolhtemperierte
Klavier II. kötetének 20. számú a-moll preludiuma, a harmadik tételét pedig az I. kötet 10. számú
e-moll fúgája képezi. A komponálás módja abból állt, hogy az említett
darabokból csak azokat a hangokat „használtam fel”, amelyekre „szükségem” volt.
Az egyik „felhasznált” hangot a másikkal szünet vagy az előző hang
meghosszabbítása – helyenként speciálisan ritmizálva – köti össze. Minden egyes
hang tehát a bachi eredetivel azonos időpontban szólal meg. A
regisztertől viszont az első tétel kivételével eltértem, vagyis a
hangok név szerint továbbra is azonosak az eredetivel, de egy vagy több
oktávval följebb vagy lejjebb szólalnak meg. Mivel mindkét Bach-darab
erősen kromatikus, sikerült elérnem a darabjaim egy részére jellemző
szabad tizenkét fokú hangzást. A harmadik tétel második felében végül
„leleplezem” magam. Ezen a ponton ugyanis az e-moll fúga „elidegenítés” nélkül
szólal meg az én verziómmal egyidejűleg. Az elidegenített hangzást
szolgálja még, hogy a zongorát részben preparálva használtam. A mű ajánlása
az 1985-ös budapesti ősbemutató előadójának, Fellegi Ádámnak szól.
SÁRI JÓZSEF,
SÁRY LÁSZLÓ és SÁRY BÁNK MŰVEI
CD korongokon
SÁRI József
The Mill of Time No
2
Verfremdete Zitate
Farewell to
Glenn Gould
Balad, Attributes
Four Inventions
Concertino
Stereo HCD 31715
KORTÁRS MAGYAR ZENE
FAGOTTRA ÉS ZONGORÁRA
BOZAY Attila: Episodi
Op.2
PETROVICS Emil: Passacaglia
in Blues
DUBROVAY László: Cinque
pezzi, Scherzo
SÁRI József: Meditazione
VIDOVSZKY László: Solo
with obbligato accompaniment
KALMÁR László: Monologo
7a
SÁRY László: The Echoing
Green - Hommage a W. Blake
LENDVAY Kamilló: Three
Movements for Bassoon and Piano
Stereo HCD 31725
LENDVAY, Kamilló: Musica
la dolce - una serenata per archi
SÁRI József: Fossilien
HOLLÓS Máté: Omaggio
No 1
SZÖLLÔSY András: III. Concerto
DUKAY Barnabás: Incandecent
in the Fires
GAZDA Péter: Les Mysteres
de la naissance
Stereo HCD 31766
SOLOS
20th Hungarian
Works for Flute
DOHNÁNYI Ernő: Passacaglia
JEMNITZ Sándor: Sonata
SZERVÁNSZKY Endre: Five
Concerto Études for Solo Flutes
Nos 3, 5
VIDOVSZKY László: Versus No 2
SZEMZŐ Tibor: Wasser-Wunder
SÁRI József: Legenda
DUBROVAY László: Solo
No 8
KURTÁG, György: Hommage
a Bartók
Auf! Schwung!
Doloroso
Stereo HCD 31785
SÁRI József
Questions to Hillel
Pra-, Inter-
and Postludium
String Quartet
Belated Letters
Trois Hommages
Three Studies
Stereo HCD 31857
Hungarian Contemporary Organ Music
DURKÓ Zsolt: Assonance
LÁNG István: Organissimo
HOLLÓS Máté: Four
Meditations
SZATHMÁRY Zsigmond: Strophen
- for organ and tape
KURTÁG György: Eight
mouvements from Játékok Vol.6
SÁRI József: ... ma non troppo
Stereo HCD 31858
Hungarian Contemporary Choral Works
by PÁSZTI Miklós,
CSEMICZKY Miklós, HUSZÁR Lajos,
SÁRI József, BOZAY Attila,
KOCSÁR Miklós, KIRÁLY László,
DURKÓ Zsolt, HOLLÓS Máté
Stereo HCD 31956
Sound-Colour-Games
Hungarian Contemporary Works
for Flute Duets by
SZERVÁNSZKY Endre, SÁRI József,
BAKKI József,
MADARÁSZ Iván, LÁNG István, SÁRY László,
SZIGETI István, KOCSÁR Miklós
Stereo HCD 32181
AJÁNLÁSOK
Jereb Ervin: Monográfia (1970)
Székely
Endre: Rapszódia (1982)
Farkas
Ferenc: Bucinata (1990)
Kocsár Miklós: Rapszódia (1989)
Dubrovay László: Solo No
2 (1983)
Máté Viktor: Viatrone (1981)
Sári József: Ananta (1983)
Ránki György: Lúdapó meséi
Stereo HCD 32298
Sonnenfinsternis
No.
1.
No.
2.
No.
3.
No.
4.
Leoniden
Leoniden
Zenith
Zenith
Stereo HCD 32576
1 Az idő
szava (1988)
2 Az
ismétlődő ötös (1985)
Öt
melankolikus ének (1981) /
Szövegét
Georg Trakl verseiből Sáry
László állította össze
3 1. Einsame weiße Lichtung
4 2. Ein Brunnen singt
5 3. Von der Nacht
6 4. Ein Glockenspiel
7 5. Oh, Du milder Herbst
8 Ludus cromaticus (1987)
9 Emlék
(1987)
10 Telihold
(1986)
11 Kánon a
felkelő Naphoz (1987)
12 "...és a Nap? (1986)
13 Egy
akkordsor forgatókönyve (1975)
Stereo HCD 31643
1 Prelude for Four
Keyboard Instruments (1977-78)
2 -13 Twelwe Haiku Poems – for children’s chorus
14 Flowers of Heaven (1973)
Stereo HCD 32417
Stereo HCD 31392
Művek
ütőhangszerekre
Pebbel Playing in
a Pot (1976)
Versetti (1966)
Sunflower (1989)
Pentagram (1981)
Omphale's Spinningwheele (1985)
Miniatures (1989)
Stereo HCD 32179
KORTÁRS
MAGYAR EGYHÁZZENEI MŰVEK GREGORIÁN ÉNEKKEL
1 Gaudeamus omnes - introit (Gregorian chant)
2 Dobszay László: Kyrie
3 Gloria
4 Audi filia - graduale (Gregorian chant)
5 Zsolt
Serei: Tota pulchra es - alleluia
6 Gospel recitation / Evangéliumi
recitáció
7 Soós
András: Ave Maria - offertory
8 Dobszay László: Sanctus, Benedictus
9 Agnus Dei
10 Dilexisti iustitiam - communion
Mass for "Quinquagesima"
Sunday
11 Esto mihi - introit
(Gregorian chant)
12 Sáry László: Kyrie
13 Gloria
14 Tu es Deus - graduale (Gregorian chant)
15 Zoltán
Jeney: Jubilate Domino - tractus
16 Gospel recitation / Evangéliumi
recitáció
17 László Sáry: Credo
18 Sári
József: Benedictus es, Domine - offertory
19 Sáry László: Sanctus
20 Benedictus
21 Agnus Dei
22 Manducaverunt - communion
(Gregorian chant)
Stereo HCD 31770
SÁRY BÁNK MŰVEI
Titok
Jaj,
de sokat áztam, fáztam
Erdő,
erdő, erdő
Keserédes
No.
1. Tűzhimnusz
No.
2. Zápor
No.
3. Bájoló
Időharangok
No.
1. Őskori motívum
No.
2. Chanson
No.
3. Lied
Önarckép
fuvolára
Önfényvesztés
Harangok
Itt
és most
Stereo HCD
32435