elhunyt czeizel endre
A világhírű kutatóra Balogh László, a MATEHETSZ
elnöke emlékezik
1935-2015
Döbbenettel vettük a hírt, hogy 2015. augusztus 10-én eltávozott az élők sorából Czeizel Endre orvosgenetikus. Bár az elmúlt hetek aggasztó hírei miatt a fejünkben már próbáltuk elfogadni, hogy közeledik a vég, de a lelkünkben még reménykedtünk, hogy az őszi hónapokra újra felépül Professzor Úr, s régi dinamizmusát visszanyerve, újult erővel veti bele magát a munkába, ahogyan ez történt az elmúlt két évben. Most azonban már nem volt kegyelem, a gyilkos kór diadalmaskodott a gigászi küzdelemben.
Nehéz elfogadni, hogy nincs többé Czeizel Endre, s nem kevés időbe fog még telni, amíg ezzel a ténnyel megbarátkozik a tehetséggondozók, tehetségsegítők népes tábora, hiszen nagyon mélyen van bennünk mindaz, amit Czeizel prorfesszortól kaptunk szakmai és emberi hagyatékként. Mint az közismert, ő genetikusként szerzett nemzetközi hírnevet már fiatal korában, tudjuk azonban azt is, hogy a genetika egyik bázisa a tehetség-témakörnek. Így nem véletlen, hogy Czeizel Endre évtizedek óta kereste a választ arra a kérdésre, hogy mi a tehetség és a talentum, illetve ki a tehetséges és talentumos ember. A világhírű kutató első válaszadása a fenti kérdésre a „Sors és tehetség” című könyve volt 1997-ben, amely teljesen új alapokra helyezte a tehetség kibontakozásának, fejlődésének elméleti koncepcióját. Legnagyobb értéke akkori könyvének, hogy hadat üzent azon téveszme ellen, amely ezt fogalmazta meg: a „A tehetség utat tör magának.” A 2X4+1 faktoros modelljével bizonyította ennek a téveszmének a tarthatatlanságát, valamint gátló hatását a tehetség-keresés és -fejlesztés gyakorlati munkájára. A kutatások mellett a szakmai közéletben is jelentős szerepet vállalt Professzor Úr: a rendszerváltás éveiben, amikor nagy lendületet vett Magyarországon a tehetséggondozás fejlődése, a Magyar Tehetséggondozó Társaság felkérte őt az elnöki teendők ellátására, s ebben a pozícióban közel tíz éven át (majd azt követően örökös tiszteletbeli elnökként) segítette a magyarországi tehetséggondozás dinamikus fejlődését. Nagy szerepet vállalt abban is, hogy a magyar szakemberek bekapcsolódjanak az Európai Tehetségtanács (European Council for High Ability) munkájába, s hogy a külföldi kutatási eredmények eljussanak a magyar szakemberekhez. Az ügy iránti lelkesedése, személyiségének hitelessége nemcsak a Társaság tagjait érintette meg, igazi vezéralakja lett és maradt mindmáig a magyar tehetség-ügynek. Czeizel professzor lankadatlanul kereste tovább az elmúlt években is az újabb empirikus és tudományos érveket annak bizonyítására, hogy a környezeti tényezők nagyon fontos szerepet játszanak a tehetség kibontakozásában. Ezek pozitív hatása nélkül hiába születnek velünk kiváló adottságok génjeinkben, önmagukban kevesek ahhoz, hogy a gyakran rejtőzködő, szunnyadó tehetségünk kibontakozzék életünk során. Sorra jelentek meg az elmúlt években újabb könyvei a Galenus Kiadó sorozatában, amelyekben a kitűnő szerző egy-egy speciális tehetségterület (költészet, festészet, matematika, zene stb.) kiválóságainak fejlődését, alkotó munkáját elemezte. Legutolsó, néhány hete megjelent könyvében: „Tehetség, talentum - jó szerencse, semmi más?” (Galenus Kiadó, Budapest, 2015) is ezzel kapcsolatos gondolatát emeli ki a tehetségígéretekkel foglalkozó szakembereknek: „Könyvemnek fő üzenete tehát az: a tehetség jó szerencse, de a talentum, ’gyönyörű képességünk’ már az egyén és az emberiség tudatos tette és felelőssége.” Biztos vagyok benne, hogy ez a gondolat hosszú időn keresztül befolyásolja majd a tehetséggondozó szakemberek, szülők és az oktatási ügyekben döntéshozók gondolkodásmódját. Czeizel professzorra nemcsak a sikeres fejlesztő munka alapjául szolgáló nagyhatású tanai miatt fog a tehetséggondozó társadalom sokáig emlékezni, de az ügy iránti lelkesedése, elhivatottsága, személyes varázsa is igazi emberi értékeket jelentett. Ez is szerepet játszott abban, hogy meghatározó vezéralakja volt évtizedeken át a magyar tehetségügynek, vonzotta magához a tehetség-témakör iránt érdeklődő kutatókat, pedagógusokat, s személye megjelenítette a tehetséges gyerekekért felelősséget érző, humánus pedagógust is. Fájdalommal búcsúzva Czeizel Endre professzortól, ígérem: a magyar tehetséggondozók tábora tanításait, emberi példaadását tisztelettel és szeretettel megőrzi!
Balogh László, a MATEHETSZ elnöke
Czeizel EndrÉRE EMLÉKEZVE
könyveivel
Kiadó: Galenus
A
szerző öt nemzetközi (J. S. Bach, W. A. Mozart, L. van Beethoven, R. Wagner,
G. Verdi) és öt nagy magyar (Erkel Ferenc, Liszt Ferenc, Dohnányi Ernő,
Bartók Béla, Kodály Zoltán) zeneszerző-géniusz családfaelemzése alapján
kutatta a zeneszerzői géniuszság gyökereit.
E
kivételes tehetség korai jelentkezése („csodagyermekek”) mellett a muzsikus
talentumok családi halmozódása igazolja az öröklődés szerepét, amit
felerősít a gyakorta muzsikusszülők közvetítette családi minta és az
ő tanító tevékenységük.
A
muzsikusok előfordulása a családban a piramismodellnek felel meg.
A nagyapáknak szép hangjuk volt, a fiaikat már taníttatták zenére, akik az
unokák zenei tehetségének kibontakoztatását még inkább serkentették és így
ők jelentették a csúcsot (vagyis az említett zeneszerzőket), majd az
ő gyermekeikben és unokáikban, ha voltak, a zenei képesség fokozatosan
visszatért a társadalmi átlaghoz.
A
vizsgált zeneszerzők géniuszságának alapját kivételes zenei talentumuk
mellett kreativitásuk jelentette, ezáltal váltak képessé saját, új zenei
világuk megteremtésére.
A gének szerepe a géniuszság létrejöttében jelentős, míg az átlagos
képességűek nagy tömegében minimális.
A családfa értékelése alkalmas a zeneszerzők szerelmeinek és
gyermekvállalásainak, ezen keresztül személyiségüknek a bemutatására is.
Az emberi faj képessé vált a testi örömök mellett a szellemi élvezetek
megízlelésére is, a zene adta gyönyörűség az emberiség csodás ajándéka.
A kutatások alapján mondhatjuk, hogy a zene különb emberré tesz.
E vizsgálat egyik meglepő eredménye szerint a magyar
zeneszerző-géniuszok átlagos élettartama 78 év volt, ez sokkal hosszabb,
mint a korabeli férfilakosságé.
Lehet, hogy ebben a zene csodás hatása is szerepet játszhatott?
(Dr. Czeizel Endre)
Kiadó: Galenus
Könyvemben azt próbálom bemutatni, hogy mi a tehetség
és talentum, illetve ki a tehetséges és talentumos ember. Hiszen az
adottságok-birodalmát, és ezen belül a tehetséget a fogantatáskor
összetalálkozó két ivarsejt egyesüléséből kialakuló DNS-makromolekula
határozza meg. S ez a jó szerencsétől függ. De hogy az adottságokból mi
fog megvalósulni és az ígéreteknek tekinthető tehetséges gyermekekből
lesz-e a talentum, az már nem a szerencsén múlik. Ezt már a családi környezet,
az iskoláztatás, a kortársi hatások és a társadalmi lehetőségek döntik el,
valamint a szabad akaratunk, hogy mennyire vagyunk képesek kiaknázni kivételes
adottságainkat.
Kezdetben a sikeres emberek közé a legmagasabb
rangúakat és a leggazdagabb embereket sorolták. Később a különböző
intelligencia-tesztekben legmagasabb pontszámot elérőket vélték a
legtehetségesebbnek. Jelenleg sokkal bonyolultabbnak tartjuk a tehetség–talentum
eredetét, minthogy egyetlen megközelítés alapján meghatározható lenne. A
kiemelkedő teljesítmény gyökereivel, létrejöttével, tudatos
elősegítésével egy új tudományág foglalkozik és ez a kreatológia. A kreatológia alapvető célja a tehetségek
felismerése, ápolása-gondozása, fejlesztése, és ez döntően a pedagógia
szakterületéhez kapcsolódik. A természettudományos háttér sem hagyható azonban
figyelmen kívül, és hivatásom jogán magam elsősorban genetikai és orvosi
nézőpontból emelek ki fontosnak vélt elemeket, mint pl. a sors-faktort.
Ugyanakkor a közös nyelv megtalálása érdekében a könyv első három
fejezetében összefoglalom a kreatológia alapfogalmait.
Könyvem
fő témája a potenciális tehetségek, valamint az adottságaikat már igazoló
talentumok egészségi állapotának és betegségeinek, vagyis sorsuknak
áttekintése. Az emberi alkotóképességgel foglalkozó új tudományág, a
kreatológia korszerű ismeretei hazánkban is mind ismertebbekké válnak a
tehetségfejlesztésben elkötelezett szakemberek kis csapatának
köszönhetően. Végül orvosként összefoglalom azokat a lehetőségeket
is, amelyek az orvosi genetika nézőpontjából az emberi tehetség
felvirágoztatására és hasznosítására alkalmasak.
Könyvemet elsősorban a téma iránt
érdeklődő pedagógusoknak szánom, akik elismerését, sőt
szeretetét az elmúlt években oly jólesően megtapasztalhattam. Emellett
azonban reményeim szerint a gyermekek tudatos nevelésére vállalkozó szülők
számára is hasznosak ezek az ismeretek. Végül mindazoknak is ajánlom könyvemet,
akik az emberi tehetséget, legnagyobb természeti kincsünket, jobban akarják
érteni és hasznosítani.
(Dr. Czeizel Endre)
Kiadó: Galenus
A
szerző legújabb Festők, gének, szégyenek című kiadványa olyan
kivételes talentumú festőművészek családfa elemzéseire fókuszál, mint
Zichy Mihály, Székely Bertalan, Munkácsy Mihály, Szinyei Merse Pál, Mednyánszky
László, Csontváry Kosztka Tivadar, Rippl-Rónai József, Ferenczy Károly, Gulácsy
Lajos, Czóbel Béla, Egry József, Farkas István, Kassák Lajos, Derkovits Gyula,
Szőnyi István, Moholy-Nagy László, Vajda Lajos, Victor Vasarely, Kondor
Béla, Gruber Béla. A könyvet a festőművész géniuszok idézett
gondolatai, valamint gyönyörű festményeik reprodukciói teszik izgalmas,
egyedülálló olvasmánnyá. "A zeneszerző-, költő- és
természettudós-géniuszok után a festőművész-géniuszok gyökereinek,
vagyis kivételes talentumuk okainak kutatására vállalkozom e könyvben.
Természetesen megint szokásos módszeremmel, családfájuk elemzése alapján.
Teljesítményük értékelésekor újra a 2 x 4 faktoros talentummodellt hívom
segítségül. Vizsgálatom alanyai csakis a nagy magyar festőművészek
lehettek, kiválasztásukkor három szempont vezérelt. 1) Élők nem
kerülhettek be 20 fős "válogatott csapatomba", 2) általános
hazai megítélésük során a Magyar Életrajzi Lexikont és a Kieselbach Tamás által
a szakértők körében végzett kutatást fogadtam el mérvadónak, de 3) a XX.
századi nemzetközi értékelést is figyelembe vettem. A magyar és nemzetközi
mesterek összehasonlíthatósága céljából Leonardo, Brueghel, Munch,
Toulouse-Lautrec és Picasso családfáját is értékelem. A családfaelemzés
melléktermékeként megismert életrajzi adatok is érdekesek, például, hogy milyen
sokan vettek feleségül képzőművészeket és mennyire gyakori közöttük a
gyermektelen. A genetikai elemzés szerint szüleik és testvéreik között
festőművész nem fordult elő, ezzel szemben a 24 felnőttkort
megélt gyermekük közül 8 (33%) ugyancsak képzőművész, a 11 fiúból
viszont 6 (55%)! A genetikai értékelés szerint tehát az apákban érvényesül az "alapítók
hatása", ők családi előzmények nélkül törtek az egekbe, majd a
kivételes képzőművészi talentum gyermekeikben halmozottan fordult
elő. A vizsgált kivételes festőművész-talentumokra az átlagost
meghaladó általános értelmi képesség nem volt jellemző, speciális vizuális
tehetségük döntötte el pályaválasztásukat, jelenlegi művészettörténeti
értékelésüket elsősorban kreativitásuk mértéke határozza meg, és miután
rátaláltak művészi küldetésükre, nagyon motiváltan, energiájuk teljes
bevetésével törekedtek életművük kiteljesítésére. A vizsgált
festőművészek többsége rossz tanuló volt, mindig belső
indíttatásukból, általában apjuk ellenkezése mellett választották e pályát, és
többségük fiatalon képes volt talentumukat igazolni. A
képzőművész-talentum eredetének szellemi háromsága a speciális vizuális
tehetség, a kreativitás és az ezeket színező általános értelmesség,
amelyek leginkább a komplex vizuális tehetség sokgénes modelljével írhatók le.
Sajnálatos módon a nemzetközi lexikonokban és nagy múzeumokban a
festőművész- géniuszok között magyart nem, vagy csak kivételesen
találhatunk. Pedig sok nagy magyar festőművész kivételes talentuma
nem maradt el a világhírt elért külföldi társaikétól, csak éppen a magyar
kultúrpolitika gyengesége miatt nem sikerült különleges teljesítményüket a
határokon túl elfogadtatni. Éppen ezt a szégyent kívánom hangsúlyozni könyvem
címében is."
(Dr. Czeizel Endre)
Kiadó: Galenus
"Korábbi
Költők-Gének-Titkok (2000) című könyvemben a legnagyobb magyar
költők családfaelemzésére vállalkoztam, mivel - ahogy korábban már az
ókori görögök felismerték - a kivételes költői tehetség korán
megmutatkozik, és erre születni kell. A magyar költőgéniusz palántákból is
úgy tört ki korán e tehetség, mint a láva a vulkánból. Nem volt náluk
szülői ráhatás (Berzsenyi Dánielt és Petőfi Sándort inkább
bántalmazták e "haszontalan" passziójukért) vagy pedagógusi segítség.
A családfák értékelése arra utalt, hogy a szüleik között költő nem fordult
elő, és ez vezetett az ún. gejzírmodell megfogalmazásához. A
költőgéniuszok a "semmiből jönnek, az egekig szárnyalnak, majd
visszatérnek a semmibe" (sokaknak gyermekük sem volt). A magyar
költőgéniuszok életének megismerése azonban döbbenetes erővel
igazolta szörnyű sorsukat, amely a társadalmi értetlenség és önártásuk
eredőjeképpen a vártnál sokkal korábbi halálukhoz vezetett. Ők is
Arany János szőlősgazdájának a példáját követték: ha már a jég úgyis
elverte a termést, akkor ők is hozzájárultak elpusztításukhoz. Ez
indokolta másik róluk írt könyvem címét: "Aki költő akar lenni,
pokolra kell annak menni?" (2001). Célom annak megértetése volt, hogy az
emberi tehetség a legnagyobb természeti kincsünk és ezen belül a géniuszok, így
a kivételes költői talentumok jelentik e kincs legértékesebb, mindenképpen
társadalmi védelemre szoruló megnyilvánulását.
Minden szerzőnek jól esik hallania, hogy könyvük már nem kapható, pedig
sokan keresik a boltokban. Éppen ezért is javasolta állandó patrónusom, a
Galenus Kiadó, hogy szívesen kiadnák újra e műveimet. Korábbi két könyvem
fontosabb mondanivalóját most egy kötetbe ötvözve tesszük közzé, remélve, hogy
ilyen formában is elnyeri olvasóim tetszését."
Dr. Czeizel Endre
***
Mesterkurzus - Czeizel Endre
„Kéretlen útravalók” c. előadása (VITAL TV felvétele-Youtube átvétel)
https://youtu.be/Lo5ByQDIs0M?list=PLSgqpzQogcFGPvkSCdyJS7IFrhWk89bXY