Adagio & Allegro
Devich Gergely első hanglemezfelvételéről
Szokatlan
fordulat lemezkritikát születési dátummal kezdeni, mégis, ezesetben indokolt.
Devich Gergely 1998. június 28-án született. Tehát, még nem töltötte be 17.
életévét, amikor már megjelent (zongorakíséretes) szólólemeze. Ráadásul,
korábbi egyedülálló teljesítményével érdemelte ki ezt a lehetőséget:
korábbi versenysikerei ismeretében tavaly az MTVA felkérésére ő képviselte
hazánkat az Ifjú (más forrásokban: Fiatal, de mindenképp 20. életévüket be nem
töltött) Zenészek Eurovíziós Versenyén, Kölnben, ahol III. díjat nyert (tájékoztatásul:
a verseny fennállása során ő harmadik magyar versenyző, s az egyetlen
díjazott). Indokoltan jutott neki 2014-ben Junior Príma Díj is! A zuglói Szent
István Király Zeneiskola egykori kiválósága (Antók Zsuzsanna növendéke)
jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem előkészítő
tagozatának hallgatója (főtárgy-tanára Mező László, kamarazene órákra
nagyapjához, Devich Jánoshoz jár, aki tehetséges unokájának átörökítette
hangszerét (a több száz éves instrumentum az itáliai Testore család
műhelyében készült).
A
muzsikus-család szép reményeket betöltő sarja – a Wikipedia szerint
2008-ban kezdődtek pályafutásának aktív évek – több rangos zenekarunkkal
(karmesterünk vezényletével) felhívta magára a figyelmet. A hangfelvételen,
amely tavaly októberben és decemberben készült a Hungaroton stúdiójában, édesanyja,
Kovalszki Mária kíséretével játszik. Érdemes röviden elidőzni ennél a
ténynél, hiszen a stúdió idegeket-érzékenységet próbáló légköre felnőtt,
profi művészek teljesítményét is befolyásolja. Hiába az ismétlés, a
korrekció lehetősége, hiányzik a hallgatóság, az a bioáram, amely a zene
szentélyévé tudja varázsolni a koncerttermet, amennyiben a közönséget megérinti
az előadó közvetítésével a művek varázsa. Az anyai közreműködés
minden bizonyosan otthonosabb légkört teremt, de aki végighallgatja a
felvételt, annak korántsem ez tűnik fel. Kovalszki olyan
muzsikus-partnernek tekinti a fiát, akivel közösen tolmácsolják a műveket
(ha úgy tetszik, a szerzői – illetve átírói – szándékot). Néha már-már
Gerald Moore elhíresült könyvcíme jut eszünkbe (Túl hangos vagyok?) – de fia
jól veszi az akadályokat, és így az eredmény: széles dinamikai skálát kiaknázó muzsika-folyam.
Hat szerzőtől (Schumann, Fauré, Kodály, Mendelssohn, Saint-Saëns,
Rachmanyinov) tíz művet (illetve tételt) hallunk, némelyiket átiratként.
Hazánkban, ahol olyan gordonkások kényeztették-kényeztetik a zenebarátok
egymást követő nemzedékeit, mint Perényi Miklós, Fenyő László, Várdai
István, fogékony hallgatóságra talál a remek csellista. Devich Gergely
játékában az a kettősség megragadó, hogy fiatal korát meghazudtoló –
nemcsak érettséggel, de – magától értetődőséggel muzsikál. Remek
formaérzékkel „fogalmaz” a romantika nyelvén, egyszerre érezzük játékának
(személyiségének) közvetlenségét és azt a felkészülés során kialakult
profizmust, amellyel „időzít”: csúcspontokat, hirtelen megtorpanásokat,
indulatot és érzelmet. És ami talán a legfontosabb: máris minden pillanatban el
tudja hitetni, hogy „ott és akkor” az a legfontosabb – minden bizonnyal azért
hisszük el neki, mert nem a (hangfelvétel esetében: potenciális, arctalan)
közönségnek játssza el ezt szerepként, hanem „ott és akkor” ő is úgy érzi (másként
aligha tudná áthatni minden hangját a játéköröm). Nem utánoz, nem másol,
szuverén módon vállalja elképzeléseit. Kóstolgatja az élet színeit és
hangulatait, nem restelli érzéseit (Schumann bensőséges dallamai
szívszorítóan szépek a tolmácsolásában), általában az érzelmességet – majd
ifjonti lelkesedéssel nekilendül, száguldozik vagy éppen virtuóz
„tűzijátékot” varázsol. Petárdái nem talmi szemfényvesztő
alkalmatosságok, hanem atmoszféra-teremtő lehetőségek.
Mondják,
a nagy művészek „belejátsszák” magukat hangszerükbe, s az – avatott
kezekben – többlet-kommentárral gazdagítja az interpretációt. Úgy tűnik,
Devich Gergely nemcsak Devich János gordonkájának a húrjaihoz, hanem az emberi
lélek rezdüléseihez is kivételes empátiával közelít.
A
CD-borítón farmeres fiatalember ül a lépcsőn, s miközben befelé néz
tűnődő tekintete, gondos figyelemmel fogja magához hangszerét.
Érzik egymást.
Fittler Katalin