Kortárs-kották,
szólistáknak
Az Akkord Zenei Kiadó tudatos-elhivatott kiadáspolitikával
szinte kizárólag a hazai szerzők műveit jelenteti meg, jobbára
kamaraműveket; olyan apparátusokra tehát, amely megszólaltatása viszonylag
kevés előkészülettel megszervezhető. Keskeny ez a torta-szelet, ám
ínyenceknek való: repertoárbővítő, szakmai fórumokon viszont
megkülönböztetett érdeklődésre számot tartó. A legkisebb apparátusú kamaraegyüttes:
a szólista – ilyenkor a játszanivalóhoz mindössze egyetlen vállalkozókedvű
hangszeres szükséges. És még valami, előfeltételként: hogy az új
daraboktól nem elzárkózó előadó tudomást szerezzen arról, hogy számára is
tartogat valami érdekességet-újdonságot a kottapiac.
Méltányos, hogy a brácsásokkal ne csupán a
brácsás-viccek területén foglalkozzunk. Terjedelmes kompozíciót,
életművének 542. opuszát nekik szánta Rózsa Pál. Viola sola – ezt a címet adta négytételes
művének. Ez a
címadás jellemző a szerzőre: kerüli a
hangzatos-blikkfangos megnevezést, s ezzel voltaképp nem könnyíti meg a darab
útját a játékoshoz (s ezáltal a közönséghez).
Szimpatikus ez a szerénység, amely egyúttal azt is szolgálja, hogy teljes
egészében rábízza a brácsásra művének értelmezését. Érdemes tehát
mindenképp kézbevenni a kiadványt, beleolvasni és
eljátszani. Korántsem arról van szó ugyanis, hogy személytelen lenne a darab!
A négytételes kompozíciót célszerű teljes
egészében megtanulni, a ciklikus mű így válik teljessé – de a
hangszerjáték alsóbb fokán is érdemes egy-egy tétel kidolgozásával foglalkozni.
Mielőtt részletesebben foglalkoznánk az egyes
tételekkel, érdemes még valamire felhívni a figyelmet. A kiadvány végén rövid
„ismertető” olvasható a szerzőről. Tényleg csak madártávlatból
is feltűnő, egyedi életrajzi adatokat tartalmaz (nem feleslegesen;
amikor egy-egy nemzetközi zeneszerzői versenyt megnyert valamely
művével, főként akkor irányult Rózsa Pálra az érdeklődés
reflektora –
Rózsa
Pál (BMC)
a visszahúzódó alaptermészetű szerzőnek
nevével is ritkán találkozik még a gyakorló muzsikusok felnövekvő
generációja is), utána viszont érdekes mondat olvasható: „Tanárainak hatása
kezdetben erősebben érvényesült, később mindinkább olyan zenét írt,
amely több harmóniai, ritmikai és dallami fogódzót ad a hallgatóknak.” Legyen ez
bíztatás mindazoknak, akik bátortalanul ódzkodnak attól, hogy letérjenek a zeneirodalom
járt ösvényeiről!
Introduzione címet visel a(z önállóan
is zárt egységet képviselő) nyitótétel. Elégikus gesztussal kezdődik,
amelyről csakhamar kiderül: életérzés kifejezője. Olvastatja magát a
kotta, mint egy érdekesen kezdődő novella – tudni akarjuk a
folytatást. Az érzés (érzelmi állapot) kibontakozik, s hullámokban törik fel a
(különböző szempontokból) variált ismétlődések során.
Érzelmi-indulati íve van a tételnek, s ennek kifejezéséhez választékos
játékmódokat igényel a szerző. Tehát, a tartalmi kifejezést szolgálják a
különböző technikai megoldások – a felkészült brácsás szinte észrevétlenül
veszi az akadályokat (rendkívül hasznos,
hogy figyelmes kottaolvasásra késztetnek az utasítások –
a középfokon tanulók idejekorán hozzászokhatnak a komplex tájékozódáshoz).
Éles kontraszttal következik a II. tétel: Perpetuum
mobile – a visszatéréses háromtagú formán belül a középrész megint csak a
személyes tónust, hangvételt részesíti előnyben.
A III. tétel, az Elégia a kétnegyedes metrum keretei
között sajátos ritmikai képlettel gondoskodik atmoszféra-teremtésről. A
triola és a tizenhatod-csoport egymásutánja korántsem ritmusgyakorlat-jellegű;
variált formáiban is az érzelmi töltés hullámzását érzékelteti. Ugyanezt a célt
szolgálják a szerző részletező előadási utasításai – s itt
megtapasztalhatja az előadó a dinamikai utasítások relatív voltát is; a
darab a pp-tól mf-ig terjedő sávban mozog – csak a búcsúzó gesztusdallam
hull alá forte kezdetről.
Attacca következik a IV. tétel, Conclusione,
amely meggyőződésem szerint önmagában is megszólaltatható (az attacca jelzést az indokolja, hogy a III. tétel –
barokk-tételpár kapcsolatokra emlékeztetően, harmóniailag „nyitva marad” –
igényli a folytatást). Itt az ismertetőben említett „fogódzók”-at a kvartlépésekből emelkedő kezdőtéma
adja, amely más-más magasságban, néha elrajzoltan-variáltan jelenik meg.
Ha hihetünk a szerző által megadott
időtartamnak, bő húsz percnyi játszani-
illetve hallgatnivalót ad a mű. (A-1217)
A szólóhangszerre-komponálás azt a lehetőséget
is magában rejti, hogy a hangszer-adta lehetőségek (néha drasztikusan
kiszélesített) keretei között adjon hangot mondanivalójának a szerző.
Kétségkívül lehatárolás ez bizonyos értelemben – különösképp, ha valakinek legkedvesebb/legkifejezőbb
hangszere a zenekar. Nem véletlen, hogy ilyenkor előtérbe kerül a
szerző hangszer-ismerete, tehát, annak felmérése, hogy „meddig lehet
elmenni”. Vagyis, egyrészt, hogy mi játszható a hangszeren – másrészt, hogy a
kívánt kifejezés milyen eszközökkel adható leginkább vissza. Nem véletlen, hogy
Láng István kamara- és
szólóhangszeres művei a hangszerjáték magasiskoláját feltételezik,
érett-kiforrott muzikalitást. Mert a játszanivalónak sajátos nehézsége abban
rejlik, hogy ki kell hámozni a kottaképből a tartalmi szándékot is –
vagyis, nem elég mechanikusan megvalósítani az utasításokat. Kihívást jelent a
nagybőgősök számára a Pezzo strepitoso. Ez a hangos (lármás, zajos) darab két
kottaoldalon
elfér – időtartama 8-9 perc. Érzelmi-indulati
tartalma könnyen feltérképezhető: inquieto (azaz
nyugtalanul) kezdődik, energikusan folytatódik, majd szenvedélyesen
folytatódik
(eközben az ütemvonalak nélkül lejegyzett mű
tempója mérséklődik), végül visszatér a kezdet tempója, s egy óriási fokozás(indulati
Láng
István: Nagygyörgy Sándor portréja az 1970-es évek első feléből
kisülés) után – emlékezetes-szép – halk summázattal
ér véget. A darab komoly kihívás olyan értelemben is, hogy felépítése minden
egyes eljátszás alkalmából előadóművészi aktivitást igényel. Nincsen
benne töltelékanyag-jellegű „üresjárat”, vagyis az első hangtól az
utolsóig intenzív művészi jelenlétet követel meg az előadótól. Ha úgy
tetszik, minden alkalommal produkciót (tehát sokadik eljátszáskor sem
reprodukciót). Olyan monológ, amelynek az „itt és most” megszületés-élménye ad
mindenkor aktualitást. És ha ezt tekinti feladatának az előadó,
másodlagosnak tekintheti a technikai nehézségeket – azok előre kigyakorolhatóak…
Ha lenne nemzetközi nagybőgős-verseny, a szabadon választható
kortárs-művek sorában mindenképp ott lenne a helye! (A-1218)
Fittler
Katalin
.
AZ
AKKORD ZENEI KIADÓ ÚJ KIADVÁNYAIBÓL: