Balog József Liszt Transzcendens etűdjeit
játssza
Vannak
elhíresült szerények – akik köztudottan azok. De hogy is került ez a
köztudatba? Saját bőrömön tapasztaltam meg eme híres szerénység
megkérdőjelezhető voltát; miután a köztudat-sugallta értékrendnek
megfelelően értékeltem híres szerénységeket, kénytelen voltam szembesülni
ezzel az ellentmondással. Vagyis, hogy gyanús, ha valakiről mindenki
híreszteli a szerénységet. Saját használatra hosszú távú programként
megfogalmaztam magamnak a szerénység-keresést (amit persze értékelhetünk
PR-hiányként is).
Nos, korántsem
akarom felértékelni gyűjtő-tevékenységemet, amikor egy olyan művészt
van módom értékelni, akiről – eddigi pályája ismeretében – kétségkívül
elmondható, hogy szerény.
Balog
József is áldozatul esett/esik annak a zsurnalista-betegségnek, hogy azt, aki
korán sikert arat, akkor is tehetséges fiatalként értékeli, amikor már nála
évtized(ek)kel fiatalabbak is hallatják hangjukat. Szenvedő alanya ennek a
már-már bevett formulának – annál is inkább, mivel így korántsem a művészi
pályáját kíséri a szakma érdeklődő figyelme. Mindehhez járul, hogy az
1979-ben született zongoraművész 24 éves korától tanít – így a párhuzamos
életrajzok közül az egyik (a tanáré) nem tart igényt a nyilvánosság
érdeklődésére, míg a másik, az előadóművészé háttérbe szorult.
Nem lenne ez törvényszerű, hiszen megannyi turnézó művészünket
jegyzik oktatóként felsőfokú intézményeink (jóllehet, óráik jelentős
részét tanársegédek illetve helyettesek tartják meg), mégis, Balog József sorsa
ezt példázza.
Miközben
szakmai életrajza hemzseg értékes adatoktól; versenygyőzelmektől,
elismerésektől. De úgy tűnik, aki (bármi okból) nem kerül
rendszeresen koncertező művészként a köztudatba, annak
időről időre meg kell küzdenie a – miért is? Hogy polgárjogot
nyerjen a zenekedvelők tudatában, hogy számon tartsák művészi
rangjának megfelelően.
Persze,
enélkül is lehet teljesíteni: muzsikálni, dolgozni. Annál is inkább, mert az
elismerések közben lassan-csendesen gyülekeznek, s talán egyszer bekövetkezik
egy látványos „áttörés”. Addig viszont zongorázik, őszintén-szívből
az a szomorú tekintetű művész, akinek képét a CD borítóján látjuk.
Vagy talán nem is szomorú? Talán csak épp messzebbre néz (netán befelé, mint a
németalföldi festők képeinek alakjai), esetleg belső hangokra figyel?
Akárhogy is, játéka megint élményt kínál hallgatóságának.
Nem
lenne haszontalan a könnyen hozzáférhető életrajzok adataiból
„keresztszálasan” kifejteni a Liszttel kapcsolatosakat (és minden bizonnyal
vannak olyanok is, amelyek nem kerültek publikálásra), s kiderülne: a
jelentős, több stílust felölelő repertoárral rendelkező
zongoraművész munkásságában központi helyen szerepel a romantika, s azon
belül is Liszt Ferenc muzsikája.
Van
valami „eszköztelenség” a játékában – szinte rekonstruálhatatlan, hogyan képes
ilyen önfeledt muzsikálásra, amikor a játszanivaló kétségkívül nehéz. Szokás
hangoztatni, hogy fejlődött a játékosok technikája (lám, ami egykor
transzcendentális volt, napjainkban akár a középfokon tanulók számára is
elérhető) – mégis, nem ritkán annak lehetünk tanúi, hogy érezzük a
leküzdött nehézségeket.
Paradoxonnak
hat, de Balog Józsefnek a virtuozitása is „eszköztelen”. Annyira sajátja a
játszanivaló, hogy szinte önkéntelenül kelti hangzó életre a liszti remekeket.
Furcsa, miközben gyönyörködtet, sohasem késztet olyasfajta elragadtatásra, ami
a kivételes teljesítménynek jár(na). Pedig éppen ez a sajátossága –
művészi magatartásának. Amit jobb híján neveznék szerénynek.
Ezek az
etűdök lehetnek hangosak, gyorsak, sohasem a csillogásuk ragadja meg a
figyelmet. Közlendője van Balog Józsefnek, azt halljuk, amit ő
kiolvasott a kottából (sajnos, a kísérőfüzet adataiból nem derül ki,
milyen kiadású kottából játszott). Arra sem érez késztetést a hallgató, hogy
„titkát” kutassa – megelégszik annyival, amennyit a hangfelvétel kínál.
Legfeljebb arra figyel fel, hogy a formálásban meghatározó szerepet játszik a
metrika. Amikor elkezdődik egy-egy etűd, néha alig érzékeljük az
„ütemmutatót” – a tartalom határozza meg a zenélés folyamatát, majd egy fontos
pillanatban hirtelen a „helyére kerül” minden, és mintegy nézőpont-váltással
követjük tovább a folyamatokat.
Balog
József zongorázása személyes – megszólítja a hallgatót, s így fordulhat
elő, hogy a hangfelvétel magányos hallgatása is közösségi érzést
eredményez.
Fittler Katalin