Fúvósparadicsom – a Salzburgi Ünnepi Játékokon
Amikor
egy évtizede a Bécsi Filharmonikusok néhány lelkes tagja arra vállalkozott,
hogy fiatal tehetséges fúvósmuzsikusok számára különleges zenélési
lehetőséget teremt, általános tetszést aratott az ötletük. A zenekar,
amely 1922-tól rendszeresen részt vesz a Salzburgi Ünnepi Játékokon (zenekari
hangversenyeken csakúgy, mint operaelőadások kísérőegyütteseként),
méltán érzi magát otthon a Salzach partján. A közönség és a szakma szeretete és
elismerése övezi, a művészi teljesítményen túl a rendkívüli igénybevétel
vállalásáért. Mert bármilyen körültekintően végezzék is a beosztást, az
egyes muzsikusokra háruló feladat kétségkívül óriási. A zenekari fúvósok pedig
– a partitúrák adottságaiból következően – gyakran látnak el
szólista-rangú feladatokat, ugyanakkor a vonós-összjáték is rendkívüli
figyelmet igényel. Ráadásul, egymás szomszédságában, gyors egymásutánban kell
játszaniuk különböző stílusú kompozíciókat, köztük régi repertoárdarabokat
és újdonságokat, nemegyszer ősbemutatókat. És hiába a zenekar régi
gyakorlata, mindig vannak új tagok, vagy legalábbis olyanok, akik életükben
először találkoznak egyik-másik partitúrával. Ez a mindennapi életben is
otthonos jelenség itt attól nyer rendkívüli jelentőséget, hogy voltaképp
sohasincs idő a regenerálódásra, a kipihenésre, a rákészülésre és az
utólagos kielemzésre. Mint egy szűkmenetes kánonban, szinte egymást érik
az új feladatok – és közben számolniuk kell azzal, hogy az egy-egy
előadásukat meghallgató számára korántsem vigasztaló, ha előtte és
utána mindig remekeltek…
A
koncentrált igénybevétel közben akár aktív pihenésnek is tűnhetett a
fiatalokkal való együttmuzsikálás. Ami azt megelőzte, a szürke
eminenciások megannyi hálátlan munkája. A résztvevők kiválasztása, a
tervezett műsor kottaanyagának a megküldése (más szinten: a műsor
szólamanyagának betanítása), aztán a gyakorlati szervezés az utaztatásokkal és
elszállásolásokkal – mindez feledésbe merül, amikor színpadra lép a Bécsi
Filharmonikusok muzsikusainak társaságában a sok fiatal.
Az
első-fecske próbálkozást rendre követték a többiek, s idén elérkezett
fennállásának 10. évfordulójához ez a különleges muzsikálási alkalom.
„10.
Sonderkonzert der Wiener Philharmoniker” – hirdeti a meghívó, amelynek
kézhezvételében elsősorban a 70 ifjú fúvóstehetség hozzátartozói
érdekeltek, meg azok az ifjúsági fúvósegyüttesek, amelyekben játszanak, s
általában az alap- (és közép)fokú fúvósoktatásban résztvevő tanárok és
tanulók. S a koncentrikus körök a zenebarátok legszélesebb rétegeiig
tágíthatóak.
Általában
a Dom előtti téren kerültek megrendezésre ezek a bonus-koncertek (mindig
ingyenesek, ám a hallgatókat csak számozott jegyek birtokában engedik be a
nézőtérre), ami annyiról hallgatóbarát megoldás, hogy akinek nem jutott jegy,
a szabadtéri közös légtérben az elkerített területen kívül is részesült a
fiatalok muzsikálásának élményéből.
Idén a
Felsenreitschule adott otthont az ünnepélyen-jubileumi hangversenynek. A zene
eme sziklatemplomában pódiumra lépni: életreszóló élmény lehet – és
feledhetetlen azoknak is, kik esetleg csak ilyenkor jutnak be erre a
nézőtérre.
Salzburg
város, továbbá a tartomány ifjú tehetségein túl Felső-Ausztriából is
érkeztek résztvevők, szám szerint hetvenen (köztük néhány
ütős-játékos is). Az ünnepi alkalomhoz ünnepi öltözet kívánkozott; a
külföldi csak ámult azon, hogy milyen természetesen hordják a népviseleti
öltözetet a fiatalok.
A
résztvevőkhöz – szólamvezetőként – a Bécsi Filharmonikusok tapasztalt
muzsikusai társultak: Wolfgang Breinschmid (fuvola) Alexander Öhlberger (oboa),
Hannes Moser (klarinét), Harald Müller (fagott) Gotthard Eder
(trombita/szárnykürt), Lars Michael Stransky (kürt), Mark Gaal
(tenor/eufonium/harsona), Paul Halwax (tuba) és Thomas Lechner (ütők). Az
együttes Karl Jeitler irányításával játszott. A vasárnapi matinékoncertre
pénteken érkeztek a résztvevők, s egynapi intenzív munka után elismerésre
méltó színvonalú összprodukciót hoztak létre.
Műsoruk
nyitószáma Julius Fucik Marinarella-nyitánya volt, s az átiratok sorát Hans
Pernklau Hesseni indulójával, ezzel a Felső-Ausztriában hagyományos
tétellel zárták. A Diótörő Virágkeringőjét a Bajazzók prológja
követte, majd Johann Strauss táncai sorjáztak (polka mazurka, francia polka,
keringő, gyorspolka). A program körülbelül egy órányi játszanivalót
tartalmazott – majd ráadások következtek, érezhetően felszabadultabb
előadásban, de hasonlóképp felkészülten. Alig egy-egy gikszer-gyanús hang
került a szép hangok özönébe.
Ausztria
híres arról, hogy rengeteg (köztük sok ifjúsági) fúvósegyüttese van, s ezeknek
nagyrésze amatőr, tehát tagjait elsődlegesen az együttmuzsikálás
öröme inspirálja. Hagyományőrző a műsoruk, s ezáltal egyfajta
zenei köznyelvet használnak, amelynek ismerete-szeretete generációról
generációra öröklődik. Erről a zenei világról adnak hangképet az
Ünnepi Játékok keretében a nagy nyilvánosság előtt.
A
nagyközönség jelenléte teszi ünnepivé a hangversenyt a résztvevőknek, az
egyébként megszokott együttesnek a hirtelen sokszorosára növekedése – s a
csodálatos helyszín.
A
hangversenyt rögzítette az osztrák televízió is, és a műsort követően
több lelkes résztvevő próbálta szavakba foglalni, mit jelent számára ilyen
produkcióban a részvétel. Kedvesek, közvetlenek voltak - igazi mai fiatalok.
Szemükben ugyanaz az öröm csillogott, mint a hallgatóság tekintetében. Az
osztrákok büszkék lehettek gyermekeikre – a külföldiek pedig láttak egy
követésre méltó példát.
Zenei
táboraink nekünk is vannak, igaz, mindegyik elszigetelten működik, saját
kialakult gyakorlatát követve. Azok az eredmények, amelyeket a résztvevők
elértek az együtt töltött idő alatt, csak az elzárt kis közösség számára
ismertek. A nagy nyilvánosság inspiráló hatása számukra nem adatott meg.
Vannak
kísérletek nálunk arra is, hogy zenekarokba beülhetnek fiatalok, s így
több-generációs produkciók jönnek létre – de ezek megintcsak inkább alkalmi
próbálkozások (melyeket korántsem szabad lebecsülni, hiszen a résztvevők
sokat profitálhatnak belőlük).
Arra
gondoltam: valamiképp „transzponálni” kellene az osztrák mintát, átültetni
hazai viszonylatokra. Olyan helyszínre, ahová az ilyen különleges zenélést
meghallgatni eljön a közönség (értékelve, s nem lebecsülve az ingyenes
lehetőséget). S ahová, legalább rövid-intenzív próbalehetőséget
biztosítva, eljutnak a gyerekek/fiatalok is. Mert bizonyos szempontból
hozzátartozik a mai gyerekek életéhez is a széleskörű nyilvánosság – nemcsak
a médiák által ránkzúdított celeb-produkciók szereplőihez.
Majd
ábrándozásaimnak szárnyát szegte a megválaszol(hat)atlan kérdés: milyen
financiális háttér szükséges ahhoz, hogy művészek és tanárok összefogva
merjenek szebb jelent álmodni a megannyi oktatási reform kísérleti alanyaként
fáradt zeneiskolásoknak. Mert addig maradnak a kötelező meghallgatások és
koncertek és a pályára készülők számára a kisebb-nagyobb területi
megmérettetések – amelyeknek örömét és lelkes izgalmát minimálisra tudja
csökkenteni a gyakran utolsó pillanatig tartó bizonytalanságok sorozata.
Tanévkezdés
idején azonban tekintsünk bizakodóan a jövőbe – s a remek kezdeményezést
akkor se tévesszük szem elől, ha hasonlónak a tervezésére kevés
lehetőség látszik!
Fittler Katalin