Hunyadi Zsuzsanna*
Új tanulásfelfogás, új tudásfogalom a közismereti
oktatásban
– milyen tanulságokkal járhatnak ezek a zenei oktatás
számára?
Bár a
zeneoktatás területén viszonylagos állandóság tapasztalható Magyarországon, a
zenetanárok is érzékelik tanítványaikon /illetve saját gyerekeiken/ keresztül a
változásokat a közoktatásban, újabb és újabb irányzatok, elképzelések
feltűnését. Írásomban azt szeretném tetten érni, mennyiben hathatnak ezek
az új pedagógiai eredmények, forrongások a zeneoktatásban.
Jelenleg három
pedagógiai főirányzat /paradigma/ létezik egymás mellett (Nahalka, 2008).
Első a hagyományos – tudásátadó –, mely széleskörű ismeretek
átadására törekszik egy-egy tudományterület eredményei és rendszere alapján. A
második a 20. század elején fellépő reformirányzatokhoz kapcsolható, a
tanulói cselekvést a középpontba helyező irányzat, mely /nagyon
leegyszerűsítve/ a képességfejlesztést tekinti elsődlegesnek.
A harmadik a
tudáskonstrukcióra épülő, mely a tanuló meglévő tudásának
differenciálását jelenti, az új ismeretek beépítését eme bonyolult
konstrukcióba. Ezt egy kicsit részletesebben szeretném bemutatni Nahalka István
(2008) leírásával: „Egy nagyon bonyolult
tudásrendszerről van szó, amelyben még ellentmondások is vannak. Ennek a
tartalma, a mennyisége, a szerveződése válik nagyon fontos kérdéssé, és
ennek függvényében válik ez a tudás alkalmassá arra, hogy cselekvéseinket,
tevékenységünket, döntéseinket, problémamegoldásainkat irányítsa. Ekkor
kerülnek elő a képességek, amiket ez a felfogás a tudásrendszer
működése megjelenési formáinak tart, nem valamiféle önálló entitásoknak. A kompetenciák tehát a tudásrendszer
működtetésének az eredményei. Ez óriási különbség azokhoz a pedagógiákhoz
képest, amelyek például a problémamegoldó képességről mintegy önálló,
tudásterületektől független, kontextustól független pszichikus
rendszerről beszélnek. A konstruktivista elképzelés a problémamegoldást
beágyazza az ismeretek körébe.”
Megpróbálom
„lefordítani” a zeneoktatás területére az eddigieket.
1.
hagyományos, diszciplináris paradigma:
Hagyományos
tanítás: klasszikus zenei ismeretek, technikai elemek, kifejezésbeli eszközök
tanítása feleltethető meg neki.
2.
kompetenciafejlesztő paradigma:
Tagadhatatlan,
hogy a hangszeren való játék elképzelhetetlen képességfejlesztés nélkül, de a
valódi zenei kompetenciával a tanítás sok esetben adós marad. A zenei ismeretek
és a hangszeres játék külön órákon „fejlesztődnek”, nem jön létre
komplexitás. A kompetenciafejlesztés magában foglalja a komplex
képességfejlesztést, melynek próbája az alkalmazhatóság.
3.
konstruktivizmus:
Véleményem szerint zenei nyelvre lefordítva ez azt
jelentheti, hogy megpróbáljuk a gyerekek zenei gondolkodását (ki)fejleszteni,
felépíteni, a megtanult zenei elemekkel rögtön kis formákat létrehozni, pl. pár
ütemet, vagy szabad játékot. A nem zenei hangokat, zörejeket is kompozíciókká
szervezzük, tágítva ezzel a látókört, a kifejezés eszközeinek spektrumát.
Törekszünk arra, hogy amilyen műveket játszik a gyermek, olyanokat
(valamilyen összetevője, alkotó eleme szerint) maga is létre tudjon
hozni. Érdekes példát mutat be John Kratus
(1991) tanulmányában arra, hogyan fejlesztette Jamie hangszeres improvizációját
klarinéton a tanára:
Jamie első próbálkozásai klarinétján disszonáns zűrzavarnak hangzottak. Jamie különböző ujj-kombinációkat próbálgatott a klarinétján, és figyelte a létrejött hangzásokat. Tanára javasolta neki, hogy töltsön pár percet minden nap azzal, hogy a tanult hangokkal különböző kombinációkat hoz létre, kísérletezik. Jamie egy idő után fokozatosan képes lett előre (belül) hallani a hangzásokat, és a kísérletezés eredményeképpen felismerhető mintákat, motívumokat hozott létre, melyek azonban még nem alkottak nagyobb formát. A tanára ekkor azt javasolta, hogy töltsön naponta néhány percet szabad improvizálással. Eme improvizációkból ő kiemelte, /fejlesztésre ajánlotta/ a perspektivikus mintákat. Amikor Jamie improvizációja kezdett meggyőzőbbé válni és elkezdett határozott ütemben és tonalitásban játszani, a tanár felállított néhány szabályt, korlátot a játékhoz. Például elkezdett egy mérőt megadni és kérte Jamiet, hogy abban a tempóban játsszon. Mikor Jamie már tájékozott volt az ütemekben, tonalitásban és harmóniákban a tanára kérte, hogy improvizáljon páros ütemben C-dúrban, használjon I-IV-I-V-I. fokú harmóniákat. Egy idő után Jamie metrumbeli, tonalitásbeli és harmóniai készségei olyan szintre jutottak, hogy tudott figyelni arra is, hogy ügyesebben, könnyedébben improvizáljon a klarinétján. Ezt látva tanára bátorította arra, hogy játsszon együtt társaival, szólózzon egy kis együttesben, és gyakorolja ezt különböző hangnemekben, metrumokban és tempókban.
A fentebb említett
problémamegoldó gondolkodással kapcsolatban ma inkább azt szoktuk hangsúlyozni,
hogy a problémamegoldó gondolkodás azt jelenti, hogy az ember szembekerülve egy
problémával, rendelkezik a megfelelő attitűdökkel és stratégiákkal
ahhoz, hogy a problémahelyzetet sikeresen kezelje, és a problémát megoldja.
(Kojanitz 2008)
Mik lehetnek zenei téren
„problémák” vagy nevezzük inkább „kihívásnak” vagy inspirációnak őket?
Problémának nagyon sok
mindent tekinthetünk, például a tanítvány karácsonykor szeretne eljátszani egy
alkalomhoz illő ismert dal a hangszerén, esetleg zongorán kíséretet is
kitalálva hozzá. Ehhez azért nagyon sok elemi tudásnak készség szinten kell jelen
lennie: hallás után lejátszani a dallamot, esetleg le is írni, egyszerű
harmóniákat keresni hozzá, azokat megfelelő „felrakásban” hozzájátszani.
Vagy társaival
szeretnének együtt zenélni, de nem előre elkészített zenét, hanem a maguk
képére formált anyagot adnák elő. Rendkívüli lehetőség az
együttműködésre, a szocializálódásra, a szakmai kifejezésekkel való
kommunikálásra, a lehetőségek felmérésére, a helyzethez való
alkalmazkodásra, stb.
Vagy a növendék hallott
felvételről egy zenét, például egy film zenéjét, amelyet szeretne a saját
hangszerén eljátszani, a saját olvasatában. Újból a hallás utáni játék, esetleg
több szólamban is, visszaadva az eredeti hangulatot. Igazi alkotói munka.
Ezek a problémák kívül
esnek a zenetanítás látókörén, pedig valamilyen módon foglalkozni kellene
velük, sok lehetőség rejlik bennük arra, hogy a gyerekek megtalálják a
saját zenéjüket, s ezáltal a másét is jobban megértsék.
Igazából tehát azzal
segíthet a legtöbbet egy tanár vagy egy tankönyv, ha minél több alkalmat teremt
a tanuló számára ahhoz, hogy problémákkal szembesüljön, mintákat kapjon a
problémák helyes kezelésére, és ezeket a megoldási stratégiákat és módokat maga
is kipróbálhassa. Ez a szemlélet hozzásegítheti a gyerekeket ahhoz, hogy
például a
zeneszerzők alkotásait keletkezésükben tudják látni, tehát felismerjék és
értékeljék az egyes ötleteket, szép megoldásokat. „A természettudománnyal kapcsolatban szokták mondani, hogy
elsősorban nem a kutatások végeredményeit kellene megtanítani, hanem
azokat az utakat, ahogy ezek az eredmények megszülettek, mert az sokkal
adaptívabb szemléletet és tudást adhatna a tanulók számára.” Kojanitz (2008)
Irodalom:
Kojanitz László (2008): Tanuló- és tanulásközpontú
tankönyvértékelés. In: Tankönyvdialógusok. (szerk. Simon Mária): Oktatáskutató
és Fejlesztő
Intézet, Budapest, 67-75.
John
Kratus (1991): Growing with Improvisation. Music Educators
Journal, v78 n4 p35-40 Dec 1991. Ford. Hunyadi Zsuzsanna
Nahalka István (2008): Konstruktivizmus és
tartalomfejlesztés. In: Tankönyvdialógusok (szerk. Simon Mária),
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest, 53-59.
***
Hunyadi Zsuzsanna
életrajza: A Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola Debreceni Tagozatán
végeztem zongoratanárként. Azóta zeneiskolában tanítok zongorát és
improvizációt. Fő törekvésem az, hogy a zeneiskolai oktatást korszerű
tanítássá alakítsam át, a gyerekek zenei fejlesztését harmonikusabbá,
perspektivikusabbá tegyem. 1999-ben elkezdtem módszeresen kidolgozni a
tananyagot egy új szemlélet szerint, mely komplexen egybeépíti az ismereteket,
az improvizációt és a hangszeres készségfejlesztést. Elkészítettem 1-4.
osztályig a tanmenetet, hozzá zongorakottákat. Az érdeklődő kollégák
számára szerveztem egy ún. Improvizációs Műhelyt, mintegy
szemléletformálás, továbbképzés céljából. Úgy gondoltam, pedagógiailag jobban
alá kell támasztanom elképzeléseimet, ezért 2012-ben elvégeztem az Eszterházy
Károly Főiskola tehetségfejlesztő tanár MA szakát. Az itteni
tanulmányaim során megismert, a közoktatásban alkalmazott új módszerek adtak
inspirációt arra, hogy keressem a lehetőségét a technikaközpontú, hangszer
centrikus zeneoktatásból való kimozdulásnak, és egyéb zenei aktivitást,
szélesebb körű képességfejlesztést, ízlésformálást vonjak be a tanításba.
Jelenleg az Eszterházy Károly
Főiskola Neveléstudományi Doktori Iskolájának hallgatója vagyok.
Kutatásomban arra keresem a választ, hogyan lehetne a zenetanításban a
kompetencia alapú fejlesztést érvényesíteni.
Megjelent munkáim:
Zenepedagógiai
Füzetek I.
/2009 Aposztróf Kiadó Budapest/
Ez a zongoraiskola azt tűzi ki célul,
hogy a megtanulandó darabok, a kis kompozíciós gyakorlatok és az improvizációs
játékok együttes alkalmazásával bevezesse a gyerekeket a zene birodalmába,
megteremtve a zenei ismeretek és a hangszeres tudás egységét.
Az első feladatok arra irányulnak, hogy már ismert gyermekdalokat,
népdalokat keressenek ki a gyerekek a hangszeren / hallás vagy szolmizációs
kottáról való olvasás segítségével/ , eközben szokva a helyes kéztartást, a
hangszernél való ülést . Már az első órákon ritmusimprovizációk, egy hanggal
való játékok hangzanak el, és innentől kezdve minden új ismeretet
improvizáción keresztül is megvizsgálunk. Egy-két gyakorlatot írásban is
rögzítünk, ezzel észrevétlenül beletanulunk a kottázásba is.
(A zeneértés alapjai – Zongoraiskola I.
kötet /2009 Aposztróf Kiadó Budapest/)
Ez a zongoraiskola azt tűzi ki célul, hogy a
megtanulandó darabok, a kis kompozíciós gyakorlatok és az improvizációs játékok
együttes alkalmazásával bevezesse a gyerekeket a zene birodalmába, megteremtve
a zenei ismeretek és a hangszeres tudás egységét.
Az első feladatok arra irányulnak, hogy már ismert gyermekdalokat,
népdalokat keressenek ki a gyerekek a hangszeren, eközben szokva a helyes
kéztartást, a hangszernél való ülést (Zongoraiskola I.). Egy-két gyakorlatot
írásban is rögzítünk, ezzel észrevétlenül beletanulunk a kottázásba is.
(A
zeneértés alapjai – Zongoraiskola II. kötet /2010 Aposztróf Kiadó Budapest/)
9-14 éves zenét tanuló gyerekeknek készült ez a
különleges kotta, melyet lapozgatva a zeneszerzés rejtelmeibe is
belepillanthatnak olvasói. A szerző, Hunyadi Zsuzsa zongoratanárnő
megadja a hangkészletet és a ritmusképleteket, melyek alapján a gyerekeknek
zenét kell komponálniuk. Az improvizáció a mai zenének - különösen a jazznek és
népzenének - fontos eleme, érdemes minél korábban elkezdeni. A zenetanulók
tantervének is választható része, melyet most hangulatos meseelemek (és Tóth
Zsuzsi látványos rajzai) is segítenek. (A kiadvány Móra Ferenc meséjének teljes
szövegét tartalmazza.)
(Rózsavölgyi és Társa
Kiadó
/2008/)
---
Zenepedagógiai Füzetek I. /2009
Aposztróf Kiadó Budapest/
---
Előkészületben:
A zeneértés
alapjai – Zongoraiskola III. kötet