KOCSIS KATALIN
STRÉM KÁLMÁN (1934-2005) hangversenyrendező
Gerő Katalin, dr.
Várkonyi Tamás: Strém Kálmán - A hangversenyrendezés
művésze (Gramofon Kiadó)
Hát, akkor csapjunk
bele, látogassuk meg közösen az első zenei emlékhelyet. Kezdésnek
természetesen egy nagykanizsai jeles helyet választottam, ami szerepel
tavaly ilyenkor megjelent, Nagykanizsa 100 zenei emlékhelye című
könyvemben is. De mivel a könyv nem túl sok példányban látott napvilágot,
úgy gondoltam, itt a blogon is csemegézek
időnként belőle. Ezzel a választással egyúttal szeretnék
népszerűsíteni egy olyan egyéniséget, aki nem volt muzsikus, halála mégis
nagy űrt hagyott a magyar zenei életben.
Strém Kálmán mellszobra (dr. Gerő Katalin, 2009, Nagykanizsa, Rozgonyi utca 14.)
Strém Kálmánnak hívták,
zeneszociológus és hangversenyrendező volt és Nagykanizsán született.
Városunk fő terén, egyik legszebb épületén látható emléktáblája, a pontos
cím Erzsébet tér 11.
A nemes
arányú klasszicista palotát 1820-ban egy termény nagykereskedő építtette,
később a Nagykanizsa életében kiemelkedő szerepet betöltő gelsei Gutmann család otthona
lett. Egyébként az 1860-as évektől, Gutmannék
idejében pezsgő zenei élet folyt itt, erről még érdemes lesz mesélnem
egyszer.
A házat 1932-ben Strém Vilmos fakereskedő vásárolta meg. A
következő évben nősült meg fia, a jogász végzettséggel
rendelkező, apja vállalkozásában tevékenykedő dr. Strém
Zsigmond. Feleségével, Kálmán Magdával ebben a házban éltek. 1934. május 29-én
született meg fiuk, Strém Kálmán, ám születése
huszonegy éves édesanyja életébe került. A kisfiút három éves koráig anyai
nagyszülei nevelték, majd apja ismét megnősült, s a kis család Budapestre
költözött. Strém Kálmán a második világháborúban
apját is elveszítette, aki a Don-kanyarban tűnt el. Nevelőanyjával és
öccsével túlélte az embertelen időket, a Nagykanizsán maradt kiterjedt
rokonságból azonban szinte mindenki a holokauszt áldozata lett. 1948 után Strém Kálmán tanulása, pályakezdése nagy akadályokba ütközött:
rossz káderlapja miatt nem vették fel az egyetemre, amit csak később
végezhetett el, s az Országos Filharmóniánál sikerült elhelyezkednie. Itt
fokról-fokra tanulva ki a szakmát jeles hangversenyrendező vált
belőle, miközben létrehozta a Filharmónia hatalmas vidéki hálózatát. A
rendszerváltás után megalapította a Strém Koncert Kft.-t. Tevékenységének egyik fő iránya a
magyarországi Haydn-kultusz erősítése, a másik pedig a kortárs zene és a
fiatal előadóművészek menedzselése, népszerűsítése volt.
Hangversenyeit mindig a legnagyobb gondossággal, európai ízléssel rendezte meg.
Mint Batta András, a Zeneakadémia rektora jellemezte: "Számára egy
hangverseny olyan volt, mint egy mestermű, a szó régies, céhes értelmében.
Aprólékos finomsággal dolgozta ki művésze portréjának díszes keretét. A
világhírűét éppen úgy, mint a még ismeretlen fiatalét."
2005. november 27-én bekövetkezett hirtelen halálával egy korszak zárult le a magyar zenei életben. Szülőházát 2007. május 27-én emléktáblával jelölte meg a
Strém Kálmán emléktáblája nagykanizsai szülőházán.
(Dr. Gerő Katalin alkotása)
Magyar Haydn Társaság, amelynek alapítója
volt. A portrédombormű Gerő Katalin alkotása. Azóta születésének
évfordulóján minden évben megrendezik a városban a Strém
Kálmán Emléknapot. Az első emléknapon nevét felvette a nagykanizsai
Farkas Ferenc Zeneiskola ifjúsági vonószenekara. 2009 május végén, születésének
hetvenötödik évfordulóján a Medgyaszay Házban felavatták bronz mellszobrát és
az érdeklődők kezükbe vehették az életét és működését bemutató
könyvet: Strém Kálmán – A
hangversenyrendezés művésze.
(Forrás: Kataliszt blogja)
A szerzőről:
Kocsis Katalin vagyok, zenei könyvtáros,
jelenleg már nyugdíjban. A zenei könyvtárosság nekem nem csak a kenyérkeresetet
jelentette, hanem, mondhatni, életformát. Amióta a munkahelyemen nem dolgozom,
saját kedvemre nagy vonalakban ugyanazt csinálom, csak "íróasztalomat
helyeztem át" a lakásomba:) - bár régi munkahelyemen is sokat kutatok.
Régóta gyűjtöm Magyarország és a világ zenei emlékhelyeit és kutatom városom,
Nagykanizsa zenei életének történetét. Első könyvem, a "Nagykanizsa
100 zenei emlékhelye" 2009-ben jelent meg. Ezt követte 2011-ben a „Liszt
Ferenc és Nagykanizsa” című munkám. Jelenleg tovább folytatom az
anyaggyűjtést városom zenei életéről, és töröm a fejemet, hogy az
ország és a világ zenei emlékhelyeiről létező hatalmas anyagomat
hogyan próbáljam megosztani a nagyközönséggel. Hobbim természetesen a
zenehallgatás. Liszt Ferenc mellett nagy „szenvedélyem” az olasz opera,
előadói közül pedig Placido Domingo. Szintén
gyermekkorom óta nagyon szeretem Gábor Miklós művészetét. Mindezt két blogom bizonyítja.