Zeneoktatás az
Egyesült Államokban
Statisztikák, módszerek és társadalmi
különbségek az észak-amerikai zeneoktatásban
Az amerikai zeneoktatás a kontinens történetéből
adódóan nem tud olyan nagy múltra visszatekinteni, mint az európai.
Előzményei a 18-19. századi protestáns egyházi képzésekben találhatók,
amelyeknek fontos célja volt megfelelő zsoltárénekesek kitanítása, akik
aztán közreműködhettek a szertartásokon. A 19. századtól kezdve aztán a
közoktatásban is megjelent a zene, mint tantárgy.
A kétezres évekre az iskolák nagy száma biztosított
legalább az alacsonyabb évfolyamokon valamilyen zenei órát a tanulóknak.
Általában hetente egyszer-kétszer van harminc-negyvenöt perces óra az elemi
iskolákban, a felsőbb évfolyamokon pedig többnyire választható
tantárgyként van jelen a zene. Számos iskola működtet kórust vagy
zenekart, gyakoriak a fúvószenekarok, például az iskolai ünnepélyeket
színesítő rézfúvós bandák. Az oktatási programokban gyakran szerepel
teljes színi előadások létrehozása, amelyekben szintén nagy szerep jut a
zenének.
A zenetanárok változatos oktatási módszerekkel
dolgoznak. A Kodály-módszer mellett elterjedt az Orff-módszer,
valamint a Dalcroze-módszer.
Az amerikai oktatás egészére jellemző módon, ezekben a módszerekben is
közös a cselekvéses, gyakorlati jelleg: mindegyik valamilyen tevékenységen
keresztül tanítja a gyerekeket (Kodályé az éneklésen, Orff az ütőhangszerek
használatán, Dalcroze módszere, az euritmia pedig mozgásformákon keresztül).
Nem minden szempontból ennyire pozitív azonban az
amerikai zeneoktatás mérlege. Az utóbbi évtizedekben a hátrányos helyzetű
diákok felzárkóztatására irányuló programok olyan nagy hangsúlyt fektettek az
olvasási és a matematikai készségek fejlesztésére, hogy amellett szinte minden
egyéb tantárgy háttérbe szorult. Bár a 2009/10-es tanévben még az iskolák 91%-a
kínált zeneoktatást a diákjainak, ez közel sem jelentette azt, hogy ezekben az
intézményekben minden tanulónak volt zeneórája. Előfordult, hogy ezer
gyerekre mindössze egyetlen zenetanár jutott, máshol az összevont
művészeti órákat nem valamilyen pedagógia szándék, hanem a spórolás igénye
szülte.
Még súlyosabbá teszi a helyzetet az az adat, amely
szerint épp a hátrányos helyzetű, szegény gyerekek jutnak hozzá a
legkevésbé az énekórákhoz: míg a gazdag környéken az iskolák 100%-a kínált
zenei tantárgyat, a szegény környékeken ez az arány csak 81%. Ezekben az
iskolákban dolgoznak a tanárok a legnagyobb tanulói létszámmal (gyakran
egyetlen tanár jár több iskolába), így ezek a diákok sokkal szűkebb
élményanyagban részesülnek, mint jómódú társaik. Természetesen léteznek iskolán
kívüli zeneoktatási lehetőségek is, ám ezt általában éppen ők nem
engedhetik meg maguknak.
Szerencsés esetben az amerikai oktatási szakemberek is
meg fogják látni a zenében rejlő lehetőségeket a társadalmi
felzárkóztatásra, így ezeknek a gyerekeknek is lehetőség nyílhat a zenén
keresztül továbbfejlődni.
Kondor Kata – MusiciansWho