A ZENEI SZAKKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSÁRÓL TANÁCSKOZTAK A BARTÓK KONZERVATÓRIUMBAN

 

Úttörő szerepet kíván vállalni a Zeneakadémia és gyakorlóiskolája a zeneművészeti oktatás elméleti képzésének átalakításban – hangzott el az „Art invented us” címmel május 22-én megrendezett konferencián.

 

A nyilvános szakmai fórumot Dr. Odrobina László szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkár nyitotta meg, aki köszöntőjében felhívta a figyelmet a művészeti szakképzés minőségének fontosságára. Mint hangsúlyozta: "akkor beszélhetünk munkaerőpiaci szempontból sikeres művészeti szakképzésről, ha az a minőséget célozza, és el is éri." Éppen ez a célja a zeneművészeti oktatás elméleti képzésének átalakításban úttörő szerepet vállaló Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemnek és gyakorlóiskolájának, a Bartók Béla Zeneművészeti és Hangszerészképző Gyakorló Szakközépiskolának. Dr. Benkő Szabolcs, az intézmény igazgatója, egyben a rendezvény moderátora úgy vélte, a Zeneakadémia eddig elért eredményei jelentősnek mondhatók és megosztásra érdemesek.

 

Mint Dr. Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora előadásában elmondta, tavaly augusztusban egy új, szervezettebb elméleti oktatási rendszer kidolgozása  kezdődött meg a Bartók Konzervatóriummal és más zenei szakközépiskolákkal együttműködésben. Tapasztalatai szerint a diákok kisebb tárgyi tudással, gyakorlatlanabbul érkeznek a zeneakadémiai felvételire, mint a korábbi évtizedekben. A rektor asszony kitért a közép- és felsőfokú zeneelméleti oktatás összehangolásának fontosságára, a középiskolák kimeneti és a zenei felsőoktatás bemeneti szintjének harmonizálására, valamint kiemelte a zeneoktatás szerepét a közoktatásban is. „Az ének-zene oktatásnak örömteli, sikerorientált készségfejlesztésnek kell válnia, amely már az óvodában elindul” – hangsúlyozta. Elmondása szerint a zeneoktatásban szerephez kell juttatni a 21. század technológiáit is, a Kodály-módszert bátran lehet ilyen eszközökkel adaptálni a modern korhoz. „Nem kérünk heti öt énekórát a mindennapi testnevelés mintájára, de számukat legalább heti kettőre fel kellene emelni, azaz 50 százalékkal növelni kéne ahhoz, hogy jó eredményeket lehessen elérni” – tette hozzá Vigh Andrea. Kérdésekre válaszolva kitért arra is, hogy az éneklést, a hallás és ritmusérzék fejlesztését már a 3-6 éves korosztálynál érdemes lenne elkezdeni úgy, hogy a gyerekekkel lehetőleg ének-zenében képzett pedagógusok foglalkozzanak. Megemlítette a budapesti Városmajorban létrehozott zenei mintatagozatot, amely keretében óvodától érettségiig egységes képzésben részesülhetnek a gyerekek. A „Kodály-módszer a 21. században” néven beharangozott projektet nemrég a helyszínen tanulmányozták vidéki egyetemek zeneművészeti karairól érkezett oktatók, dékánok – mondta el Vigh Andrea, hozzátéve: a Zeneakadémia által koordinált program idővel komoly módszertani központtá nőheti ki magát.