A ZENEI SZAKKÉPZÉS
MEGÚJÍTÁSÁRÓL TANÁCSKOZTAK A BARTÓK KONZERVATÓRIUMBAN
Úttörő szerepet kíván
vállalni a Zeneakadémia és gyakorlóiskolája a zeneművészeti oktatás
elméleti képzésének átalakításban – hangzott el az „Art invented
us” címmel május 22-én megrendezett konferencián.
A
nyilvános szakmai fórumot Dr. Odrobina László szakképzésért és felnőttképzésért
felelős helyettes államtitkár nyitotta meg, aki köszöntőjében
felhívta a figyelmet a művészeti szakképzés minőségének fontosságára.
Mint hangsúlyozta: "akkor beszélhetünk munkaerőpiaci
szempontból sikeres művészeti szakképzésről, ha az a minőséget
célozza, és el is éri." Éppen ez a célja a zeneművészeti oktatás
elméleti képzésének átalakításban úttörő szerepet vállaló Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetemnek és gyakorlóiskolájának, a Bartók Béla
Zeneművészeti és Hangszerészképző Gyakorló
Szakközépiskolának. Dr. Benkő Szabolcs, az intézmény igazgatója, egyben a
rendezvény moderátora úgy vélte, a Zeneakadémia eddig elért eredményei
jelentősnek mondhatók és megosztásra érdemesek.
Mint Dr. Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora
előadásában elmondta, tavaly augusztusban egy új, szervezettebb elméleti
oktatási rendszer kidolgozása kezdődött meg a Bartók
Konzervatóriummal és más zenei szakközépiskolákkal együttműködésben.
Tapasztalatai szerint a diákok kisebb tárgyi tudással, gyakorlatlanabbul
érkeznek a zeneakadémiai felvételire, mint a korábbi évtizedekben. A rektor
asszony kitért a közép- és felsőfokú zeneelméleti oktatás
összehangolásának fontosságára, a középiskolák kimeneti és a zenei
felsőoktatás bemeneti szintjének harmonizálására, valamint kiemelte a
zeneoktatás szerepét a közoktatásban is. „Az ének-zene
oktatásnak örömteli, sikerorientált készségfejlesztésnek kell válnia,
amely már az óvodában elindul” – hangsúlyozta. Elmondása szerint a
zeneoktatásban szerephez kell juttatni a 21. század technológiáit is, a
Kodály-módszert bátran lehet ilyen eszközökkel adaptálni a modern korhoz. „Nem
kérünk heti öt énekórát a mindennapi testnevelés mintájára, de számukat
legalább heti kettőre fel kellene emelni, azaz 50 százalékkal növelni kéne
ahhoz, hogy jó eredményeket lehessen elérni” – tette hozzá Vigh Andrea.
Kérdésekre válaszolva kitért arra is, hogy az éneklést, a hallás és ritmusérzék
fejlesztését már a 3-6 éves korosztálynál érdemes lenne elkezdeni úgy, hogy a
gyerekekkel lehetőleg ének-zenében képzett pedagógusok foglalkozzanak.
Megemlítette a budapesti Városmajorban létrehozott zenei mintatagozatot, amely
keretében óvodától érettségiig egységes képzésben részesülhetnek a gyerekek. A „Kodály-módszer a 21. században” néven beharangozott
projektet nemrég a helyszínen tanulmányozták vidéki egyetemek
zeneművészeti karairól érkezett oktatók, dékánok – mondta el Vigh Andrea,
hozzátéve: a Zeneakadémia által koordinált program idővel komoly
módszertani központtá nőheti ki magát.