MIKUSI BALÁZS*
„Fakó minden teória”?
Amerikai tapasztalatok
Aligha
van a zene kutatásának két egymástól távolabb eső szeglete, mint a mai
konferenciánk témájául szolgáló zeneelmélet
és a forráskutatás, amelynek egy
könyvtár zenei gyűjteményének munkatársa elkerülhetetlenül ideje
legnagyobb részét szenteli. Erre való tekintettel úgy érzem, előadásom
kezdetén illendő néhány szót szólnom arról, „hogyan kerül a csizma az
asztalra”, azaz az Országos Széchényi Könyvtár Zeneműtárának vezetője
a III. Szegedi Zeneelmélet-oktatási konferencia előadói közé.
Jóllehet
időm jelentős részét manapság valóban régi kottakéziratok rendezése
tölti ki, zeneakadémiai éveimben ez még korántsem volt így. Két matematikatanár
gyermekeként a középiskolában még elsősorban a „reáltárgyak”
(mindenekelőtt a matematika és a fizika) kötötte le érdeklődésemet, s
csupán a Budapesti Műszaki Egyetem vegyészmérnöki karán töltött
esztendő győzött meg végképp arról, hogy mindennapjaimat sokkal
teljesebbnek érezném, ha azokban nem csupán hétvégi hobbiként, hanem
mindennapos hivatásként is helyet kapna a zene. A Zeneakadémiára való
„átnyergeléssel” azonban természetesen nem mentek veszendőbe a korábbi
évek természettudományi tanulmányai során felhalmozott tapasztalatok: ez
idő tájt a zenében is kiváltképp az érdekelt, hogyan „működik”
egy-egy kompozíció, milyen „szabályokhoz” – pontosabban konvenciókhoz –
igazodva alkot a komponista, s mekkora szabadsága lehet ezektől
alkalmanként eltérni. Ötéves zenetudományi tanulmányaimat 1998-ban ennek megfelelően
egy Ujfalussy József vezetésével írott, zeneelméleti
tárgyú szakdolgozattal zártam: A tonális
zárlat a 17–18. században: Elmélet, történet, terminológia.[1]
A Zeneakadémia doktoriskolájába is zeneelméleti disszertációtémával
jelentkeztem: egy „irányadó kétszólamúságnak” keresztelt teória
alapgondolatával, amely a bécsi klasszika kompozíciós gyakorlatát a két
szélső szólam ellenpontjának típusokba rendezésével kísérelte volna meg
leírni.[2]
A munka azonban nemigen haladt – a magam vétkeit sem kisebbítve úgy vélem,
mindenekelőtt a megfelelő irányítás hiányában, hiszen idehaza nemigen
akadt olyan szakember, aki az idevágó külföldi módszerek ismeretében igazán
hasznos tanácsot adhatott volna a tekintetben, hogyan lehet az „irányadó
kétszólamúság” gondolatát beleágyazni a másutt már létező kutatási
módszertanba. Így hát logikus folytatásnak tűnt, hogy a 2002/2003-as
tanévet egy Fulbright-ösztöndíj támogatásával az
Egyesült Államokban töltsem: jóllehet a pályázat beadásának lehetőségét
James Webster Haydn-kutatóval való személyes találkozásom teremtette meg,
pályázatom egyik központi célkitűzése az amerikai analitikai módszerekkel
való alaposabb megismerkedés volt, a megszerzett ismeretek későbbi hazai
terjesztésének reményében.
Jól
emlékszem, hogy a kiutazásom előtti számtalan tájékoztató során a
legnagyobb sokkot az jelentette, milyen nagy hangsúllyal emlegették a Fulbright-bizottság munkatársai azt a „kulturális sokk”-ot, amely az Egyesült Államokba érkező Európait
elkerülhetetlenül utoléri, megnehezítve számára a beilleszkedést. Ehhez képest
számomra a cultural shock-ot éppenhogy a nagyon is befogadó kultúra jelentette: a
nemzetközileg is kiemelkedő amerikai egyetemeken (amelyek közé az 1865-ben
alapított Cornell University is tartozik) olyan nagy
számban tanulnak és dolgoznak külföldiek, hogy a beilleszkedés igazán
elhanyagolható problémát jelentett. Nem szólva arról, hogy én magam többek
között Nemes Nagy Ágnes amerikai naplójának olvasásával készülődtem az
utazásra, amelynek jellemzése szerint az amerikaiak egymás közötti társalgása
„tisztára Ionesco”[3]
(vagyis öncélú, értelmetlen hablaty) – hamar kiderült
azonban, hogy egy amerikai elitegyetem közösségében éppen olyan magas arányban
vannak jelen a kifejezetten művelt (ha úgy tetszik: „európai”) értelmiségiek,
mint az Óvilágban. Fontosabb azonban – és e ponton immár
rátérek tulajdonképpeni témánkra, a zeneelmélet oktatására –, hogy a doktori
hallgatók odakint rendkívül szervesen épülnek be az egyetemi képzésbe: az
összesen ötéves program első esztendejében még csak szemináriumokra
járnak, de a második évtől fogva már tanársegédként segítik egy-egy
professzor munkáját, megtartva a kurzusokhoz kapcsolódó gyakorlati órákat,
kijavítva a házi feladatokat és dolgozatokat stb. Ezáltal pedig olyan,
lényegében egyenrangú tagjaivá válnak a tanszéki közösségnek, akik a
professzorok zömét (a legidősebbektől eltekintve) keresztnéven
szólíthatják, és munkájukért már névleg sem ösztöndíjat, hanem (természetesen a
valódi professzorokénál egyelőre lényegesen szerényebb) fizetést kapnak. Ezt
az egyenrangúsodást nem utolsósorban az is
elősegíti, hogy az Egyesült Államokban (az ország méretéből és a
gazdag egyetemi kínálatból fakadóan) egészen kivételes esetnek számít, hogy egy
friss diplomás éppen korábbi egyetemén kezdjen doktori tanulmányokat – az új
intézménybe és professzorok közé kerülés pedig elkerülhetetlenül új inspiráció
forrása lehet, míg idehaza a zenetudományi doktorképzésben például
elkerülhetetlen a helyben maradás, s ezzel az alapképzés évei során kialakult
hierarchikus tanár–diák viszonyok továbbörökítése a doktoranduszévekre.
A több párhuzamos intézmény létéből adódó rivalizálás izgalmas
következménye végül, hogy az Egyesült Államokban a legígéretesebb hallgatókért
az egyetemek kifejezetten versengenek, akár személyre szabott ösztöndíjakat is
felkínálva – hiszen egy alkalmasint már doktoranduszként fontos eredményeket
elérő kutató tovább öregbítheti az intézmény hírnevét, nem szólva arról,
hogy a tehetséges doktoranduszok várhatóan tanársegédként is jól teljesítenek
majd, tehát jelenlétükkel maguk is garanciájává válnak a magas színvonalú
oktatásnak. (S mindemellett – tehetjük hozzá – az egyetem a legjobb
professzorokat sem csupán magas fizetéssel csábíthatja magához, hanem azzal is,
ha kiváló tanársegédek biztosításával teszi könnyebbé mindennapi
oktatómunkájukat.) Ha tehát mindenképpen „kulturális sokkot” kívánunk
emlegetni, nem árt, ha hozzátesszük, hogy ez részben abból fakad, mennyire
hatékony egy egyesült államokbeli elitegyetem struktúrája az idehaza megszokotthoz
képest.
A Cornellen töltött évek alatt engem azonban egy másfajta
sokkhatás is ért, immár kifejezetten a zeneelmélettel, illetve annak egyetemi
oktatásával kapcsolatban. Az a fajta, önmagával szemben a természettudományos
precizitás igényét megfogalmazó music theory ugyanis, amellyel eredeti célkitűzésem
szerint meg szerettem volna ismerkedni, eddigre egyértelmű defenzívába
került Amerika-szerte. Ennek a folyamatnak az előzményeit ehelyütt nincs
módom részletezni, de mindenképpen utalnom kell Joseph Kerman
éppen harminc esztendővel ezelőtt megjelent nevezetes kötetére, a Contemplating Music-ra, amely a zenéről való
gondolkodás megelőző évtizedeinek fejlődését tekintette át, és
egy olyan „kritikaibb” zenetudomány kialakítását
sürgette, amely hatókörét kiterjeszti a nyugati kulturális kánonon kívül
eső zenére, és nem menekül a legégetőbb interpretációs kérdéseket
többnyire messze elkerülő „pozitivista” részletkutatásba.[4]
Ami a zeneelméletet illeti, Kerman
az amerikai analitikusoknak nem csupán a vizsgált repertoár önkényes
leszűkítését vetette szemére, de azt is, hogy elemzéseik többnyire
egyetlen művet állítanak a fókuszba, s azt is csupán egyetlen kiemelt
szempontból vizsgálják – ezzel elkerülhetetlenül azt a benyomást keltve, mintha
az adott mű kiragadható volna a maga stílusának és műfajának
összefüggésrendszeréből, s egyúttal teljesen elhanyagolva a kompozíciónak
a korabeli kultúrában betöltött helyét, akkori recepcióját stb. Fontos azonban,
hogy Kerman az 1980-as évek közepén már nem csupán
sürgette a zenetudomány egészét érintő
változásokat, de kollégái munkáit elemezve úgy látta, hogy az a „forradalom”,
amit utóbb new musicology
(azaz „új zenetudomány”) néven vált szokássá emlegetni, voltaképpen már javában
zajlik. Helyzetértékelése pedig olyannyira helytállónak bizonyult, hogy
manapság szinte már értelmét is vesztette az „új zenetudomány” kifejezés: ami
egykor „új”-nak tűnt, mára tökéletesen
szervesült az amerikai muzikológia főáramába, a
„régi” pedig nem veszett ugyan ki, de rengeteget veszített presztízséből,
és a fiatalabb generáció körében sok helyütt kifejezetten „ciki”-nek számít.
Mindez
a napi egyetemi praxisban azt eredményezte, hogy annak a schenkeri
elemzésbe bevezető kurzusnak a hallgatására, amelyet James Webster
régebben időről-időre megtartott, nem is nyílott alkalmam:
minthogy az amerikai „szolgáltató egyetem” ideáljának jegyében a
professzoroknak a lehetőségekhez mérten illendő alkalmazkodniuk a
hallgatók igényeihez, ezt a tárgyat már meg sem hirdették, hiszen a
doktoranduszok többsége számára a schenkeriánus
módszer egyre inkább afféle múltbéli relikviának tűnt. Sokatmondó, hogy az
egyik leggyakoribb kifejezés, amelyet csoporttársaimtól a korábban oly nagy
tiszteletnek örvendő analitikus módszerekkel kapcsolatban hallottam, a pin down (azaz „letűzni”) volt,
arra utalva, hogy az elemző afféle rovargyűjtő módjára próbálja
rögzíteni a zeneművet, s valójában mit sem törődik azzal, hogy az
közben éppúgy belepusztul a tortúrába, akárcsak az entomológus
által kipreparált pillangó. Ráadásul az én generációmhoz tartozó amerikai
zenetudósok körében láthatólag megnőtt a szkepszis azzal kapcsolatban is,
hogy egy tudományos ambíciókkal megfogalmazott elemzés mennyit árul el a darab
valódi lényegéről – amint azt az idehaza alig ismert amerikai
zeneszerző, s nem mellesleg briliáns zeneíró Virgil Thomson már a ’30-as
években megfogalmazta: „A zenei analízist a
botfülűeknek is megtaníthatod, azt viszont nem érheted el, hogy a zenét
meg is értsék.”[5]
A tudományos igényű music theoryt
ez a paradigmaváltás szinte már létében látszott fenyegetni, így nem csoda,
hogy az utóbbi évtizedekben a legtöbb amerikai zeneelmélet-specialista önszántából kilépett addigi
elefántcsonttornyából, kísérletet téve arra, hogy elemzéseinek releváns voltát
a szélesebb kutatói közösség előtt is igazolja – egyre divatosabb tehát
nyíltan felvállalni, hogy egy adott mű elemzése nem valamilyen abszolút
igazságot, hanem egy szubjektív esztétikai értelmezést közvetít (ezt a
fordulatot sürgette leginkább Kerman is), míg mások
az elemzett művekkel egykorú traktátusoktól
inspirált, történetileg
is dokumentálható analitikus módszerek kidolgozásával kísérleteznek, s persze
megnőtt az érdeklődés az addig elemzésre részben alkalmatlannak,
részben „méltatlannak” ítélt repertoárok – az Európán kívüli zene, a popzene, a
filmzene vagy akár a számítógépes játékok zenéje – iránt is. Ezeknek az
irányzatoknak közös jellemzője, hogy immár nem egy teoretikus prekoncepció
alapján igyekeznek vizsgálni az adott „művet”, hanem magának az elemzésnek
a tárgyából kiindulva, annak történeti és kulturális kontextusát is figyelembe
véve próbálják kiválasztani azt az analitikus módszert, amellyel a
legtermékenyebben közelíthetnek az adott darabhoz. Hiszen – mint Goethe Faustjában olvashatjuk – „fakó minden
teória, / s a lét aranyló fája zöld”[6]
– érdemesebb tehát az „aranyló zöld fa” felől közelítenünk a graue Theorie felé,
s nem fordítva.
Jóllehet
doktori kurzusok formájában – a fenti okok miatt – csak mérsékelten volt
alkalmam kapcsolatba kerülni az amerikai zeneelméleti hagyománnyal, mindennapi
tanársegédi munkám során természetesen folyamatosan szembesülnöm kellett
azokkal a jelentős különbségekkel, amelyek a hazai és az amerikai elméleti
képzés alapjait is érintik. Bármiféle összevetés persze annyiban
elkerülhetetlenül sántít, hogy a Cornell Egyetem nem
olyan specializált zenei felsőoktatási intézmény, mint a Zeneakadémia: az
ottani hallgatók közül számosan csak egy-egy tárgyat hallgatnak a zenei tanszék
kínálatából, s csupán a zenére fakultáló ún. music major-ok azok, akik számára
kötelező penzumot jelent a rendezett elméleti alapok megszerzése a Bevezetés a zeneelméletbe (Introduction to Music Theory), majd a Tonális
zeneelmélet (Tonal Theory I–IV)
tárgyak keretében. Éppen ennek folytán különösen szembeötlő azonban, hogy
az amerikai hallgatók már a legelemibb alapok megszerzése során is
megismerkednek olyan schenkeriánus koncepciókkal,
amelyek idehaza – az eltérő hagyományok folytán – a magasabb fokú
képzésben sem igen bukkannak fel. Schenker nevezetes
hipotézise szerint például minden tonális darab (vagy legalábbis az általa
egyáltalán elemzésre méltatott magasrendű mesterművek) mélyén egy
alapvető zárlati fordulat rejlik, mely a dallamvonalban
értelemszerűen ereszkedéssel párosul. Messzire vezetne, hogy mindez hány
különböző dimenzióban valósulhat meg – maga a koncepció azonban
maradandóan bevésődik minden diák fejébe, akinek az Oz, a nagy varázsló közismert slágerének[7]
éneklésekor felhívják a figyelmét a felső oktávról az alaphangig tartó
következetes ereszkedésre:
A
látásmód különbözősége persze már ebben az egyszerű példában is
nyilvánvaló: ha engem kérdeznek, a nyitó oktávlépésben s az azt követő
ereszkedő dallamvonalban inkább a dalban emlegetett szivárvány (rainbow) madrigaleszk ábrázolását fedezhetjük fel – egy schenkeri elveken nevelkedett elemző számára azonban
természetesen már ebben a rövidke dallamban is a structural descent (a strukturális ereszkedés) manifesztálódik.
A hazai fül számára azonban éppennyire szokatlan, hogy a Cornell
zenei kurzusain – megint csak valamelyest schenkeri
befolyásként – nem relatív vagy abszolút szolmizációval,
s még csak nem is ABC-s nevekkel, hanem skálafokokkal
énekeltetik lapról a dallamokat. Az imént hallott Over the Rainbow
például ebben a rendszerben így hangzik (a seven rövid ritmusértékek
esetében – a könnyebb kiejtés érdekében – sev’ formára rövidül):
Amint
pedig a puszta dallamtól az összhangzattani alapokhoz jutottunk az anyagban,
máris felbukkant egy másik fontos schenkeri
alapgondolat, az ún. prolongáció is. Schenker egész gondolatmenetének kiindulópontja ugyanis a
19. századi német Harmonielehrével
való mélységes elégedetlenség volt: úgy érezte, az a fajta, minden egyes
együtthangzást gondos római fokszámozással és arab számjelzésekkel
felcímkéző eljárás, amellyel például Ernst Friedrich Richter – a 19.
század második felében óriási tekintélynek örvendő –
összhangzattankönyvében[8]
találkozhatunk, teljesen meghamisítja a zene jellegét. Hiszen ha a 19. század
utolsó évtizedeinek zenéjében (gondoljunk csak Wagnerre) egyes
hangegyüttállásokat megfeleltethetünk is bizonyos akkordoknak, azok
egymásutánja valójában nem ezen akkordok harmóniai természetéből adódik,
hanem a szólamok elsősorban kontrapunktikus indíttatású mozgásának szinte
véletlenszerű eredménye. Schenker ezeknek a
„félrevezető” számozásoknak a kiküszöbölésére kezdte kidolgozni a prolongáció fogalmát, azt sugallva, hogy ha egy adott
akkordot – mégoly komplikált harmóniamenetek közbeiktatásával – ugyanaz az
akkord követ, akkor az egész közbeeső szövevény voltaképpen az adott
skálafok kikomponálásának tekinthető, s ekképp a strukturális elemzés egy
magasabb szintjén kiiktatható. Az elemi oktatásban ez a gondolat pedig, mint
említettem, igen hamar megjelenhet: amerikai diákjainknak már egy egyszerű
I – vii6 – I6 akkordmenetben is jelölniük kellett, hogy a
vii6 strukturális szempontból valójában jelentéktelen, s a
háromakkordos menet lényegében egyszerű tonic prolongation (vagyis a tonikai akkord prolongációja).
Mindez
talán puszta játéknak tetszhet, de alig lehet túlbecsülni annak
jelentőségét, ha a diákok az oktatás legelső lépéseitől fogva
egy efféle schenkeriánus megközelítésben ismerkednek
meg a zeneelmélet alapfogalmaival. Aki már három akkordban is
hajlamos egy adott harmóniafok „kikomponálását” látni, az egy komplikált
szonátaformát is hosszan kikomponált skálafokok egymásutánjaként fog
elsősorban érzékelni; s aki az Over the Rainbow-ból
a strukturális hangok ereszkedő menetét véli kihallani, az
elkerülhetetlenül egy szonátaexpozícióban is hegyezni fogja a fülét, hogy az
első ütemekben vajon hol bukkanhat fel az a magasba röpített strukturális hang,
amelyből kiindulva a későbbi ütemekben felfejthető a
skálaszerűen ereszkedő hangok sorozata. Mindez pedig
végső soron olyannyira eltérő elvárásokat eredményez a forma további
menetével kapcsolatban, hogy nem túlzás úgy fogalmaznunk: egy schenkeriánus, lineáris elemzői rendszerben
felnőtt muzsikus egész egyszerűen mást hall egy klasszikus
szonátaexpozícióban, mint az, akinek a számára ennek a formának a lényegét két
hangnemi terület szembenállásaként magyarázták el – a régebbi németes tradícióval
egybecsengő és önmagában véve teljes konzisztens módon.
Az
idő rövidségére való tekintettel a fenti schenkeri
ihletésű példákon kívül csupán egyetlen továbbit szeretnék említeni,
ezúttal a szorosan vett összhangzattan köréből, amely számomra egyfajta
revelációként hatott a Cornellen átélt
zeneelmélet-órákon. Mint közismert, a „szubdomináns”
kifejezést Jean-Philippe Rameau vezette be a 18. század első felében,
ő maga azonban nem érezte fontosnak, hogy a témának szentelt elemzéseiben
egyértelműen tisztázza, voltaképpen mi is volna e terminus pontos
etimológiája. A soudominante
kifejezésben a sou
(azaz „szub”) előtagot vajon úgy kell értenünk,
hogy a megfelelő akkord alaphangja a dominánshang alatt fekvő (azaz
4.) skálafok? Vagy igazándiból az volna a meghatározó szempont, hogy a tonika felett egy kvinttel elhelyezkedő
„fölső” dominánssal szemben, mintegy a „túloldalon”, a tonika alatt egy kvinttel elhelyezkedő
„alsó” dominánsról – szubdominánsról – van szó? Hugo Riemann egyértelműen az utóbbi értelmezés mellett tört
lándzsát, összhangban azzal, hogy a fizikailag kétségtelenül létező
felhangok tükörképeként egy, a tonika alatt elhelyezkedő „alhang-sor” létezését is feltételezte. S ugyancsak Riemanntól ered a funkcióhelyettesítés gondolata, mely
szerint a szubdomináns őseredeti formája a IV.
fok, ezt azonban az adott kontextusban annak párhuzamos akkordja, a szubdomináns-parallel is helyettesítheti (amelyet azonban
funkcióját tekintve alapvetően szubdominánsnak
tekinthetünk).
Ezen a
tradíción felnőve valóban kisebbfajta kulturális sokk volt számomra, hogy
a „szubdomináns” kifejezést a cornelles
zeneelméletórákon gyakorlatilag egyáltalán nem
használtuk – helyét a predominant
(azaz „predomináns”) terminus foglalta el. Azóta
többektől érdeklődtem, vajon kitől származhat ez a kifejezés, de
a legavatottabb szakemberek is csupán találgatásokkal tudtak szolgálni – annyi
azonban bizonyos, hogy a szó gyors elterjedésének hátterében a riemanni terminológiával kapcsolatos fenntartások állnak.
Hiszen manapság már legfeljebb megmosolyogni szokás a nevezetes riemanni alhangokat, aminthogy
azt a hipotézist is egyre általánosabb szkepszis övezi, mely szerint a tonális
zárlat archetipikus modellje az I–IV–V–I harmóniasor volna, lévén a történeti
praxisban – s különösen a klasszikus összhangzattan szempontjából meghatározó
jelentőségű 18. századi repertoárban – a IV. fok használata ebben az
összefüggésben inkább kivételszámba megy, és egyértelműen a háttérbe
szorul a ii6, illetve a akkordok mellett. Ha viszont a IV. foktól
elvitatjuk kiemelt szerepét, aligha tartható, hogy ennek „szubdomináns”
elnevezését aggassuk valamennyi további, a dominánst előkészítő
akkordra – sokkal kézenfekvőbb azokat a domináns előtt elfoglalt
pozíciójuk alapján a „predomináns” névvel illetni.
Míg a schenkeriánus elméletekkel szemben továbbra is
fenntartásaim vannak, bevallom, hogy a „predomináns”
kifejezést csakhamar teljesen befogadtam a magam elemzői szókincsébe, és a
homályos riemanni örökséggel terhes szubdominánssal szemben ma is egyértelműen
előnyben részesítem a magam szövegeiben.
Hogy a
fentiekből mi vonható le olyan tanulságképp, ami a mostani konferencia
szellemében talán a hazai zeneelmélet-oktatás számára is megszívlelendő
lehet? Természetesen távol áll tőlem, hogy a mindennapi szolfézs- és
zeneelmélet-oktatás számára, amelynek idehaza is megvannak a maga (egészen más
gyökerekből táplálkozó) hagyományai, az amerikai elemzői módszerek
meghonosítását javasoljam – a gyakorló zenészek zömének oktatása során éppen
elég kihívás, hogy legalább a biztos kottaolvasás képességét és a maguk
játszotta művek alapvető értelmezéséhez szükséges elméleti tudást
közvetítsük. A zenével elemzőbb módon foglalkozó zeneszerzők,
karmesterek, karvezetők, elmélettanárok és zenetörténészek képzésébe
viszont alighanem érdemes volna beépíteni az amerikai (és más külföldi)
kultúrák eltérő tapasztalatait is, hiszen mennél többféle megközelítéssel
találkozik a zenész tanulóévei során, annál nagyobb eséllyel találhatja meg az
éppen odaillő elemző módszert egy-egy rendhagyó kompozícióval
találkozva. Ha szabad személyeskednem: ebben a tekintetben
igen emlékezetes számomra Tornyai Péter egy megjegyzése, aki a tavaly tavaszi
félévben a Zeneakadémia doktoriskolájában tartott Túl az akkordokon: Haydn- és Mozart-elemzések című
szemináriumom sokadik angol nyelvű olvasmánya után a „most már értem”
szavakkal reagált arra, miért kutakodik immár a sokadik amerikai elemző is
a mű elején magasba dobott strukturális dallamhangok után – a kulturális
sokféleség efféle közvetlen megtapasztalása pedig még akkor is
termékenyítően hathat a hazai muzsikusra, ha a maga tradícióihoz
ragaszkodva végső soron szkeptikus marad a
schenkeriánus elemzés radikális következtetéseivel
szemben. De éppily hasznosnak érezném, ha az elmúlt években immár nem csupán
Amerikában „felfutott”, a korabeli traktátusok
újraolvasásán alapuló, történeti elemzői megközelítés is mennél nagyobb
teret nyerhetne a hazai felsőfokú képzésben – egy Haydn- vagy
Mozart-mű elemzéséhez ugyanis nem csupán a miénktől többé-kevésbé
különböző kultúrában felnőtt kortársaink, de a bécsi klasszikusok
saját kortársai is izgalmas új szempontokat nyújthatnak. Hiszen Goethének
kétségkívül igaza volt: „fakó minden teória” – amennyiben abszolútnak hisszük, s
minden helyzetben és kompozícióra alkalmazhatónak véljük. Ha azonban több,
önmagában „fakó” teóriát is megismerünk, s mindig a célnak leginkább
megfelelőt választjuk ki, arra támaszkodva talán már több sikerrel
nyújtózkodhatunk a zene „aranyló fájának” legszebb gyümölcsei felé.
[1] A szakdolgozat egy nyomatott példánya hozzáférhető a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem könyvtárában.
[2] Ez a megközelítés az utóbbi évtizedben nagy népszerűségre tett szert az angol nyelvű zeneelméleti szakirodalomban, különösen a 18. század zeneszerzés-tanításában központi szerepet játszó ún. partimentók elemzésének köszönhetően. Ezzel kapcsolatban lásd Robert O. Gjerdingen alapvető monográfiáját: Music in the Galant Style. New York & Oxford: Oxford University Press, 2007.
[3] Lásd Nemes Nagy Ágnes: Magyarul és világul. Budapest: Helikon, 2014, 227.
[4] Joseph Kerman: Contemplating Music. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1985. (Ugyanez a kötet Nagy-Britanniában eltérő címen jelent meg: Musicology. London: Fontana, 1985.) Kerman korábban egy tanulmányt is szentelt kifejezetten a zeneelmélet témakörének: „How We Got into Analysis, and How to Get Out”, Critical Inquiry 7 (1980), 311–331.
[5] „You can teach musical analysis to the tone-deaf; but you cannot make them understand music.” Virgil Thomson: The State of Music. Revised 2nd edition. New York: Vintage Books, 1962, 179.
[6] Jékely Zoltán fordítása; a német eredeti: „Grau, teurer Freund, ist alle Theorie, / Und grün des Lebens goldner Baum.” Vö. Johann Wolfgang von Goethe: Faust. Ford. Jékely Zoltán és Kálnoky László. Budapest: Európa, 2006, 160.
[7] A Metro-Goldwyn-Mayer stúdió 1939-ben bemutatott The Wizard of Oz produkciójához a dalok szövegét Edgar „Yip” Harburg, zenéjét pedig Harold Arlen szerezte.
[8] Ernst Friedrich Richter: Lehrbuch der Harmonie. Lipcse: Breitkopf & Härtel, 1853.
* Mikusi Balázs
zenetörténész (Országos Széchényi Könyvtár Zenei Gyűjteményének
vezetője) előadása a III. Szegedi Zeneelmélet Oktatási Konferencián
(SZTE ZMK Liszt Ferenc Kamaraterem, 2014. IV. 24.) hangzott el. A PARLANDO
számára szerkesztette: Újváriné dr. Illés Mária