Morva Péter
Egy Kórusfesztivál műhelye –
a játszóasztal mögül meglesve
Ostrom zajlik Budapesten 1944 Karácsonya és 1945.
február 13. között. Kodály Zoltán az Irgalmas Nővérek VI. kerületi Próféta
utcai zárdájának (pontosabban a Szent Teréz Intézet 1-3. szám alatti)
pincéjében, majd az Operaház légóhelységeiben vészeli ezeket a heteket át,
miközben a Missa Brevis 1942-ben, a Galyatetői Nagyszállóban már megírt első
verzióját, a csendes miseként számon tartott Organoedia-t kórussal
egészíti ki. Az első bemutatót az Operaház ruhatárában már február 11-én
megtartják, majd még ugyanebben az évben, Pécsett a Pécsi Püspöki Énekiskola
növendékei (vagy más néven a Székesegyházi Kórusiskola diákjai) is
előadják az orgonakíséretes változatot. (Ezt az énekes iskolát Rákosiék
1953-ig hagyták csak életben 65 év működést követően. Az Állami
Egyházügyi Hivatal kíméletlenül felszámolta többek között őket is, Kodály
tiltakozása ellenére.) Akkortájt a pécsi bemutató előkészítésében Kodály
is személyesen részt vett...
... majd 70 év múlva, idén, 2015-ben egy Kodály
„leszármazott” idézte fel ezt a művet, ugyanazon helyen, a pécsi
Székesegyházban. Abban az értelemben „leszármazott” Erdei Péter karnagy, mert
egyrészt élete a Kodály életműhöz kötődik (és az ez alkalommal nem
csak, mint a kecskeméti Kodály Intézett volt igazgatóját említem, hanem a
kórusirodalom egyik legfőbb hazai Kodály-interpretátorát), másrészt
közvetlenül Vásárhelyi Zoltán és Bárdos Lajos tanítványaként első
kézből ismerhette meg Kodály zeneszerzői és pedagógiai elképzeléseit.
Így tehát kollégám megint nekiveselkedett, hogy a partitúrából kifacsarja
azokat az érzelmeket és gondolatokat, amely a Bazilika falai között már egyszer
visszhangoztak. Ennek a lendületnek többek között az is biztosította
energiáját, hogy korábban, még közös munkánk során ezt a darabot nem kis
sikerrel mutattuk be 2008-ban, a Zeneakadémia akkori Alma Mater kórusával a
moszkvai Csajkovszkij Konzervatórium Nagytermében, szintén orgonával.
Az Europa Cantat rendezvénye idén júliusban – most
másodszor – ismét Pécsre látogatott, miután 1988-ban jártak már itt. Ez a
fesztivál adott otthont ennek az ősi bemutatónak újrajátszásához. A
fesztivál másnapján délelőtt (inkább mondjuk ki, muzsikusok vagyunk:
reggel) fél tízkor már rögtön kezdődtek a Mise próbái. És mivel valahol
minden kezdet nehéz, a kórus egyik fele megtalálta a próbatermet, a másik –
talán a Mecseket megkerülve – jó fél óra késéssel robogott be. (Nem lepett meg,
a fesztivál helyszínei az egész megyeszékhelyt behálózták.)
A próbaidőszakra roppant kevés nap állt
rendelkezésre. Összesen hat, illetve a koncert napjának délelőttje, egy
főpróba erejéig. A kórus tagsága ráadásul ezen felül roppant színes is
volt: fiatalok érkeztek Észak-Németországból (Oldenburger Jugendchor), kissé
idősebbek Svájcból (Konzertchor Schaffhausen), a próbaterem padjaiban
ültek továbbá a mohácsi Bartók Béla Vegyeskar, és az egyéni színekben
megjelentek lelkes tagjai Francia-, Német- és Magyarországról, Svájcból,
valamint Szerbiából. Mindehhez csatlakoztak – és mindvégig remekeltek – magyar
énekesek a „professzionális világból”, akiknek a kórusra gyakorolt
felvillanyozó hatását szintén nem lehet szó nélkül hagyni. A koncert
előtti két napban kapcsolódott be a munkába Wiedemann Bernadett (alt),
Horváth István (tenor) és Cser Krisztián (basszus), valamint a „Fekete Leves”
mumusként emlegetett nehezen intonálható, és érzékeny hangzású két női
tercett felső két szólamát megszólaltató Vörös Szilvia (mezzo) és Szente
Melinda (szoprán).
A sokszínűség félelmetes kihívás egy
karnagynak, mert bár ugyan a próbákat precízen előtte megtervezi, csak a
„szembesítés” során derül ki, hogy is fog az beválni. Bár én – mivel az
első naptól a zongorás betanítás is feladatom volt-, ebből semmilyen
zavarodottságot nem vettem észre. Ugyan a kórus egy részének figyelemlekötése a
szólamok letisztázása során – míg a másik szólam próbált, és így a többiek
hallgatásra voltak ítélve – okozott némi nehézséget, egyszer se sérült a próba
homogenitása. Ezt segítette, hogy Erdei Péter rögtön összekuszálta a megszokott
sorokat: összekeverte az egymást régebb óta ismerő énekesek megszokott
ülésrendjét, így az eltérő tudásszintek könnyebben kerültek közös nevezőre.
A mű nehézsége, a kórus spontán
összeszerveződése és a kínzó időhiány majdnem lehetetlen feladat elé
állított minket. Viszont a próbák már kezdettől tapasztalt intenzitása,
majd ennek fokozatos enyhítése, valamint az így biztosított inkubáció, és az az
egyáltalán nem mellékes körülmény, hogy a kórus végtelen lelkesedéssel állt
végig a munkához, a koncertlátogató közönség részéről nem maradt elismerés
nélkül. Talán ennek lehet a jele, hogy először néma csönd követte az
orgona plein jeu-je után elhalt visszhangot? A Misére kíváncsiak tömege miatt
zsúfolásig megtelt a Székesegyház, a későn feleszméltek szép számmal már
csak állóhelyhez jutottak. Viszont így még hatásosabb volt a tömeg csendet
követő tapsvihara. A komolyzenének, és a Fesztivál komolyzenei műhelyeinek
is van még oly lelkes támogatása, mint a könnyedebb zenei irányokba
elkalandozott kóruséneklésnek!
A zongorás próbákkal párhuzamosan regisztráltunk a
Bazilika orgonáján is. Kollégám ebben nem adott feltétlen szabad kezet, sosem
adott, de nem is adhat, mert könnyen beleeshet az orgonista abba a hibába, hogy
azt vélje, a kórus énekeseit is talán a fújtató fújja. Erdei Péter ezért
vállalva a vasárnapi ebéd teljes mellőzését, végigkoplalta mellettem a
hosszas procedúrát, hogy fejében szóló kórushangzást mindvégig összevethesse az
orgona hangjával. Nemhogy a regiszterek száma és karaktere, de a párhuzamosan
mozgó dinamika során a redőnyözés, a manuálok összekopulázása által
biztosított dinamikai lépcsők meredeksége és a regiszterek
frekvencia-spektruma is fontos. Mert itt és itt ez ezt és ezt a szólamot pont
kitakarja az orgona, máshol meg a vékonyabb dongájúakat támogatnia kell. Ezen
kívül a vallásos zenei élményen keresztül egy egységes koncepcióban
gondolkodott, amellyel nem csak Kodály mondandóját, de saját élettapasztalatait
is ki akarta fejezni. Ezért a regisztráció (pláne egy olyan négy manuálos
szépségen, mint a pécsi Székesegyház orgonája) sarokköve volt a produkciónak,
és ezért eléggé időigényes. Nagy szerencse mindannyiunknak, hogy a
Fesztivál minket érintő szervezése – és itt meg kell említenem Faragó
Emanuelát és Halas Dórát – mindent megtett a gördülékenységért, és elég
helyszíni próbalehetőséget biztosított nekünk a Bazilikában. Az engem
érintő feladat terhét pedig Kovács Szilárd, a Bazilika nagyszerű orgonistája
könnyítette, tisztára söpörve előttem a hangszerhez vezető utat, azaz
minden lehetetlen időpontban hagyta, hogy ostromoljam őt ügyes-bajos
kérdésemmel, és ilyenkor végtelen türelemmel magyarázta el az új hordozható
játszóasztal rejtélyes titkait.
A szerzőről
Morva Péter orgonista, zongorista, oktató
(Hochschule für Musik und Theater München)