Steklács János*
Szemmozgásvizsgáló Oktatásmódszertani
Kutatóműhely és Labor
A műhely két területen folytat kutatásokat,
fejlesztéseket. Az egyik az olvasás és szövegértés vizsgálata, a képesség
leginkább iskolai, iskola előtti fejlődésének, fejlesztésének
kérdéseit fókuszba helyezve. A másik terület a kognitív képességek vizsgálata,
a percepció, az információfeldolgozás műveletének az elemzése az
infrakamerás szemmozgáskövetés módszerével (1).
Az első területen, a szorosabb értelemben vett
olvasáskutás területén az utóbbi években a tanítási, képességfejlesztési
kérdések kerültek az érdeklődés középpontjába. A műhely több
oktatója, kutatója, hallgatója vett részt kutatási projektek megvalósításában,
valamint taneszközök, tankönyvek írásában, szerkesztésében, továbbképzések
kidolgozásában, megtartásában. Mindezek fókuszában az olvasási stratégiák, az
olvasási folyamathoz kötődő metakognitív képességek fejlesztésének
tudományos, elméleti és gyakorlati alapjai állnak. A műhely kutatói 2006
óta folyamatosan részt vesznek nemzetközi olvasáskutatási projektekben.
Ettől az évtől kezdve kezdtek kirajzolódni a mostani
kutatóműhely körvonalai. Azóta egyre többen kapcsolódtak be azokba a
kutató- és fejlesztőmunkákba, amelyeknek a koordinálása a Kecskeméti
Főiskola Tanítóképző Karán folyik. Mindig fontosnak tartottuk
műhelyünkben a tehetséggondozást, hallgatóink bevonását a kutatásokba;
szakdolgozatok, TDK-munkák, PhD-dolgozatok készültek kollégáink
közreműködésével. A Kecskeméti Főiskolán munkaviszonnyal
rendelkező, belső tagok mellett külső tagok, konzulensek is
részt vesznek a munkában, elsősorban a Szegedi Tudományegyetem oktatói,
doktorandusz hallgatói. A hazai kollégák mellett külföldi kutatók is
csatlakoztak hozzánk az elmúlt években.
A műhely másik kutatási területe az olvasás,
információfeldolgozás kognitív folyamatának vizsgálata a szemmozgáskövetés
módszerével. A szem mozgásának műszeres vizsgálata (eye-tracking)
jelentősen fejlődött az elmúlt évtizedben. A könnyen kezelhető,
beállítható, mozgatható, nagyobb testmozgást is kezelő technológia számos
területen jelent új perspektívát a kutatásokban. A gyerekek olvasási, tanulási,
vizuális információfeldolgozási folyamata egyre pontosabban megismerhető,
sokrétűbben elemezhető, ez pedig a tanítás-tanulás módszertana szempontjából
is új lehetőséget, kihívást jelent. A műhely a kutatásokon kívül a
vizsgálati műszerek és a technológia fejlesztésével is foglalkozik.
A szemmozgáskövetés vizsgálati módszere a technikai
háttérhez igazodva ugyancsak jelentősen átalakult. A kísérleti körülmények
eleinte alacsony precizitást, a mostanihoz képest jóval kevesebb és
pontatlanabb adatot produkáltak. A vizsgálat közben a fej mozgása
elképzelhetetlen volt, a távolság miatt ugyanis rögzíteni kellett. Mindennek és
a bonyolult műszereknek köszönhetően a kísérletben részt vevők
nem tudtak teljes egészében, a szükséges figyelemmel az adott feladatra
koncentrálni, a kapott eredmények így pontatlanok, kétségbe vonhatók voltak a
mostaniakhoz képest. Az elmúlt két évtizedben azonban sem a hordható
szemüvegek, sem az álló, rögzített műszerek nem okoznak már ilyen
problémákat. A kísérleteket, felméréseket TobiiStudio szoftverrel és Tobii
T120-as berendezéssel végezzük, amely teljes egészében egy olyan monitorhoz
hasonlít, amelyet a gyerekek, köztük a legkisebbek is, már az otthoni
környezetben megszokhattak. Az eredmények szemléltetése a valós idejű
felvétel mellett több felvétel egyidejű animálásával, fixációs idő
alapján készített, nézési gyakoriságot mutató hőtérképpel történik, és
úgynevezett gaze-spot-os analízissel, vagyis a fixációk adatait, sorrendjét, a
szakkádok hosszúságát tartalmazó ábrával.
A kalibrálás művelete egyszerű.
Csecsemőknek a követendő, mozgó pont helyettesíthető hangot is
adó labda ábrájával, amely felhívja magára a gyerekek figyelmét, így
elvégezhető úgy is a felmérés, hogy a kisgyermek nem érti még az
instrukciót.
1. kép
Kisiskolás tanuló kísérleti helyzetben
A gyerekekkel is elvégezhető felmérések számára
az jelentette a legfontosabb technikai újdonságot, hogy a műszer és a szem
között nem szükséges az állandó távolságot tartani, előre és oldalra
történő mozgáshoz is igazodik a berendezés. Fontos újítást jelentett az is,
hogy a beépített kamerák közül mindkettő követi mindkét szemet, így a
másodpercenként 120 felvétel magas arányú, 90–95 százalékos feldolgozható
adatot rögzít a felvétel közben. A szem mozgását, viselkedését ezredmásodperc
pontossággal tudjuk követni, elemezni.
A tanulási, feladatmegoldási, információfeldolgozási
folyamatok vizsgálatának egyik legnagyobb problémája az volt, hogy ezekre csak
a megszerzett tudásból, a gyerekek beszámolóiból tudtunk következtetni. Az így
készült kérdőíves vizsgálatok korlátait az jelentette, hogy a gyerekek nem
tudnak pontos választ adni, reflektálni az általuk alkalmazott gondolkodási
módszerekre. A szemmozgáskövetés ebben a kérdésben a legfontosabb újdonságot, a
további lehetőséget jelenti. A gondolkodási, feladatmegoldási stratégiákra
úgy tudunk következtetni, hogy a művelet közben a szem mozgása alapján
határozzuk meg az agyban végbemenő gondolkodási folyamatokat.
Természetesen elsősorban erre vagyunk kíváncsiak, nem pedig a szem
viselkedésére, ez utóbbira ugyanis más műszerek állnak rendelkezésre. A
gyerekek által alkalmazott akár tudatos, akár nem tudatos kognitív stratégiákat
fontos ezzel a módszerrel megismerni, hiszen eddig ismeretlen tudást tár fel
nemcsak a tanulásmódszertan, hanem a tanításmódszertan szempontjából is.
A szemmozgáskövetés területén a műhely több
tantárgy tanulás- és tanításmódszertanához kötődő kutatást is
végzett. Ezekben sokszor szakdolgozó vagy doktorandusz hallgatók vettek,
vesznek részt, esetenként a témavezetőikkel együtt. Külsős, konzulens
kollégák közreműködnek a kutatási kérdések megfogalmazásában, ezeket
adaptáljuk a szoftver és a hardver jellemzőit is figyelembe véve a
szemmozgáskövetés módszerére.
Mivel magyar nyelvterületen még nem folytak ilyen
kutatások, és nemzetközi színtéren sem túlságosan gyakoriak, a legtöbb esetben
alapkutatásokat végzünk. Eddig az olvasás, az anyanyelv, az idegen nyelv
elsajátítása, a matematikai feladatok megoldása, a vizuális nevelés, az
ének-zene, a térkép, az ábra, a szöveg megértése, az egészséges életmódra nevelés
területén folytattunk ilyen típusú felméréseket.
A jelenleg folyó munkáink közül a legnagyobb
volumenű vizsgálatunk a zenetanulás, az éneklés, a kottaolvasás, a
hangszeres tudás összefüggéseit igyekszik feltárni. A kutatás tervezését,
koncepcióját Buzás Zsuzsával és Damien Sagrillóval, a Luxemburgi Egyetem
oktatójával készítettük. A felmérésben 10–14 éves luxemburgi, német és magyar
gyerekek vesznek részt, akik már több éve tanulnak zeneiskolában a hangszerükön
játszani. A vizsgálat egy háttérváltozókat rögzítő kérdőív
kitöltéséből, illetve a kottaolvasási, ritmusolvasási képességet
felmérő tesztből áll. Először néhány másodpercig
lehetőségük van a gyerekeknek áttekinteni az olvasógyakorlatot,
ritmusgyakorlatot, majd újra megjelenik a kotta, amelyet az instrukció szerint
kopogással, szolmizálással, a hangszerükkel adnak vissza. A legfontosabb
kérdés, amelyre a vizsgálat a választ keresi, az, hogy mennyire befolyásolja a
három ország eltérő zeneiskolai, általános iskolai ének-zene oktatási
rendszere, módszerei a fenti képességeket. Arra is keressük a választ, hogy
milyen különbség mutatkozik a választott hangszerek szerint, milyen
különbségeket találunk a fiúk és a lányok között.
2. kép
A kottaolvasás folyamatának vizsgálata a
szemmozgáskövetés módszerével
3. kép
A kottaolvasás és a zenélés folyamatának együttes
vizsgálata a szemmozgáskövetés módszerével
Az interjúk, tesztek felvétele már megtörtént, a
mostani szakaszban az adatok feldolgozása, az eredmények értékelése folyik. Az
aktuális magyarországi kutatási eredményekről a kutatóműhely és a
Tobii Technology közös szervezésében rendeztünk egy konferenciát, ahol számos
neveléstudományi és marketingkutatási területen zajló empirikus vizsgálatba
pillanthattak be az érdeklődők. A plenáris előadást Vezekényi
Nóra Laura tartotta, aki az eye-tarckingről mint viselkedéstudományi mérőeszközről
beszélt. Az egyik tematikus szekcióban a neveléstudományi előadások között
a zenei neveléssel, a vizuális kommunikációval, a szövegértéssel, a
nyelvtanulással és a matematikával kapcsolatos kutatások egyaránt szerepeltek.
A másik tematikus szekcióban a marketingkutatás területével foglalkozó
prezentációt mutattak be. A konferenciának a Kecskeméti Főiskola
Tanítóképző Főiskolai Kara adott otthont. A konferencia programja
elérhető a kutatóműhely honlapján (2). Az aktuális kutatások jó
példák egyrészt az újszerűség, a szemmozgáskövetés kutatási módszerében
rejlő lehetőségek szemléltetésére, másrészt tapasztalataink
megerősítettek abban, hogy ez a technológia tanulás- és
tanítás-módszertani szempontból, a tantárgyi módszertanok fejlesztése,
korszerűsítése területén külföldön is újszerű, még kevéssé ismert.
Irodalom:
(1) A Szemmozgásvizsgáló Oktatásmódszertani
Kutatóműhely és Labor honlapja. http://eye-tracking-education.webnode.hu/
(2015. június 2.)
(2)
A Szemmozgásvizsgáló Oktatásmódszertani Kutatóműhely és Labor
konferenciájának programja. https://sites.google.com/site/etrgal/ (2015. június
Forrás: Az Anyanyelv-pedagógia
című elektronikus folyóirat
(www.anyanyelv-pedagogia.hu) 2015/2. számában.
Heltai János Imre: Roma/cigány gyerekek kétnyelvűségének néhány magyarnyelv-pedagógiai vonatkozása
Bóna Judit: 6–13 éves iskolások megakadásai különböző beszédtípusokban
Nagy-Varga Zsolt: A szófajok tanítása interaktív tábla használatával
Asztalos Anikó: A tanórai beszédfejlesztést támogató óratervezési stratégiák
Markó Alexandra sorozatszerk.: Beszéd – Kutatás – Alkalmazás című sorozat (Varga Mónika)
Bereznai Anja: Nyelvjárások használata az óvodában
Már Orsolya: A román nyelv mint nem anyanyelv oktatása Romániában
Steklács János: Szemmozgásvizsgáló Oktatásmódszertani Kutatóműhely és Labor
Hutterer Éva: Újító törekvések az anyanyelv-pedagógiában
Bognár Amália: Digitális eszközökkel magyarórán
P. Kocsis Réka: Modern kiadásban olvasható az Apor-kódex