VÁLASZOL
GONDA JÁNOS JAZZMUZSIKUS, ZENETÖRTÉNÉSZ, PEDAGÓGUS
Ötven éve jött létre a jazztanszak. Az akkori
terminológiát használva: alulról jövő kezdeményezés volt, vagy egyszer
csak felülről visszautasíthatatlan ajánlat érkezett?
Ilyen
ajánlatról a műfaj akkori helyzetében természetesen szó sem lehetett. A
kezdeményező én voltam, de voltak támogatóim, közülük első helyen Pernye András nevét említem meg. Az
ötvenes években néhány minősítő szlogen elég volt bárminek a
tiltásához, ami – az akkori szóhasználattal - a nyugati kozmopolita, absztrakt,
tehát káros művészeti formákhoz vagy irányzatokhoz kötődött. A jazz
is ebbe a kategóriába tartozott. Mégsem volt teljesen ismeretlen a muzsikusok
körében, mivel voltak korábbi hazai hagyományai. Helyenként a tiltás
időszakában is kultiválták, ha máshol nem, lakásokban, üresen álló nagyobb
termekben. A műfaj kedvelői számára sem volt egészen elérhetetlen:
ahogyan a populáris zene kedvelői a luxemburgi rádiót hallgatták, a jazz
elszánt hívei esténként a Voice of America adásában Willis
Conover „Music of USA” nevű remek programját
élvezték. Elvétve egyéb lehetőségek is akadtak: az ötvenes években például
a mai Centrál kávéház helyén működött a Metro
klub, ahol hétvégenként jazz szólt; itt játszott többek között Szabó Gábor, a később Amerikában
világhírűvé lett gitáros. Azután a hatvanas években, a kezdődő
enyhülés idején a KISZ létrehozta a később legendássá vált Dália
jazzklubot az Alkotmány utca és a Bajcsy Zsilinszky út sarkán lévő,
egykori neves kávéház helyén.
Távolságtartó, elegáns, komoly: valaki
így jellemezte Önt. Szinte hihetetlen, hogy éppen ilyen személyre bízták egy
olyan, az állami zeneoktatásban korábban nem létezett tanszak megszervezését és
vezetését, ahol „az amerikai felső tízezer zenéjével” foglalkoztak.
Ami a
személyemet illeti, jómagam a Zeneakadémián előbb a zenetudományi, majd a
zongora szakon szereztem diplomát. Így talán a komolyzenei körökben könnyebben
elfogadtak, ha másért nem, mert az előző években számos cikket,
tanulmányt, majd egy terjedelmes könyvet is írtam a jazzről. Persze, mint
minden új kezdeményezést, a jazztanszak létrehozásának, majd pedig a
jazzoktatás általános bevezetésének a tervét meggyőző érvekkel
kellett alátámasztani. A művészetoktatás illetékeseit arról igyekeztem
meggyőzni, hogy a jazz éppenséggel nem a felső tízezer zenéje, hanem
az afroamerikai folklórból, vagyis a korábbi rabszolgák zenei világából alakult
ki, s hogy ebben a műfajban az afroamerikai muzsikusok mind a mai napig
meghatározó szerepet játszanak, a blueshoz és egyéb rokon eredetű zenei
formákhoz hasonlóan. Belátható tehát, mondottam, hogy támogatható, progresszív
ügyről van szó. Hozzájárult mindehhez, hogy ezekben az években világszerte
elterjedt az úgynevezett Kodály-módszer; ezért – és persze más okokból is – a
magyar zeneoktatás nemzetközi hírnévre tett szert. Hivatkozhattam tehát arra,
hogy egy újfajta, modern képzés bevezetése csak erősítheti ezt a rangot,
hiszen Európában ekkoriban alig egy-két helyen működött jazzoktatás. Azt
persze már nehezebben tudtam volna elmagyarázni és megértetni, hogy voltaképpen
a XX. század egyik legjelentősebb improvizációs előadási
gyakorlatáról van szó. A jazz ugyan nem került át a tiltottból a kifejezetten
támogatott kategóriába, de megtűrték és esetenként még támogatták is.
(Fesztiválok, híres külföldi együttesek vagy szólisták meghívása, hazai
muzsikusok külföldi fellépése stb.)
Azt mondják, hogy a jazzmuzsikusok
szuverén, a saját világukban élő emberek, akiknek a képzéséhez is nyilván
speciális módszerek szükségesek.
Ez a
műfaj jellegéből adódik. A Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskolában megalakult jazztanszak azért volt jelentős esemény,
mert az állami zeneoktatásban a hagyományos klasszikus képzés mellett most
először kapott helyet egy olyan műfaj, amely az improvizatív alkotói
és előadási gyakorlatot képviselte, s amelyet a világ egyre inkább szuverén
művészetként ismert el. Addig nálunk ennek a kultúrának alig volt háttere,
a tájékozottabb zenészeken és a jazz bennfentes kedvelőin kívül kevesen
ismerték a műfaj
jelentős klasszikus és modern felvételeit, előadóit,
zenei és inspirációs közegét. A „jazzkonzi”, ahogyan a zenészek akkoriban hívták, nem azért
jött létre, hogy az oktatás speciális színfoltja legyen, hanem hogy
elősegítse az egész magyar jazzkultúra, ezen belül a jazzoktatás
szerveződését és kibontakozását . A hét
alapszakon megindult képzéssel, a különböző tárgyak párhuzamos klasszikus
zenei oktatásával megtettük az első lépéseket. Nem indultunk el rossz irányba, ezt
bizonyítja, hogy az elkövetkező években jelentősen kiszélesedett a
tanszak tevékenysége, bővült tananyaga, s új hangszeres szakok és pedagógiai
tárgyak kerültek bevezetésre. Az alsó
fokú zeneiskolákban később létesülő jazz szakokon ugyanis mindenütt a
nálunk végzett muzsikusok tanítottak, hiszen előrelátható volt, hogy az
országban jazztanárokra is szükség lesz. Mindennek eredményeként 1990-ben a
tanszak átkerült a Tanárképző Főiskolára, majd pedig a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem önálló tanszéke lett.
A hetvenes évek elejétől nagy divat
volt a „jazzturizmus”. Aki jó, izgalmas zenét akart hallgatni, nem ritkán
világhírű muzsikusok közreműködésével, az rendszeresen járt
elsősorban Varsóba és Prágába. Miért éppen ott voltak jó klubok és nagy
jazzfesztiválok?
Lengyelországban
és a 68 előtti Csehszlovákiában a műfajnak korábban jelentős
kultusza volt. Mindkét országban a jazz egyfajta oppozíciós magatartást
jelentett. A lengyelek rajongtak a műfajért: náluk a jazz szinte nemzeti
ügy volt. A varsói Jazz Jamboree a
legjobb és legnagyobb európai fesztiválok közé tartozott. Ezt még akkor is
megrendezték, amikor a politikai események miatt tankok álltak a Kultúrpalota
körül. Tegyük hozzá, hogy a lengyelek nagyon muzikálisak és kiváló jazzérzékkel
rendelkeznek. Számos nemzetközi hírű jazzmuzsikusuk volt és van ma is.
Prágában is remek jazzeseményeket rendeztek, sajnos ezeket 1968 után radikálisan
megszüntették. Egyébként a prágai Konzervatóriumban működött a magyart is
megelőző, első kelet-európai jazztanszak, de sajnos nem sokáig…
S ha már itt tartunk: a diktatúrák általában nagyon nem szeretik a műfajt.
Az első európai jazzműhely például a frankfurti Konzervatóriumban
jött létre 1929-ben, méghozzá egy magyar muzsikus, a volt Kodály növendék Seiber Mátyás irányításával. Ezt a nácik
1931-ben a „négervér infúziójának” vádjával azonnal betiltották.
Öntől származik az a definíció,
hogy a jazz a rögzített és rögzítetlen anyag „ravasz kombinációja”. Lehet
zeneszerzés mellett rögtönzéssel is foglalkozni, netán tanítani?
A
jazzoktatás legfőbb célja az improvizációs készség fejlesztése és a
műfaj zenei nyelvének az elsajátítása. Zenei berkekben a rögtönzéssel kapcsolatban
elterjedt az a nézet, hogy „akinek van hozzá érzéke, csinálja, akinek nincs,
azt hagyjuk békén”. Én azonban egyetlen alaposan átgondolt, nemzetközileg
elterjedt, progresszív zenepedagógiai módszerrel sem találkoztam, amelyben a rögtönzés,
mint a kreativitás fejlesztésének kulcsfontosságú eleme, centrálisan ne
szerepelt volna. (Gondolok például az Orff-, a Dalcroze-,
vagy a Willems-módszerre, hogy csak néhányat
említsek.)
A rögtönzés nem attól rögtönzés, hogy
ott és akkor, abban a pillanatban keletkezik?
Mindenfajta
zenében vannak improvizatív elemek vagy vonások. Ha nem lennének, akkor például
egy pontosan rögzített mű esetében a zeneiskolai növendék és a nagy
művész interpretációja között nem lenne különbség. Évtizedek óta
hangoztatom, hogy a szabad fantáziálás és az organikus rögtönzés két teljesen különböző
előadásmód, két különböző világ. Az előbbiben a muzsikus azt játssza, ami
éppen eszébe jut, az utóbbiban belső kötöttségek, rendezőelvek
szabályozzák a játékot. Az utóbbiakat „improvizációs magaskultúráknak”
is nevezik. A jazz kifejezetten ide tartozik. Kötöttség benne például az
előre megkomponált téma, annak harmóniasora, ütemszáma, a ritmikai
lüktetés stb. Ezeket betartva, vagyis ezekre kell a muzsikusnak rögtönöznie.
Ezért használtam a „ravasz kombináció” meghatározást. Emellett a jazznek önálló
„szótára” van, amely jellegzetes zenei fordulatokból, úgynevezett patternekből áll: ezeket el lehet, s a jazzmuzsikusnak
el is kell sajátítania. Ami pedig a rögtönzést illeti, minden gyerekben van
bizonyos mértékű improvizációs érzék – egyszerűen azért, mert másra
még nem tanították. Találóan mondta Kodály: „rögtönözne
minden épkézláb gyerek, ha hagynák”.
Nem elég, ha valaki a zenét nem a
tudomány vagy az elmélet felől közelíti meg, csak az élvezeti értékére
kíváncsi, azt becsüli?
Dehogynem.
A közönség élvezni kívánja a zenét, hiszen az arra való. A többi a szakember, a
kritikus és persze a tanár dolga.
Hol dől el, hogy egyszerű
témából vagy harmóniasorból jazz lesz?
Ez azon
múlik, hogy valaki milyen tehetséges, milyen a jazzérzéke, improvizációs
készsége, mennyire ismeri a műfaj nyelvezetét, stílusait, s emellett van-e
egyéni hangja. Ha pedig együttesben játszik, milyenek a társai, továbbá, ami
döntő fontosságú: milyen közöttük az együttműködés, zeneileg hogyan
értik meg egymást. Meggyőződésem, hogy a jazz legnagyobb mesterei: Armstrong, Basie, Ellington, Parker, Davis, Coltrane,
Jarrett a komolyzene kiemelkedő
művészeihez hasonlóan, maradandó értéket teremtettek.
Tanár, zeneelméleti kutatásokat folytat,
részt vesz a doktori képzésben, játszik, publikál, 50 éve végez
jazzpedagógiai
tevékenységet. Mindez tudatosan alakult így, vagy inkább a véletlen műve?
A
csillagok szerencsés együttállása következtében számos elképzelésemet, általam
hasznosnak és fontosnak vélt ügyet sikerült megvalósítanom. Ehhez persze
meggyőződésre és némi elszántságra volt szükség, de sohasem áltattam
magamat azzal, hogy nélkülem mindez nem ment volna végbe. Ezek az események és
folyamatok szükségszerűek és aktuálisak voltak, „benne voltak a
levegőben”.
Lassan húsz éve, hogy megjelent utolsó
albuma, a Berkes Balázzsal készült „Képek és Emlékek”. Nem hiányzik a
lemezkészítés?
Minden
muzsikusnak, a nálam sokkal fiatalabb és aktívabb zenészeknek is hiányzik. A
számítógépes technika sokat ártott a CD felvételek piacának. Ha volna rá mód és igény, talán vállalkoznák
rá. Annak is örülnék, ha régebbi
lemezeim CD formában újra megjelennének. Ami azonban biztos, hogy e nélkül sem
unatkozom. Írok, kutatok, nagyon sok és sokféle zenét hallgatok, rendszeresen
zongorázom, s néha nyilvános szereplést is vállalok. Legutóbb Gyémánt László festőművésszel
volt egy érdekes estünk: az első
részben
szólóban játszottam, a másodikban párhuzamos rögtönzésre vállalkoztunk. Én
figyeltem, hogy László rögtönözve mit alkot, ő meg festés közben figyelte,
hogy én mit improvizálok. Összefoglalva
a fentieket: az embernek éreznie kell, hogy mikor kell a munkát abbahagyni.
Ennek még nem jött el az ideje: a magam részéről a fokozatos visszavonulás
módszerét követem.
Tanítványai mesélik, hogy
egyetlenegyszer látták igazán meggyötörtnek, amikor meghalt Bill Evans,
sőt, valaki azt mondta, hogy könnyes szemekkel ment be a tanszakra.
Valóban így történt?
Zongoristaként
ő állt hozzám a legközelebb, ő volt rám a legnagyobb hatással. Voltak
nála nagyobb virtuózok, mint például az utolérhetetlen Art Tatum vagy Oscar Peterson; modernebbek, mint Herbie Hancock vagy
a mai Brad Mehldau, s
persze a lenyűgöző szólókat produkáló Keith Jarrett, – én azonban Evans játékát szerettem a legjobban: az
ő stílusát, témáit, harmóniáit, rögtönzéseit. Játékát a harmadik hang után
fel lehet ismerni. Követtem pályáját, felvételeit, az egyik montreux-i
fesztiválon pedig személyes kapcsolatba is kerültünk, sokat beszélgettünk
egymással. Bár láttam rajta a drogelvonó kúra nyomait, úgy éreztem, hogy egy
újabb termékeny korszak előtt áll, tele volt tervekkel. Nem vagyok sírós
típus, a „könnyes szemek” tehát túlzás, az viszont tény, hogy váratlan
halálhírére megrendültem.
Virtuóznak születni kell, vagy lehet
nevelni is? Ha valakiből mégsem lesz, milyen sors vár rá?
A
virtuozitás nem minden. Miles Davis nem volt virtuóz, de
zseniális muzsikus volt. Mint minden művészetben, zsenik a jazzben is igen
ritkák. Több viszont az elsőrangú zenész, akivel mindenki szívesen
játszik. A virtuozitás speciális adottság, szerintem ebben a genetikai
örökségnek is fontos szerepe van. Az már jelentős részben alkati kérdés,
hogy kiből lesz gyakran játszó, aktív muzsikus, ki marad meg azon a
szinten, hogy egzisztenciáját részben vagy egészben jazzre, esetleg tanításra
vagy más műfajú zenére alapozza. Mint említettem, sok múlik azon is, hogy
ki kivel játszik egy jazz együttesben. Van úgy, hogy kiváló muzsikusok nem illenek
össze, képtelenek egymást zeneileg megérteni.
Azt jól látjuk, mekkorát fejlődött
a magyar jazzkultúra az elmúlt fél évszázadban. Lehet tudni, hogy most éppen
merre tartunk?
A
kilencvenes évekig a külföldi fellépés, még inkább a turnézás sem ment könnyen,
nemzetközi karrierről nem is szólva. Kivételek azért akadtak: Pege Aladár vagy Lakatos Antal (később Tony
Lakatos) Európa-szerte közismert volt. A jelenlegi helyzetet nem látom
olyan nehéznek, mint amilyennel például a kis független színházak küszködnek. A
múlthoz képest ugyanis jó néhány klub és a műfajt is befogadó
hangversenyterem létesült; ezeket nagyrészt értő, a jazz iránt érzékeny
közönség látogatja. Rögtön hozzá kell tenni, hogy a jazz általában
intellektuálisabb és elvontabb, mint a populáris zene, tehát a közönsége is
kisebb. Nehéz megmondani, hogy tőlünk kikerülhetett volna egy Duke Ellingtonhoz vagy Keith Jarretthez
hasonlítható világsztár. Azt hiszem, hogy nem. A jazz szülőhazája Amerika, amely most is vezető
szerepet játszik, bár a műfaj az egész világon elterjedt. Ez a zene
azonban Amerikában is kisebbségi helyzetben van, a konkurencia viszont óriási.
Ehhez képest az is komoly eredmény, hogy voltak kint élő, nemzetközileg
elismert muzsikusaink: korábban például Bacsik Elek, Szabó
Gábor, Tommy Vig; sőt,
a mai fiatalok között is akadnak egyre ismertebbek, így például a New Yorkban
játszó Németh Ferenc, vagy az egyik
legnagyobb amerikai egyetemen tanító és igen neves muzsikusokkal játszó Szabó Dániel. Mindketten a mi
tanszakunkról kerültek ki Amerikába. Muzikalitás, tehetség és iskolázottság
mellett tapasztalatom szerint a külföldi és különösen az amerikai jazzéletbe
való beilleszkedéshez és érvényesüléshez egyfajta empatikus intelligenciára is
szükség van. Aki evvel nem rendelkezik, az nehezen boldogul odakint.
A tanszakra hosszú ideje túljelentkezés
van. Ilyen sok a tehetség, vagy ennyire jók a végzősök perspektívái?
Mint
mindig, tehetségek dolgában most is nagyon jól állunk klasszikus zenében éppen
úgy, mint más műfajokban. Ami a mi tanszékünket – korábban tanszakunkat –
illeti, azok, akik a magyar jazzéletben vezető szerepet játszanak,
túlnyomórészt itt tanultak; közöttük már Kossuth-díjas muzsikusok is akadnak.
(Természetesen a tanáraink is mind gyakorló, koncertező zenészek.) Az előbbiekből következőleg persze
a jazzből nálunk sem könnyű megélni: a klubokban például
szégyenteljesen alacsonyak a honoráriumok.
Egzisztenciálisan külföldön sem sokkal jobb a helyzet, bár az összegek magasabbak.
A kimagasló európai és különösen amerikai sztármuzsikusokra és együttesekre
mindez nem vonatkozik: náluk már nem a műfaj, hanem a rangjuk,
elismertségük számít.
(Gonda
János portréját a www.fidelio.hu-ról vettük
át)
Ligeti Nagy Tamás
2015. V. 16.
(Köszönjük
a Kiadó szíves engedélyét)