Pusztai Gabriella – Engler
Ágnes
Comparative research on teacher education (2014)
Verbum
Kiadó
Comparative research on teacher education címmel angol nyelven jelent meg a Ružomberoki (Rózsahegyi) Katolikus Egyetem kiadásában az
a könyv, amely arra vállalkozott, hogy többféle aspektusból vizsgálja meg a
tanárképzést, a tanári pálya szociális és társadalmi helyzetét a
Kárpát-medencében. A téma aktualitását nem kell bizonygatnunk napjaink
folyamatosan változó oktatási struktúrájában, a tanári szakma egyre
csökkenő presztízsének tükrében. A közös történelmi gyökerekkel
rendelkező Kelet-Közép-Európa országainak szociális változásai szükségessé
teszik, hogy napjaink oktatási problémáit közösen gondolkodva innovatív
szemlélettel elemezzük. A pedagógusképzés két kiváló szakembere, Pusztai
Gabriella a Debreceni Egyetem Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori
Program programvezetője és Engel Ágnes a Debreceni Egyetem adjunktusa 41
szerző 9 tanulmányát szerkesztette tematikusan két nagy fejezetbe. A
Visegrádi Alap és a Debreceni Egyetem Felsőoktatási Kutató és
Fejlesztő Központ (CHERD) támogatásával megvalósult kiadvány lengyel,
cseh, szlovák, román és magyar kutatók, egyetemi oktatók és doktorandusz
hallgatók példás összefogásának az eredménye. Elismerés illeti a
szerzőket, akik a problémakör kutatásainak nehézségeit felismerve
sokoldalú megközelítéssel objektíven elemezték országukban a napjainkra
kialakult helyzetet. A tanulmány írói széleskörűen felhasználták a hazai
és a nemzetközi szakirodalmat annak érdekében, hogy minél árnyaltabb képet
tudjanak bemutatni a tanárképzés jelenlegi helyzetéről.
A tanulmánykötet első része a
tanárképzés rendszerét vizsgálja társadalmi kontextusban. Minden oktatási
rendszer értelmezéséhez szükséges annak társadalmi háttere,
oktatáspolitikájának, kurrikulumának megismerése. A tanulmányok elemzik Kelet-Közép-Európa országainak változó politikai
rendszereit és a képzési struktúrák összefüggéseit feltárva a financiális
hátteret is. Külön tanulmány foglalkozik a pedagógusok presztízsével, a
társadalomban elfoglalt helyével. Az első fejezet ad helyet a zenei
tanulmányok közlésére, ezeket fogjuk a későbbiek során bővebben
ismertetni.
A második részben olvasható öt tanulmány
nemzetközi összehasonlításban mutatja be a párhuzamokat és az eltéréseket a
tanárképzés, a tanári pálya rekrutációjában.
A komplex megközelítés érdekében a kutatók vizsgálják a tanárképzésben
résztvevő diákok közérzetét, életüket az egyetemükön, valamint ebben a
részben ismerhetjük meg a hallgatók hosszú távú szakmai terveit. Képet
kaphatunk a kulturálisan és vallásilag sokszínű környezetben lévő
hallgatók képzési és szakmai támogatásáról.
Ezen írások átfogó címe: „The ferrymen of music culture…” A zenei kultúra révésze címben irodalmi
felhangot is hallhatunk asszociálva Nagy László híres költeményére. A
révész ebben az esetben az a közvetítő, akinek feladata és
felelőssége az ismeretek átadása a következő generációnak. A zeneszerzők,
előadóművészek mellett a zenepedagógusok azok, akik arra hivatottak,
hogy generációról generációra életben tartsák és továbbadják a zenei kultúrát.
Ehhez természetesen szükség van jól szervezett, magas színvonalon
működő oktatási rendszerre és hatékony módszerekre. A zenepedagógus képzés romániai rendszerének
megismeréséhez Kóródy Hausmann Alice
tanulmányát olvashatjuk a közoktatás zenei nevelésének struktúrájáról.
Betekintést kapunk a továbbképzési, a tehetséggondozó programokba és a tanári
utánpótlás problematikájába.
A szlovákiai oktatási rendszert az alapoktól
egészen a posztgraduális és doktori képzésig Martina Procházková mutatja be, kitérve a zenepedagógiai képzés
jelentős változására a felsőoktatásban. A fejezetből
megismerhetjük a pedagógusok elhelyezkedési esélyeit, karrierlehetőségeit
Szlovákiában. A hazai zeneoktatási rendszer és a pedagógusképzés változásait,
megújulását mutatja be Boruzsné Bűdi Katinka
és Szabóné Fodor Adrienne. A zenei tanulmányok összehasonlításánál
szembetűnőek az országonként eltérő különbözőségek. Ennek
oka a társadalmi elvárások alapján kialakult iskolatípusok, amelyek
meghatározzák az oktatást. A tanárképzés különbözőségei ellenére pontosan
érzékelhető, hogy csak a módszerek térnek el, a szándék, az irányvonal
közös. Duffek Mihály összefoglalóan megállapítja, hogy a
20. században mindhárom országban jelentős fejlődésnek indult a zenei
pedagógusképzés. Az eltérő képzési rendszerek szerinte nem jelentenek
eltérő színvonalat, ugyanazt a célt többféle úton is elérhetjük. A tehetséggondozásban
jól képzett tanárokra van szükség, akik nyitottak és tudnak alkalmazkodni
napjaink megváltozott világához. Képzési szisztémától függetlenül közös célunk
naprakész információval ellátni a jövő zenetanárait, hogy globalizált világunkban a zenepedagógusok nagy családja
méltó rangon tudja tartani és továbbadni a zenekultúrát.
Váradi
Judit