VÉGRE
ITTHON
A ZENETUDOMÁNYI
INTÉZET KIÁLLÍTÁSA DOHNÁNYI AMERIKAI HAGYATÉKÁNAK DOKUMENTUMAIBÓL
2014
júliusában Dohnányi Ernő amerikai hagyatékának egy jelentős része
érkezett Magyarországra. Az anyagot a zeneszerző unokája, Dr. Seŕn Ernst McGlynn ajándékozta a
Magyar Tudományos Akadémiának, a gyűjteményben megtalálható levelek,
nyomtatott kották, hivatalos iratok, fényképek, újságkivágatok, hangfelvételek
és személyes tárgyak a „Lendület” 20-21. Századi Magyar Zenei Archívum és
Kutatócsoport gondozásába kerültek. A gyűjtemény hazaérkezése szolgált
apropójául a Zenetudományi Intézetben megtekinthető Végre itthon – Dohnányi Amerikában címmel megrendezett
kiállításnak, melyen Kusz Veronika kurátori
munkájának köszönhetően az eredeti dokumentumokon keresztül a
zeneszerző amerikai éveibe (1949–1960)
nyerhetünk betekintést.
Utolsó
éveit Dohnányi a Florida State University zongora- és
zeneszerzés professzoraként a Florida állambeli Tallahassee-ben
töltötte: a tanítás mellett továbbra is komponált, valamint zongoristaként,
karmesterként és zeneszerzőként is szerepelt hangversenyeken. A kiállítás
Dohnányi előadói, alkotói és professzori oldalát és mindezek mögött
Dohnányit, az embert az amerikai éveket részletesen és
sokoldalúan dokumentáló gyűjtemény segítségével, gazdag asszociációs
kapcsolatokon keresztül mutatja be.
A
kiállítás térben legelső, Dohnányi,
a Florida State University professzora című
tárlója azonnal érzékelteti annak a helynek a hangulatát, ahol Dohnányi utolsó
tíz évét töltötte. Ha nem ismernénk a pontos körülményeket, az amerikai
évekről könnyű lenne nyüzsgő nagyvárosra, felhőkarcolókra,
zsúfolt egyetemekre asszociálnunk. Látva azonban egy-egy fotót az új otthont
jelentő, kertvárosias tallahassee-i házról, a
feleségével az egyetemen sétáló vagy épp a floridai napsütést élvező
Dohnányiról, közelebbi képet kapunk arról, milyen környezet is vehette körül a
zeneszerzőt a nyugodt amerikai kisvárosban. A gondosan válogatott
zeneszerzői portrék és életképek általában egyfajta háttérként kapnak
helyet, mégis elengedhetetlen érdemük van abban, hogy személyessé, élővé
varázsolják a teret. A fényképeken túl Dohnányi egy-egy tanítványának írt
képeslapja vagy levele, valamint az egyetem prospektusai is mind a
zeneszerző tanári tevékenységét helyezik középpontba. Fontos aspektusa
ennek a tanári tevékenységnek, hogy Dohnányi nemcsak zongorát, de zeneszerzést
is tanított az egyetemen, ahol a komponista-növendékek felkészültsége több
levél és megjegyzés tanúsága szerint is jelentős kívánnivalót hagyott maga
után.[1] A
hallgatók felkészületlenségének az utókor számára viszont komoly előnye is
volt: a kiállításon is több olyan zeneelmélettel, ellenponttal foglalkozó
könyvet láthatunk, melyből Dohnányi tanítani kényszerült (sokszor szinte
az alapoktól kezdve), és amelyeket olyan jegyzetekkel látott el, amelyek
értékes mozaikjai lehetnek a zeneszerző kompozíciós gondolkodásmódjának.
Az
egyetemmel kapcsolatos dokumentumok mellett ugyancsak a legelső tárlóban
kapott helyet az egyik legszemélyesebb, ugyanakkor leginformatívabb forrásokat
tartalmazó polc Dohnányi harmadik feleségének, Zachár
Ilonának a zeneszerzőről szóló könyveivel és a közös éveket
dokumentáló naplójával. A From Death to Life[2]
című írás és a részletes életrajz, a Song
of Life[3]
vállaltan és láthatóan is Zachár Ilona
szerzőségét viselő kötetek, így az a döntés, hogy a Dohnányi neve
alatt megjelent Message to Posterity[4], valamint a kötet magyar változata, a Búcsú és üzenet[5]
a harmadik feleség írásaival egy polcon kap helyet, önmagában is beszédes
lehet. A korábbi feltételezések mellett ugyanis az amerikai hagyaték több
forrása is rávilágít Zachár Ilona hathatós
közreműködésére a Dohnányi memoárjaként megjelent írásban.[6]
Még
személyesebbé válik a kiállítás tere, ahogy az első vitrin mellett
befordulunk az amerikai évek további aspektusait bemutató külön szobányi,
elkerített részbe. Ide belépve rögtön egy Dohnányi személyes tárgyaival (a
lakásából származó hímzett ülőpárnákkal, elegánsan egy fogasra helyezett
kardigánnal, sállal és kalappal) berendezett sarok fogad minket. Különösen
frappáns az a megoldás, amelynek köszönhetően Dohnányi a háttérben
elhelyezett fényképen épp a kiállított kardigánban látható. Mintha a
legelső, az amerikai környezetet bemutató vitrin egyfajta felütése lenne a
kiállításnak, ugyancsak a szobarészbe befordulva találjuk meg a
gyűjteményről szóló ismertetőt, amely amellett, hogy Dohnányi
életútjának vázlatos bemutatásával kontextusba helyezi a kiállítást, röviden
szól a gyűjtemény anyagainak forrásáról és a Zenetudományi Intézet korábbi
Dohnányi-kutatásairól is.[7]
A
Dohnányi íróasztalát megelevenítő kiállításrész kaleidoszkópszerűen
enged betekintést a zeneszerző kompozíciós munkájába és részben ehhez
kapcsolódóan, a mindennapi élet adminisztratív feladataiba is. Izgalmas
összefüggéseket bemutató dokumentumok kerültek itt egymás mellé: betekinthetünk
például Dohnányi a modern hárfaírásmódról szóló olvasmányába,[8]
mellette pedig a hárfára és kiszenekarra komponált Concertino 1952-es
kéziratának utolsó ütemeit láthatjuk példaként a tanulmányozott problémakör
gyakorlati megvalósítására. Központi szerep jut a tárlóban az Amerikai rapszódiának is, amelyhez
kapcsolódóan Dohnányi a bemutatóról a feleségének írt 1954. februári levele,
valamint egy mappában a mű hangszerelésével kapcsolatos jegyzetei is
megtekinthetők. Különleges hangulatot, egyfajta sajátos intimitást ad
ennek a résznek a tárgyak életszerű elhelyezése, amely sokszor azt az
érzést kelti bennünk, mintha a zeneszerző íróasztalán véletlenül nyitva
hagyott könyvekbe és jegyzetekbe nézhetnénk lopva bele. A kiállítás legvidámabb
tárgya a fényképek tanúsága szerint Dohnányi íróasztalán eredetileg is helyet
foglaló fa játékmajom, mely a zeneszerző kabalája volt. A kiállítás
személyességét erősíti az a fénykép is, melyen Dohnányi a még csak néhány
hónapos Seŕn Ernst McGlynnel,
az amerikai hagyaték későbbi adományozójával látható.
További
értékes dokumentumokba olvashatunk bele Dohnányi tanítási gyakorlatához
kapcsolódóan: láthatjuk jegyzeteit Cecil Gray a Wohltemperiertes Klavierről írt könyvéhez,[9] és
itt találjuk saját, Beethovenről szóló előadásához készült vázlatait
is. Ugyancsak az íróasztalon látható dokumentumok között kapott helyet Dohnányi
1952-es zsebnaptára, amely a zeneszerző sűrű programjáról
árulkodik. Rengeteg objektív adattal szolgálhatnak az amerikai évekről
Dohnányi pénzügyi dokumentumai, köztük 1959-es „tax-bevallása”,
valamint 1947-es, német nyelvű végrendelete. Bár az íróasztalon kiállított
írásos dokumentumokhoz szorosan nem kapcsolódnak a tárló fiókrészében
megtalálható amerikai reklámok és szórólapok, mégis szinte sokkolóan
érzékeltetik, mennyire másképp működött a tengeren túli világ, mennyire
másképp élhettek az emberek az ’50-es évek Amerikájában, mint az akkori
Magyarországon – és rögtön elgondolkozhatunk azon, micsoda kihívás lehetett a
több mint 70 éves Dohnányi számára az új kultúrához való alkalmazkodás.
Az
íróasztal mellett egy zeneszerző könyvespolca árulhat el a legtöbbet az
adott komponista intellektuális preferenciáiról, az általa legfontosabbnak
tartott zenei könyvekről és szépirodalmi gyűjteményekről. Teljes
képet egy zeneszerző könyvtáráról persze csak a legritkább esetben
kaphatunk, és a kiállításon berendezett Könyvespolc
című tárlóban bemutatott könyvek is csak töredékét képezik Dohnányi
könyvtárának, mégis felkeltik az érdeklődést azzal kapcsolatban, vajon
milyen könyveket tartott a zeneszerző elengedhetetlennek, hogy
felkerüljenek a könyvespolcára. Arra a könyvespolcra, pontosabban
könyvszekrényre, amelyet centiről centire saját maga tervezett, és
amelynek tervrajza eredeti formájában megtekinthető az Amerikából
hazahozott könyvek között. A tervrajzok mellett – talán a tallahassee-i
könyvespolcról készült fotó alapján – több izgalmas tárgy, köztük Dohnányiék dominója és barométere is felkerült a stilizált
könyvszekrényre. Ugyanitt kaptak helyet a kiállítás talán legrejtélyesebb
dokumentumai, melyeket az örökös Dohnányi szemerősítő gyakorlataiként
azonosított, s amelyek alkalmazási metódusainak megfejtése minden bizonnyal a
zenetudományi kutatásokon túlmutató feladat.
A
vitrin legfelső polcán kizárólag zenei írások, a középső részen
Dohnányinak dedikált könyvek és szépirodalmi kötetek (köztük például Shakespeare,
Goethe és Hoffmann összes művei), míg az alsó polcon kották kaptak helyet.
Mivel a könyvek gerincén olvasható felirat sok helyen erősen megkopott,
olykor némi kreativitást igénylő, mégis izgalmas feladat a könyvek
beazonosítása. Az angol és német nyelvű zenei könyvek között több olyan,
magyar nyelvű kötetet is találunk,[10]
melyet Magyarországról küldtek Dohnányiék után az
itthon maradt rokonok és barátok.
A
kiállításra végig jellemző, dokumentumtípusokon átívelő asszociációk
újabb szép példája Dohnányi karácsonyi ajándékként feleségének adományozott
könyve és a mellette található, 1952-ben készült karácsonyi családi fotó, mely
a zeneszerzőt felesége és nevelt lánya társaságában ábrázolja. Az
íróasztal egyik központi tematikájához kapcsolódik vissza a Margaret B. Boni The Fireside Book of Folk Songs
(1949) című, nyitott állapotban fekvő gyűjteményes könyve, amely
az Amerikai rapszódia dallamainak
forrásaként nyer Dohnányi életművével kapcsolatban jelentőséget. A
nyitott könyvek esetén magára vonja a figyelmet a belső borítón
szereplő díszes ex libris: „Dohnányi Ernő és
Ilona könyve”. A polcok hátterében látható portrék – köztük Dohnányi egyik
utolsó portréja – továbbra is figyelik és uralják a teret.
A
könyvek esetén működő stratégia már nem alkalmazható a kották
beazonosítására, amelyek közül az elrendezésből következően csak az
oszlopok tetején fekvő kották szerzője és címe látható. Talán ha
egy-egy külön feliratot érdemlő, kuriózumnak számító kiadás kapott volna
helyet a kottahalmok tetején, az némiképp ellensúlyozhatta volna az alattuk
fekvő kották ismeretlenségét, enélkül azonban
azt éreztem, hogy hiába a fizikailag nagy számban kiállított kotta, mégis
bántóan kevés az általuk Dohnányi kottatáráról kommunikált információ.
Dohnányi
a tanítás és a komponálás mellett továbbra is adott zongorakoncerteket:
egyesült államokbeli koncertturnéinak válogatott dokumentumait egy külön tárló
mutatja be. Az amerikai évek talán legproblematikusabb oldala a nagyvárosi
koncertélethez való kapcsolódás kudarca volt Dohnányi számára. A hivatalos
zeneélet – legvalószínűbb, hogy politikai okokból – nem fogadta be, a nagy
zenei intézmények a letelepedést követő években sorra mondták le
fellépéseit.[11]
A kiállított koncertplakátok és elismerések is tanúsítják, hogy végül az egyetemi
közeg volt az, ahol vendégprofesszorként és koncertzongoristaként is több
lehetőséget kapott a nyilvános szereplésre. Az Ohiói Egyetemmel való
kapcsolatának fontosságát az intézménytől kapott díszdoktori oklevél, emlékérem
és fényképek mellett mi sem jelzi jobban, minthogy Dohnányi a kiállításon is
emblematikus szerephez jutó művét, az Amerikai
rapszódiát az egyetem számára komponálta. Láthatjuk továbbá azt a plakátot
is, amely a Wisconsini Egyetem által szervezett Dohnányi Fesztivált hirdeti a
közönségnek. Ahogyan a hirdetményen is látható, Dohnányi nemcsak zongoraestet
adott, de zongorázással egybekötött felolvasást is tartott a fesztiválon. A
kiemelt egyetemi koncertekhez kapcsolódó dokumentumokon túl a vidéki zenekari
koncertek, többek között a Jacksonville Symphony Orchestra, a Tucson Symphony vagy a Cincinnati
Symphony Orchestra
programjai és szórólapjai teszik teljesebbé az 1950-es évek Amerikájában
koncertező Dohnányiról bemutatott képet.
A
kiállítás hangversenyekről szóló részét a koncertturnékhoz kapcsolódó
tárgyi dokumentumok is színesítik; a könyvesszekrény
tervei után például Dohnányi utazótáskájához készült saját tervrajzait is
megtekinthetjük. Az elkészült táskát kiegészítve lelkiismeretesen
megőrzött utazási dokumentumok és a zeneszerző precízen összerakott
úti túlélőkészlete is a hangversenykörutakkal járó utazásokat vetítik
elénk. Ahogyan a korábbi tárlókban, úgy itt sem maradhatnak el a frappáns
párosítások: Dohnányi fényképezőgépe mellett a fényképező Dohnányiról
készült fotó, egy rendkívül rövid gyakorló billentyűzet magyarázataként
pedig az ezt kipróbáló zeneszerző látható.
Dohnányi
amerikai éveit – az első tárlótól az utolsóig – a bemutatott fotók teszik
igazán élővé, olyannyira, hogy gyakran szinte filmként elevenedik meg
előttünk a koncertező, tanító vagy épp kitüntetését átvevő
művész. Egy külön falrészt kaptak a Dohnányi-család otthonának falairól
származó képek, melyek a zeneszerző legközelebbi rokonait ábrázolják. Megjelenik
többek közt Pozsony és Dohnányiék pozsonyi házának képe,
amely már finoman kapcsolódik az utolsó tárló egyik fő témájához, a régi
és az új otthon közti út állomásainak és az új élet viszontagságainak
bemutatásához.
Dohnányi
hivatalos papírjai – 1938-as magyar útlevele, 1946-os ausztriai igazolványa,
1948-as francia úti okmánya és végül argentin igazolványa – egy-egy képeslappal
kiegészítve szemléletesen dokumentálják azt az utat, amelyet a zeneszerző
1944 novembere és 1949 októbere között megtett azelőtt, hogy véglegesen
letelepedett volna az Egyesült Államokban, Tallahassee-ben.
Az új amerikai állampolgároknak szóló kiadványok és Dohnányi meghatóan gondos
jegyzetei kiválóan érzékeltetik azt a helyzetet, amelyben a több mint
hetvenéves zeneszerzőnek fel kellett készülnie az állampolgársági
vizsgára. Az amerikai állampolgárság 1955-ös átvételét egy családjával készült
fénykép örökítette meg.
A
tárló alsó fiókjában szinte elrejtve fekszenek azok a levelek és újságcikkek,
melyek a Dohnányi-kutatás máig egyik legizgalmasabb kérdését, az ellene szóló
politikai vádakat és az ezek cáfolatára tett kísérleteket világítják meg.
Dohnányi politikai ügyének dokumentumai egyébként az Amerikából hazaérkezett
anyag egyik legfontosabb szegmensét képezik[12] – a
kiállításon bemutatott részletek ennek a dokumentációnak a sokszínűségébe
és sokoldalúságába engednek betekintést. Szemelvényeket olvashatunk az Ember című lapban a Dohnányi elleni
támadások egyik központi figurájának, Göndör Ferencnek az írásaiból, láthatunk
amerikai lapokban megjelent, a zeneszerző koncertjei ellen tiltakozó
cikkeket, és nyitva fekszik előttünk Dohnányi 1944-es naptára is, amelyben
ott az emlékeztető a politikai vádak egyik kulcsmozzanatára, a Dohnányi
részvételével zajló Szálasi-konferenciára. Ugyanitt szerepel a zeneszerző
közjegyző előtt tett nyilatkozata, amelyben elutasítja a politikai
vádakat, valamint Weiner Leó és Ernest Ansermet
levele is, melyben határozottan kiálltak Dohnányi mellett. Megrázó belegondolni
abba, milyen erővel hathattak Dohnányira a folyamatos vádak, és ugyanakkor
hihetetlenül izgalmas látni, milyen lényeges folyamatait világíthatják meg
nemcsak a Dohnányi-életpályának, de a 20. század történelmének is a kutatók
rendelkezésére álló anyagok, a megőrzött újságkivonatok, hivatalos papírok
és levelek.
Dohnányi
amerikai éveinek szakértőjeként Kusz Veronika
olyan kiállítást állított össze, amely amellett, hogy értékes
ismeretterjesztő anyagként szolgál a Dohnányi életútja iránt
érdeklődő laikusoknak és hozzáértőknek, a gyűjtemény
dokumentumainak szisztematikus bemutatásán és az őket összekapcsoló,
gondolatébresztő asszociációkon keresztül a 20. század zenetörténetének
egy rendkívül izgalmas mozzanatát is megvilágítja. A nagyobb nyilvánosság
számára most először látható dokumentumok Dohnányi életének és
művészetének olyan részleteibe engednek betekintést, amelyek eddig nem
kerültek a figyelem középpontjába. Látva az eredeti dokumentumokban gazdag
gyűjtemény sokszínűségét, izgalommal várhatjuk az amerikai
évekből származó kéziratokon, leveleken, újságcikkeken és hangfelvételeken
alapuló új kutatások eredményeit.
Belinszky Anna
*
* *
A Végre itthon – Dohnányi Amerikában címet
viselő tárlat az MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi
Intézetének 40/30 – a 40 éves
Zenetudományi Intézet 30 éve az Erdődy-Hatvany palotában című
kiállításának részeként a Zenetörténeti Múzeumban tekinthető meg (1014
Budapest, Táncsics u. 7.) keddtől vasárnapig 10−16 óráig
tekinthető meg. Az előre bejelentett, szervezett iskolai diákcsoportok
számára az Intézet kedvezményes tárlatvezetést biztosít (kapcsolat: Gombos
László, +36(30)261-6660, gombos@zti.hu).
[1] Ld. Kusz Veronika, „»Florida ifjú aggastyánja« – Dohnányi Ernő, a Floridai Állami Egyetem professzora (2)”. Muzsika 54/9 (2011. szeptember), 36−37.
[2] Ilona von Dohnányi, From Death to Life (Tallahassee: Rose Printing Co., 1960).
[3] Ilona von Dohnányi, Ernst von Dohnányi: A Song of Life. Ed. James A. Grymes (Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press, 2002).
[4] Ernst von Dohnányi, Message to Posterity. Transl. Ilona von Dohnányi, ed., Mary F. Parmenter (Jacksonville, Florida: Drew, 1960).
[5] Dohnányi Ernő, Búcsú és üzenet (München: Nemzetőr, 1962).
[6] A Búcsú és üzenet problematikájának további részleteit, illetve a szöveg közreadását ld. Kusz Veronika, „Dohnányi Ernő az utókornak. A Búcsú és üzenet”, Magyar Zene 52/1 (2014. február), 58−89.
[7] A Zenetudományi Intézetben megtalálható amerikai hagyatékról ld. bővebben: Kusz Veronika, „Budapest–Tallahassee−Budapest. Dohnányi Ernő amerikai hagyatéka a Zenetudományi Intézetben.” Muzsika 57/9 (2014. szeptember), 11−14.
[8] Carlos Salzédo, Method for the harp (New York/London: G. Schirmer, 1929).
[9] Cecil Gray, The Forty-Eight Preludes and Fugues of J.S.Bach (London/New York/Toronto: Oxford University Press, 1938).
[10] Ld. pl. Szabolcsi Bence és Bartha Dénes (szerk.), Erkel Ferenc és Bartók Béla emlékére. Zenetudományi Tanulmányok II. (Budapest: Akadémiai Kiadó, 1954).
[11] Kusz Veronika, „»Florida ifjú aggastyánja« – Dohnányi Ernő, a Floridai Állami Egyetem professzora (2)”, Muzsika 54/9 (2011. szeptember), 36−40. Dohnányi amerikai koncertjeivel kapcsolatban ld. bővebben: Kusz Veronika Dohnányi amerikai évei (Budapest: Rózsavölgyi, 2015), 86−95.
[12] Kusz Veronika, „Budapest–Tallahassee−Budapest. Dohnányi Ernő amerikai hagyatéka a Zenetudományi Intézetben”, Muzsika 57/9 (2014. szeptember), 11−14.