MAGYAR
ÖRÖKSÉG DÍJ-2015
Balogh Kálmán és
Lukács Miklós cimbalomművészek laudációJA
Lukács Miklós és Balogh Kálmán
Kedves Ünneplő Közönség!
Óriási megtiszteltetés számomra, hogy
két olyan kiváló muzsikust mutathatok be önöknek, akik újraértelmezték és a
tökélyre vitték egy 19.szd. végi magyar innovációból megszületett hangszerben,
a pedálos hangversenycimbalomban rejlő lehetőségeket. Balogh Kálmán és Lukács Miklós tehetségének
és kreativitásának köszönhetően ismét világhírre tehet szert Schunda
Vencel József hangszere, amely a Monarchia korában egyszer már meghódította a
világot.
Liber Endre
Ahogy a 20. század közepén Rácz Aladár a
komolyzene számára fedezte fel a cimbalmot, úgy Balogh Kálmán a népzenék és a
népzenei alapú improvizációk, Lukács Miklós pedig a dzsessz műfaj számára. Közös repertoárjukban tehát két egészen
különleges, egyedülálló tudás és játékmód összegződik. A kölcsönös
inspiráció olyan energiákat szabadít fel, amivel a hangszerjáték
lehetőségeinek határait érik el. Mindketten komolyzenei képzésben
részesültek, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán diplomáztak
(Balogh Kálmán 1980-ban-ban, Lukács Miklós 1999-ben), ennek köszönhetően
egyébként a kortárs komolyzene interpretálásában is a legjobbak közé tartoznak.
Lukács Miklós pl. a világhírű kortárs magyar zeneszerző, Eötvös Péter
műveinek kizárólagos tolmácsolója.
Kettejük együttműködésének alapja
tehát a zeneakadémiai stúdiumok, a tökéletes hangszerismeret, a rendkívüli
tehetség, és nem utolsó sorban a kiemelkedő technikai felkészültség.
Személyes véleményem szerint óriási szerencsénk, hogy kortársak ők, így
fültanúi lehetünk kettejük érzékeny, lélekkel teli, virtuóz
együttmuzsikálásának, kezük nyomán a cimbalomjáték újjászületésének.
Nem tudok ellenállni a kísértésnek, hogy néhány szót szóljak a magyar pedálos
hangversenycimbalomról, amely 1874-ben hosszú évek kutató és fejlesztő
munkájának eredményeképpen Schunda Vencel József budapesti hangszergyárában
készült el. Néhány éven belül már az egész európai arisztokrácia azért
versengett, hogy hallhassa a csodahangszert. 1890-ben a Nemzeti Zenedében
Allaga Géza irányításával indult meg a cimbalomoktatás, nem sokkal később
pedig a Magyar Királyi Zeneakadémián is megnyitotta kapuit a cimbalom tanszék.
A „nemzet csalogánya”, Blaha Lujza is beleszeretett a hangjába és
előszeretettel énekelt cimbalomkísérettel. A 20. század elején közkedvelt
hangszer volt ez egész magyar társadalomban, kiváltképp a polgári
családok körében, melyekben főleg a leánygyermekeket taníttatták a magyar
zongorának is nevezett cimbalmon játszani. A cimbalommal kapcsolatban végezetül
had idézzem Liszt Ferenc szavait, aki ekképpen méltatta a feltalálót. „Ön a
czimbalommal szemben azt az epochális érdemet vívta ki, amit Erard a hárfával.
Mind a ketten két ősi hangszert ragadtak ki az évezredes pongyolaságból,
és megadták neki a szalon-, hangverseny- és zenekari képességet. A magyar
nemzet és a magyar zeneirodalom örök hálára van ön iránt kötelezve; üdvözlöm
önt a magyar zeneművészet nevében.” így vált tehát maga a hangszer a
nemzet kincsévé, mindannyiunk örökségévé, aminek nimbuszát, az alkotók eredeti
ambícióit, szellemiségét mindig is csak a legjobbak, a széles látókörű,
művelt és nyitott muzsikusok voltak képesek ébren tartani, illetve
megújítani.
Lukács Miklós és Balogh Kálmán, az életükben és zenei pályafutásukban
fellelhető sok párhuzam ellenére csak 2009-ben kezdtek közös munkába,
ennek gyümölcse volt a Négykezes Cimbalomra című lemez. Korszakalkotónak
nevezhetjük ezt az albumot, ha úgy tetszik epochálisnak, mivel ezelőtt
soha nem tapasztalt módon a műfaji korlátokat könnyed természetességgel
átlépve, egymást kölcsönösen inspirálva, a hangszerben rejlő
lehetőségeket maximálisan kiaknázva teremtettek egyedi és teljesen
újszerű hangzásvilágot. A lemez anyagát számos sikeres koncerten mutatták
be itthon és külföldön egyaránt. Az idén tavasszal megjelent, Összehangolva
című második albumukat a Pesti Vigadóban a Tavaszi Fesztivál
programsorozatának részeként teltházas, nagysikerű koncerten mutatták be.
A lemez azonnal bekerült a közel 50 európai rádiós újságíró játszási adatait
összegző World Music Charts Europe legjobbjai közé. A következő
mérföldkövet a cimbalomduó sikerében az jelentette, hogy a nemzetközi grémium
döntése alapján 1300 pályázó zenekar közül válogatták be őket azok közé,
akik a 2015-ös World Music Expo hivatalos fellépői lesznek. A több mint 90
országból érkező, közel 3000 zeneipari szakember részvételével zajló zenei
vásárnak a WOMEX-nek idén Budapest ad otthont.
A cimbalom sorsa mindig is
elsősorban a rajta játszó muzsikusokon múlott. Nagyon ritkán születnek
olyan tehetségek, akikben a hangszerkezelés megfelelő virtuozitása olyan
képességekkel párosul, amivel nemzetközi viszonylatban is maradandó hatással
tudnak lenni a zenei vérkeringésre és hangszerük jövőjére. Lukács Miklós
és Balogh Kálmán kétségkívül ilyen muzsikusok, akik képesek új fejezetet nyitni
egy csaknem másfél évszázados hangszer hungarikum, a magyar cimbalom
történetében.
Szeretettel gratulálok a
kitüntetetteknek és köszönöm az Önök megtisztelő figyelmét.
Liber Endre (Hangvető Zenei Terjesztő Társulás)
laudációja 2015. szeptember 9-én, az MTA
Dísztermében
tartott ünnepségen hangzott el.
Köszönjük Kiss Melitta
közreműködését.