Dr. Nagy Miklós ének-zenetanár, karnagy
visszaemlékezései
Dr.
Nagy Miklós könyvének premierjén
2015 nyarán
a „Béla Kútja” Kulturális Egyesület gondozásában jelent meg dr. Nagy Miklós
ének-zenetanár, karnagy visszaemlékezései című könyv, amelyet Marosné
Németh Zita szerkesztett. A szerkesztő 7 fejezetben használta fel dr. Nagy
Miklós számítógépen rögzített, dokumentumokkal alátámasztott
visszaemlékezéseit. Marosné Németh Zita szerkesztői munkájában
tükröződik az egykori tanítvány szakmai tudása, tiszteletadása kedves
tanára előtt.
A könyv
fejezetei – Bevezető gondolataim; Rövid életrajzom; Zenei
érdeklődésemet meghatározó tanulóévek; Doktori fokozat; Egyéb szakmai
továbbképzések; Pedagógus pályám színterei; Közéleti tevékenység - 2002-ig
tartalmazza az életút legfontosabb állomásait. A képanyaggal gazdagon
illusztrált kötethez 5 zenei csokrot tartalmazó CD melléklet tartozik, melyet a
szerkesztő állított össze az Apáczai Csere János Tanítóképző
Főiskola Női Karának 1975-1979 közötti szerepléseiből.
A
kötethez az Apáczai Csere János Kar nemrégiben elhunyt nyugalmazott
főiskolai docense, Baróthy Zoltán írt ajánlást,
melynek záró sorait idézem:
„Dr.
Nagy Miklós tevékeny életútját áttekintve így nemcsak az ő személyes
példájáról, tevékenységének maradandó eredményeiről, hanem egy bő fél
évszázad oktatási, zenei életéről is teljesebb képet kapunk. Ezért melegen
ajánlom e könyvet mindazoknak, akik e korszak oktatásával,
oktatáspolitikájával, annak eredményeivel, pozitívumaival, negatívumaival
részletesebben ismerkedni szeretnének.”
Rokoni
kapcsolat fűz dr. Nagy Miklóshoz. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy az
unokájaként, pályakezdőként az első tanévet vele együtt tölthettem,
megtapasztalva a zene szeretetét, elhivatottságát, alaposságát,
felkészültségét, emberségességét. Mindezek nagyban befolyásolták szakmai
munkámat.
Ezért
különös érdeklődéssel vettem kezembe a kötetet, amely a szerkesztőnek
köszönhetően nagypapám 86. születésnapján került ki a nyomdából.
Meglepetten olvastam, hogy ugyan az életében mindig a zene játszotta a fő
szerepet, mi minden mást is tett a Kodályi gondolat „a zene legyen mindenkié”
megvalósításáért.
A Parlando olvasóit azzal a fejezettel kívánom megismertetni,
amely számomra az újdonság erejével hatott, és amely példa lehet minden
tanártársam számára.
Talán
nem véletlen, hogy az általam kiválasztott részletek egy településhez,
Fertődhöz kötődnek. Édesanyám is gyakran mesélt nekem a fertődi
kastélyról, ahol gyerekként szolmizálnia kellett ahhoz, hogy Kodály Zoltán az
emlékkönyvébe írjon. A dalostalálkozó végén
felcsendült összkar, melyet Kodály Zoltán vezényelt
életre szóló emlék maradt számára.
Két
részlet a dr. Nagy Miklós ének-zenetanár, karnagy visszaemlékezései című
könyvből:
„Haydn halálának 150. évfordulója
(Fertőd, 1959. május 31.)
Somlai
András karnagyot, 56-os büntetése után Fertődre helyezték tanítani. A
Kertészeti Kutató Intézet dolgozói és a helybéli zeneszerető emberek
megnyerésével megalakította a Haydn Kórust. Lelkes segítőtársaival igen
mozgalmas életet teremtettek Fertődön. Szinte magától adódott, és a hely
szelleme sugallta a Haydn jubileum megszervezését.
Elsőként,
májusban, a győri zeneiskolások adtak hangversenyt Fertődön. Ez a
hangverseny lényegében már a megyei Haydn- ünnepségek megnyitását jelezte, s az
alkalomhoz illően, a győri fiatalok, vezényletemmel, főleg Haydn
műveit szólaltatták meg. Megnyitómban az életrajzi elemeket a
következő gondolatokkal ötvöztem egybe: „Emlékezzünk, mert a miénk is
volt, amellett, hogy életműve az egész emberiségé. Legyen e hangverseny
iskolánk, tanulóifjúságunk megemlékezése, életműve pedig példakép és
tanulság. ’Íme, egy nép fia, tizenketted magával
egyszerű falusi bognár gyermeke, géniusznak született, de csak úgy
fejlődhetett azzá, hogy a vakszerencse a bécsi Szt. István templom énekes
gyermekei közé sorolta’- mondta Kodály a Tudományos Akadémia Haydn ünnepségén.
Nálunk, ma mindenki számára nyitva áll az út tehetsége kibontakoztatására, csak
ki kell használni a lehetőséget, megtanulni Haydn példájából, hogy ’jól figyeltem és igyekeztem hasznosítani magam számára azt,
ami különösen hatott rám, amit kiválónak láttam. Csakhogy semmit sem másoltam
ám pusztán! így gyarapodott lassan a tudásom (…) A
fiatalok megláthatják példámon, hogyan lehet a semmiből is valami, hiszen
,ami vagyok – mind szorító szükség műve’.”
Az 1959.
május 31-én rendezett megyei kórustalálkozó remekül sikerült, felejthetetlen
élményt nyújtott. A Fertődön rendezett találkozón 14 énekkar szerepelt. A
dalos találkozó lebonyolítása gördülékeny volt. Délben a fertődi, a
kapuvári, és a soproni gyermekkarok, valamint két tánccsoport (győri és
öttevényi) szereplésével kezdődött. Délután az ezernyi dalos felvonult
ahhoz a házhoz, amelyben hajdan a zeneköltő lakott. Megkoszorúzták Haydn
emléktábláját Az emlékbeszéd után megkezdődött a megye legjobb kórusainak
szereplése. Először az összkar állt föl a
főépület előtti hatalmas dobogóra, hogy Kodály monumentális, Magyarokhoz című művével köszöntse a közönséget. A
karmesteri emelvényen Kodály Zoltán állt. S mikor a sokszólamú mű már
teljesen betöltötte a kastély udvarát, és az utolsó szó is elröppent a dalosok
ajkáról, a közönség szűnni nem akaró tapssal ünnepelte Kodály Zoltánt és
az énekkarosokat. 1959. május 31-én, a Fertődön megrendezett Haydn dalostalálkozó, majd az ezt követő jubileumi
hangverseny módot adott arra, hogy találkozzon az ország élvonalába tartozó
muzsikus – Kodály Zoltánnal az élen – a politikus, a zenei élet
felvirágoztatásáért fáradozó kórustag és zenekari muzsikus, s e találkozó
bemutassa, milyen értékek rejlenek az Esterházy kastély akusztikailag kiváló
udvarán és belső termeiben. Fertődből magyar Salzburgot
szerettünk volna létrehozni! Az
őszi rendezvényen a koncert műsora Haydn: Évszakok című
oratóriuma volt. A Győri Filharmonikus Zenekar, valamint a Soproni
Pedagógus Énekkar, a Fertődi Haydn Kórus karmestere Erdélyi Miklós volt. A
csodálatos akusztikájú udvaron- külön hangosítás nélkül – a mű minden
árnyalata kiválóan érvényesült. Itt a tér minden pontján hallható minden
hangminőség. (73.o.)”
„A zenei tábor
(Fertőd, 1969)
A
győri Zeneművészeti Szakközépiskola igazgatójaként és a megyei zenei
szakbizottság vezetőjeként 1967-ben javasoltam az akkori városvezetésnek:
„A kastély gyönyörű kovácsoltvas kapuján belépve
elénk tárul a csodálatos udvar. Ez a kíváncsiság még inkább fokozódik, ahogy az
erkély felé érünk. Az épületbe lépve a zeneterem csodálatos hangulatot áraszt.
A Haydn Múzeum vitrinjeinek átnézése után azonban csalódva lép ki az ember.
Többet várt… Keresi a ’vigasságot’ éltető, a
Haydnt árasztó tartalmat, a zenét. A zene jelenlétét igényli mindenki, még ha
csak futó látogatást tesz, ha nem kíván elmélyedni. Ezt az alapelvet kell
kibontanunk, s a lehetőségek határain belül maradva Fertődöt Nyugat
Dunántúl zenei központjává kell formálnunk.”
Az 1969.
június 15 – július 22. között, Haydn halálának 160. évfordulója alkalmából
létrejött Zenei Tábor megyei erőforrásból, az eredeti célkitűzésnek
szellemében kezdődött. Továbbfejlesztését tartalmi szempontból a kóruséneklés,
a daltanulás lehetőségének biztosítása, a résztvevők esetében a
szakmunkásképzésre is ki kell terjeszteni. A közös éneklési alkalmakat a Tábor
egész tevékenységében központi feladatnak kell tekinteni. A zenei tábor
elindult útján. Száraz Lajos – aki éveken át a Tábor vezetője volt –
későbbi tanítóképzős tanítványom, 1983-ban szakdolgozatban készítette
el az elmúlt idő történetét. A Kisalföldnek így nyilatkozott: „Ez a tábor
igazából Nagy Miklós bácsi ’találmánya ’ volt, aki
most a tanítóképző tanszékvezetője.”
Nehéz
egy ekkora életpályából kiragadni részleteket, hiszen mindenki más és más
momentumot, eseményt tarthat érdekesnek, előremutatónak.
Dr. Nagy
Miklós nyugdíjas éveiben sem tétlenkedik, gyűjti és feldolgozza fogadott
szülőfaluja Gyömöre történetét. A település ennek elismeréséért 2015.
augusztus 20-án „Gyömöre község díszpolgára” kitüntető címet adományozta
nagypapám részére „aki országos szinten is elismert, értékteremtő
munkájával, egész életművével hozzájárult Gyömöre község fejlődéséhez,
jó hírnevének öregbítéséhez.”
Nagypapám
életének mottójával „szorgalmasan dolgoztam, ennyi az egész” ajánlom e kötetet
mindenkinek, aki a zenei pályán tevékenykedik.
Várszeginé dr. Gáncs Erzsébet
Nyugat-magyarországi
Egyetem Apáczai Csere János Kar