Farkas Ferenc zenekari műveinek 3. korongjáról
A
Toccata Classics kiadónál elismerésre méltó rendszerességgel jelennek meg
Farkas Ferenc szerzői CD-i. A fúvósötösök összkiadás-jellegű
felvételét követően zenekari művekből összeállított programok
követik egymást; a MÁV Szimfonikus Zenekarral kezdődött ezek sora, majd a
Liszt Ferenc Kamarazenekarral folytatódik, akik a vonószenekari darabok után
most „zene oboára és vonósokra” műsorban vesznek részt. Mint korábban,
ezúttal sem egészen pontosan fedi a cím a tartalmat – nem minden műben
szerepel oboa, viszont a zenekar egészét nélkülöző kamaraművek is
helyet kaptak a válogatásban.
Az
előző koronghoz hasonlóan, ennek műsorát is magyar
hangvételű anyagok keretezik. Nyitányként régi magyar táncokat hallunk
(ráadásul a felvétel szólistájának, Lencsés Lajosnak az átiratában, oboára és
vonószenekarra), fináléként pedig az előző korongról már ismert Aria
e rondo all’ungherese csendül fel – ezúttal nem két hegedűs, hanem oboista
és hegedűs társul a vonószenekarhoz (az átiratot Lencsés Lajos kérésére
készítette a szerző). Van további „ismerős” anyag is, a Maschere,
amelynek kamarazenekari verziója a MÁV-zenekar műsorán szerepelt. Ezúttal
az eredeti apparátus szólaltatja meg, oboa, klarinét és fagott triója (Lencsés
Lajos, Rozmán Lajos és Horváth Andrea játéka remélhetőleg arra inspirálja
e hangszerek játékosait, hogy maguk is beépítsék kamarazenei repertoárjukba a
commedia dell’ arte figurákat megjelenítő remek zsánerdarabokat. Ezen a
trión kívül még egy kamaramű csendül fel epizódként a vonószenekari
környezetben, az angolkürtre és vonóstrióra komponált Ricordanze.
Mint a
korábbi korongok mindegyike, ez a program is tartalmaz hangfelvételen
először rögzített darabokat (Lencsés Lajos átiratán kívül a Musica serena
és a Music for Zánka című ciklusokat). A magyar közönség számára
nyilvánvaló, hogy a Zánkai muzsika ifjúsági zenekar(ok) számára készült – s
hallás alapján is megállapítható, hogy hasonló nehézségi szintet képvisel a
Musica serena is (amely eredetileg úgyszintén a Zánkai muzsika címet viselte). A
felvétel jelentősége ezeket a műveket illetően felbecsülhetetlen
– remélhetőleg olyan zeneiskolai (vagy középiskolai) zenekarok dirigensei
is felfigyelnek rájuk, akiknek elkerülte a figyelmét ezeknek a daraboknak a
léte. Farkas Ferenc világos formálása rendkívül hasznos az ifjúsági együttesek
számára; rászoktatja a fiatal muzsikusokat, hogy mindig megformált kis zenei
egységekből építsék fel a tételek nagyformáját. És aki ilyen muzsikán
nevelkedik, a zeneirodalom más kamaradarabjait is értően fogja játszani.
Az
alkotó mélyebb megértéséhez ismét elővettem Varga Bálint András hasznos
kézikönyvét. A 3 kérdés – 82 zeneszerző című interjúkötetből
idézek Farkas Ferenctől. „Az önismétlés nem hiba. Vivaldi ugyanazt a
darabot írja meg több változatban, mégis mennyi ötlet, mennyi változatosság van
bennük. Braque mindig ugyanazt a csendéletet, Utrillo ugyanazokat a párizsi
utcákat festi, Webern ugyanazt mondja minden művében, mégis mind nagy
alkotók.” Ennek ismeretében kifejezetten a szerző szellemében való
műsor összeállításnak érzem a kezdődő összkiadásban megmutatkozó
tendenciát, hogy az átiratok-áthangszerelések-újrafogalmazások egymás közelében
jelenjenek meg.
És van
még egy részlet, amelyet szívesen olvasok újra – felment az alól, hogy
megkíséreljem stilárisan „besorolni” Farkas Ferenc zenéjét: „Egyéni stílus
véleményem szerint nincs. Van egyéniség,
ami a legkülönbözőbb stílusokon is átvilágít, s van stílus, amiből sokszor hiányzik az egyéniség.”
Farkas
Ferenc zenéje időtlen, egyszersmind időtálló hallgatnivaló, amely
közvetlenül szólítja meg a felnövekvő új muzsikusgenerációkat csakúgy,
mint a ma és a holnap potenciális zenehallgatóit.
(TOCC 0217)
Fittler Katalin